תוכן גולשים: הדרת נשים, הסיפור האמיתי

ממתי פרישה מן הציבור (סוג אחר של הפרדה) היא הפתרון הרצוי, ההולם, הגבוה.. לפי היהדות? למיטב ידיעתי, אף פעם. נהפוך הוא. היה אחד עם הציבור, תתמודד עם מה שעולה כתוצאה מכך.. וזכך את עצמך באופן שההשפעה הטובה שלך היא שתעבור הלאה. זה העיקרון לא? (תוכן גולשים)

עברייה | כיכר השבת |
(פלאש 90)

אני חושבת על זה הרבה לאחרונה. כל מי שמבין/ה משהו בערכי היהדות האמיתיים, אודות תכלית האישה והגבר בעולם הזה, מערכת היחסים ביניהם ומשמעותה בגשמיות וברוחניות.. לא יוכל שלא להודות שמהבחינה הערכית-תפיסתית, מקום האישה הרבה יותר נעלה ומכובד בתפיסה היהודית מאשר בתפיסה המערבית "המודרנית" (אגב, וגם מקום הגבר לדעתי).

יחד עם זאת - באשר ליישום וביטוי התפיסה הזו.. פה... פה יש בעייתיות מסויימת.

ביהדות, המטרה והתכלית העליונה היא חיבור. לא פירוד ולא הפרדה.

אמנם מותרת ההפרדה לשם חיזוק תכלית החיבור אך השימוש בה אמור להיות מאד מאד בזהירות בעיניי.. וחייב להישאר "נקי" לגמרי.. מזוכך ממש.. כדי לזכות לתמיכה ולהשיג את מטרתו. זה נכון שההפרדה נדרשת בדברים מסויימים.. אבל זה גם נכון.. שהקצנת ההפרדה לא קשורה לחיזוק התכלית המקורית, אלא לשליטה.. לפחד.. לגישה של התבדלות והסתגרות... ושבמקור נאמר על ההפרדה שתחול בעניינים של קודש לא בעניינים של חול.

הלכתי לבדוק את העניין עד שורשיו כמיטב יכולתי.

מעבר לזה שכידוע לכולנו, עצם תופעת ה"חרדיות" היא סה"כ עניין של ה- 120 שנה האחרונות לערך, הרי שמי שאמון בעיקר על תוספת הסייגים הם זרם מאד מסויים בחרדיות.. שמאמין ש"חידוש אסור מהתורה" ושלקח לעצמו, בין היתר, מונופול על גדרי הצניעות והמוסר.. ועל איך ראוי לנהוג במי שאיננו מבין צניעות כראוי מהי ופועל בניגוד לה (משמרות צניעות וכו') - שאר הזרמים.. שותקים ואינם מוקיעים אותו.

אין ספק שזה דבר קשה לאדם ירא שמיים, לשים את האצבע על הנקודה המדוייקת שממנה מדובר כבר "בהיסחפות".. כי לכאורה אין גבול לצניעות. אבל יש מדרון חלקלק גם מהצד הזה של הגדר.. כמו כל ערך אחר, כמו ה"ביטחון" עבור המערכת המדינית - תמיד יש עניין מסויים שחשיבותו כל כך יקרה שאפשר לעשות בשמו כמעט הכל (ועבור חלק מהאנשים - ממש הכל).

מתוך עקרון לימוד הזכות, והגברת אהבת החינם.. ולפעמים מתוך חשש מההשלכות, שאר הזרמים מאפשרים לזרם אחד להכתיב את הגדרות והסייגים.. ולעורר אגב כך מחלוקת אדירה ומסוכנת עם שאר הציבור היהודי.

ממתי פרישה מן הציבור (סוג אחר של הפרדה) היא הפתרון הרצוי, ההולם, הגבוה.. לפי היהדות? למיטב ידיעתי, אף פעם. נהפוך הוא. היה אחד עם הציבור, תתמודד עם מה שעולה כתוצאה מכך.. וזכך את עצמך באופן שההשפעה הטובה שלך היא שתעבור הלאה. זה העיקרון לא?

הרי לפנינו ציבור שלם ש"פרש מן הציבור" פרש מכלל העדה היהודית ומעוניין להישאר סגור ומכונס, לא נתון להשפעות ולחידושים לכאורה.. על אף שההקצנה שלהם עצמה - הרי היא חידוש!חברים - הקצנת ההפרדה היא עניין של העשורים האחרונים בלבד!!!!!

בשנת 1984 יצא לראשונה פסק הלכה, מזרם חרדי ספציפי - שבקו 54 לבני ברק, תהיה הישיבה מופרדת באוטובוס – משום שדובר בקו צפוף באופן מיוחד... ואגב - יודעים איך הפסק קבע לבצע את ההפרדה? יש למישהו ניחוש?

נשים מימין לנהג, גברים לשמאלו... כמה פשוט. ונקי. עוד קבע הפסק שאם לא יהיה מספיק מקום לנשים אז בנוסף (!!!!) נשים יכולות לשבת מאחורי הגברים.

איך קרה פתאום שהנוהג הוא גברים מקדימה נשים מאחור נקודה??? אין פה ניקיון. יש פה הפך הזיכוך.

לפסוק דבר למען טובת הכלל, ולפי ערך הצניעות זה יפה.. אבל לעשות את זה באופן מכובד, ונקי.. ובמיוחד כאשר גבר כלשהו עומד בסיטואציה, שיזכור ... חזק שיזכור.. שמירת עיניים, ושמירת טוהר המחשבה.. גבר לשון התגברות .. היא העבודה שלך כאן. לפחות חלק ממנה.

זה שנשים מוכנות "לצמצם" את נקודות ההתעמתות של הגברים, בזכות לבוש צנוע, דיבור שקט ברבים, וכו'.. זו מידת החסד שלהן. החובה היא לא על האישה. החובה היא על הגברים ללמוד לזכך את עצמכם מבפנים באמת באמת.. להתעלות במדרגות הרוחניות, להביא עצמכם למקום הנקי שבו.. גם אם תישירו מבט, גם אם תדברו עם אישה.. המחשבות שלכם ישארו נקיות.

אז נכון זו עבודה קשה מאד. אתגר... יומיומי, לפחות עד שלב מסויים.

אבל אל תזרקו את האחריות על הנשים ואל תייצרו לעצמכם מרחב סטרילי.. שבו לא תאלצו להתמודד כי אתם מהפכים את היוצרות. הקיצוניים אינם מוסיפים אור. ולא מסייעים להתמודדות האמיתית הזו של הגברים. להיפך... הם באים מגאווה וכוחנות והם יוצרים פירוד במקום איחוד.

כלל החרדים זה לא הם!! אבל בשם האלוקים .. חייבים להפסיק לתת להם לקבוע את הטון. או שבקרוב מאד.. לא יהיה שנשים תאלצנה ללכת עם שאלים אחרת ייחשבו "לא צנועות".

באשר לדעתי האישית אודות הזרם הספציפי הזה, לא אעגל פינות ולא ארכך:

הגישה שלהם לא מקובלת עליי בנוגע למדינה ולציונות (שהם דוחים מעליהם, ואעפ"כ חיים פה)..

לא מקובלת עליי ברמת הפרישה מן הציבור משל עדיין היו בגולה, מוקפים בגויים..

לא מקובלת עליי בנוגע לצביעות שבין העיקרון המהולל "כבודה של בת מלך פנימה".. לבין המעשה בפועל ש"זה בסדר גמור שהיא תלך לעבוד בחוץ ותפרנס את המשפחה" - והרי בדיוק בזרם הזה ישנו את האחוז הגבוה ביותר של גברים שאינם עובדים (על אף שגם בכתובה שלהם כתוב שהוא יפרנס ויזון אותה, לא להיפך!)

לא מקובל עליי עניין ההפרדה במוסדות לימוד בין "מזרוחניקים" או רחמנא ליצלן אתיופיים (תתביישו לכם אלף פעם!) לבין "לבנים טהורים"..

יצירת חומות הפרדה או פסי הפרדה וחינוך "עדין וחסוד" שגורם לילדים שמגיעים מהבתים האלו לכנות את אחיהם היהודים בשם "ספרוג'קים"!

ובסופו של דבר, לאחר מחשבה, קל וחומר שלא מקובלת עליי גישתם בנוגע לענייני צניעות.

הצנוע באמת, לא מגדיר סייגים לאחרים כי אם לעצמו בלבד!

הצנוע באמת לא ממליך עצמו "שומר הסף".. ובוודאי שלא "אוכף החוק"!

למעשה הצנוע באמת.. כלל לא משווה עצמו לאחרים ובוודאי שלא בודק אותם לעומתו..

ועל אחת כמה וכמה לא רואה עצמו נישא ועליון עליהם..

הצנוע באמת משווה עצמו לבוראו בלבד (ויוצא תמיד נחות ודורש תיקון – ומכאן תמצית צניעותו).

הצנוע באמת היה עושה עבודתו (הפנימית אגב) בצנעה, בינו לבין עצמו ולבין בוראו.

ואם היה מגיע ל"הוכח תוכיח את עמיתך" היה בודק אלף פעם עם עצמו, לפני שפועל פעולה כלשהי - את זכות מניעיו והאהבה הקיימת בו לזולתו באותו רגע ממש של תוכחה שהרי נאמר "עמיתו".. חברו.

וממתי זה ראוי בתפיסה היהודית, שזה שאינו מקיים את הערך יטיף לאחרים עליו ועוד יפעל נגדם בכוחניות קהילתית, מילולית או פיזית.. כשלפי הגדרתו שלו אין הזולת עומד בגדרי הערך?

נאה דורש נאה מקיים, הרי הוא עקרון בסיסי לעומד מול הזולת בכלל ובפני הציבור בפרט.

ואגב, ספציפית לעניין ה"שאלים" ... התירוץ של אמהותינו הלכו כך.. נו באמת.

ואבותינו הלכו עם שמלות וגלאביה.. מה זה אומר? הם הלכו כך, כי זה היה סגנון הלבוש הקיים אז. ואימותינו לא שמו 5 שכבות מתוך עיקרון של 'צניעות'!

אז אנחנו אומרים שאלו ואלו דברי אלוקים חיים – ומאמיני השם משתדלים ללמד זכות על כל יהודי, ובמיוחד על שומרי התורה והמצוות, ועוד יותר על החרדים.

– אבל אתם יודעים מה?

יש גם נביאי שקר.

ובואו נהיה כנים עם עצמנו יש זרם שחרט על דגלו את "ההפרדה" כשיטה. בכל דבר. זו דרכו. להפריד. זו היהדות שאתם מכירים ומבינים? זו היהדות שלכם? זו לא שלי.

מצוות לשון "צוות" – חיבור!! שיתוף, חיבור.. האחד לשני, ואליו ישתבח שמו.

אני רק יכולה להתחנן לאלוקינו שיסלח לנו.

אב רחום וחנון.. רחקנו מאמיתך מאד טעינו, נטענו והטענו בשמך עד אין סוף. רחם עלינו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר