ניתוק זיקה: שלא יסובבו אתכם

חוק ניתוק זיקה שנכנס לתוקפו החודש, שחרר אנחת רווחה אצל הצרכנים. לא פעם נציגי חברות הסלולרי "שוכחים" את החוקים ואתם מפסידים. דעו את זכויותיכם (צרכנות נבונה)

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

עם תחילת השנה נכנס לתוקף חוק חדש - "ניתוק זיקה". החוק החדש אוסר על חברות הסלולר לקשור בין שירות הנתונים (שיחות, גלישה, מסרונים) לבין מכשיר הסלולר.

עד לתיקון, הציעו חברות הסלולר הותיקות מסלולים הכוללים רכישת מכשיר בהנחה, כשההחזר ניתן בשיטת החיוב-זיכוי, קבלת זיכוי כספי חודשי ממחיר השירות. לשיטת החיוב –זיכוי בה נהגו חברות הסלולר, המניע היה כבילת הצרכן לכל אורך תקופת התשלום על המכשיר - בד"כ 36 חודשים.

צרכן שביקש לנייד את מספרו לחברה מתחרה, היה מפסיד את ההנחה על המכשיר. במקרים רבים, תמחור המכשיר נעשה כך שמחירו עלה בעשרות אחוזים ממחירו היה גבוה משווקים עצמאיים.

כניסתן לשוק במאי 2012 של מפעילות הסלולר החדשות טילטלה את שוק התקשורת. מחירי השיחות להם הורגלו הצרכנים צנחו מרמה של מאות שקלים בחודש, לרמה של עשרות שקלים בלבד בחבילות אותן הציעו החברות החדשות בשוק, בתעריף של ה"כל כלול", ואולם הצרכנים לא מיהרו לנייד את המספר בין השאר מן הסיבה שהיו כבולים להחזר מחיר המכשיר.

המועצה לצרכנות מדווחת באתר האינטרנט שלה, כי צרכנים רבים דיווחו בתלונותיהם רבים כי, רק כאשר ביקשו להתנייד התברר להם שוויו האמיתי של המכשיר שנמכר להם, כשפעמים רבות הסתבר כי מחירו אף גבוה מן המחיר של מכשירים כאלה בשוק.

לטענת הצרכנים, לאחר הניוד קבלו דרישת תשלום של אלפי שקלים מעו"ד של החברה הננטשת, עבור יתרת חובם לתשלום על המכשיר, כאשר החוק אוסר על גבייה מיידית של מלוא היתרה על המכשיר. לעיתים יתרת הסכום לתשלום הייתה זהה למחירו של מכשיר חדש אצל משווק פרטי. פעמים רבות העדיפו הצרכנים לחזור לחברה אותה ביקשו לעזוב, ולהמשיך לשלם עד תום תקופת ההתחייבות.

טיפים לצרכן לפני ניוד או רכישת מכשיר חדש:

• בדקו אם אתם חייבים איזשהו חוב לחברה אותה אתם נוטשים, אולי תשלומים על מכשיר.

• השוו בין החבילות שמציעים לכם - יש לכל חברה את הדברים הקטנים בהם היא שונה מחברתה, יש שכוללים שיחות אך לא SMS יש הכוללות SMS אך עד תקרה מסויימת. ובכלל בעידן החבילות ללא הגבלה, אחד ההבדלים המשמעותיים הוא שיחות לחו"ל, בדקו האם החבילה כוללת שיחות לחו"ל, ואם כן להיכן.

• מאז שבוטלו מסלולי ההתחייבות (נובמבר 2011) גם חברות הסלולר השתחררו מההתחייבות שלהם למחיר. לכן חשוב מאוד לבדוק עד מתי אתם זכאים למחיר המבצע אותו קבלתם. חשוב לבדוק בחוזה עד מתי המחיר תקף וכן לעקוב על אחר החשבונות ולראות האם החברה העלתה תעריפים.

• בדקו האם המכשיר שברשותכם חסום נעול לרשת אליה אתם מעוניינים לעבור, אם המכשיר חסום, על פי החוק החדש אתם רשאים לדרוש מהחברה ממנה קניתם את המכשיר להסיר את החסימה ללא תשלום!

• זכרו כי גם אם אתם עוברים חברה, עדיין תמשיכו לשלם על המכשיר אותו רכשתם בעבר בחברה הקודמת. לכן חשוב להוסיף את התשלום החודשי על המכשיר, למחיר החבילה החדשה אותה אתם מעוניינים לרכוש. ייתכן שאחרי חשבון כזה תגלו כי אין זה משתלם לכם לעבור לחברה החדשה.

• תעדו את בקשת הניתוק אותו פיקססתם או שלחתם במייל לחברה.

• חשוב לדעת: אסור לחברה אותה אתם עוזבים לבקש מכם לשלם על המכשירים בתשלום אחד, החברות חייבות לאפשר לכם להמשיך לשלם בתשלומים כמו שנקבע בזמן ההתקשרות

• על פי הרישיון, החברה הננטשת חייבת לשלוח לכם, תוך חודשיים, חשבון סופי שיפרט את החוב הנותר לאחר הניתוק, הן בגין השירות והן בגין המכשיר.

• בדקו את החשבון הסופי מייד עם קבלתו. זה הזמן גם לבדוק את החשבונות הקודמים אם זה לא נעשה באופן שוטף. במועצה לצרכנות מתקבלות תלונות רבות על חיוב בגין שירות שלא הוזמן או שהצרכן לא הסכים לקבל.

• אם חייבו אתכם ביתר מומלץ לפנות בכתב לשירות הלקוחות ולדרוש החזר כספי. במקרה של סירוב להחזיר כספים, הרישיון מחייב מתן תשובה בכתב ומנומקת, תוך 21 יום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר