הפסקת אש? לא בתקשורת החרדית

לאחר שסגן עורך 'משפחה' אריה ארליך תקף את ביטאון סאטמר, העיתון החליט להשיב מלחמה ותקף באופן אישי: "נדמה שכל מטרתך הינה להבאיש את דרכה של סאטמר (ברנז'ה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אריה ארליך (צילום: שטוערם)

צוק איתן - התקשורת החרדית: אמנם הפסקת האש שנכנסה לתוקף לאחר כחודש של לחימה במהלך מבצע צוק איתן גרמה לרגיעה כללית, אולם מתברר כי בכל הקשור למלחמה בין העיתונים החרדיים הירי נמשך.

הבוקר (חמישי) מקדיש ביטאון חסידות סאטמר, העיתון "דער בלאט" (פלג מהר"א. י.כ) כתבה נרחבת בת מספר עמודים בהם בוחר העיתון לתקוף באופן חזיתי את מאמרו של סגן עורך משפחה אריה ארליך מלפני שבוע, בו תקף הוא את חסידות סאטמר על התנהגותה במהלך ימי המבצע כלפי מדינת ישראל.

כזכור, העיתון פרסם לפני מספר שבועות תמונה בה נראה חסיד חב"ד במהלך ימי מבצע צוק איתן לאחר שהניח תפילין לחיילים, כשהוא כותב גרפיטי עם המילה נקמה על אחת הפצצות המשוגרות לעזה. העיתון כינה זאת בתואר המפוקפק 'בושה וחרפה'.

בעקבות כך, פרסם בשבוע שעבר ארליך טור במגזין משפחה בו לגלג ועקץ את גישתו של העיתון הסאטמרי בנוגע לדאגה לעם ישראל במהלך ימי הלחימה. תחת הכותרת, ביידיש, "א חרפה און א בושה", כתב ארליך בציניות "בשבוע החולף פתחתי את עיתונכם, כהרגלי לעיתים מזומנות, ולנגד עיניי התנוססה כותרת נדהמת עד אימה, מזועזעת עד דכדוכה של נפש. מטלטלת משל הוכרזה מדינת ישראל בשנית, תוך מרידה איומה במלכות שמים: "א חרפה און א בושה", נאמר בכותרת, בין דיווח נוסף על מלחמת ה'ציוניסטישע מדינע' וארגון הטרור 'כאמאס', לסקירה מדינית מלומדת על מהלכי ה'אויסער מיניסטער קערי' במזרח התיכון. מעל לכותרת הופיעה תמונתו של אדם חרדי, המשרבט דבר מה על מצבור תחמושת, בשטח הכינוס הצבאי, על גבול רצועת עזה הבוערת.

"ביידיש אמריקנית כבדה, בקנאית מדוברת, בחלחלה נטולת יכולת שליטה, דיווחתם כי האיש בתמונה אינו אלא "חסיד חב"ד שלאחר הנחת תפילין עם חיילי צה"ל החילונים, מצא לו זמן לרשום כתובות נקמה, על פצצות שצה"ל הטמא מתכונן לשגר על עזה". קראתי שנית ושלישית, וניסיתי להבין היכן מצויה הבושה והיכן טמונה החרפה: האם הנחת התפילין לחיילים חילוניים ערב כניסתם לקן הצרעות של סג'עייה היא בושה ואילו רישום כתובות נאצה מתגרות על פצצות שישוגרו במהרה על ראשיהם של מחבלי חמאס המבקשים להשמיד יהודים היא חרפה - או שמא ההיפך הוא הנכון. ואולי, הרהרתי, אולי עצם כוונת צה"ל הטמא להשליך פצצות מעל גבי הרצועה, היא-היא הבושה והחרפה באי כבודן ובעצמן".

"עד לרגע זה, לא מצאתי פיענוח לשאלתי הבוערת. אולם סחרחורת האירועים הפוקדים את יושבי הארץ הזו לא שיירה לי פנאי לעסוק בשאלה, כי עד מהרה הוזעקתי אל הממ"ד הקרוב - עוד מושג ישראלי-ציוני שבאם תרצו, ביום מן הימים אלמדכם מה טיבו ותכליתו, ועתה אסתפק בהסבר קצר, שזהו חדר מצופה לוחות פלדה, שתפקידו להגן עלינו מפני צינה וסוחרה של חפצים קטלניים המתעופפים מעל שמי ארץ הקודש כגשמי זעם ביום תוכחה וכאש מתלקחת שאינה מבחינה בין ציונים ושאינם, בין חרדים לחילונים, בין חסידי סאטמר ההולכים לאור שיטת הקנאות, לשאינם כאלה".

השבוע כאמור, הגיעה התגובה החריפה של סאטמר. לאחר שתירגמו לשפת היידיש את המאמר ממגזין משפחה, הם פותחים בהתקפה חריפה ומבהירים מעל דפי ביטאון החסידות מדוע ארליך טועה ומטעה את קהל קוראיו. ב"דער בלאט" מסבירים באריכות את שיטת חסידות סאטמר ואף רומזים לארליך על קשריו עם הפלג השני בחסידות (פלג מהרי"י. י.כ.).

ב"דער בלאט" פותחים את המאמר וכותבים: "קיבלנו בדואר אלקטרוני מכמה אנשים מכתב שכתב לנו סגן עורך עיתון משפחה אריה ארליך. לפי הידוע לנו מכתב למערכת שולחים למערכת ולא מפרסמים בעיתון, ולכן, אם זו הדרך להעביר את המסר שלו, גם אנחנו נמשיך בדרך הזו".

"לגופם של דברים: הכותרת בביטאון היתה על אותו חסיד חב"ד. אולי לדעתך מותר להם להיכנס לסכנה להלביש תפילין
אבל מדוע הוא צריך לעשות זאת עם התלבושת החרדית, מה שמכניס לסכנה את כל היהדות החרדית" כותבים ב"דער בלאט" ומוסיפים "מלבד זאת האדמו"ר מסאטמר זצ"ל כותב בספרו על חומרת האיסור להלביש תפילין לאדם האוכל נבילות וטריפות ועובר על איסורי כריתות".

בעיתון המשיכו ותקפו את ארליך: "בכלל, נדמה שכל מטרתך הינה להבאיש את דרכה של סאטמר. מדוע מגזין משפחה שם בכתבה תמונה של כמה הזויים (אנשי נטורי קרתא) כאילו ומדובר בחסידי סאטמר".

"מר ארליך", פונה ה׳דער בלאט' לסגן עורך משפחה ועוקץ אותו על חשבונו בטוויטר, "ככתב בעיתון גדול ומכובד וכבעל חשבון טוויטר גדול אנחנו בטוחים שראית גם את התפילות שהאדמו"ר מסאטמר אמר להתפלל בעת הזאת שהקב"ה יוציא אותנו מהמלחמה הזאת ואתה כותב לנו שם 'אשריכם שאנחנו יושבים בניו יורק ואין לנו את הבעיות של הטילים' והנה למרות זאת אנו מזדהים ומתפללים יחד עם תושבי ארץ הקודש".

בנוגע לעקיצתו של ארליך על דברי הרבי מסאטמר בעניין האשמים ברציחתם של שלושת הנערים, מגיב הביטאון בחריפות וכותב למשפחה: "מי אתם בכלל שתגידו לאדמו"ר מסאטמר מה לעשות ומה לא לעשות, מה בדיוק כואב לכם? שהאדמו"ר בדעתו הברורה ראה את מה שיקרה אחרי הרציחה של הנער הערבי על ידי חרדים צמאי דם רח"ל האם זה כאב לך?".

"אנחנו מבינים מה כואב לך מר ארליך, ש-66 שנים אחרי קום המדינה יש עוד בארה"ב אלפי אנשים שרואים במדינה מדינה של שמד ועד שמשיח צידקנו לא יגאל אותנו לא נגיע למנוחה ולנחלה".

סאטמר VS ארליך

(צילום: שטוערם)
(צילום: שטוערם)
(צילום: שטוערם)
(צילום: שטוערם)
(צילום: שטוערם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר