וואו, איזה חידוש! האומנם?

היציאה לשוק של עוד "פריצת דרך טכנולוגית" דוגמת ה"אייפון 6", גורמת לתהיות רבות. למה בעצם אנשים נוהרים לקנות בכל פעם מחדש את הגאדג'ט האחרון שיצא לשוק? (צרכנות, מאמר)

דינה פלר | כיכר השבת |
האייפון החדש לצד דגמים ישנים יותר (צילום: מתוך אתר חברת אפל)

כל מכשיר טלפון מהסוג החדש מוצג לנו כפריצת דרך טכנולוגית שתהפוך את חיינו להרבה יותר קלים ונוחים בהשוואה לקודמו על המדף. כשמנסים לברר כיצד בדיוק הוא יעשה את זה, מסתבר שגם המכשיר החדיש והמתקדם ביותר לא מתכוון להגיע במקומנו לאסיפת הורים, לישיבה אצל הלקוח, לבשל לנו משהו טעים או לתלות כביסה. בדיוק כמו רבים לפניו הוא יעזור לנו לבצע שיחות טלפון, לעשות "לייק" לחברים ולשחק במספר משחקים נחמדים שנוריד עליו.

אכן, המכשיר החדש קצת יותר קטן או יותר גדול מקודמו, אולי קצת דק יותר, יש בו פונקציות משעשעות ושימושיות במיוחד כמו זיהוי הבעלים על פי טביעת אצבע וכו'. האם זה אומר שמציעים לנו טכנולוגיה חדשה באמת ועיצוב מהפכני? ממש לא. האם החידושים הקטנים שווים את הבדלי המחיר שבין המכשיר החדש לקודמו? ספק. אז מה גורם לאנשים לנהור לנקודות המכירה ולמהר לקנות את הגאדג'ט המוצע בין הראשונים בארץ ובעולם?

דרך אגב, זה קורה לא רק בתחום הטלפונים הסלולריים. כל השקה של מוצר חדש מעבירה לנו את הרעיון שמה שיש לנו כרגע הוא לא מספיק טוב בשבילנו. הטלפון שלנו לא מספיק משוכלל. הבגדים שלנו לא מספיק אופנתיים. המזון שלנו לא מספיק בריא. בקיצור, החיים שלנו לא מספיק איכותיים עד שלא נקנה את הדבר הבא בשוק. לדברים שאנחנו רגילים להשתמש בהם נוספו תיוגים רבים שלא מעידים על איכותם או על יכולתם להסב לנו אושר, כמו אופנה, יוקרה, רמה טכנולוגית וכו'. ואנחנו עדיין מחפשים את המוצרים שיתאימו גם לכל ההגדרות חסרות הגיון אלה.

למה אנחנו עושים את זה? כי שפה פרסומית יודעת לשכנע, יודעת להפעיל את האינסטינקטים שלנו ולהרדים את המוח שלנו. מבחינה פסיכולוגית קשה לנו מאוד לעמוד בפיתוים האלה ולנתח את המסרים השיווקיים בצורה הגיונית, אחרת כל ענף הפרסום והשיווק היה נותר ללא עבודה. כשאומרים לנו שמגיע לנו לשדרג את הטלפון הנייד, אנחנו לא באמת שואלים בשביל מה, לכן גם כל ההסברים הטכנולוגיים החיוורים לא ממש מעניינים אותנו. כמו באגדת ילדים על בגדי המלך החדשים, הרעיון השיווקי לא בנוי על מתן תשובות לשאלות, הוא בנוי על העדר יכולת לשאול שאלות אם שמים אותנו בתנאים מסוימים, למשל בתנאים בהם כולם מתפלאים מהגאדג'ט החדש.

בעיה נוספת במגמה הזאת היא שיתכן והיא מעודדת קידמה וצמיחה כלכלית, אך היא פוגעת מאוד באיכות המוצרים שאנחנו קונים. ליצור אצל האדם תחושה שהוא חייב לקנות את המוצר החדש זהו רק פן אחד של השאיפה התעשייתית למכור כמה שיותר מוצרים. הפן השני הוא ליצור אצל האנשים צורך אמתי במוצרים החדשים, והצורך הזה נוצר כשהמוצר הישן מתבלה. הפירוש המודרני למילה "איכות" כולל פרמטרים רבים, אך אריכות שנים לא נכללת ביניהם. כשמדובר במוצרים זולים יחסית, דוגמת בגדים ואביזרי מטבח, יתכן ומדובר במגמה טובה, כי בסופו של דבר לרובנו נוח ונעים יותר להתחדש ולהחליף דברים מאשר לשמור בקפדנות על כל פריט קטן שהגיע לידנו.

כשמדובר במוצר שעולה כמה אלפי שקלים, כמו למשל טלפון סלולרי, קשה שלא להיות מוטרד מהעובדה שתוך שנה-שנתיים יודיעו לנו כי עלינו להחליף אותו גם מכיוון שאינו יוקרתי ומשוכלל מספיק, וגם מכיוון שמשהו בו, למשל הסוללה כבר בקושי מחזיקה מעמד. ככל הנראה, הצרכן הפרטי לא מסוגל לשנות את המגמות העולמיות האלה, אבל כל אחד מאתנו יכול לפחות לשאול את עצמו, בזכות אילו תכונות ופונקציות הוא קונה את המוצר הבא?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר