חוזרים ללימודים: היכן תקנו ספרים בזול? - סדרה חדשה ב'כיכר השבת'

החופש הגדול מתקרב לסיומו, ההורים החרוצים כבר רכשו ילקוטים ואמהות זריזות כבר עטפו ספרים ומחברות. אך יש גם כאלו שמחכים למבצעי סוף החופש על מנת לחסוך במכשירי הכתיבה השונים שמחירם מגיע למאות שקלים לכל ילד. מה צריך לדעת לפני שיוצאים מהבית? האם ללכת עם הילדים? מתי כדאי להשקיע דווקא במוצרים יקרים? כל התשובות בכתבה ראשונה בסדרת "חזרה ללימודים" של 'כיכר השבת'.

שושי הלר | כיכר השבת |
(פלאש 90)

החול בשעון אוטוטו אוזל, ימי החופשה מסתיימים והשגרה כבר מעבר לפינה. הורים חרוצים כבר רכשו ילקוטים ואמהות עטפו ספרים ומחברות, אחרים מחכים לרגע האחרון ולמבצעים המיוחדים על מוצרי החזרה ללימודים.

ההוצאה על סל עם כל המוצרים הנדרשים, מגיעה למאות שקלים לכל ילד. איך בכל זאת ניתן לחסוך? מתי כדאי להשקיע דווקא במוצרים יקרים?

כמו תמיד ההמלצה הראשונה היא השוואת מחירים. אפשר להיעזר באתרי האינטרנט ובפרסומים השונים. לעתים הפערים הם של עשרות אחוזים. לא חייבים להתרשם ממכירות במחסנים ובבתים, לפעמים ההנחות ברשתות ה'יקרות' יכולים להתגלות כשווים במיוחד.

המלצה מפורסמת שמתאימה גם לנושא זה היא הכנת הרשימה של המוצרים הנדרשים, הצטיידו ברשימת קניות שהוכנה מראש בנחת. כשיוצאים ללא רשימה, זה כמו ללכת לסופר כשרעבים, או אז עלולים לרכוש הרבה יותר ממה שצריך באמת. הרשימה ההתחלתית היא זו שסופקה מבית הספר.

מחליטים מראש על תקציב לקנייה ונמנעים מחריגות. לא צריך להתפתות לכל שלט זוהר שמכריז על "מבצע" וגם לא לכל מבצע של 1+1, בדקו את המחיר של מוצר בודד, לפעמים ההנחה לא משתלמת.

להסביר לילדים

הילדים הם לעתים גורם לחץ לרכישות מיותרות כמו מוצרי מותגים או מוצרים יפים, אך לא פרקטיים. אם החלטתם לצאת עם הילדים לקניה, זה אתגר לא קטן, אך גם הזדמנות להסביר לילד את פערי המחירים בשל המותג, שלא מוסיף כלום באיכות, בדרך כלל. עדיף לסכם מראש אלו מוצרים ממותגים יירכשו ובאיזה מחיר, כדי לא לנהל את המו"מ בחנות, שם קולו של הילד עולה על קולכם, תרתי משמע.

הסעיף הקודם חשוב במיוחד, כי ההפרש בין מוצר ממותג למוצר שאינו ממותג נע בין פי 2 עד פי 6. למשל מחק איכותי יכול לעלות 2 שקלים, ומחק מקביל עם מיתוג יעלה 12 ₪.

בהשוואת מחירים אפשר לעתים לגלות מוצרים של אותו יצרן תחת שם מותג אחר, או לעיתים מוצרים משנה שעברה שעולים חצי מחיר, אפילו ילקוטים אורטופדיים, לדוגמא: ילקוט איכותי בפחות ממאה שקלים, כאשר מוצר זהה משנה זו, או ממותג יקר יותר עולה 185 ₪, לפחות.

הפעילו שיקול דעת מתי כדאי לקנות כמות מאותו המוצר ומתי לא. יש מוצרים שבסוף השנה מגלים שהשתמשנו רק ב10% מהם, ויש כאלו שצריך להוסיף ולרכוש במהלך השנה, כמו עפרונות, או מחברות. כמובן ההמלצה משתנה כאשר מדובר במשפחה ברוכת תלמידים, שם צריך לתגבר את הציוד כבר באמצע השנה.

בנוסף להמלצה לגבי הכמות, עדיף לרכוש בזמן זה רק את מה שהכרחי לפתוח את השנה עם כל הציוד. מי שמעוניין לרכוש "סטוק" שיהיה לו למשך כל השנה, ויחסוך לו ריצה שבועית לתוספת ציוד, ימתין לפחות שבועיים אחרי תחילת הלימודים, אז יורד הלחץ בחנויות ואיתו יורדים המחירים באופן משמעותי.

כמו במרכולים ובסופרמרקטים, גם חנויות למכשירי כתיבה מניחים מוצרים מפתים ליד הקופה. אם סיימתם לקנות את כל הפריטים ברשימה, הימנעו מלהתפתות למוצרים אלו, ואם הילדים אתכם, גם זה כלל חשוב שתוכלו להנחיל להם.

כיום חנויות "סטוק" רבות מוכרות אף הן מוצרי חזרה לבית הספר. יש מוצרים שכדאי לרכוש שם ואפשר לחסוך כסף רב. לעומת זאת, מוצרים מסויימים עדיף לקנות רק באיכות גבוהה, כמו למשל מחשבון לתלמיד, שההפרש במחיר יכול להעיד על כך שהמוצר היקר, אמין יותר ויחזיק מעמד זמן רב יותר.

קבלת שירות

טיפ נוסף לגבי מחשבון וציוד דומה, הוא להקפיד לרכוש אותם בחנויות וברשתות שבהן ניתן יהיה לקבל שירות בשעת הצורך, ולא בירידים שונים שאחרי שהם מסתיימים "אין עם מי לדבר".

חוץ מהחסכון הכלכלי צריך לזכור שאת כל הציוד שנרכש אמור לסחוב הילד לבית הספר, ולכן עדיף לא להעמיס מוצרים גדולים או כבדים מידי. ע"פ חוזר מנכ"ל משרד החינוך משקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו של התלמיד, ולא יעלה על 15% ממשקל הילד. מבדיקות שערכה המועצה לצרכנות בעבר עלה כי למעלה ממחצית מהתלמידים נושאים משקלים העלולים להזיק לבריאותם.

למרות כל הכללים הרציונליים, מסתבר כי רכישת המוצרים לבית הספר נובעת ממקום אמוציונאלי, לכן הורים רבים רוכשים מוצרים בלי קשר לרמת ההכנסה שלהם.

כך עלה גם מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, "הורים רבים מציינים שהמצב הכלכלי כמעט לא ישפיע על רכישת המותגים האופנתיים החביבים על הילדים, היות שמדובר בקנייה חד-פעמית שנתית ולא בהוצאה חודשית קבועה.

אלו הן רכישות אמוציונליות, בלתי מתוכננות, ללא התייחסות למחיר, שמונעות בעיקר מהרצון לרצות את הילדים המעוניינים להזדהות עם טרנדים, מותגים ולהיטים חמים".

עושים חשבון – פשוט - חוסכים!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר