מה באמת גורם לנו לקנות?

כולנו מכירים מניפולציות שיווקיות פשוטות, אך על זו בוודאי לא שמעתם - הטרנד החם בעולם השיווק הוא "שיווק חושי", ריחות, מוזיקה וצבעים שמשפעים על קנייתכם (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
ריח שגורם לנו לרכוש מותרות (צילום: shutterstock)

כבר שמעתם הכל על חוויות קנייה ואיך להמנע ממיניפולציות שיווקיות למיניהם, גם כאן במדור צרכנות נבונה הבאנו לכם שורת טיפים מועילים. אך הכתבה שלפניכם שונה. כאן אנו מדברים על הטרנד החם של המשווקים למשוך אתכם באמצעות חוש הריח, נשמע מוזר? לא אחרי שתקראו את השורות הבאות.

אתם נכנסים לחנות ועם הקניות לשבת אתם מוצאים את עצמיכם עם שקית מרשרשת עם כמה בורקסים ורוגלך? נפלתם למינפולצייה חושית. ניחוח המאפה שמשך אתכם כמגנט אל עבר דוכן המאפים הוא רק אחד משלל טריקים 'חושיים' בהם משתמשות רשתות השיווק.

חברות מסחריות רבות עושות שימוש במגוון רחב של ריחות מלאכותיים, החל מהתזת ריח של מכונית חדשה באולם התצוגה, ריח של עור וטלק בחנות למוצרי עור או חנות נעליים ואפילו ריח של קפה ארומתי בבית הקפה הסמוך למקום מגוריכם.

רובכם בודאי לא מודעים למיניפולציה השיווקית מהזן הזה. אך המשווקים יודעים גם יודעים, ישנם חברות שכל עיסוקם הוא בעיצוב חווית קנייה במרחבים מסחריים. מחקרים שנעשו בנושא אף מגלים כי במקרה של הפצת ריחות נעימים הקונים היו מוכנים לשלם יותר (וביננו - אינטואטיבית כולנו מודעים לכך).

אנשים מאמינים כי מה שמריח טוב הוא טוב באמת, ריח טוב עושה טוב לצרכן, אך לא פחות למשווק. והאמת שחווית קנייה טובה מנעימה גם עלינו מסע הקניות, אך חוסר המודעות למיניפולצייה הוא הגורם המרכזי להצלחת השיטה, אך המשווקים לא רואים בכך בעייה.

המחקרים שנעשו בתחום כל כך מעמיקים, עד כדי כך שקיימים בשוק ניחוחות ממוקדי מטרה (נשים, גברים וכו').

חוש הריח לא לבד, בארסנל הכלים של המשווקים המתוחכמים קיים גם שימוש בחוש השמיעה (מוזיקה), חוש המישוש (מרקם) ובחוש הראיה (צבעים).

כלל האצבע הוא - שם מוזיקה נעימה ולצרכנים יהיה נעים לשהות בחנותך. אך בעלי חנויות משתמשים בזה באופן מורכב ביותר. כך למשל סטקיות ובעלי מזון מהיר שיש להם לחץ של קונים, משמעים מוזיקה רועשת במיוחד בכדי לגרום לקונים, לרכוש ולזוז - לפנות את מקומם לרוכש הבא.

ומה עם צבעים? רשתות מזון גדולות ומוכרות מעצבות את פנים החנות בצבעים עזים (אדום שולט). מחקרים הראו שצבעים עזים מגבירים את התאבון וגורמים לאכילה מהירה.

אז איך נמנעים ממיניפולצייה חושית בקניות?

  • מודעות למינפולציות חושיות היא הגורם המרכזי שימנע מכם להתפתות.
  • קנייה דרך האינטרנט היא פתרון מעולה, חוש הריח שלכם מושפע במצב הקשה ביותר מריחות התבשילים במטבח.
  • הטיפ המפורסם - לבוא שבעים, נכון שבעתיים כשמדובר בשיווק חושי. רעב מגביר את חוש הריח ואת היכולת שלו להשפיע עלינו.
  • שימו לב אם הריח שאתם מריחים הוא טבעי או סינטטי. סינטטי? מישהו פה מנסה לעשות עליכם סיבוב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר