לא רק מטוסים: הכירו את מערך כלי הרכב הבלתי מאוישים

כולנו שמענו ומכירים פחות או יותר את כלי הטיס הבלתי מאוישים והתרומות המכריעות שלהם, אלו שיותר מפורסמים, וגם אלו שפחות. אך צה"ל שנחשב לאחד הצבאות המתקדמים בהפעלת כלים בלתי מאוישים, מחזיק גם במערך נכבד של כלי רכב בלתי מאוישים שתרמו תרומה נכבדת במבצע צוק איתן

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום מסך, ערוץ 10)

מדינת ישראל בכלל, וצה"ל בפרט, נחשבים למעצמה בתחום הרובוטיקה, בפרט זו הלוחמת ומצילה חיי אדם. אין מי שלא שמע על מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים, שמחזיק חיל האוויר, כמו גם חיל התותחנים וחיל הרגלים. כלים אלו תורמים תרומות אשר לעתים קרובות מכריעות קרבות עוד בטרם החלו.

כך בידם של מפקדי הגדודים הלוחמים ברצועת עזה, להרים מטוס זעיר ללא טייס לאוויר, ולצפות במארבי האויב, וכל זאת מבלי שהאויב יודע כלל וכלל שמעליו חג המטוס הזעיר, מה שלעתים קרובות מציל את חיילנו בשדה הקרב.

גם חיל האוויר, שעובד בשיתוף פעולה הדוק עם זרוע היבשה, מפעיל כלים מגוונים למטרות שונות. הכלים שמפעיל החיל נמכרים בהמוניהם לחילות וארגונים שונים בעולם כולו, ונחשבים כסמל לרובוטיקה לוחמת ומסייעת לחימה מהמעלה הראשונה בעולם כולו.

אך למערך כלי הרכב הבלתי מאוישים, הציבור טרם זכה להיחשף במלואו. "כיכר השבת" מביא לכם הצצה לאחד מכלי הרכב הבלתי מאוישים, אשר תרם רבות במהלך מבצע צוק איתן למניעת וסיכול פיגועי טרור, הנחת מטענים, וניסיונות חדירה של ארגוני הטרור ברצועת עזה.

הגרדיום

כלי הרכב המכונה 'גרדיום', מופעל על ידי מערך הכרב"ם (כלי רכב בלתי מאוישים). אשר נכון להיום כפוף לחטיבה הדרומית של עזה, ופועל בעיקר בגבול הרצועה, בטווחים קרובים מאוד לרצועה, ובאזורי סיכון גבוהים. הכרב"ם מתופעל על ידי לוחמות מיומנות, השולטים על הרכב ממשאיות ייעודיות המכילות את אמצעי הבקרה.

מחלקת הכרב"ם אחראית על הפעלת הכלי "ערוץ מהיר"- רכב ה'גרדיום'. ה'גרדיום' הוא כלי רכב בלתי מאויש המבוסס על פלטפורמת טום-קאר, במשקל 1500 ק"ג, אשר משתתף בפתיחת צירים, איתור מטענים, חקירת מרחב הגדר והתרעה על קרעים או פגיעה בה.

הוא מצויד במערכות תצפית של 360 מעלות, מצלמות נהיגה ליום וללילה ומערכות תקשורת, בקרה וניווט מתקדמות, נוסף למערכת כריזה, מעקב ומכ"ם. בחמ"ל ממנו מופעל הרכב "בשלט רחוק", ישנם הגה ודוושות המונחים על שולחן עבודה, בנוסף למסכים גדולים התופסים את מרבית המקום.

המסך הראשון מתחלק למצלמת נהיגה של המפעילה ולמצלמת התצפית שמתכווננת עם הג'ויסטיק בזום אין, זום אאוט ופוקוס. כאשר ישנו חשד להמצאות מטען, אדם או חפץ חשוד, הג'ויסטיק מאפשר שליטה במצבי המצלמה וגם מעבר בין צילום תרמי למצלמת יום, כך ניתן לבחון את האיום בלי להסתכן בקרבה פיזית אליו.

חשוב לזכור שהכרב"ם עורך סיורים על ציר הוברס, הציר הקרוב ביותר לגדר, בקרבתו מניחים את מרבית המטענים. הרכבים מתפקדים בדומה לסיור ובדומה לתצפיתניות. עם יכולת צפייה בשטח גם במקומות אליהן עיני התצפיתניות לא מגיעות ומהווים כלי עזר חשוב לגזרה.

הרכבים מתפקדים בדומה לסיור ובדומה לתצפיתניות. עם יכולת צפייה בשטח גם במקומות אליהן עיני התצפיתניות לא מגיעות ומהווים כלי עזר חשוב לגזרה.

מפעילת הכרב"ם מהווה גם סמב"צית, גם תצפיתנית ובנוסף לכל נוהגת ברכב. הן עוברות הכשרה, מוציאות רישיון על סופה ו'טום-קאר', לומדות בבי"ס לגששים על מטענים, מתרגלות שליטה במערכות הרכב ורק אחרי כל העבודה הקשה הופכות למפעילות. למערך הכרב"ם הצלחות מבצעיות רבות עד כה - סיכולים ואיתורים של גורמים מאיימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר