הטרגדיה בבית חלקיה

מחדל קטלני: "צריך הרבה הרוגים כדי שיתקינו רמזור"

התאונה הקטלנית שהתרחשה בכביש הכניסה לישוב בית חלקיה, והביאה לפטירתו של תלמיד הישיבה הבחור יוסף יונה רוטנר ז"ל בן ה-15, חושפת את המחדל החמור • מכתבי האזהרה, הבקשות להתקנת רמזור בצומת שלא נענו בשל מחסור בהרוגים וההתראה שהתממשה: "יפה שעה אחת קודם" • מצמרר (אקטואליה)

אפי ליברמן | כיכר השבת |
(צילומים: כיכר השבת)

רמזור שווה שמונה הרוגים: התאונה הקטלנית שהתרחשה אמש (שני) בכביש הכניסה לישוב בית חלקיה, סמוך לישיבת בעלזא, שהביאה לפטירתו של תלמיד הישיבה הבחור יוסף יונה רוטנר ז"ל בן ה-15, כשחצה את הצומת בדרכו להשתתף באירוע משפחתי, גילתה נתון מדאיג במיוחד: כמה הרוגים שווים רמזור?

לידי "כיכר השבת" הגיעו מכתבי התראה מאת ראש מועצת נחל שורק שהתריע שוב ושוב בפני גורמי המקצוע על הסכנה שבכביש, אך אלו התעלמו לחלוטין מתחנוניו.

בחודש אלול שלח ראש המועצה מכתב אל עוזי יצחקי מנכ"ל משרד התחבורה ובו הוא מתריע על הסכנה: "אבקש להיפגש איתך בהקדם על-מנת להציג בפניך את נושא הבעייתי ביותר שנוצר בכניסה לבית חלקיה מכביש 3, הנושא דחוף ביותר וזאת לאחר שנפגשתי עם מנכ"ל נתיבי ישראל וקרן טרנר".

בסיום המכתב כתב ראש המועצה את המשפט המצמרר הבא שנראה כמי שרימז את העתיד לבוא: "יפה שעה אחת קודם לפני שכולנו נגיד ידענו ולא עשינו".

חודשיים לאחר מכן, נפגשו כל הגורמים המקצועיים כשבסיום הפגישה הטעונה קבעו הצדדים לטפל בסכנה אופן מיידי: "לאחר הצגת הדברים ובדיקתם, מתרשם כי יש לפעול מהר ככל האפשר לתיקון המצב. המפקח על התעבורה במחוז ובתיאום עם מנהלת אגף בכיר תכנון חברתי, נדרש לבחון ולהציג עד ליום 10.11.13, את המשמעויות לחלופות הללו בהיבטי עלות ולוחות זמנים", נכתב בדברי הסיכום.

בפגישה, עלו מספר חלופות בכדי למנוע את האסון הבא: "הקמת גשר להולכי רגל, התקנת רמזור תוך ביטול דרך השירות, התקנת רמזור, התאמת דרך השירות והזזת תחנות האוטובוס מזרחה".

בחודש אוגוסט, מהנדס תנועה ראשי שלח מכתב למפקח על התעבורה מחוזות ת"א במשרד התחבורה בו כתב כי הדרך היחידה לטפל בצומת, היא התקנת רמזור: "רמזור הצומת הינו האופציה היחידה וזאת על אף שלא מתקיימים ההצדקים על-פי ההנחיות לתכנון רמזורים הרי כפי שגם ידוע לך כי הותקנו באישור רמזורים רבים ללא ההצדקים".

"בנוסף, בשל העדר אפשרות ביטול תחנות האוטובוסים המשרתות מוסדות חינוך ודת הממוקמים בסמוך לצומת מתחזקת דעתנו כי הפתרון היחידי להסדרת חציית הצומת הן של הולכי רגל וכן של כלי רכב הנכנסים והיוצאים הינו רמזור".

בשיחה עם "כיכר השבת", אומר אלי אסקוזידו, ראש מועצת נחלק שורק כי "מצער וכואב שהיינו צריכים להגיע לאובדן של תלמיד שהיה אפשר למנוע אותו. במדינת ישראל ישנם כללים להתקנת רמזור, אני חולק עליהם מפני שאני חושב שהם לא נכונים, אם יש צומת צלב או לפי מספר תאונות הדרכים שהתרחשו במקום, לצערי היינו צריכים להיכנס לוועדה בין משרדית, 'ועדת היגוי למוקדי סיכון', לא נכנסו לוועדה כי ישראל ג'יבלי ראש אגף הבטיחות במע"צ אמר שבצומת המדוברת התרחשו רק שבע ולא שמונה תאונות ולכן לא זכינו ברמזור לפני שנה".

"עד היום לא קיבלנו תשובה. אין אבן שלא הפכנו כדי שבמקום יהיה רמזור מבחינה חוקית אבל במדינה צריך שיהיו הרוגים רבים בשביל שיהיו רמזורים", הוסיף.

בסיום שיחתנו מאשים ראש המועצה את גורמי המקצוע במחדל חמור עד כדי כך שאם אלו היו מטפלים בסכנה בעיתוי המתאים, ההרוג היה נשאר בחיים: "אני מאמין שאם היה במקום רמזור, התאונה הזאת הייתה נמנעת והילד הזה היה חי ונמצא איתנו היום ומגיע לחתונה של משפחתו ולומד תורה ומציל נפשות בעולם".

תושבי המקום ששוב נאלצים להתמודד עם טרגדיה הקשה והכואבת, החליטו שלא להבליג עוד ובכוונתם להביע את כאבם: "הערב בשעה 18:00 כל תושבי המועצה יגיעו לצומת בכדי לזעוק על הפשע והמחדל שקורה פה, פשוט הצומת חיכתה שמשהו ימות בכדי שיקרה כאן משהו, עם כל מה שהתריעו", מספר אלי, תושב המקום, בשיחה עם "כיכר השבת".

אלי מצביע על הכשל המערכתי: "אני בתור תושב שנוסע כל יום לירושלים, עובר בכביש המדובר, בשביל תושב מקומי שרוצה לנסוע לירושלים, אין לו אף ברירה, אי אפשר להגיע לתחנת האוטובוס עם רכב, הקימו שם מפעל חדש שבעצם חסם את הכניסה לאוטובוס. מה שאומר שכל בוקר תלמידות סמינר ותלמידים מישיבות צריכים לעבור חמישה צמתים בשביל להגיע לתחנת האוטובוס. זו שערורייה".

יו"ר סיעץ 'יהדות התורה', ח"כ מנחם אליעזר מוזס דיבר במליאה, על תאונת הדרכים המחרידה בצומת בית חלקיה ואמר כי "משרד החבורה קבע תעריף דמים! צומת או כביש לא ישופצו עד שרמת שפיכות הדמים תגיע לסף שנקבע. זו מדיניות מזעזעת. כמה דם צריך להישפך בצומת על מנת שיוחלט להתקין בה רמזור? הצומת המדוברת, צומת בית חלקיה, גבתה קרבנות רבים. רק לפני שנה נהרגה שם כלה לפני כלולותיה. פניות חוזרות למשרד התחבורה נדחות בטיעונים ובתירוצים שונים. צומת בית חלקיה קיבלה את הכינוי 'צומת מקוללת'. זו צומת מסכנת חיים".

מוזס אמר עוד כי גם לגבי כביש דמים נוסף, כביש מספר 38 בדרך לבית שמש, הוא מקבל את אותם התשובות ממשרד התחבורה. "מצמרר לחשוב שישנו תעריף דמים ועד שלא "משלמים" את התעריף המלא, לא נעשה שינוי והסכנה בכבישים נמשכת. אני קורא למשרד התחבורה לשנות את כיוון החשיבה ולהתייחס לכל הרוג כאל עולם ומלואו, כי כל המציל נפש אחת כאילו קיים עולם".

ח"כ ישראל אייכלר דרש משר התחבורה להציב מיד רמזור זמני בצומת בית חלקיה עד שיוחלט אם יוקם שם גשר או יוצב רמזור קבוע. "מדברים גבוהה על זכויות אדם ואין מגינים עלך הזכות לחיות בין גשר לרמזור".

תגובתו של ישראל ג'יבלי, אחראי בטיחות בחברת מע"צ, לא התקבלה עד לשעת פרסום הכתבה, לכשזו תתקבל נפרסמה.

אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה הגיב לטענות בשיחה עם "כיכר השבת": "משרד התחבורה ביקש עוד לפני כשנה להקים במקום גשר שיאפשר מעבר בטוח להולכי רגל אולם ראש המועצה התנגד להקמתו ודרש להקים במקום רמזור, ולכן הנושא התעכב. מנכ"ל המשרד החליט לאחרונה למרות התנגדותו של ראש המועצה, להקים גשר במקום".

המכתב שנשלח לפני חודשים ספורים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר