"ציר המוות" בפתח תקווה: התחבורה הציבורית תעבור לנתיב הימני

משרד התחבורה הודיע כי התחבורה הציבורית ב"ציר המוות" בפתח תקווה תעבור לנתיב הימני של הכביש. בתוך כך, מחלוקת בין המשרד לעירייה, מדוע הנתיב המסוכן נסגר (תחבורה)

צביקה גרוניך | כיכר השבת |
תאונה בציר המוות (צילום: דוברות איחוד הצלה)

יממה לאחר שעיריית פתח תקווה הודיעה כי החליטה לסגור את "ציר המוות" - מסלול התחבורה ציבורית ברחוב ז'בוטינסקי בעיר, בעקבות 21 הרוגים בכביש, טוענים במשרד התחבורה כי הכביש נסגר בעקבות עבודות תשתית.

לפי הדיווח ב-TheMarker, סגירת הכביש היא בעקבות עבודות תשתית לרכבת הקלה שעתידיות להתבצע במקום בתקופה הקרובה וכי בתום העבודות - הנתיב צפוי לשוב ולהיפתח, והסכנה תשוב לכביש.

גורמים במשרד התחבורה טענו כי ההחלטה התקבלה לאחר דיון מעמיק עם גורמי המקצוע במשרד ושל עיריית פתח תקווה, במסגרתו דנו הצדדים בתוכניות התשתית למסלול הרכבת הקלה, ובעיצומו של הדיון כשהוחלט על העבודות, העירייה הוציאה הודעה ולפיה הנתיב ייסגר.

לא רק בנושא הזה שורר חוסר הסכמה מדאיג בין משרד התחבורה לעיריית פתח תקווה, כך גם על מספר הנפגעים וההרוגים באותו נתיב תחבורה.

במשרד התחבורה טוענים כי הטענה כי בנתיב נהרגו 21 הרוגים מופרכת וכי המספר נמוך בהרבה וזאת משום שלטענתם העירייה מכלילה גם את שאר התאונות שהתרחשו ברחוב ז'בוטינסקי, שנמצא מחוץ למסלול, ואף בערים אחרות כמו בני ברק ורמת גן.

בעיריית פתח תקווה מסרו בתגובה ל"כיכר השבת" כי "ביום ראשון 9.11.18 בשעות הבוקר, כינס ראש העיר ישיבה במשרדו בה השתתפו סגניו, נציגי משטרה ונציגי עירייה מהדרג המקצועי העוסק בתחום. ראש העיר הוא שקיבל את ההחלטה בתום הדיון, וזו לא הייתה מותנית בקבלת אישור כזה או אחר. לציין כי בסופו של דבר בעקבות הצהרת רה"ע נענה גם משרד התחבורה לבקשה ואישר את סגירת הנת"צ".

בעירייה מודים כי הנתיב נסגר בעקבות עבודות התשתית לרכבת הקלה: "בסופו של דבר הנת"צ אכן ישמש לרכבת הקלה, אך בשלב זה התכנון הלקוי של הכביש עולה בחיי אדם, ולכך ראש העיר אינו מסכים!".

בתוך כך, ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, בראשות ח"כ דוד צור, דנה בריבוי הנפגעים בנתיבי התחבורה הציבורית, (נתצי"ם) בציר ז'בוטינסקי בפרט ובנתצ"ים בכלל.

ח"כ ישראל אייכלר, שיזם את הדיון, הסביר את הסכנות של הורדת אלפי נוסעים מן המדרכות, בכבישים סואנים, בדרכם למסלול התחבורה הציבורית וממנו.

"במקום להביא את האוטובוס לציבור, סוחבים את הציבור לאוטובוס. אנשים צעירים וגם קשישים התלויים בתחבורה ציבורית, חוששים להפסיד את האוטובוס. הם ממהרים ומסכנים את חייהם. כמו כן ילדים וקשישים מתבלבלים ברמזורים המתחלפים. רוב התאונות בנת"צ היו בצמתים המרומזרים דווקא. ריבוי הנתיבים הכפולים לכלי רכב ולתחבורה ציבורית במקביל, יוצרים בלבול בקרב הולכי הרגל והנהגים. הדבר חייב לבוא אל פתרונו ויפה שעה אחת קודם. ענין זה הוא "פיקוח נפש'”, אמר אייכלר.

אייכלר הוסיף ואמר כי "צריך להחזיר את האוטובוסים בכל רחבי הארץ לצד הימני של הכביש, בנתיב מיועד לתחבורה ציבורית (נת"צ). גם אם יש שם פניות וצמתים המעכבים את זרימת התנועה, אפשר למנוע שימוש בנת"צ על ידי הצבת מצלמות המרתיעות נהגים שנכנסים לנתיב התחבורה, שלא לצורך פניה חוקית במקום".

"כשבנו את הנת"צ הראשון בתל אביב באמצע הכביש, כבר אז נהרגו אנשים בנת"צ. אמרו אז שיקח זמן ואנשים יתרגלו להגיע למרכז הכביש וילמדו לחצות בסבלנות. עונש מוות הוא שכר לימוד גבוה מדי לשיעור בסבלנות למשתמשי התחבורה הציבורית. מדובר באנשים שאין להם רכב פרטי המחכה להם עד שיגיעו עם צרור המפתחות ביד עם שלט אוטומטי. אנשים נפגעים, כי הם תלויים בתחבורה הציבורית הנחשלת. בציר ז'בוטינסקי בלבד כבר נהרגו 21 אנשים ועוד 51 נפגעו. דמם של עשרות הרוגים זועק אלינו מן הנתצי"ם", הוסיף אייכלר.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי המשרד ביקש מעיריית פתח תקווה להסדיר באופן מיידי את המיקום החדש של התחנות ומפרצי עצירה, כדי שהאוטובוסים בציר ז'בוטינסקי יוכלו לנסוע בצד הימני של הכביש.

חן הסביר כי כיום יש 3 נתיבים לרכבים פרטיים בכל כיוון. אחד מהם יילקח לטובת נתיב תחבורה ציבורית.

קצין אגף התנועה המחוזי, סגן ניצב עמי דהן, אמר כי המהלך מתואם עם המשטרה שדרשה מזמן להסיר את הסכנה ממרכז הכביש.

מנהל מחלקת תחבורה ציבורית בפתח תקווה, אבשלום שמחי, אמר כי כבר נעשה הכל על מנת להקטין את התאונות במסלול, ולמרות זאת התאונות נמשכו. הוא הוסיף כי המסלול ייחסם כולו, לפחות עד אחרי שיסתיימו העבודות להקמת נתיב הרכבת הקלה שיחלו רק עוד 3-4 חודשים.

יו"ר הועדה ח"כ דוד צור סיכם את הדיון ואמר כי חייבים לאזן בין הבטיחות להולכי רגל, לבין הצורך לדאוג שהתנועה על הציר תזרום. צריך לתת עדיפות עליונה להולכי הרגל שהם הכי פגיעים, ועדיפות לתחבורה הציבורית.

צור העריך כי בתקופה הקרובה התנועה בציר ז'בוטינסקי תהייה עמוסה מאוד, בגלל הסגירה והציע לזרז את העבודות להקמת הרכבת הקלה ולתיקון הליקויים במסלול. ח"כ צור סיפר כי עוד ב-2004, כשהיה במשטרה, התקיים אצלו דיון לשלוח שוטרים לאבטח עבודות לטובת הרכבת הקלה בציר ואמר: "מזל שלא שלחתי אותם כי הם היו מחכים שם עד היום ללא מעש". הוא הוסיף כי האכיפה בנת"צ צריכה להיות אלקטרונית, כדי לא לעכב את התנועה, ואמר כי ועדת המשנה בראשותו תקיים דיון נוסף שיעסוק בהנגשת תחבורה ציבורית ואמצעים להסעת המונים בטווח הארוך.

מסלול התחבורה הציבורית בציר ז'בוטינסקי הוקם בהשקעה של מיליוני שקלים במטרה להעניק עדיפות לתחבורה ציבורית ולהקל על עומסי התנועה, אולם מנתוני עמותת "אור ירוק", גבה מאז השקתו 21 הרוגים ו-51 פצועים ב-38 תאונות, רובן תאונות בין אוטובוסים להולכי רגל.

נתיב התחבורה הציבורית הממוקם בחלקו במרכז הכביש, ובחלקים אחרים בצידי הכביש, מבלבל את הולכי הרגל ומקשה על חציית הכביש.

בשבוע שעבר נהרג הקורבן ה-21 בכביש שכאמור זכה לכינוי "ציר המוות", הרה"ח רבי אלכסנדר זלפריינד ז"ל, תושב פתח תקווה ששימש כמשגיח כשרות, לאחר שנפגע מאוטובוס בעת שחצה את רחוב ז'בוטינסקי בפתח-תקווה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר