כיכר השבת

חובת קריאה

מסעדת אלומה: ביקורת מסעדות או שחיטה למהדרין?

"מופע בדחנות מהולל של געטצעל בן לץ" - כך מתאר מבקר 'הארץ' את חוויותיו מביקור במסעדת 'אלומה' הכשרה למהדרין שהושקה לאחרונה ושוכנת במלון קראון פלאז'ה בירושלים. המיטב: "נראה שכתף הבקר נשכח מתחת לספסל המשאית בטיול השנתי". תיהנו (אוכל)

22
אלי רוטמן | כיכר השבת | ט' בסיון | 15.06.16
שגיא כהן, מבקר המסעדות של "הארץ", לצד לוגו המסעדה
שגיא כהן, מבקר המסעדות של "הארץ", לצד לוגו המסעדה (צילום מסך מתוך חדשות ערוץ הספורט)

ביקורת קטלנית ועסיסית כאחת, מפרסם לאחרונה מבקר המסעדות הנחשב שגיא כהן במדורו ב'הארץ', שמתאר את רשמיו מביקורו במסעדת 'אלומה' החרדית בירושלים. הנה כמה חלקים מתיאור חוויותיו המסעירות מהביקור הטראומטי, כך נראה:

"במוחו הקודח של געטצעל בן לץ, בדחן העיירה יהופיץ", פותח שגיא כהן את טורו, "עלה רעיון מופלא. הוא ישים לחוכא ואיטלולא את תאוות אנשי הכרך אחרי מיני מרקחות ומזונות משובחים במקומות שהגויים ימ"ש קוראים רסטוראנטות. חכך געטצעל'ה שלנו בדעתו, אח, איזה לץ הבחור, חכך וחכך, ובסוף – ברוך הנותן לשכווי בינה - עלתה מלפניו מין מהתלה משובחת. הוא יקים לו בעיר הקודש תובבב"א רסטוראנטע לכל פרטיה ודקדוקיה. צלחות צבעונין ירוצו מהכא להתם, תפריטים מודפסים יבטיחו את שור הבר והלווייתן, והמטבח יציע מיני תרגימא שלא ראתה שפחה על הים. אלא מאי? מלצריותיה לא יהיו מלצריות, ומנותיה לא יהיו אכילות, וקרפצ'ואיה לא יהיו קרפצ'אות. וישחקו כל בני עדת יהופיץ שחוק גדול עד דלא ידע".

"אז למה", ממשיך כהן, "אם הבדיחה של געטצעל בן לץ היתה כל כך מוצלחת, יצאתי ממסעדת 'אלומה' הירושלמית, שנראית כמו מהתלה חרדית על בולמוס המסעדות העכשווי, כל כך מדוכדך? אולי מפני שהבדיחה כאן נראית כמו בדיחה על חשבונם של חסרי הישע".

הסועד החרדי שבוי

מהמסעדה המבוקרת, מושך המבקר את עטו המושחז גם לעבר הטרנד הכללי של ענף המסעדנות החרדי העכשווי: "המסעדה התפלצתית היא החוליה החדשה בסדרת מסעדות המלון הירושלמיות הכשרות שנראות כאילו מחבר אותן קשר סמוי. נראה שכל יוזמיהן נפגש ונדברו לא לחטוא ולהגיש ללקוחותיהן החרדים מזון שיגרום להם לחבב מסעדות. נראה שכולן, או כמעט כולן, עושות מאמץ אדיר להשאיר את הסטנדרטים עבור הסועד החרדי השבוי נמוכים במידה כזו, שחס וחלילה לא יהיו לו ציפיות. מסעדה, עבור הסועד החרדי, אם ניתן לשפוט על פי הביקור הזה שלי, היא מוסד חברתי. בשום ופנים לא מוסד קולינרי. וזה מכמיר לב".

שגיא כהן אף מסיק מכך מסקנות תמוהות למחצה על ציבור המקפידים על כשרות: "ספק אם אדם שאכל כל ימיו בשר כשר יידע עד כמה האנטרקוט פה זוועתי. ספק אם אדם שגדל בסביבה שאיננה מעודדת אסתטיקה של מזון יבין עד כמה ההגשה של מנת הקרפצ'ו או הפורל מפורכסת".

"מצד שני, יש כאן זרזיר ועורב. כי, בכל זאת, איש בשורה אני היום", נוטף כהן סרקזם שיתכן שיש בו גם מן האמת. "דומה שסוף סוף נמצא המכנה המשותף לכל עם ישראל: לחילונים ודתיים, לאשכנזים וספרדים, למגדלי זקני ויז'ניץ ולמגדלי זקני פלורנטין, לכולם כאחד יש מכנה משותף: הנובו־רישיות. התאווה שאיננה יודעת שובע למותגים על חשבון מהות, למה שמנקר את העין במקום למה שמשמח את הלב, למה שהאחרים מסתכלים עליו במקום למה שאתה רוצה לראות. והשילוב הזה, בין נובו-רישיות חרדית לבינוניות למהדרין, עצוב עד כדי כך שגם אם געטצעל בן לץ בכבודו ובעצמו היה מופיע במופע הבדחנות המהולל שלו, עדיין הדמעות היו זולגות מעצמן".

מלצרית? יותר "העלמה החביבה שקישרה בינינו לבין המטבח"

גם סביבת המסעדה לא מצאה חן בעיני המבקר: "המקום שבו היא שוכנת, מכין אותך בעגמומיותו להמשך הערב. זה מקום שנראה כמו פרוזדור של אולם אירועים שנסגר לאירוע פרטי. לפי המוזיקה: של משווקי מודעות אבל".

והשירות? "המלצרית – זה כינוי אופטימי מדי: העלמה החביבה שקישרה בינינו לבין המטבח יהיה הולם יותר – באה לרשום הזמנה. יש מנות מיוחדות? שאלנו. 'בוודאי'. היא הוציאה פנקס והקריאה: יש מוסר בקארי, פורל כבוש ויש שניצל עגל. המנות נשמעו מוכרות. נזכרנו: הרי כבר נתקלנו בהן בתפריט המודפס. אמרנו לה. 'יא באמת, כבר הביאו את התפריטים המודפסים?'. הרי את נתת לנו אותם. מה שכן, בגלל פתיעתה הגענו למסקנה שאולי לא היא הכתובת להסביר את התעלומה הבאה: 'מרק דגים בסגנון בויאבז על בסיס... חלב קוקוס'. כי הנובו-רישיות הרי מאכלת הכל".

"כתף בקר שנשכח מתחת לספסל המשאית בטיול השנתי"

ולמטרת הביקור במסעדת 'אלומה', המנות עצמן: "הזמנו שלוש מנות ראשונות: קרפצ'ו בקר בשמנים ארומטיים; פורל כבוש בסגנון גראבלקס וסלט סביח חם – חציל קלוי, גרגירי חומוס, אריסה, עגבניות, טחינה וביצה עלומה פריכה. לקרפצ'ו היה מרקם שהזכיר את הדבר הזה שמתכנה כתף בקר שמגיע באריזות וואקום. השמנים הארומטיים, הרבה יותר שמנים מארומטיים, רק הפכו את המנה למעיקה. והיו גם כתמים לבנים של איזה ממרח שמנמן נוסף, שבכלל גרם לכך שלכל המנה היה טעם של סנדביץ' חלה עם המון מרגרינה וקצת כתף בקר שנשכח מתחת לספסל המשאית בטיול השנתי".

"עם הסטייק הוגשו צ'יפס עבים מסודרים שתי וערב. הם לא היו עשויים: תוכם היה קשה, קמחי וסר טעם. אז מילא, יש בעיות כשרות עם אנטרקוט, אבל גם תפוחי האדמה הוכשרו והומלחו? הלזניה הפתוחה איזנה את הטעמים במתיקותה: זו היתה ריבת בשר על דפים לבנים, מסמורטטים, של משהו שאולי היה, ואולי לא, בצק. זה היה יכול להיות גם דף A4 רטוב. המנות נשארו כמעט בשלמותן בצלחת. המלצרית: "לארוז לכם?". למה ככה?".

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
מסעדה של רמאים אוכל על הפנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה08.08.17
17
מתמקדים בחיצוניות - מותגים וכסף, ובועטים בפנימיות.
ישעיהו15.06.16
16
אני לא מבינה מדוע כיכר השבת פירסמה את אמרי השיטנה של שגיא כהן- עיתונאי ששונא חרדים והוכיח זאת בכתבה. אכלתי במסעדה כמה פעמים מפתיחתה, המקום מרהיב והאוכל משובח. נראה כי המטרה של מר כהן היתה רק להשמיץ את המיגזר. למה לתת לו במה?
טל15.06.16

הצגת כל התגובות

15
המחירים שם מטורפים. אין להם בושה.
יעקב15.06.16
14
הוא צודק ב 100% תראו את השרות ""המדהים"" והאוכל בקמצנות וביוקר שנותנים בלחם בשר אבל הרי קמצנות ושירות גרוע רק גורמים לחרדים לבא שוב כי הרי אנחנו חרדים ולא מגיע לנו משהו טוב
חרדי נרדף15.06.16
יש מספיק מסעדות טובות כשרות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יודלה15.06.16
אולי לא למדת עדיין להבחין בין מסעדת גורמא למסעדת בשרים רגילה כי אתה אשכנזי אבל ככה זה בכל מסעדת גורמה שבשביל לאכול טוב צריך לשלם טוב ויש מעט מאוד מסעדות שעושות את זה בהגזמה, ואולי במסעדות של רבנות זה קצת יותר זול, לסיכום הייתי מציע לך ללכת לקנות לאפה שווארמה שתהיה שבע ולא תתלונן. ואגב אני אכלתי בהר
אלי15.06.16
13
פעמיים באתי לצהרים. פעם במסגרת עיסקית, והייתה חוויה. אכלתי את הקרפצ'יו שהוא דיבר עליה. היו לי בחיים טעימים יותר. אבל כן אכיל. בפעם השניה החלטתי לקחת בדיוק את אותן המנות מהפעם הראשונה, ומה אומר מאכזב ממש... לא הכל היה מהתפריט ולא הכל טעים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ביקרתי פעמיים16.06.16
12
פשוט נדהמתי מהחוצפה !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברוך 16.06.16
11
ומה לעשות שמה שהוא כותב דיי נכון... לוקח להם המון זמן להוציא מנה, וגם כבר שהיא יוצאת היא דיי מאכזבת.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל15.06.16
10
זה נראה יותר מיד נוטף שנאה חרדית ולא ביקורת עניינית. מסעדה חדשה לא חייבת לנחות מושלמת אבל מכאן ועד לתאורים המזוויעים זה נראה שקוף מידי שנובע משנאת חרדים ומהמושג "מהדרין". אני אישית יבוא עם אשתי למסעדה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב ש15.06.16
כל כך שקוף שאתה מהמסעדה אני קורא את הדבר הזה ומבטיח לא לדרוך שם בחיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ספי 16.06.16
9
ביקורת הכתובה בלשון מליצית ומשעשעת, לא הופך אותה לביקורת נכונה והגיונית. נדמה כי הכותב שם דגש אך ורק לסגנון הכתיבה הספרותי, השופע במילים יפות, אך שכח בדרך את המטרה שלשמה הגיע למקום - ביקורת עיניינית ואמיתית לאוכל המוגש בה. כאחת שאוכלת אוכל כשר וביקרה בלא מעט מסעדות בבירה, וביניהן "אלומה", אני יכולה
מיטל15.06.16
8
לכל המתנשאים למינהם...ומדברים על המחירים הגבוהים (שלדעתי הם סבירים בהחלט) שילכו וישכירו מקום בנמל ת״א ועוד יסגרו בשבת,,,, וישלמו שכירות מטורפת ואז.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד מבין15.06.16
7
שנותנים לפרשן כדורגל זוועה לבקר מסעדות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דן15.06.16
6
גם אם המסעדה לא לרוחו, דבריו נוטפים ארס ושנאה. חכמים הם להרע ...
מישהוא15.06.16
5
אני חושב שאין מחמאה יותר גדולה למסעדה הנ"ל מאשר ביקורת כזאת מהחפרן הבלתי נדלה הזה.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד16.06.16
4
עם כל המטעמים שבעולם הוא היה כותב את אותה דעה בדיוק יותר נכון הוא כבר כתב אותה לפני קיצור שגיא כהן , אמרו לך פעם שאתה שקוף?!
אור15.06.16
3
מן הסתם אתה אוכל חזיר 🐖🐖🐖 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם16.06.16
2
השמצות זולות וליצנות במיטבה
חסיד מרן15.06.16
1
אני לפני שבוע וחצי הזמנתי מקום ליום הולדת של אבא שלי אצלם במסעדה אז ככה הגענו ההינו צריכים לשלם על החדר וי הי פי תוספת של 500שח דיברתי אם האחרי אמרתי לו זה לא נשמע לי הסכים להוריד את זה ל250 ישבנו 18 איש היגיעו התפריטים .מלצרית אחת על כולם כל דבר ההינו צריכים להגיד לה תביא עוד ותביא עוד אמרנו לה אול
יוסי16.06.16
אולי גם יעניין אותך
המסעדות המומלצות שלנו
ש

זה הרגע שלכם לנקות את הראש במסעדת "אנטריקוט"

כיכר בשיתוף ואל- דאן | מקודם
ש

חגיגת בשרים ויין

סוכות בירושלים? מסעדת הבשרים המובילה מזמינה אתכם לשמחת חג אמיתית

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם
ש

לאן יוצאים היום?

זה המקום המושלם להתחיל בו את השבוע

חיה כהן | מקודם
ש

המזרח הרחוק - כבר לא

חוויה: בואו להרגיש את המזרח בלב ירושלים

כיכר בשיתוף המסעדה האסייתית | מקודם
ש

אין שמחה אלא בבשר ויין - שהחיינו מסעדת רודריגז חוזרת ובגדול.

כיכר בשיתוף רודריגז | מקודם
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם
ש

מסעדת 'אנטריקוט':

אירועים מפוארים בכשרות מהודרת ולפי כל הכללים!

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם

מסעדת ואלרו בשוק מחנה יהודה, פותחת במתכונת T.A ומשלוחים!

כיכר בשיתוף ואלרו | 11.05.20
ש

פתרון יעיל ומוכח לימים של דאגה, קושי, מתח, רעב ו... בידוד: 2904*

כיכר בשיתוף ממפיס | מקודם
ש

חנוכה במסעדת רודריגז - אוירה מדליקה עם תפריט עשיר

כיכר בשיתוף רודריגז | מקודם
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

Memphis ירושלים: הכי טעים, עכשיו גם הכי כשר

כיכר השבת בשיתוף Memphis | 11.07.19
ש

לא רק מסעדה

על חוויית אירועי גורמה מהדרין בלב תל אביב

kikar.co.il בשיתוף מסעדת רגינה | מקודם
ש

חוה"מ סוכות: מסעדה על גג מלון גני ירושלים

kikar.co.il בשיתוף סקייליין | מקודם
ש

תפריט קיץ חדשני ומיוחד: הבשורה החדשה מבית 'רודריגז'

kikar.co.il בשיתף רודריגז | מקודם
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

צפו: מה גרם למיכל אנסקי לדבר יידיש בתאילנד?

חיה כהן | 29.05.18

היינו שם

רודריגז גריל בר: ראשונות מסקרנות, עיקריות משובחות

נתנאל לייפר | 04.12.17
ש

היינו שם

ייאסי רול וסאקה חם: אסייתית למהדרין בחיפה

מוריה שטרנליכט | מקודם
ש

מסעדת שאלוט - מטבח יהודי קווקזי ים תיכוני למהדרין

kikar.co.il בשיתוף מסעדת שאלוט | מקודם
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

היינו שם

תשע"ז ואנחנו עדיין אוכלים פיצה בגאולה. למה?

חיה כהן | 22.03.17

המלצה למהדרין

איך תגיבו אם מסעדה תפנק בקינוח כי "הגעתם מרחוק"?

אבי עמר | 12.02.17

ביקורת מסעדה

דגים טעימים, שירות מגעיל: החוויה שלי ב"פסקדוס"

נתנאל לייפר | 09.01.17