כיכר השבת

פרק שני בסדרה

הנערות שלנו: "אנחנו לא נושרות; הלב שלנו במקום הנכון"

לאחר הפרק המרגש בו פתחו "הנערים שלנו" את ליבם וחשפו את רגשותיהם, דיברנו לראשונה עם "הנערות שלנו" הן אמנם לא שורפות אוטובוסים אבל לעיתים נשרפות מבפנים (חרדים, VODׂ)

154
אלי דן | כיכר השבת | ט' באדר | 21.02.21
הנערות שלנו - פרק 2 (צילום: ישראל כהן)

"אנחנו לא נושרות", אלו היו המילים ששמענו שוב ושוב, מהנערות שפגשנו, במסגרת פרויקט "הנערים שלנו", בו אנו פותחים את הפתח לעולמם וחושפים את כאבם של הנערים, שכה זקוקים להכלה והבנה.

לצפיה בפרק הראשון בסדרה "הנערים שלנו"

המסר הכי חשוב שהיה להן לומר הוא, "אנחנו עדיין מחוברות לקהילה, למשפחה, לבית, להורים, לאחים בישיבות", "אנחנו חלק פועם וחי של הערכים עליהם גדלנו".

נכון, אולי הן לא עמדו בציפיות של מנהלת הסמינר או של ההורים בבית, כנראה שהן גם חרגו מעט מ"התקנון", אבל, הן מחדדות - "הלב שלנו שייך עדיין לאותו מקום".

הנערות שלנו, כמו מרבית הנערים שלנו - לא שורפות אוטובוסים ולא מציתות פחים אבל הן נשרפות מבפנים, מהפחד, מהבושה, מהיעדר ערך עצמי, מהכמיהה למילה טובה.

לעיתים, כאשר הבעירה הפנימית הזו - מתפרצת החוצה, כאשר כבר נראה כי לא ניתן לזהות מבעד למסך העשן את מקור האש הבוערת, דווקא הסיפור שלהן, המילים והתיאורים, מעידים יותר מכל על סערת הלב הטהור, הלב שלא רוצה להתנתק.

"הנערות שלנו", כן, הן עדיין שלנו, הן "לא נושרות".

יצאנו אל צפון הארץ, המשופע בפנימיות ובמוסדות לנוער שלנו. כך למשל 'אור חדש' שביישוב רכסים, שבו עשרות 'נערות שלנו' עם היסטוריה דומה. ב'אור חדש' שוחחנו עם צופיה, 'נערה משלנו' תושבת טבריה. צופיה משוחחת איתנו בפנים גלויות. היא לא מתביישת בסיפורה ואף רואה בטלטלות חייה ניסיונות משמיים - שחיזקו אותה.

"איזה סוג בית? במשפחה שלי כל אחד לפי מה שהוא".

הוריה של צופיה שמרו עליה ככל שיכלו והעניקו לה אהבה, אבל זה לא מנע ממנה לבלות ברחובות.

"מהתחלה לא הייתי כ"כ דתייה, הייתי עם חברות ברחובות, הורים שלי לא תמיד ידעו איפה אני, היו מלשינים עלי לבי"ס.

ג. במבט לאחור יודעת צופיה לספר לנו, מה גורם לבנות חרדיות בגילה לנשור.

"זה חברות לא טובות, סמארטפון… להורים שלי זה הפריע שאני נושרת בגיל כזה, הם ניסו לעזור. אם לא ההורים לא הייתי איפה שאני היום".

ד. ציפינו שצופיה תהיה מלאה ברגשות קשים כלפי המערכת ממנה נפלטה, אבל בבגרות נדירה לגיל 16 היא רואה בהכל מסלול מכוון, שהוביל אותה אל פנימיית 'אור חדש' שהיא שוהה בה כיום.

"לא מתחרטת על שום דבר שעברתי, הכל נסיונות שחיזקו אותי. הוריי לא רצו שאלך לפנימייה, נלחמתי. גם פה יש קשיים, ואתה גדל מהם".

ה. כשאנו מבקשים לסכם את סיפורה של צופיה במסר לצופים, גם היא מבקשת לעסוק בחשיבות הקשר עם ההורים.

"אם לא ההורים ההתמודדות הרבה יותר קשה" .

בפנימיה אחרת בצפון, פגשנו את אלישבע - שם בדוי - 'נערה משלנו' בת 17 מעיר חרדית במרכז הארץ. אלישבע התחנכה ב'בית יעקב', והיתה על סף כניסה לסמינר חרדי מוכר שבו למדו גם אחיותיה הגדולות, אבל זה לא קרה.

הוריה של אלישבע התנגדו לשידור הראיון, ולכן - מפאת גילה - טשטשנו את פניה ועיוותנו את קולה. ועדיין קשה שלא להבחין בזעם שלה על המערכת שממנה נפלטה.

"למדתי ביסודי חרדי, ניסיתי להתקבל לסמינרים טובים ללא הצלחה, החוויה הטובה היא שביסודי ניסו כמה שיותר לשמור ולעזור".

ג. עד היום נראה שאלישבע חושבת, שהיה צריך לקבל אותה לסמינרים טובים.

"היו לי ציונים טובים, אחיות שלי למדו שם. בגלל חוקים חברתיים - אינטרנט וכו' לא קיבלו אותי. סמינרים זה סוג של תחרות, מי שלא מתקבל נכשל. אבל אמרתי לעצמי שאם לא קיבלו אותי כנראה שזה לא המקום שלי".

ד. גם אלישבע היתה מסתובבת לעיתים ברחובות. אנו מבקשים לשמוע ממנה, מהם האתגרים המרכזיים שחווה בת חרדית בגיל ההתבגרות במצבים כאלו.

"בגיל הזה בת לא יודעת מה היא רוצה. יש קשרים חברתיים בעייתיים וכפייתיים. החברה לוחצת וזה נוגד את הערכים".

ה. תקופת הקורונה קשה לכולנו, ובמיוחד לנערים ולנערות שלנו, שבאין מסגרת - עלולים להיסחף חזרה למקומות בעייתיים.

"בזמן הקורונה אין מסגרת, יש רק טלפון וזום, כשיש מסגרת יש מענה לשאלות".

ו. וגם לאלישבע יש מסרים חשובים לבנות שצופות בה - וגם למנהלת שלא קיבלה אותה לסמינר.

"לא לעזוב מוסד לפני שיש אחר, למנהלת שלא קיבלה אותי אני אומרת תודה, משתתפת בצערך שהפסדת תלמידה כמוני."

ובחזרה ל'אור חדש' ברכסים, אנו בוחרים לסיים את המסע של הפרק הזה בשיחה עם לורן - המבוגרת מבין המרואיינות שלנו, באולפן ההקלטות של הפנימייה.

לורן בת ה-18 מבני ברק היא 'נערה משלנו', שחזרה בתשובה בילדותה יחד עם משפחתה. מקרים רבים של נשירה בקרב הנוער שלנו, מקורם בפערים תרבותיים בהם נתקלים בני הדור השני לחזרה בתשובה. בסיפור שלנו, בוחרת לורן להיזכר בלחץ שהפעיל עליה בית הספר - וכיצד הוא השפיע עליה.

"עברתי כמה בתי ספר, בסמינר נשרתי כי עקבו אחרי גם אחה"צ. מה שאת עושה זה אף פעם לא מספיק, עוקבים לראות איך את לבושה. גם ככה זה עול תורה ומצוות, למה להוסיף עוד? אנחנו חוזרים בתשובה, אין אצלנו את השקרים האלו".

ב. פער מרכזי בין החינוך החרדי לאינו חרדי, הוא הפיקוח על התלמידים מעבר לשעות הלימודים. מתברר שעבור לורן, המעקב המתמיד אחריה בכל שעות היממה היווה עול כבד מדי.

"את תמיד מרגישה שעוקבים אחרייך, יום אחד העלילו עלי שפתחתי אינסטגרם... אם הייתי מנהלת הייתי מדברת עם הילדה ולא דורשת יותר מהמינימום".

ג. לקשיים הספציפיים שחוותה לורן כבת לחוזרים בתשובה, ניתן להוסיף את אתגרי גיל ההתבגרות - שעליהם לא קיבלה מענה.

"זה גיל של בלבלות, שאלות כמו, למה צריך צניעות."

ד. כיום, בפנימיות ברחבי הארץ, מצויות 'הנערות שלנו' תחת השגחה ופיקוח של נשות הצוות; אך המסגרת הזו טובה גם עבור לורן, שחוותה טראומות של 'ניטור יתר' במוסדות חינוך. זה המסר שלה גם למוסדות החינוך של ה'מיינסטרים'.

"כאן אחרי הלימודים הצוות לא עוקב, אם יש בעיה באים לשוחח, אם הייתי מנהלת הייתי משוחחת עם התלמידה ובודקת מה הבעיה".

לסיום : לאחר ששמענו בפרק שלנו ובפרק שלפניו את סיפוריהם של הנערים והנערות שלנו, בפרקים הבאים נציג בפניכם סיפורים נוספים - אך מזווית מעשית יותר. נשאל את הדמויות המסייעות לנוער שלנו, האם באמת יש פתרון לבעיית הנשירה - או שהדבר היחיד שניתן לעשות הוא לבנות בתי חולים מתחת לגשר.

תוכן שאסור לפספס
154 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
77
לא חושבת שהמטרה היא למנוע את תופעת הנשירה. כן בטוחה שאנחנו צריכים להפוך לאנשים שיכולים להתמודד אתה.
מרים03.03.21
76
ואווווווווו כל הכבוד מרגש הפעם הראשונה שערוץ חרדי עושה את זה ברמה
אחד העם22.02.21
75
אני יכולה להגיד מהמקום שלי שגם ממש היו אוהבים לרדת עלי בסמינר וכל הזמן למצוא על מה להעיר, אפילו אם לא היה אז היו לוקחים אפילו איזה איחור או משהו סטנדרטי וממש עשו עסק מכל דבר הכי קטן. אני הייתי באחד הסמינרים הכי טובים ולא ממש הלכתי לשם מבחירה אלא בגלל שהיתה לי אחות שם. וזה באמת לא הכי התאים לי מבחינה
אחת22.02.21

הצגת כל התגובות

74
כל כך חשוב שאתם מעלים מודעות לנושא הזה. יש לי אחיינית שבדרך לשם. וההורים כל כך חוששים ממה יגידו ולא מבינים שכך הם סוללים את הדרך שלה החוצה. ההורים הללו צריכים לדעת שהם לא לבד ויש אלפים של נערות כאלו. מחכים באמת לפרקים הבאים. ותמשיכו בעבודת הקודש שלכם
רחל22.02.21
73
דיייייייייייייייייייי למה הפסקתם להוציא ????????!!!!!!!!!! כולם מחכים מאוודדדדדד!!!!!!!!! פלי אל תפסיקו את הסידרה!!!!!!!!!!
א.ב.28.03.21
72
מתי יעלה שוב היום עבר כבר שבועים או שלוש
אורטל בקלמן13.03.21
71
אשמח אם גם בתוכנית הבאה תדברו על הנערות שלנו
נעמה25.02.21
כן אני מצטרפת
המתנחלת25.02.21
70
וואלה... ברור שהם נשרו... ממתי לילדה חרדית היסודי יש אינטרנט וסמארט?? ואלישבע הזאת לא צודקת ברור שזה מפריע ומשפיע על ילדות אחרות שיש לחברה אינטרנט... השומרים על ילד או ילדה טוב כמו בצמר גפן, (ובאמת אצלינו צריך לשמור בצמרת גפן כי הצד השני באמת מושך) אז כשהוא נער או נערה יש לו יסודות טובים להשען עליהם
עובדה שאת מי שאומרים באמת פחות נופל...23.02.21
שלום לך אני עצובה לעדת ששטפו לך תמוח בשטויות של הבצפר אבל רק שתדעי שהיום כמעט לכולם יש אינטרנט ומי שיורדת מהדרך זה לא בגלל אף אחתת
שרי15.08.21
לא חסר נושרים מעודף שמירה לא חסר סיפורים אל ילדים שכל החיים ההורים שלהם חסמו ואז יום אחד הם במקרה מצאו מחשבסמארטפון והתמכרו אז נא לא להאשים סתם
עובדה נגדית12.03.21
זה לא נכון בכלל!!! אם אין לך משהו טוב להגיד אל תגידי כלום!! זה מעליב!!! לילדות האלה(אני) יש נשמה הם אוהבות את אלוקים!!! גם אם קשה לך להבין את זה.
שירה או שירן25.02.21
69
לגבי המוסדות של בית יעקב אני חייבת להאיר שיש כל כך המון מוסדות מצוינים ובתור אחת שלומדת שם 12 שנה זה פשוט חממה!! מורות נשמות טהורות כל ההנהלה פשוט נפלאה! אכפת להן מכל אחת ואחת ובמובן הכי טוב ובצורה כל כך נעימה ומכבדת!! יש מוקמות פשוט מצוינים רק צריך להתפלל לחפש ולברר. בהצלחה לכולן
חן22.02.21
68
לא עובדדד אין בכלל סרטון
מ22.02.21
67
אצלי קצת קשה לתאר את מה שאני עוברת כי אני לא מסוגלת לספר את איך שאני מרגישה לא בגלל שאני ביישנית או משהו כזה אלא בגלל שהקשר שלי עם ההורים שלי הוא מאד טוב ואני מרגישה שאם אני אספר להם שבעתיד אני לא רוצה בית חרדי ושהבית שלי לא יהיה כמוהם כמו שהם חינכו אותי אני לא רוצה לפגוע בקשר שלי איתם או בכללי לפגו
אנונומית בת 1622.02.21
היום יש אלפי הופעות של נשים בלבד של מעל עשר אלף נשים ואני יודעת את זה מכלי ראשון!!!
אנונימית08.03.21
66
נו...?!?!?
גיל דוד20.03.21
65
בתור אחות ל"נערה משלנו", חייבת להגיד: כמה שכלפי חוץ אתם נראות מאושרות וחופשיות, כשמסתכלים ישר לעיניים, בלי מסכים ובלי מסיכות, רואים רק עצב, פחד, תסכול. כשאני רואה נערה מתמודדת מיד בא לי לתת לה חיבוק ענקקק ולומר לה כמה שאני אוהבת אותה, ומאחלת לה את כל הטוב שבעולם. רק מקווה שתתקלו באדם הנכון, יש ככ אנ
מחזיקהלך אצבעות24.02.21
תמשיכי ככה את נשמעת בנאדם טוב ובוגר את לא יודעת כמה את צודקת זה מסובך הרבה יותר ממה שזה נראה
אני16.03.21
64
איפה הסרטון???
עע22.02.21
63
למה לא רואים את הסרטון???
אין סרטון22.02.21
62
מניעה אחת שווה אלף תרופות. תנו לבנות מקום מקבל נעים ובטוח לשאול את כל השאלות ולקבל את כל התשובות והן כבר לא תרצנה את הרחוב. הארגון הזה תופס את הבעיות כשהן קטנות. כל כך הרבה בנות ניצלו בזכותו!
מכון "תובנות" !22.02.21
61
את הסירטון??????
איפה אפשר לראות22.02.21
60
מתוקות שם כולם אחת אחת...
מירי22.02.21
59
כל הכבוד לכם על מה שאתם עושים אלופים זה ממש מרגש וממש עוזר אין כמוכם💜💜💜💜💜
מוריה22.02.21
58
בתור ''נער שלנו'' קצת הפריע האליסטרציה בהתחלה... אין בזה צורך וסתם מיותר
בן 1621.02.21
57
מהמם! מרגש מאוד!
מימי21.02.21
56
תאמינו לי בתי ספר זה דבר מטומטם ובמיוחד הצוות . אני הייתי בכיתה ז' ואהבתי ילדות קטנות מכיתות א' -יום אחד המנהלת החליטה שאסור להתקרב לכיתות הקטנות! אני לא כ"כ הקשבתי לה כי זה היה קשה לי..אין לי אחיות.. יום אחד קראו לי ברמקול למשרד הסגנית מכניסה אותי לחדר קטן וחשוך וצעקה עלי: את יודעת אני מזמינה לך ע
שונאת את הצוות!21.02.21
איאפשר להאמין לכל מה שאומרים והיא לא יכולה להתקרב לילדות קטנות מסכנה צריכה טיפול
meli22.02.21
איזה בית ספר זה ?
מירי21.02.21
בית יעקב במרכז הארץ
שונאת את הצוות!22.02.21
וואו באמת לא רגיל ואולי כדאי לבדוק מיהי המנהלת אולי היא לא ראויה לנהל את בביה"ס הזה... לי בכל זאת הייתה מנהלת ממש טובה!!❤👍
אילה21.02.21
יווואוווו מסכנה לא יאמן עד כמה אנשים יכולים להיות אטומים.... אבל לא כולם ככה יש גם הרבה הרבה מקומות שאוהבים את התלמידות והתלמידים(בחינוך החרדי)ותומכים בהם ועוזרים להם ושוב מצטערת שזה קרה לך....😭😭😭
מישהי21.02.21
תודה נשמה
שונאת את הצוות!22.02.21
55
ואי תוכנית יפהה וממש טובה לכל אלו שמתקשים וכן
נחמי21.02.21
נכון שמצד אחד צריך גם לקרב אותם, אבל אם כולם רק יקרבו ויקרבו בסוף זה משפיע גם עלינו. יש מקומות מיוחדים ששם מקרבים, והעסקנים עליהם לדאוג לשלב אותם במקומות המתאימים, אבל אי אפשר לקחת בנות שלובשות לא כמו שצריך ולשלב אותם בסמינרים הטובות יותר, מה לעשות, בדורות שלנו יש המון נסיונות ואין ברירה חיייבים להי
החושב22.02.21
אני בכיתה י"ד ויש לי חברה מהכיתה ששנה שעברה בכיתה י"ג בסוף שנה כזה וגם באמצע שנה לא בידיוק הייתה הכי חרוצה כזה בלימודים אם זה כי היא לא רצתה ללמוד הוראה או שההיא גם שילבה את את זה עם עבודה וגם לקראת סוף שנה שהיה את הקורונה והיה קשה ללמוד מהבית ובסוף שנה אמרו לה שאם היא רוצה להמשיך או לקבל תעודה היא
כהן22.02.21
54
תראה, אני מאד בעד להעלות את הנושא ולדבר. אבל בואו לא נגזים. לא כל הנושרים והנושרות הם נשרו בגלל או באשמת מישהו. נכון שיש כאלה שהידרדרו סתם כי נידו אותם, לא הבינו נכון, דברים לא שיגרתיים. אבל רובם, ואני מכירה כמה, פשוט בעטו ברגל גסה בכל מה שההורים שלהם נלחמו עבורם, ובתכלס- אולי הם היו מתבגרים והכל נכ
חושבבב27.11.21
53
יהיה השבוע פרק? עברו שבועיים
aviya06.03.21
52
כל הכבוד שמעלים את הנושא! יש לי הערה קטנה רוב הנערות או הנערים הנושרים זה לא בגלל סמארטפונים ,אלה בגלל שהיה קושי במשפחה
.24.02.21
כע וברוב הפעמים זה מתחילמהקשיים במשפחה והסמארטפון זה כבר אחרי ההידרדרות הראשונית ולא נראלי שיש בנות שמעיזות לדבר עלזה מול מצלמה בכלזאת זה נושא יותר רגיש...
סתם אחת16.03.21
נכון לגמרי
ס.ש25.02.21
51
עצה לכל אחת ואחד!! לחשוב על העתיד על הבן/ת הזוג ועל הילדים והמשפחה זה עוזר לראות איזה חיים את רוצה ושואפת ואז המון המון דברים וניסיונות פשוט מתגברים עליהם כי הם לא מתאימים או לא כדאי לעשותם...בהצלחה לכל עם ישראל!!!
חן22.02.21
50
😭😭😭😭😭😱😱😱😱
תהילה22.02.21
49
כשלורן אמרה למה צריך ללכת בצניעות בגלל הגבר פשוט הזדהיתי כמישהי שרוצה לשיר ולרקוד אין לי את ההזדמנות לפרוץ בגלל שהגברים חושבים ככה וככה ואם אני אעשה את זה ואת זה הם יחשבו על כל מיני דברים מוזרים ואז הם חוטאים ואת מי מאשימים אותי בזמן שאני צריכה להדחיק את החלום שלי את המחשבות של להיות זמרת מפורסמת ה
אנונומית בת 1622.02.21
תעלי לאתר של הידברות או תתקשרי לרב שעוסק בנושאים האלה או אפילו לאישה שאת מכירה ופתוחה איתה ותשאלי הנערות שדיברו בסרטון מדגישות את העובדה שיש להם שאלות בלי תשובות ויש היום המון מקומות שישמחו לענות לך על השאלות שלך אפילו בצורה אנונימית בהצלחה!!!
שאלה וקיבלה תשו08.03.21
את צריכה ללכת בצניעות כי זה מה שד' ציווה אותך, חלק מהניסיון שלנו זה, שאנחנו חושבות שאנחנו צריכות ללכת בצניעות בגלל הגברים. כתוב על מקום שיש בו חוסר צניעות- "ושב מאחרייך", הקב"ה לא רוצה להיות במקום כזה והוא הולך משם ואין שם שכינה, זה לא קשור אם הגבר ראה אותך או לא ראה אותך, זה בינך לבין אלוקים. יקירה
הכי מבינה01.03.21
48
יאלה נגמר תרדו מזה כבר ! שכחו מיזה ;)
עדן חסון ❤20.03.21
47
וואווו נשמות טהורותתת אין עליכןןן!!! אני רק לא מבינה את ההתנהלות של הסמינר.. אני ב"ה לומדת בתיכון (סמינר זה רק אחרי 18) וממש לא עוקבים אחרי בנות וכו' וכו'.. אני ממש בשוק.. חובה לשנות את הגישה הזאת, באמת לא פלא שמלא בנות נושרות! אי אפשר להמשיך ככה מתוך לחץ וחיוב במקום להבין באמת מזה צניעות לגומא, המט
חני02.03.21
46
אני רוצה לומר כמה דברים שלא היו מפורטים בכתבה הזאת : תפסיקו להמציא החמרות די אמצע רגל זה לא לדור שלנו באמת אני אמורה לפחד שאם אני הולכת ברחוב ותראה אותי מורה שהחצאית שלי צנועה אבל לא אמצע רגל אז יקראו להורים שלי! זה פשוט הזוי שצריך לברוח ממורות ברחוב כי אחר כך מי יודע מה יעשו לי ! ואני לא הולכת ל
אנומימית 24.02.21
דברי חכמה אמרת הצוות החינוכי באמת צריך לשנות גישה דבריםם השתנו
אחת16.03.21
וואו צודקת במאה אחוז. את לא יודעת אפילו עד כמה.
אני13.04.21
45
ואוווו לורן את ככ צודקת!!! מסכימה איתך!! (לפחות ברוב דבריך) ומילה למנהלות/מורות/או סתם בלשיות שמדווחות לסמינרים! תתחילו לקחת למצפונכם כל מיקרה כזה!! רבים הסיכויים שהוא קרה בגללכן!! תפסיקו לרדוף!!! זה מטריד! אף פעם אין את הרגע המשוחרר הזה!!! ומי אמר שאם החצאית עלתה לי לכמה דקות כי ממש מהרתי ואולי אפ
יהודית23.02.21
זה כל כך נכון ! וזה עצוב !
משהי שכאב לה 23.02.21
צודקת בכל מילה!
כל מילה פנינה23.02.21
יואוווו את תותחיתתתתתתת פשוט אמת לאמיתה!!!
כפרה עלי24.02.21
אם באמת מדובר על משהו לא מכוון כמו שפעם החצאית עלתה ברוח וכו' אז אני מבין. אבל אם המדובר הוא על שוני קבוע ומכוון באורח החיים(כמו נערה שגולשת באינטרנט כאשר המדיניות של המושג היא התנגדות חריפה לכך), למה שלא תלכי מראש למוסד שמתאים לך?
אריק125.02.21
לא חושבת שמישהו מעונין לרדוף. א"א לחיות חיים כפולים, להיות במוסדות חרדיים ולעשות מה שבא אחה"צ. למה היא הרגישה שהיא צריכה להתחפש כי כנראה היא לא התאימה במנטליות למוסד. הבעיה היא שרוצים ללכת למוסדות הכי טובים ולעשות מה שבא. ולורן אני ממש איתך, זה קושי גדול מאד לעבור בין שתי העולמות כנראה שלא היית במקו
רבקה24.02.21
44
ממש מרגש, עצה לכולן/ם שתחשבו על מה שאתן/ם עושים כמה פעמים ותחשבו על ההשלכות של זה ...
מנוסה22.02.21
את ממש צודקת אבל הרבה פעמים את נמצאת במצב שפשוט לא מעניין אותך מה יהיה. לא תמיד אפשר לחשוב בשכל מה נכון, כי הרגש גובר על זה. רק אחרי זה כשאת כבר לא עם התאווה או מה שזה לא יהיה אז מצליחים לחשוב.
נכון22.02.21
43
אוףף זה לא עובד ליי
ללללל22.02.21
42
הכי הזדהייתי עם אלישבע. אני ליטאית, מסמינר נחשב וטוב, באה מבית חרדי קלאסי. לא חוזרים בתשובה, לא חוצניקים. אז אמנם לא התלבשתי כמו חילוניה, אבל הייתי קרובה מאוד לשם. לפחות במעשים. אף אחד לא ידע באמת מה אני עושה, אפילו ההורים. מה שאני אומרת זה באמת שהחברה הורסת, מספיק מישהו אחד לא טוב שפגשת ומשם הדרך ק
שרה22.02.21
יש בעיה קטנה. כשאני למדתי בתיכון.(שנחשב טוב) אחד המורות אמרה משפט כזה "הסמינר בעיקר מנסה לשמור על החינוך שיש מהבית" (באופן אישי אני חושבת שסה טעות) אבל. כל הטענות שאין את מי לשאול שאלות אמונה קצת קשות לי. יש לכם הורים למה שלא תשאלו אותם? כן גם אני הייתי בת 16 ולפעמים בנות היו שואלות שאלות באמונה (א
לא אישי14.03.21
חיזקת אותי מאד! כל הכבוד על השיתוף אני בחורה חרדית מאד וקרובה מאד לה' ויש לי אחות שהיא ממש רחוקה, וזה נתן לי קצת אור איך להבין את מה שהיא עושה ומה היא מרגישה
מרים22.02.21
אם עשיתי טיפה טוב למישהו, והיה זה שכרי ובאמת הכי חשוב שאל תשפטי אותה. עד שאתה לא נמצא במקום הזה ל''ע א''א להבין מה היו הנסיבות והגורמים לדברים.
שרה23.02.21
יפה מאוד.
מ07.03.21
41
מה לא עושים בשביל לקושש עוד קולות למפלגות החרדיות בבחירות. שנים שהחברה החרדית מוקיעה אותם ומתנערת מהם, פתאום עכשיו נזכרו בהם. עת הבחירות הוא יום הדין.
אלי22.02.21
40
יש קטע לחרדים לשים את הדברים השוליים במרכז, להקפיד יותר על כל הסייגים וההחמרות מאשר על האמת בעיקר וזה משו גרוע לדעתי! הם ישימו הרבה דגש על צניעות נגיד וזה דבר באמת מאוד מאוד חשוב וצריך מלא לדבר על זה אבל הם יגישו את זה בצורה מאוד לא נכונה, הם לא יסבירו למה כדאי אלא כמה זה נורא לא ללכת בצניעות...
אני22.02.21
אם אתה חרדי אתה יודע שאתה מעוות. אז למה אתה עושה את זה? ואם אתה לא חרדי. אז אל תאמר מה שאתה לא יודע.
אוכמניה14.03.21
39
אני בעל למישהי כזו הלוואי וגם אצלה זה כך
ללא שם21.02.21
38
דייייייייייייי למה לא יוצא עוד!!!!?????
א.ב.16.03.21
37
סתם לידיעת הציבור יש מלא בנות שנראות מבחוץ ילדות טובות ירושלים ומבפנים כשאפחד לא רואה הן בקשר עם גברים וכו' לי אין מה להסתיר כמו שאני בפנים ככה אני בחוץ נכון אני בהידרדרות משמעותית אבל אני לא מנסה להסתיר את זה גם אם אני עושה את הדברים הנ"ל
מיהה02.03.21
36
אולי הכיכר יפרסמו בדיוק מתי הם מתכוונים להוציא את התוכניות ויחסכו המון ציפייה ואכזבה כל מוצ"ש (עלה לי לראש שיכול להיות שלא מוציאים בינתיים תוכנית נוספת כי אנחנו בתקופת הבחירות וכל דבר שיפורסם שלא קשור לבחירות לא יהיה לו התעניינות כ"כ ולא רוצים שהתוכנית תאבד את החשיבות הרבה שלה בעיני הצופים)
חיים21.03.21
35
ממחחזזייקקהה ללככםםםם אאצצבבעעותתת 🤞🤞🤞🤞🤞� האלה חזקים מאודדד הם יצליחו בסוף
A25.02.21
34
שלום אנשים יקרים אני בחור צעיר שנמצא בתוך הנערים שלנו אבל אני החלטתי לקחת צעד אחד קדימה ולדאוג שלא יקרה לאחרים מה שקרה לי אני לומד טיפול בנוער בסיכון ופסיכולוגיה ויש גם כמה בחורים שאני דואג להם לצורך פרויקט מסוים אני כותב מאמר בנושא הנזק הרוחני שהקורונה עשתה לנערים ונערות חרדיות אשמח אם תכתבו פה סיפ
תעזרו לי לעזור 23.02.21
אני יגיד לך משו גם אלה שלא הולכים בדרך הישר מה שנקרא הקורונה פגעה בהם יותר כי תחשוב שאם עד עכשיו לפחות המסגרת החזיקה אותם אז כאילו אני יכולה להגיד לך מניסיון אני בפנימיה ולהיות בבית כשאתה לא הולך בדרך שההורים רצו זה עינוי כי כל הוויכוחים והמריבות עם ההורים וכל זה מול האחים זה לא נורמלי כאילו אם בשגר
אוריה16.03.21
מכירה בן דוד שהיה בתחילת ישיבה קטנה ועדיין לא הספיק להתרגל ולהתמקם, כשהגיעה חופשת הקורונה, בתור נער צעיר ואנרגטי הוא מצא לעצמו עבודה- שלא יתבטל..., ההורים שמחו שהוא לא משועמם ועוזר לאחרים במקום להתבטל, אבל לצערינו הרב, הוא ככ אהב תעבודה ולא היה מסוגל לעזוב אותה כשנפתחה הישיבה... הוא ילד טוב וצעיר- (
בהצלחה!24.02.21
מכירה מישהי שקיבלה מחשב נייד לצורכי למידה וההורים שלה סמכו עליה ולא שמו לה הגנה במחשב אבל גם לצדיקים יש יצר הרע בקיצור עיניה נפתחו והיא גילתה את עולם הסרטים ההידרדרות התחילה בהתאם פתאום התחילו שאלות שהיא לא הייתה מעיזה לעלות על דעתה בכלל. התחילוללראות את השינוי בבגדים שלה בסגנון דיבור פתאום התחברה ל
כל הכבוד לך!16.03.21
33
למה לא יוצא עבר כבר חודש וכמעט שבוע
אורטל בקלמן20.03.21
32
מה פתאם אף מורה לא יודעת מה אני עושה זה לא מענין את המורות הבנות רוצות שזה יענין ולקבל צומי לכן הן מדמיינות אף אחד לא עוקב אחריכן לא לחיות בסרט אין את מי להאשים אז מאשימים תמורות ותהורים פשוט תראו מה גרמתם לעצמכם אתן עשיתן את זה ולא אף אחד אחר
אני28.02.21
כאחות לילדה שירדה מהדרך אני רוצה להגיד לך שאת ילדה רגילה שלא מבינה כלום ולא מבינה באיזה חושך הם חיות אני רוצה להגיד לך שתבררי שוב. הם לא בחרו בזה הם חשבו ששמה יותר טוב מיחוץ לעולם בלי גבולות אבל הם טעו והם גילו שהם טעו אבל אין להם אומץ לחזור וחוץ מזה שאת צרייכה לחשוב לפני שאת כותבת משהו כזה ולחשוב ע
שרי15.08.21
אולי בסמינר שלך אין את התופעה השאת אבל בסמינר שלי היא קימת ואני לא מדמינת! אולי לא עוקבים אחרי אבל אם יראו אותי ואני לא ילך לפי ההחמרות אז יקראו להורים שלי ויסבכו אותי ותראי את התגובה המלאה שכתבתי ולמה את מקשרת את זה לנושרות אני לא נושרת נמאס לי מהתופעה הזאת !!
אני01.03.21
בידיוקק... זה תופעה ידועההֱֱֱ!!! וזה פשוט מזעזע שככה עושייםםם!!! תלוי באיזה סמינר נמצאת כל אחת...
רונוששש01.03.21
תלוי גם מי הבת
רבקה19.06.23
יפה שאת מצליחה לדבר כל כך גבוה מאחורי המקלדת אבל המציאות קצת שונה ממה שאתה חושבת. וגם אם אצלך אין מעקב אני אישית מכיר מקומות שיש וזה שלא נוח לראות מה גורמת התנהלות המערכת לפעמים לא אומר שצריך להאשים את הנופלים. ופעם הבאה לפני שאת מאשימה אנשים תבררי.
יפה 12.03.21
31
איך רואים שזה בנות... כל שניה הן אומרות: כאילו כזה חחחח קחו ת'חיים באיזי והכל טוב.
אני23.02.21
מה הרעיון לעקוץ? אח יקר, למה לחפש תמיד על מה לרדת?
אחות24.02.21
תרגיעו אני דווקא נהנתי לא שזה יפה לעקוץ אנשים אבל בסך הכל אמר משהו תשחררווו
שרי15.08.21
שתרגיש רדוף ובודד כמו נושר תקרא לנו ונבוא ללמוד איך לוקחים כזה מצב באיזי
הזועם12.03.21
תקשיב ילד שים לב לסיטואציה יש דברים שהם לא במקום אולי זה היה מצחיק יותר אם לא היו מדברים על דברים רציניים
אחת16.03.21
30
לא עובד
י22.02.21
29
כל הכבוד כיכר על הכתבה המהדימה אשמח אם תעשו כתבה דומה על מתמודדי נפש חרדים . זה משהו שהציבור החרדי לא מודע אליו ... תודה
ללא שם22.02.21
28
בסמינר יש כל הזמן דרישה למיקצועות מאוד ריאליים. חשבון. דקדוק. יהדות ספר. תחביר. יש בנות טובות שמקצועות ריאליים פשוט לא הצד החזק שלהם. למה אין להם מענה?? למה אי אפשר לשלב באותה רמה של חמש יחידות בחשבון עיצוב חזותי, ציור, מוזיקה או כל מקצוע הומני אחר? פשוט כדיי שהם ירגישו שהם לא מבוזבזות. ולא רק
Tehila_shhor22.02.21
יש לי חברה שמאד אוהבת וטובה בריקוד אבל בקושי יש לה הזדמנות להראות את הכישרון הזה ואני מאד מבינה אותה כי גם אני אוהבת לרקוד ולשיר והיא מחפשת תיכון שיהיה בו מגמת ריקוד או אפילו שיעור אחד בשבוע אבל אפשר למצוא כזה בית ספר או תיכון רק אצל החילונים זה מבאס לאלו שרוצות להראות את הכשרון שלהם וזו באמת מתנה
אביה22.02.21
באמת כדאי לקדם את זה בתוך מסגרת הלימודים. כדי שיהיה נגיש לכולם. אבל יש גם מסגרות מחוץ לתיכון, יש חוגים. ויש גם הרבה בנות שמפעילות חוגים בעצמם. יש בנות שאפילו לומדות מקצוע ממש (פאנות /ציור) אם משהי מרגישה שהיא לא ממצה את עצמה כדאי שהיא תבדוק מה היא יכולה לעשות,
אחת עם נסיון14.03.21
27
תודה רבה שעשיתם אחד של בנות אבל זה כן קצת מעצבן שמעבתים את הקול.....
ש.ש21.02.21
26
מרגש עד דמעות😭קורע את הלב💔 חיזקו ואימצו נערות יקרות שלי ב-❤ אלמונית
אנונימי21.02.21
25
תודה שהעלתם את זה! היה ממש מעניין. אפילו שספציפית לא נפגשתי במוסדות כל כך קרציים ויורדים לחיים כמו שהן תיארו. יש גם אחרת
מישהי21.02.21
שתעדי שזכית בחלק הטוב אבל יכול להיות ש
איה22.02.21
שתדעי שזכית בחלק הטוב של התפוח ולא הרקוב יכול להיות שמתוך בית הספר שלך יצאו בנות כי לך המורה התנהגה בצורה טובה ולבנות אחרות מיררה את החיים ככה אצלי בבית הספר היה הייתה מורה שהיתה מתנהגת לחלק בנות בצורה הכי קרה שיש ולחלק בנות מתחנפת ומחמיאה על כל דבר קטן
אביה22.02.21
נכון מאד!!
מירי23.02.21
24
אימאלה איזה פחד פשוט לרחם עליהם מסכנות שלי חיים שלי בלב💝💝💝
בתאל היפה22.02.21
23
כל הכבוד על האומץ ועל הכתבה המושקעת צילום ועריכה ברמת על סופסוף מגיע לציבור שלנו חומר איכותי אליהו דן וכיכר השבת שאפו..
פשוט מטורף21.02.21
22
כל כך חשוב שהבאתם את הקול של הבנות הללו, קשה, כואב, שורף אבל לשמוע את הבנות בקולן אומרות את הדברים, זה חשוב. יישר כח גדול על זה
שושנה21.02.21
21
עוד כתבה משדרת שהבעיה היא בעיקר של אוכלוסיות מוחלשות, חוצניקים, בעלי תשובה וכדו' המצוקה גם אצל 'נערות משלנו' אשכנזיות אליסטיות
זאבי וינוגרד22.02.21
אליסטיות? מה זה?
זונדל פעטשגעבער22.02.21
תבדקו במילון, ותרחיבו את השפה העברית שלכם. זה משעמם כשאין אוצר מילים.
אוצר מילים14.03.21
20
חבל שאתם לא מציפים את הבנות שדרדרו מטה הרבה יותר...
יפה אבל21.02.21
19
וואי איך אני מבינה את הבנות האלה אותי גם לא קיבלו ללימודים ובמוסדות לימוד היו מעירים לי מלא כי אני בחורה מושכת ויפה אז זה עיצבן אותם ולכן בסוף הלכתי למקום חילוני אבל אני מודה לה' שאני שם ולא במקום הסתום הזה שרציתי להיות כי זה לא כיף בסוף להתקבל בכוח למקום שלא רצו אותך וגם בגלל שהתחזקתי יותר במקום
שירן22.02.21
את שמת את עצמך במקום חילוני. שם את מחטיאה וחוטאת. תפסיקי לרמות את עצמך..
איש22.02.21
מסמינר בחינוך חרדי קפצת לחינוך חילוני????? וכל זה כי לא קיבלו אותך לסמינר??? נו נו ברור למה לא קיבלו אותך!!!!
מוזר22.02.21
כנלל מסכימה עם כל מילההההה הייתי דוגמנית בצנוע ואז ההנהלה גילתה את זה וזרקה אותי הם לא הרוויחו כלום אני זאת שהרווחתי לדגמן בציבור הכללי
מיהה02.03.21
18
לחברה החרדית אין מכונאים ,תשאלו מה קשור מכונאים לכתבה... אני שירתתי בשיריון לפני שנים ותמיד . בסוף שיירת הטנקים נגמשים וכלי רכב היו משאיות המכונאים.אם רכב או טנק עמדו בצידי הדרך ולא יכלו להמשיך עם השיירה הם היו שם להחזיר אותם למסלול...ולא אמרו נוותר עליהם.... אז למה מוותרים אצלנו על מי שנישרך מאחור
david7721.02.21
לייק על ההדגמה. ממש נכון
אני22.02.21
17
בתור אחת שמתעסקת עם נערות מיוחדות שכאלו, אני רוצה להמליץ על הספרים של פנינה לשם בשם "אהבה לרגע" ו"יפה באמת" שנכתבו במיוחד לנערות על נושא של קשרים וחברויות. כל אמא חייבת לתת אותם לבת שלה, זה פשוט יכול להציל אותה...
אילת 21.02.21
מצטרפת אלייך להמלצה!! ממליצה מנסיון!! הספר הזה מציל את החיים של הנערות ואין מוקדם ומאוחר!! אפשר להביא את זה בכל רגע נתון גם אם הבחורה כבר עברה הרבה ,וגם אם הנערה עדין תלמידת בית יעקב לכל דבר!!!
.22.02.21
זה ספר לחרדיות??
מיכל22.02.21
ממליצה גם
רחלוש24.02.21
ממליצה בחום!!
תמר22.02.21
16
הפתרון-לפתוח מוסדות שמתאימות לאלה שלא מסוגלות לעמוד בתקנות המחמירות
איציק מביתר21.02.21
כן ואז אחרי זה יעשו ליד בית הספר או התיכון הפגנה שאסור לעשות כזה דבר בעיר חרדית ובכלל אם הן יהיו בעיר חילונית אז בכלל נגמר עליהן פשוט מאד צריך לקבל גם את הפגומים ( אפילו שאני לא חושבת שזה פגם כל שהוא והן בדיוק כמוכם קיבלו ניסיון שלפי דעתי מאד קשה ) לנו בבית הספר וביסודי כינו בנות כאלה זבל והמורות הס
אביה22.02.21
זה פשוט מזעזע ואם היא באמת התכוונה לבנות כשהיא אמרה "זבל", צריך להעיף אותה מהר, אין לה זכות לחנך את בנות ישראל!!! לדעתי, גם את ילדיה אין לה זכות לחנך ושלא תתפלא על בנות שירדו מהדרך כתוצאה מכך. מחנכים/ות שימו לב!! בידיים שלכם מופקדות נשמות שמושפעות מאוד מדרך התגובה שלכם גם אם פחות נראה לכם, יש לכם אח
מישהי27.02.21
ואוו מזעזע!! איך היא מסוגלת לומר לתלמידה שלה זבל??? אצלנו ממזמן היו מעיפים את המורה הזו!! בחיים אצלנו המורה לא דיברה בצורה בוטה או חצופה שכזו. אני אישית לומדת בחב''ד וזה פעם ראשונה ששמעתי בתגובות על מקרים כאלה ואחרים... אני נורא מבינה אותם! אם ח''ו זה היה קורה לי אז ההמשך ברור... אין עליכם בנות אהו
חני24.02.21
זבל? נשמה אלוקית בת של בורא עולם זבל? לא פלא שהן רוצות לברוח
חסוי22.02.21
15
מרתק! מעניין למה בנות פחות מרגישות בנוח שיראו אותן וישמעו אותן, מאשר בנים..
rich21.02.21
הקב"ה טבע בהן טבע של צניעות ובושה.
נועם22.02.21
14
בזכות דרעי שסגר לנו את החינוך לאורך שנה יש עוד אלפי נושרים ונושרות רח"ל חוץ מהעסקים שהוא הרס ומה שקורה בחינוך לא נשכח ולא נסלח
חיים21.02.21
שנאת חינם אח יקר!!!!!!! למה????????
אנונימי22.02.21
גועל נפש של תגובה אין לך בושה?!?!?!
עמיתת21.02.21
13
אכן אני מסכים אם המאמר להיות ילדים של חוזרים בתשובה זה לא פשוט בכלל ורק מי שחווה את זה מבין את זה בבית של חרדים שלא חזרו בתשובה אין להם הבדלי מנטליות בין ההורים כל כך קיצוני ולא מהסבים כל כך קיצוני בנוסף חוזרים בתשובה יש להם תהליך שהם עוברים אם הילדים והילדים עוברים סרט וטלטלה נפשית וזה לא פ
ללא שם25.09.21
12
תודה רבה על התוכנית .. נותנת כיוון לחשיבה😁👍
ללא שם23.02.21
11
אני רוצה לראות את הסרטון, איך אפשר לראות אותו????????
אני לא רואה22.02.21
10
לא עובד
י22.02.21
9
און הארץ איז יום יום כיפור - און די הויזן איז שמחת תורה
מיליונר22.02.21
8
גולשים וגולשות יקרים! רציתי לשתף אותכם במקרה שריגש אותי שממש ממחיש את הכותרת של פרק זה "אנחנו לא נושרות; הלב שלנו במקום הנכון". ב"ה וזכיתי להימנות על חסידי חב"ד. חלק מהפעולות שהרבי נתן לבנות זה לחלק נש"ק=נרות שבת קודש, לנשים ובנות כדי לזכותם לקיים מצווה שבעז"ה תקרב את הגאולה. ביום חמישי, כשבוע לפני
מרגש♡11.04.21
7
מחר אנחנו לא נזכור את מה שקרה כי מה שאת עושה לי זה איום ונורא תזמינו לי אמבולנס!!!!!!!!!
רוי02.03.21
הי הי הי מה זה השירים האלה??????????
משה12.03.21
שיר מאדדדדדדדדדדדדדדד יפהההה לא נאה לך אתה לא חייב לקרוא את התגובות
רוי15.03.21
אחייי אין קשר
מיהה09.03.21
שיר מושלםםםםם אבל מה הקשר לשיר הזה עכשיו???????
נבו04.03.21
6
שמתם לב שאם מקשיבים טוב לאלישבע אז שומעים את הקול האמיתי?
שכל23.02.21
חחח חשבתי שאני היחידה ששמעתי אי אפשר להקשיב לדברים שלה ברצינות עם הקול הזה
אחת16.03.21
כן גם אני שמתי לב
ש.ש01.03.21
5
כאמא ל"נערה שלנו", אני מודה על החשיבות והסברה שנותנים לבנות המקסימות שלנו, למרות הקושי. ישנה סנדא (אתר אוניברסיטה וירטואלית) מאלפת של הרב דן טיומקין (וגם ספר "בוסר המלאכים") על הנושא שפשוט מסביר להורים איך ומה לעשות. כל דקה שווה! הכל הכלה, חום ואהבה. גם לי לקח כמה חודשים טובים להבין את זה... מקווה ש
אמא אוהבת22.02.21
4
למה לקרא להם נושרים ? מה הם עלים יבשים? אולי המנהלים של הסמנרים וישיבות הם הנושרים וגודעים את הענפים באותם רכים. אני לא מבינה את המנהלים, בכוח מי הם יכולים לעשות את מעשיו של אלישע בן אבויה שהיה מוציא את ילדי ישראל מתלמודי התורה? מה זה מתי הדבר הזה יגמר? כול יסודי חייב לקבל את הבנות או הבנים שלו, אי
רחל22.02.21
3
צריך להבין שלא לכל הבנות זה מתאים המסלול סמינר - חתונה - ילדים וכו', יש כאךו שצריכות קריירה צבא החיים בחוץ ממש כמו הבנים שלא כולם בנויים ללמוד ולהיות גדולי הדור. העיפו מבט החוצה ותראו עולם יפה וחיים מדהימים וטובים
חרדלש22.02.21
זה כל היופי שיש בעמ"י שאנחנו משולבים בסגנונות וכל אחד עובד את הקב"ה איך שהוא חושב שנכון
רחלוש24.02.21
2
מנסיון רב (לטוב ולרע), כדאי לרשום את הבנות (שבמסגרת) לבית יעקב יותר פתוח ומקבל, ולאו דווקא ל"סמינר איכותי" שיורד לחיי הבנות, רק בשביל ה"שם הטוב".
אפשר למנוע21.02.21
מה רע באולפנות טובות?
רחל22.02.21
אולפנה היא מסגרת שלא בנויה להשקפה החרדית. אם יש למישהו רצון ללמוד במקום שמנוהל לפי ההשקפה החרדית אולפנה זה לא פתרון
יונה14.03.21
אני מבית יעקב וגם שם לא הכי טוב יש שם מורות שמלמדות כאילו את מהסמינר הכי טוב ואם את אומרת מילה לא במקום את 'נשרפת' אצל המורה במקרה הטוב היא פשוט מתעלמת ממך כאילו את לא קיימת במקרה הרע היא מציקה לך כל הזמן על ידי הערות
אביה22.02.21
בכל מקום יש כל הכל. השאלה במה ובמי בדיוק נתקלת
בכל מקום14.03.21
1
teenage girl
אומייגדדדדדד אני אחת מהנערות האלה וה פשו21.02.21
יואו איזה נשמה את בהצלחה!
עמיתת21.02.21
אולי גם יעניין אותך
הנערים שלנו

החרם, הבדידות והמסר החינוכי הנוקב • צפו

אלי דן | 17.08.21

זעקה חרישית • פרק 3

'הנערים שלנו' פותחים את הלב והכאב • צפו

אלי דן | 10.08.21

מרתק • יומן

בלעדי: הצצה למקום החדש של הנוער בב"ב

אלי דן | 15.02.21

'הנערים שלנו'

"התחושה הכי קשה בעולם" • הפרק הראשון

אלי דן | 07.02.21

"הנערים שלנו"

צעירים חרדים פותחים את הלב; צפו בפרומו

אלי דן | 31.01.21
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם