כיכר השבת

החשש של הנערה בשידוכים

הרב זילברשטיין הרגיע את הנערה: החולצה חוסכת לך צער

נערה שהתחזקה ולבשה חולצת צווארון, חששה כי ידרגו אותה כ"מיושנת וחניוקית" ותיפגע בתקופת השידוכים • רבי יצחק זילברשטיין הרגיע אותה: "אדרבה, החולצה חוסכת צער ועוגמת נפש" (יהדות)

25
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"א בטבת | 19.01.17
הגאון רבי יצחק זילברשטיין
הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

שאלה מעניינת הגיעה בתקופה האחרונה אל שולחנו של חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין בה נערה חרדית מבקשת לדעת כיצד עליה לנהוג בעניין הקשור לתקופת השידוכים.

"אני נערה בתקופת שידוכין, לפני כשלש שנים התחלתי להקפיד ללבוש חולצת צווארון, כאשר גם הכפתור העליון סגור", כותבת הנערה בפתח השאלה. "יש לציין, שלא קבלתי זאת על עצמי כקבלה או כחומרה, אלא פשוט התחלתי ללבוש זאת, כי לדעתי זה צנוע יותר".

"לאחרונה שמתי לב", היא מוסיפה, "שכל הנשים מסביבי, גם מורות ונשים המקפידות על כללי הצניעות, אינן הולכות בחולצת צווארון, דבר זה מקשה עלי, וגם גורמת לי להרגיש קצת שונה מהסביבה שלי. כמו כן לאחרונה נכנסתי לתקופת שידוכין, והעירו לי, שיתכן שלבישת חולצה זו, עלולה להפריע לי בשידוכין, כי ידרגו אותי כמיושנת וכחניוקית, ואכן כמה שידוכין ענו לי תשובה שלילית, ואני חוששת שזה בגלל החולצה".

השאלה היא, כותבת הנערה: "האם נכון שאפסיק ממנהג זה, או שעלי להמשיך כך, למרות הקושי, וההרגשה שאני קצת שונה, וגם החשש מתקופת השידוכין?".

הגאון רבי יצחק זילברשטיין, השיב לה בקונטרס 'ווי העמודים' כי "אמנם מעיקר הדין מותר לשנות את החולצה, אבל זה לא כדאי, כי בזה היא מפסידה בעל גדול בישראל, ובוודאי ללא ספק, שחולצה זו, אינה מפריעה בשידוכין, אלא אדרבה היא חוסכת צער ועוגמת נפש".

ומבהיר הגר"י זילברשטיין את תשובתו כי "מעיקר הדין אם זה מאד מציק לה אפשר להקל ללבוש חולצה אחרת, לאו דווקא חולצת צווארון, ותשאל את המורה שלה, איזו היא החולצה הצנועה ביותר".

ומוסיף הרב כי "ידוע שהתורה אמרה על בעל ואשה 'והיו לבשר אחד', ואין הכוונה רק שלאחר הנישואין היא נעשית לבשר אחד עם הבעל, אלא ארבעים יום קודם יצירת הולד, הקב"ה כבר מזווגם, ואז כבר נעשו לבשר אחד, וכידוע שאם אחד מבני הזוג מתחזק, זה משפיע על בן זוגו, כן הוא קודם הנישואין, כאשר נערה מתחזקת בצניעות, בעלה מתחזק בלימוד התורה.

"ולכן נערה שקבלה על עצמה להתחזק בצניעות, וללבוש חולצת צווארון ולסגור את הכפתור העליון, בלי ספק שאז בעלה התחזק בלימוד התורה, וקיבל בזכות זה סייעתא דשמיא מיוחדת להבין טוב יותר את הלימוד, ולצעוד לעבר היעד, להיות גדול בישראל.

"ואם כעת כשזה קשה לה מאד, והיא מתגברת על עצמה, בלא ספק שגם בעלה לעתיד, הבחור בישיבה יקבל סייעתא דשמיא יותר גדולה, הבעל יהפוך להיות ענק בתורה בזכות שסגרה את הכפתור, וגם אם הוא לא יבין מנין באה לו הסייעתא דשמיא פתאום, לאחר זמן, יוכל להעיד 'שלי ושלכם שלה היא'".

ועל המחשבה שדבר כזה מפריע לשידוכים, משיב הגר"י זילברשטיין שזו "שטות", ומסביר: "וכי הקב"ה יעניש נערה שהתגברה על עצמה ולבשה חולצת צנועה וסגרה את הכפתור, שהשידוך שהכין לה יתבטל?!

"אדרבה, מה שיש הרבה שמורידים את השידוכים בגלל זה, זה חסד הבורא בזכות הכפתור, כי יש הרבה נערות, שכולם עונים להם תשובה חיובית, ואז מתחילים להיפגש, והשידוך מתבטל, ויש צער גדול לשני הצדדים, אבל בזכות הכפתור הקב"ה חוסך ממנה את הצער הזה, וכל השידוכים שאינם מיועדות עבורך עונים תשובה שלילית, כדי לחסוך ממך את העוגמת נפש הנ"ל, וזה חסד הבורא בזכות סגירת הכפתור".

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
11
כל הכבוד לה פתחחת הכפתור הראשון זה מראה על חוצה מסוימת זה מראה על כנייה וענווה וגם זה יותר ליניין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושה06.07.17
10
עם החולצות של בתי ספר והצווארון. שאני הייתי ילד חילוני זה היה נראה לי שונה מעוות . שאשה או צעירה שמתלבשות בבגדים בצורה של גבר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל19.01.17
9
הוא יכול לומר מה הוא היה רוצה, בפועל - ברור שזה יזיק לה וחבל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חי19.01.17
רק אצל כאילה זה מזיק
ציפי26.01.17
נהייתים רבנים גדולים וגדולים,ממש פוסקי הדור.....רק לדעת גדולים מצייתים ורואים ישועות.אף פעם לא שמענו שמישהו ציית לרבו ונפגע-חומר למחשבה!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
!!!19.01.17
כשמקפידים לקיים חומרות לא מפסידים כלום,(כמובן רק חומרות כאלו שהתקבלו בכל תפוצות ישראל - כגון זה, שכולם מסכימים שזה דבר נכון ובלי הלחץ החברתי היו כולם לבושים כך כי כך זה יותר צנוע) וגם לפעמים זה נראה שכיאלו מפסידים ממשהוא טוב ונכון זה רק נראה אבל האמת והטוב נראה ביופיו לפעמים לאחר זמן אבל אז מבינים
מ20.01.17
הכתובה למעלה פשוט אינו מנוסה בעולם.
דוד19.01.17

הצגת כל התגובות

8
יש כאלו שמחמירים בדברים חיצוניים משום שבזה הם מרגישים שלמים,ושוכחים את הפנימיות!
נועה20.01.17
אבל לא במידות של החולצה !!!!!
שומר משקל21.01.17
7
אשראה!!!ראואה בנות ויהללוה....כל הכבוד לה על כך,אז מה עדיף-אחת מנקרת עניים!!!ולא כל מי שהולכת עם חולצת צווארון אז היא חניוקית!!!יש הרבה חולצות אופנתיות יפות, זה שאלה של טעם!!הרבה חנויות יוקרתיות מוכרות חולצות צווארון...איזה שטויות.לחשוב טוב לפני שמגיבים,לא זורקים כל מה שעולה בראש!!! (נשלח באמצעות כ
!!!19.01.17
6
אז זה גם הבחור שאת רוצה. בחור שרוצה בחורה צנועה כפי שאת.
פ.ס20.01.17
5
זה גם השידוך שאת רוצה. לא מבינה את החשש. את רוצה בחור שחפץ בבחורה צנועה כפי שאת, חושבת שזה צנוע יותר.
פ.ס20.01.17
אשרייך!״אה״! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד23.01.17
4
אפשר לפתוח כפתורים, ולפעמים בין הכפתורים אפשר לראות את הגוף, הכפתורים לפעמים נפתחים ללא שימת לב, ויש צמודות... בגד יכול להיות צנוע ויכול להיות שלא. תפסיקו עם הסטיגמה שמכופתר זה צנוע, כן זה מכובד ופעם לא לבשו מכופתר זה בא בכלל מתקופת ההשכלה...
אני19.01.17
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם19.01.17
2
בפרט אם על ידי כך מתבטל שידוך. במחילה מכבודו, השיב שלא כהוגן.
יאיר19.01.17
אתה אינך רואה מה שגדול זה רואה תגובתך נוראית זה בדיוק והאמת תהיה נעדרת ונערים פני זקנים ילבינו לפחות תגובתך ממחישה את סימני חז"ל לקראת בואו של משיח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי19.01.17
1
אני יכולה לא להסכים בלב עם התשובה שהרב נתן, אבל אני מבינה שזה בגלל הדרגה היותר נמוכה שלי. אבל מכאן ועד להשוות את עצמי לרב ולהחוות דעה? הדרך בהחלט רחוקה. מי שחושב שהוא יכול לפסול דעת גדולים, כנראה אין לו גרסה דינקותא מהם גדולים, ומיהו הרב הנ"ל. אנחנו בני"א פשוטים, ולכן הראש שלנו עובד בצורה שונה ואינו
א19.01.17
זה בגלל שעוד לא הספיקו להרעיל אותך עם השטויות מהסוג הזה
רוני החכם20.01.17
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי

פחות אגו, יותר נשמה | סודו של חג שביעי של פסח

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 25.04.24

שיעור מיוחד

פסח | משמעותו העמוקה של החג לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 18.04.24

שיעור מיוחד לפסח

מצטער, אבל במצב הנוכחי אני בכלל לא מרגיש חג חירות

הרב יואב אקריש | 18.04.24

שיעור לשבת

בניסן עתידין ליגאל - חודש הגאולה לאור החסידות

הרב אשר פרקש | 11.04.24

שיעור מיוחד לשבת

איך מתקדמים בחיים בלי לחץ של תחרות עם הסביבה?

הרב יואב אקריש | 11.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

תרופה בפרשת השבוע

המגיד: להקיא את הלכלוך ואת הרפש שצפים בתוכנו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 10.04.24

שידור חוזר

אל תבגוד באבא! • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 09.04.24

שיעור מיוחד

כך משפיע אוכל לא כשר על המוח והלב שלנו

הרב אשר פרקש | 04.04.24

שיעור לשבת

הבשורות קשות מנשוא. איך אפשר להמשיך מכאן? | מטלטל

הרב יואב אקריש | 04.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

המגיד הנודע

גם אתם מטאטאים את החולשות והבעיות? - גישה מיוחדת לטיפול

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 03.04.24

שיעורמיוחד

פרה. זה לא רק שם השבת, אלא גם שלב בחיים שלנו

הרב אשר פרקש | 28.03.24

שיעור לשבת

איך אפשר להתמקד בחצי כוס המלאה כשהחצי הריק מכאיב?

הרב יואב אקריש | 28.03.24

המגיד הנודע

תשובות על השאלות הללו יכולות לשנות את חייכם | צפו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 27.03.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

שיעור מיוחד לפורים

עד דלא ידע: באמת לשכוח מי היה המן ומיהו מרדכי?

הרב אשר פרקש | 21.03.24