כיכר השבת

על חד פעמי וחרדים

מס ה'חד פעמי' לא יפתור את הבעיה // דעה

האם גזירותיו של ליברמן באים מתוך דאגה לאיכות הסביבה, ומה הסיבה שהמס על מוצרים חד פעמיים לא יפתרו את הבעיה. וגם - על ההכנות רגע לפני עליית המחירים (טור דעה)

15
משה מנס | כיכר השבת | כ"ב בחשוון | 28.10.21
מדפי החד פעמי בסופרמרקטים, הבוקר
מדפי החד פעמי בסופרמרקטים, הבוקר (צילום: חיים גולדברג כיכר השבת)

נכון לעכשיו: מס חד הפעמי של ליברמן, גרם להצפת השוק בכמות עצומה של מוצרי חד פעמי. הבעיה: גם כשזה יכנס לתוקף זה לא באמת יפתור את הבעיה.

אבל רגע לפני שאסביר ואוכיח. רק אבהיר שלי אישית חשובה הסוגיה של השמירה על איכות הסביבה. בכל פעם שאני צולל אני פוגש את הזיהום בים, ואני מבין את הטרגדיה הסביבתית עצומה שאנחנו גורמים לעצמנו. היו לי על כך דיונים אין ספור ובעבר בעקבות פניה שלי לאדם שמשליך את פסולת הבניה שלו לרשות הרבים (או שאפנה לרשויות) הוא כתב לי שאני "ידוע כ0מולני יפה נפש שדואג לצבים יותר מאשר לבני אדם" נו נו.

אז הנה קצת רקע ועוד טיפה הכללה על חרדים וחד פעמי:

החרדי הממוצע הוא צרכן העל של מוצרי החד פעמי. יש לו בלי עין הרע משפחה גדולה, יש גם קצת ענייני כשרות. החד פעמי מקל לו על החיים בצורה משמעותית. זה לא 4 כוסות וצלחות לשטוף - זה תשע נפשות! כך שזה מקל לו על החיים בצורה משמעותית.

מה לעשות ויש פלח מסויים במגזר שהסוגיה של איכות הסביבה פחות מטרידה אותו. זה בדרך כלל גם אלו שיש לו משפחה גדולה ופחות אמצעים. ככה זה שעסוקים בחיים עצמם לפני הדאגה לאיכות. תאוריית הצרכים של מאסלו מלמדת אותנו שככל שהאדם רגוע ומסופק לגבי הצרכים הבסיסיים שלו כך יש לו זמן לשאר.

ערימת הפסולת שהוצאנו במהלך אימון יחידת הצלילה של זק"א ת"א. זה כלל המון פלסטיקה. (ליהי פליישר)

עכשיו, אם תצאו לרחוב ותעשו משאל - בדיוק כמו שעושה שלומי מלוביצקי המוכשר בתוכנית הכלכלית של כיכר השבת - תגלו שאחוז נכבד מהנשאלים יענו ש"גזירת החד פעמי" נעשתה כדי לפגוע בציבור החרדי. "לא איכות ולא סביבה, הכל עניין של רדיפה".

התוצאה: מוצאים את הדרך להתמודד עם הגזירות. הנה תראו את התמונה שצילמתי הבוקר במודיעין עילית, מכירת ענק של חד פעמי. כמו עוד מכירות רבות המתקיימות בעיר. 5 חבילות כוסות ח"פ ב 10 שקל. צלחות / קערות מרק- 4 חבילות ב 10 שח. גם יעלו המיסים, אנשים ימצאו את הדרך להשיג בזול.

אגב, זאת הזדמנות להצביע על תופעה נפלאה של מכירות רחוב. ארגונים שונים עושים מכירות רחוב בהם אנשים עושים הזמנה טלפונית - ובשעה מסויימת כל השכונה מגיעה לקחת את המוצרים שהם הזמינו. זה זול יותר כי חוסכים עלויות של מיקום אחסון, פרסום. מדובר על מכירות בהיקפים של מיליארדים. כשכל ילדי השכונה מביאים את הדברים הביתה.

מכירת חד פעמי שצילמתי הבוקר במודיעין עילית (משה מנס)

אז מה אני מציע? הסברה!

בגדול, החרדי הוא אידיאליסט שמוכן לוותר על הנוחות שלו בשביל דברים שהוא מאמין בהם. אם הוא היה משוכנע שהפחתת השימוש החד פעמי היא ציווי הבורא של "תן דעתך שלא תחריב את עולמי" (קהלת רבה פרשה ז) הוא היה עושה את זה גם אם החד פעמי היה חינם. אממה, יש פחות מודעות וידיעה בעניין. ובעיני, העלאת מיסים לא באמת תעבוד במקרה הזה.

ובמאמר המוסגר, אני אישית בקושי משתמש בחד פעמי בבית. זה התחיל בכלל משיגעון של אחד הילדים שבשבת אחת לא הסכים להשתמש בצלחת רגילה. ואז נפל לי האסימון שאני מגדל ילדים מפונקים סתם, אז התעקשתי על מעבר לרב פעמי. ואגב, כשאני הייתי ילד הייתה לנו תורנות שטיפת כלים. זה זכור לי כדבר נהדר - לפחות יותר מתורנות של זריקת הזבל. אז יאללה באופן חד פעמי אני מבקש מכולם להשתמש רק ברב פעמי ולשמור על הסביבה. כזה אני - ידוע כ0מולני יפה נפש שדואג לצבים יותר מאשר לבני אדם.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
היתה תקופה שהיינו משתמשים בכלים מפלסטיק,עד שראינו סירטון על הכמות העצומה שנמצאת בים. שטח גדול יותר ממדינת ישראל מכוסה בזבל שלא מתכלה. דגים נחנקים ומתים במיליונים. אנו חריבים את עולמו של הקב`ה שנתן לנו אותו נקי לחלוטין. לא נורא לשטוף כילים הילדים עושים זאת בזוגות ולא מרגישים שזה נטל.
אבא29.10.21
12
אכלו לי שתו לי אני נרדף אני מסכן.. חלאססססס באירופה יש כבר עשר שנים מס על חד פעמי מפלסטיק... גם שם זה בגלל חרדים????? כל מה שהתקשורת החרדית ושו"ת מנסה לעשות זה להפוך אתנו לעדר של מקופחים. סגר בחגים לדפוק את החרדים (בסוף נפל להם התזה בנט דפק אותנו ולא עשה סגר) שתיה מתוקה לדפוק את החרדים חומר מזהם כמ
א28.10.21
11
נמאס כבר מכל השטויות והגזרות של הנילונים והחד פעמי... כבר מאז שהתחילו לקחת כסף על השקיות... אני זורק להם את הבקבוקים בפח‼️ לא במיחזורית ‼️ הייתי שומר בשקית ..... 😉
מיקי28.10.21

הצגת כל התגובות

10
שטיפת כלים מרובה גם פוגעת באיכות הסביבה, חומרי ניקוי שזורמים בשפכים מזיקים לא פחות, הפתרון הנהגת איסוף בנפרד של אשפה מיחזורית כמקובל בכל הארצות המתקדמות בעולם
יעקב29.10.21
9
לא בריא בכלל מסרטן בעיקר שנוגע באוכל חם כל הרעלים יוצאים לאוכל רח''ל תבדקו לעומק תראו זה דווקא מעולה להפסיק עם זה אני ב''ה לא מכניסה לא חד םעמי ולא מיקרוגל לבית גם הסלולריים צריך להתרחק עד כמה שאפשר ממש לא בריא תחזרו לטבע תראו כמה טוב תרגישו וגן הקיץ הזה ראינו היטב את החום הנורא כמה שהדברים מזיקים ל
ללא שם28.10.21
ואת התגובה שלך שלחת בטלגרף?... די עם הצביעות!
ש.28.10.21
8
לא נותנים מתנה לליברמן את כל האוסף והכמויות של החד פעמי נציף ברחובות כך שיבינו שהייה עדיף להחזיר את הגזירה כמו שהייתה לפני מוזלת
לא תנקום במטרה28.10.21
7
יתרה מכך שטיפת כלים זה לא המטלה היחידה שיש בבית יהודי?? גם ככה יש לשטוף הררי כלים סירים קרעות וכו.. אז מאיפה שלא תסכלו על הגזירה הרב פעמית הזאת זה חוק רע מיסודו מבנא"ד מעוות שאין לו ערך ומשמעות לחיים ..
רוע02.11.21
6
חרדים שלא יכולים לסדר על השולחן כלים רב פעמיים לשימוש ולשטיפה, מוזמנים לקנות רק קערות וכפות. יחלקו הכל במצקת, מנה אחר מנה לקערה, את הדגים, את המרק, את הבשר ואת הקינוח.
פשוט מאוד.28.10.21
הערה 'טכנית': אסור לאכול דגים ובשר בצלחת אחת...
ה. ב. ש.03.11.21
5
איזה איכות ואיזה סביבה . תעשו אחד ועוד אחד .. יש מס בצורת על שימוש עודף במים , יש מס על היד פעמי . יש רפורמה נגד כשרות . תכלס יש מישהו שלא הא לו בטוב שחרדים מגדלים משפחות גדולות , הפתרון לףהוא שטיפת כלים , כי יש מחסור במים וגם לא חד פעמי כי זה יפגע בדגים ...אוכל כשר רק למי שרוצה לשלם ביוקר . יש
רון 28.10.21
4
מה שיקרה שיביאו בכמויות מהרש'פ ברבע מחיר ויעשו מכירות בבית בדיוק כמו בסגריות שהמדינה רק הפסידה מזה! בכל המכירות האלה כל הכסף שחור...
ישראל 28.10.21
3
מס על ח"פ כולל בפנים גם כלים ח"פ מקרטון. טענה- גן בהם יש 6-8% פלסטיק! אבל ברור שאם מטרה הייתה להמעיט שימוש בח"פ כדאגה לאקולוגיה היו צריכים לעודד שימוש בקרטון כדי לתת פטרון יותר "ירוק". אבל מה שמעניין אותם זה כסף בלבד . רק נסיון לשחק דאגה לסביבה. כמובן, מעל 90% פסולת פלסטיק זה לא מכלים ח"פ ולא משימו
זה לא קשור לדאגה איכות הסביבה28.10.21
2
שימו לב שאין מס על שתייה חריפה,מה זה אומר?
משה28.10.21
1
אילו היו לכם לימודי ליבה, יכולתם לשמור טוב יותר על עולמו של הקב"ה. מכיוון שאין לכם בעולמכם אלא ד' אמות של האינטרסים של העסקנים שלכם, ככה נשארתם. וכדי ביזיון וקצף.
יורם03.12.22
אולי גם יעניין אותך
צרכנות נבונה
ש

הכירו את כרטיס האשראי שמחזיר כסף על כל קנייה

כיכר בשיתוף ישראכרט | מקודם
ש

מדינה במלחמה

החיים ממשיכים: השוואת ביטוחי רכב אונליין מול כל החברות

כיכר בשיתוף גפנר ביטוחים | מקודם

המומחים מסבירים:

הטיפים ששווים לכם כסף: כך תגיעו לחגים מוכנים כלכלית

ארי טננבוים | 07.09.23
ש

אזהרה

משלמים באשראי? כך תבטחו את עצמכם מפני גניבות!!!

כיכר בשיתוף בנק הדואר | מקודם
ש

יוקר המחייה

מהן הדרכים המומלצות להתמודדות עם חובות כספיים?

כיכר בשיתוף משרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'. | מקודם
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

כל הטיפים החשובים

תהיו צרכנים נבונים בחגים: זה הפער במחיר בין הסופרמרקטים

בני סולומון | 05.09.23

החל מהחודש הבא

מכה כלכלית להורים: הטבת המס תצטמצם | מתי היא תחזור?

כיכר השבת | 19.01.23
ש

ממשיכים להתקדם: מינויים חדשים בהנהלת קבוצת שטראוס

כיכר בשיתוף שטראוס | מקודם

כיפופי ידיים

'שופרסל' סירבה להעלות את המחיר של מוצרי 'טרה'

כיכר השבת | 18.10.22
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם
ש

מתחדשים לשנה נקיה

מקווים לשנה נקייה ללא רבב? מינליין מגשימה משאלות לא רק לשנה אחת!

כיכר בשיתוף מינליין | מקודם
ש

גם לכל ימות השנה

תנובה מציגה מגוון מוצרים חדשניים לתשעת הימים

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם
ש

רגע של מנוחה

הוארך תוקף מימוש השובר ברשת חנויות אימפרס

כיכר בשיתוף אסם | מקודם

יאללה שופינג?

שר האוצר יוזם: הגדלת הייבוא - ללא מע"מ

יוני גבאי | 28.07.22
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

דו"ח 'ההכלה הפיננסית'

החרדים מושכים הרבה מזומן - וחוסכים מעט

רפאל כהן | 25.07.22

הסודות נחשפים

כך ענקיות הפרסום גורמות לנו לרכוש מהן

ארי טננבוים | 19.07.22
ש

בחירת מזרן עניין משמעותי

עמינח סידרה זוגות מתחתנים וההורים מרוצים

כיכר בשיתוף עמינח | מקודם
ש

בנק מרכנתיל מבין אותך מצוין

לקראת עונת החתונות מציעהלוואות אטרקטיביות בהתאמה אישית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

מהפכה של ממש

שיתוף פעולה מרגש בין 'אופטיקל סנטר' לת"ת ישיבת פונוביז'

כיכר בשיתוף אופטיקל סנטר | מקודם
ש

לחסוך וליצור כסף

יציאת מצרים הפרטית ל'לכלכלה נבונה'

כיכר בשיתוף מסילה | מקודם
ש

נעים להלביש

משחק הטריוויה האינטראקטיבי של 'שרייבר'

כיכר בשיתוף שרייבר | מקודם