כיכר השבת

התפשטות ה'קורונה'

הגאון רבי ישראל לנדא מזהיר: "זו רציחה; יהיו חמישה מיליון חולים"

בעקבות התפשטות ה'קורונה', יצא ראש ישיבת "היכל יצחק", הגאון רבי ישראל לנדא, במכתב נוקב לבני הישיבה, נגד אלו שלא שומרים על הכללים, ופירט במכתבו את כל השלכות המגיפה (אקטואלי)

76
אבי רבינא | כיכר השבת | כ"א באדר | 17.03.20
ראש הישיבה הגר"י לנדא
ראש הישיבה הגר"י לנדא (צילום: ללא קרדיט)

היחס במגזר החרדי ובעולם התורה והישיבות לנגיף ה'קורונה' מעורר סערה בימים האחרונים, זאת לאור העובדה שלא מעטים הם שלא מודעים לסכנה העצומה האורבת בפני כל אחד ואחד, ונוטים לזלזל בהנחיות משרד הבריאות.

כעת, 'כיכר השבת' מפרסם את מכתבו של אחד מחשובי ראשי הישיבות בדור, הגאון רבי ישראל לנדא, ראש ישיבת 'היכל יצחק', שכותב לתלמידיו דברים נוקבים על מה שצפוי בתוככי המגזר החרדי באם לא יקפידו על כללי הזהירות.

ראש הישיבה פותח בתיאור העובדות וכותב כי "המצב כעת הוא שישנם רבים המקפידים ב"ה על ההוראות שנתנו על ידי השלטונות אך רבים אינם מקפידים על כך כלל, בתי כנסת מלאים מפה לפה, אטובוסים צפופים, חוסר הקפדה על כללי הלימוד בישיבות בכוללים, וחנויות הומות אדם ומלאות קונים".

ממשיך הגר"י לנדא וכותב בלשון חריפה: "והנה הדבר הזה הוא חמור מאוד, כאשר אלו שאינם נזהרים עלולים להיות גרם רציחה בשוגג רח"ל, ואפשר שבידיהם הם מפיצים את המגיפה ומדביקים את הוריהם ושכניהם המבוגרים שנמצאים בסכנה גדולה, נעו כעוורים בחוצות, בלי דעת ובלי הבנה מה הם מחוללים במו ידיהם, ואין ספק בדבר שאילו היו האנשים מבינים את חומרת הדברים היו נזהרים ולא נכשלים באיסורים החמורים ביותר בתורה, ולכן חשבתי שמן הראוי להסביר את המצב בו אנו מצויים ואת הדברים הנדרשים מאתנו לעת הזו".

לאחר הקדמה זו מפרט הרב לנדא את הסיכויים הגבוהים להתפשטות המחלה בישראל בכלל ובציבור החרדי בפרט: "ידוע ומפורסם שאחוז התמותה מהמחלה הוא בין שנים לשלשה וחצי אחוז, אבל זה חלק קטן מהאמת, האמת היא שבמקומות שבהם מערכת הבריאות קרס ה [כמו איטליה] התמותה היא בבין ששה לשמונה אחוז!, ואילו במקומות שבהם מערכת הבריאות איתנה ומתפקדת [כמו דרום קוריאה] שיעור התמותה הוא פחות מאחוז אחד, גם בסין עצמה בזמן המגיפה היו אחוזים גבוהים מאוד של תמותה במחוז חוביי, ונמוכים מאוד בשאר אזורי המדינה הענקית".

"יש לכך כמה סיבות", כותב הגר"י לנדאו ומדגיש כי "הסיבה העיקרית היא מאוד פשוטה: החולים הנמצאים במצב קשה זקוקים לטיפול נמרץ עם מכונת הנשמה, כאשר אין מספיק מכונות הם פשוט גוססים למוות נורא בלי שמישהו יכול להועיל להם, וכבר הגיעו תיאורים מאיטליה על אחיות היושבות וממררות בבכי בבתי חולים ואין בידם להושיע".

ומה המצב בארץ?

ראש הישיבה כותב כי "בכל הארץ יש 300 [כן, שלוש מאות!] מיטות טיפול נמרץ נשימתי בלבד, והעומס עליהם הוא עצום במשך כל השנה, גם במיטות אשפוז בכלל יש מחסור גדול, וכן ברופאים ואחיות. מספר המיטות לנפש וכן מספר הרופאים והאחיות הם מהנמוכים ביותר בעולם המערבי! וכל מי שביקר בבתי חולים בארץ בשנים האחרונות יודע את המצב עוד לפני המגיפה, וכ"ש כעת ומה גם שחלק גדל והולך מהרופאים והאחיות נמצאים בבידוד".

"לפיכך", מזהיר הגר"י לנדא את שומעי לקחו, "במידה והיל"ת הדבקה המונית הרי שבמצב בו אלפי חולים זקוקים להנשמה עלולים להראות כאן מחזות מחרידי לב שאף אחד לא רוצה להעלות על דעתו . איך ירגישו המזלזלים החכמולוגים והמתבדחים למיניהם אם יראו את אביהם או דודם שוכב ומתייסר ואין דרך להצילו כי מערכת הרפואה קורסת!? מה יחשבו אותם מחותנים שעקפו את ההוראות והערימו על המשטרה כשיבינו שידיהם שפכו דם?".

סכנת ההדבקה

ראש הישיבה מחשב את התחזית השחורה בעולם החרדי שעלולה להתרחש באם לא יקפידו על ההוראות: "להערכת המומחים כל חולה מדביק בממוצע 2.2 חולים, כל אחד מאלו מדביק 2.2 אחרים וכך בזמן קצר המספרים מזנקים ממה או מאתיים חולים לעשרות אלפים כפי שקרה בכמה מדינות בעולם, אבל וכאן צריך להדגיש דבר גדול ונורא, כל זה הוא ממוצע סטטיסטי, אבל מה המצב בציבור החרדי?

"האיטלקי או הסיני הממוצע נמצא בבית עם המשפחה בת 4 או 5 נפשות, נוסע לעבודה [חלק גדול ברכב פרטי] עובד עם עמיתים בחדר, חמשה, עשרה אנשים, או אפילו מאות אבל במפעלים ענקיים עם אולמות ייצור של אלפי מטרים ורווח בין אדם לאדם. יש לו שני ילדים שלומדים בכתה עם עשרים וחמשה תלמידים בבתי ספר גדולים ומרווחים. אפשר להעריך שבממוצע הוא מגיע למגע קרוב ביום בין עשר למאה איש. ואז אחוז ההדבקה המשוער הוא אכן 2.

"ובציבור החרדי? נקח לדוגמא אברך עם עם משפחה ילדים כ"י הגר ברמות, מתפלל באהל יוסף לומד במיר, ובלילה בכולל ערב, עם כמה אנשים הוא מתחכך ביום? ששים שבעים איש בשחרית, מאות! בכולל בבוקר, מאות או עשרות אחרים בכולל אחה"צ! עוד שלושים איש במעריב, ועוד כולל ערב, והילדים בבית? והצפיפות העצומה במוסדות הלימוד שלנו? והרי ברור לכל בר דעת שכשאחד מבני הבית נדבק אז כל בני הבית בסכנה קרובה מאוד להידבק [כפי שהיה בטלז סטון שאב המשפחה הדביק את כולם!] ובמשפחות גדולות זה מכפיל את הסכנה פי כמה וכמה, ובעיקר שכל אחד מהם נמצא במקומות צפופים ועמוסי אדם. ואלה נתונים חמורים מאוד שככל הידוע לא נלקחו בחשבון על ידי המומחים שקבעו את ההוראות לציבור הכללי.

"אם כל חולה מדביק 2.2 אז בגל הראשון יש 3.2 [הראשון ו2.2 נדבקיו] וכל אחד מהנדבקים מדביק עוד 2.2 ולכן בגל השני יש 8 חולים [4.8 חדשים והקודמים] נמצא שלאחר 12 מחזורי הדבקה בלבד יהיו כ-23565 חולים, וזה הרבה. אבל אם כל אחד מדביק בגלל הצפיפות 'קצת' יותר = 3.5 אנשים למשל, הרי שלאחר 12 מחזורי הדבקה יהיו קרוב לחמשה מיליון חולים! כמעט פי מאתיים!! ושוב: זה חשש גדול שכנראה לא נלקח בחשבון ע"י המומחים המסתכלים על כלל הציבור".

הגר"י מוסיף וכותב כי "זה אומר שהמצב אצלנו גרוע ומסוכן במיוחד, פיקוח נפש דרבים כפשוטו, זה אומר שבלי אמצעי הזהירות הנדרשים המגיפה עלולה להתפרץ בציבור שלנו במספרים גדולים בהרבה ממה שראינו בחו"ל, קשה לתאר במילים את גודל הסכנה העומדת לפתחנו, קשה לתאר במילים את החומרה הנוראה של זלזול בהנחיות".

ראש הישיבה מזהיר אף מפני זלזול בהנחיותיהם של מרנן ורבנן גדולי ישראל: "גדולי ישראל ובראשם מרן הגרח"ק שליט"א הורו על המשך הלימודים במוסדות התורה למרות הסכנה, כי הסכנה בהעדר לימוד התורה חמורה יותר. ודבריהם דברות אש, כיוצאים מפי הגבורה, כלל ישראל מסר נפשו תמיד על התורה ויעשה את זה גם בעתיד בע"ה, אבל הם גם הורו על הנחיות זהירות נדרשות, ברורות ומפורשות, והזלזול בהנחיות האלו הוא חמור ומסוכן מאוד מאוד".

המשבר הכלכלי

לקראת סוף מכתבו פירט הגר"י לנדא את המשבר שעלול לבוא על עולם התורה והישיבות בעקבות הנגיף. "מגיפת הקורונה גרמה למשבר כלכלי בכל העולם וגם בארץ, ענפים שלמים של פרנסה נסגרו לחדשים ארוכים וכל העולם כולו נכנס לתקופה שאין איש יודע מתי היא תסתיים, ברחמי ה' הדבר קרה בתקופה בה המצב הכלכלי בארץ טוב, והשלטונות ערוכים למשבר, יש דמי אבטלה לכל השכירים שעזבו את עבודתם, ומן הסתם בימים הקרובים יהיו גם פתרונות לעצמאים.

"אבל אף אחד לא מתכוון לתת דמי אבטלה לאברכים שלא יקבלו מלגות! וגם לא לנשים שלא דיווחו על הכנסותיהם. מוסדות התורה עומדים כולם בחשש גדול מהעתיד, כאשר לא נראה באופק מקור שיחזיק את עשרות אלפי האברכים, הנתמכים על ידי הנדיבים הגדולים בחו"ל שכעת חלק גדול מהם במצב כלכלי קשה ואינם יכולים יותר לתמוך [מלבד העדר האפשרות של ראשי המוסדות לנסוע לחו"ל ] וזה מצטרף לקיצוץ הגדול בתקציבי הממשלה לישיבות, שקשה ל ראות מתי יתוקן וזה מצטרף למשבר הכללי במשק ולהפסקה של מקורות פרנסה רבים . שכ"א מהם פוגע לבסוף במעגלים אחרים המתפרנסים ממנו, וחוזר חלילה".

בדבריו מפרט ראש הישיבה את הכללים הנדרשים מכל אחד ואחד על מנת לשמור על כספו לזמנים הדחוקים שעלולים לבוא: "וזה מחייב כל אדם אחראי לכלכל את מעשיו בתבונה, זה לא הזמן לרכישת סטים מפוארים של שמלות לילדות לפסח! זה לא הזמן לשפץ את הבית, וגם לא להכנס לשום התחייבויות, צריך לצמצם ולרכוש את המינימום הנדרש, ולהיערך בזהירות לתקופה שלפנינו שאין איש בעולם שיודע להאריך את משכה, ואת הזמן שיקח עד תהיה התאוששות כלכלית בע"ה.

"המשבר הזה מתגלגל אל פיתחנו לאט לאט, יש זמן להתכונן ויש זמן לחשוב, ובעיקר יש זמן להתפלל, לשפוך שיח וזעקה פני שוכן מרום עבור בני ישראל החולים במחלה, ועבור הבריאים שלא יחלו ח"ו ,עבור עולם התורה הנמצא בסכנה עצומה שלא היתה כמוה עשרות שנים, ועבור כל אלו מבני ישראל שמטה לחמם נשבר, קומו קראו אל האלוקים בחזקה אולי ישוב וניחם מחרון אפו בנו. ויגאלנו בגאולה שלימה במהרה".

"וזה המקום להעתיק את הוראותיו של מרנא הגרעק"א בעת מגיפת הכולירה שהיתה בזמנו באירופה: גם הזהרתי פעמים הרבה באזהרה אחר אזהרה שיהיו ההגתם באכילה ושתיה כפי אשר סדרו ואשר שפטו הרופאים להזהר מזה, וירחקו כמטחוי קשת כאילו הם מאכלות אסורות, ולא יעברו על דבריהם אף כמלוא ימא, והעובר על ציווי הרופאים בסדר הה הגה חוטא לה' במאוד, כי גדול סכנתא מאיסורא, ובפרט במקום סכ ה לו ולאחרים שגורם ח"ו התפשטות החולי בעיר וגדול עוונם מנשוא...

"ליחד לבבם לד' עד אשר לא יבואו ימי הרעה ומורא מפ י פחד ד' והדר גאו ו לפשפש במעשים לתקן המעוות, לדפוק על פתחי ד' בתפלות ותח ו ים ולומר בקיבוץ יום יום ערב ובוקר וצהרים מזמורי תהילים כ דפס בסידורים וכו' ולומר בצבור יום יום ערב ובקר אחר פרשיות התמיד פיטום הקטורת וכל הסדר ולהרבות בצדקה המצלת ממיתה[ אגרות סופרים סי' ל]".

את מכתבו חותם ראש הישיבה בברכה ובקשה: "ובורא עולם יסיר מאתנו את הצרה הזו ויחון עמו ישראל לחיים חן וחסד ולרחמים ויגאלנו ברחמיו שנית לעיני כל חי".

תוכן שאסור לפספס
76 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
57
אני מוכרח לציין מהיכרות אישית שר' ישראל לנדאו הוא אחד הראשי הישיבות הכי מוצלחים שיש ואני מכיר הרבה והוא אדם מאוד ריאלי ומבוסס קחו ברצינות את דבריו...
יקי27.03.20
56
אני מבקש מכל מי שכתב את התגובות שיעבור שוב על מה שכתב, תתביישו לכם איבדתם את טיפת הכבוד האחרונה שעוד הייתה לכם לתורה ולתלמידי חכמים, עד שיש ראש ישיבה שמבין עניין ולא תלוש מהמציאות אתם לא מעריכים, אין שום סיכוי לדור להתקדם עם אנשים כמוכם, תתביישו לכם.
איש חכם מאוד18.03.20
לאנשים שמסכנים את עצמם ואת הציבור כולו
אין כבוד28.03.20
אני רואה שאתה מאד מעריך תלמידי חכמים, שימו לב למילים: עד שיש ראש ישיבה שמבין ענין, בקיצור מכל אלפי או יותר תלמידי חכמים, סוף סוף הוא מצא אחד שמבין ענין, אבל כל השאר לא, והוא מטיף לנו על כבוד תלמידי חכמים!!!
עם הארץ21.03.20
55
עם כל הכבוד - יש לראש הישיבה טעות קטנה בחישוב. אם כל חולה מדביק 2.2 אז בגל הראשון יש 3.2 (החולה והנדבקים), וכל אחד מהנדבקים מדביק עוד 2.2. כך שבגל השני יהיו - 3.2 בחזקת 2 = 10.24 וכאן כתוב 8. בגל ה12 יהיו - 3.2 בחזקת 12 = 1,152,921.5 וכאן כתוב 23,565. אם מישהו חושב שהוא יותר חכם ממני - שיכתוב לי מה
גאון18.03.20
החישוב שלך מחשב שהחולה הראשון מדביק שוב בסבב השני וזו טעות כמובן.
לוי18.03.20
הטעות לא שלי - העתקתי מילה במילה מהמילים של הרב. תיקון - 2.2 בחזקת 1 = 2.2 וכאן כתוב 3.2(!!!). תיקון - 2.2 בחזקת 2 = 4.84 וכאן כתוב 8(???). תיקון - 2.2 בחזקת 12 = 12,855 וכאן כתוב 23,565.
גאון19.03.20
זה לא עובד ככה. ספרת 3.2X3.2=10.24, אבל זה רוצה לומר שכל אחד מה3.2 חוזר לדבק, גם החולה הראשון שאמרנו שרק מדבק 2.2, וגם שמשום מה עכשיו מדבקים 3.2 אנשים במקום 2.2. החשבון האמיתי הוא 3.2+2.2X2.2=8.04
ישי23.03.20

הצגת כל התגובות

54
למה כל ראשי המגזר החרדי המייצגים את התורה (חוץ מהרב קנייבסקי יש לציין) מתעלמים מהשולחן ערוך שם מוגדר ליהודי מהי מגיפה ועל פי זה קורונה אינה מגיפה כלל. מה עוד שהיא כלל לא מגיעה למימדים של שפעת עונתית הקוטלת אלפי בני אדם מידי שנה על אף החיסון הקיים.
מגיפה והלכה18.03.20
שולחן ערוך אינו ספר הגדרות. שולחן ערוך הוא ספר דינים. בשולחן ערוך אורח חיים סימן תקע"ו סעיף ב' נפסק שדבר כזה שבגללו בעיר שיש בה חמש מאות רגלי ומתו בה שלשה אנשים בשלשה ימים מתענים ומתריעים ואם מתו פחות מזה לא מתריעים ולא מתענים, אבל אין לשמוע מכאן היתר שלא לציית לאזהרות הרופאים.
רפאל18.03.20
53
מי שמאמין לא מפחד כך אמר הרב קוק ויעוין מאמרו של הרב בידרמן בעצרת קול חי יום שלישי שהפחד הוא גופא הבעיה ואסור לפחד!!!
ללא שם18.03.20
52
לא עובדים , מתרוצצים מהישיבה, לבית הכנסת, לכולל וכד' ומפיצים את המחלה
מסקנות מדבר הרב28.03.20
51
אתה שם הגאון (שורש ג.א.ה לא?) בתגובה 34...תזהר לא להידבק, אחרי הקורונה נהיה זקוקים לאנשים מיוחדים כמוך לחשב את הנזקים ולספור קורבנות...תחזיק מעמד נשמה טובה... והאם אתה ככה גם בחשבון הנפש? , אתה עסוק בחשבונות מטמתיים ומעסיק אותנו בלהגיב לך...רוץ להתפלל...
מופתע19.03.20
50
בשוגג? למה לא מזיד?
לי18.03.20
49
בוקר טוב היכן הייתם עד עתה כאשר לכל בעל שכל עיוני המציאות הזאת פשוט כי תגיע אליו ומה נזעקתם עתה
עזריאל18.03.20
48
שיודיע לכל אלו שמשגעים את ר' חיים
צדיק18.03.20
47
חייב לציין הרב לנדא כל מילה בסלע דברים נכונים מכל הפרשנים למינהם ומובאים בהם הוכחות ולא דיבורים באויר . כשלא היה קורונה לא היה מקום לאבי בטפול נימרץ אז תארו לעצמכם מה יקרה כשזה יפרוץ מסרב לחשוב על זה . בברוקלין ובשכונות החרדיות עשרות רבות של רבנים מבוגרים הלכו לבית עולמם . המצב בקהילות היהודיות באי
רונן06.04.20
46
חבל שהרבנים השפויים נזכרו רק עכשיו להביע את קולם.נראה שהחלק המנותק ברבני המגזר החרדי ישראל הנחיל תרבות מטופשת שכבר אין מוצא ממנה כנראה כי כבר בטח רבע נדבקו בשטיבלאך ובכויילל ניפגש בשבוע הבא אז חצי מהציבור יהיה חולה ועשרת אלפים ימותו
אליהו19.03.20
45
אני קוראת את זה ב 3 באפריל , ונדהמת מהתחזית המדוייקת של הרב הגאון הזה .חבל , חבל , שלא כולם הקשיבו לו .
שלומית 02.04.20
44
מכתב חזק מאד. שידפיסו ויחלקו בפתח כל דלת בבני ברק לפני שיקרה שם אסון מטורף
קוראת20.03.20
43
ראש ישיבת לנדא היכל יצחק האדם הכי מיוחד שזכיתי להכיר
אחד שמבין18.03.20
42
דברי הרב חשובים מאוד! למה גדולי תורה לא מביאים פתרונות מעשיים כיצד להישמר ולהשמע להוראות משרד הבריאות?! אברכים יושבים בכוללים צפופים ומסכנים עצמם ואת הסובבים. הפתרון שלי- הסמינרים סגורים בכל הריכוזים החרדים ,מוסדות החינוך גם הם ,אולמות אירועים... לאפשר לתלמידי החכמים ובחורי הישיבות ללמוד... לפצל א
הילה18.03.20
איפה שאני לומד עשו סדר לגמרי בענין הזה חילקו ופיזרו את כולם
יהודה18.03.20
41
הבן אדם נסחף. בזמן שכתב מגילה כזאת ארוכה ומיותרת, שילמד ויתפלל. סך הכל כולם שומרים על ההוראות. די לחפש כותרות. להתפלל וללמוד ולחזור בתשובה.
מגיב שפוי18.03.20
כולם שומרים? ממש לא!
אסף18.03.20
אף אחד לא מחפש כותרות המכתב הזה חיוני מאד לכל עם ישראל, די לאדישות
חיים הגבר 18.03.20
40
וואו זה כל כך נכון
אורי18.03.20
39
כמה זמן הכתבה זאת מופיעה, ולא יורדת, מישהוא דואג שם שלא תרד.
יוסף31.03.20
38
אמן. רעיונות חיטוי שטח: לשים מים בשטח שבו קרני שמש והתוצאה תאורת שטחים סביב המים בשביל חימום בעיקר לחמם מתכת. כדי למחוק נגיף באמצעות חימום ובעיקר ממתכות. להחזיק בנרות כגון נר שמן. כי להבה משדרת קרינה אולטרה סגולה שנדמה לי שיעילה לחיטוי ולכן לכאורה ככל שיותר נרות ככה יותר חיטוי להדוף נגיפים (למשל א
דוד18.03.20
37
הוא בנושא הכספי מסודר... :) אז ככה שלא ממש משכנע :(
יפה אבל18.03.20
36
חשוב להפנים את דברי בעל האבני נזר ואגלי טל האדמו"ר מסוכטשוב "מגדולי החסידות" , הרב ברומברג ספר ה' על האבני נזר . עמ' קיד,טו : בנו יחידו השם משמואל נסע פעם על פי מצות הרופאים לקרלסבד, והרופאים שם אסרו עליו מפאת מחלתו ללמוד, כתב אל אביו ... ענה לו אביו .. אם רצון הבורא הוא שתרפא את נפשך גם זאת היא מצ
גדעון ארליך18.03.20
35
צריך להיזהר לעשות את המלצות משרד הבריאות אבל אסור לתת לפחד להיכנס ללב
ללא שם18.03.20
34
סוף סוף השפיות החלה להרים את ראשה לאחר ההשפלות החמורות שהיא ספגה בימים האחרונים.. חבל שבאיחור, ההנהגה שלנו גילתה פיגור משמעותי ביכולת הניהול וקבלת ההחלטות.. מתי שהוא נצטרך להסביר מה קרה כאן בימים האחרונים? אולי לא, נמצא איזה מדרש שיסביר את הכל,
דוד18.03.20
33
מאמר כזה מתאים לעיתונאי, שעושה תחקיר בין ארצות העולם באחוזי תמותה בין מקום מקום, זה לא שייך לראש ישיבה שלא מבין ולא חקר לעומק למה יש אחוז כזה פה ואחוז אחר שם, כל זה לא נצרך, וגם אינו מועיל, כי את זה כולם שומעים כבר בתקשורת, לא פחות מראש הישיבה, אבל מה שצריך לזרז על הזהירות, החיוב השמירה וההשתדלות,
יוסף18.03.20
32
אל תשכחו שאני אמרתי ראשון שזה מסוכן
מישהו18.03.20
31
כל מילה במקום הלוואי שהציבור יתעוררררררר כבר מהתרדמה!!!!
איציק18.03.20
30
הוא צודק בכל מילה אחד הראשיבס הגדולים והטובים בדור
qgw18.03.20
גם אני מכירו ואני בן אדם חכם מאד אכן כן
גם אני מכיר אות18.03.20
גם אני חכם מאוד
נכון24.03.20
29
האם את החילים בצבא גם שלחו או שולחים הביתה?
???????????????18.03.20
מדוע כתבת דברי שיגעון אלה? פלישת כוחות ההשמדה הערביים סוכנת יותר ממגפת קורונה המונית. בצבא מקפידים על מניעת הדבקות , ואין לפרט כאן יך.
גדעון ארליך18.03.20
אתה אחד מהם?
המתגייס18.03.20
כן ידידי רוב החיילים בבית ורק מי שנחוץ נשאר בבסיס בהסגר מלא אין יוצא ואין בא
יהודה18.03.20
28
לא עובדים לא דואגים לפרנסה רק מתרוצצים ומפיצים את המחלה
מסקנות מדבר הרב28.03.20
27
כתוב: "אין בן דוד בא עד שתכלה פרוטה מן הכיס". הבורסות קורסות, הכל כבר קורה! "הנה זה עומד. אחר כתלינו".... במהרה בימינו אמן.
אני18.03.20
26
הזלזול במחניינו מחריד!! חייבים להתעורר כבר
סוף זוף קול שפוי במחנה18.03.20
25
הרב צודק ב100 אחוזים
דון-צודק ב100 אחוזים18.03.20
24
להדפיס ולתלות בכל הריכוזים החרדיים דחוף!!!!!!!!!!!
זאב18.03.20
23
רבנים צדיקים מאוד מסבירים כל היום וכל הלילה שהמידות המידות !!!אהבת ישראל כל ישראל!!הוויתור .הקו זכות. הדרך ארץ.הגמילות חסדים. היא היא המפתח לרחמי שמיים בעולם הזה!!
מקווה לחזור בתש02.04.20
22
ל34. 3.2 כפול 2.2 ולא בחזקת 2
ישראל19.03.20
21
פרסומת לא רעה לישיבה, עכשיו יהיה לו ברישום עוד 20 נערי אינטרנט
שפוי אחרון18.03.20
עוד סתום שמעלה על הכתב את הגיגיו ומראה לכולם עד כמה הוא טיפש תחפש ביטוי עם תוכן טיפה יותר חכם
מעריץ ולתמיד בישיבה18.03.20
אמר נער האינטרנט הציבצ'ער שלא מוצא ישיבה אז מזלזל בתלמיד"ח
חיים הגבר 18.03.20
אני יכתוב לך ולמשתמש השפוי האחרון שמה שאתם לא יודעים ורק שומעים מהרחוב אל תעלו על הכתב. לא מקובל בעינכם השיטה כי קשה לכם להתמודד עם השיטה של הרב לנדא תלמדו את השיטה תגיעו לישיבה ודברו .
עו"ד אבי הכהן 18.03.20
20
אני מכיר את הרב לנדא אישית והוא אף פעם לא אומר משהו בלי לבדוק אותו לפני
אא18.03.20
19
דברי פי חכם חן!
רפאל18.03.20
18
כל מילה בסלע. הזלזול. לנו לא יקרה. אנו מוגנים משמיים. אנו עם סגולה. הכל נכון אמת ויציב. אבל,,,, לקבל שמירה מהשמיים. צריך להישמע להוראות. ולא להזרק לאש. ונהיה בטוחים אנו לא נישרף. ראו להשכיל. לשמוע ולקיים.
אריאל27.03.20
17
רעיון: במצב מגיפה טוב לרעות צאן או לשכור רועה צאן. כי באמצעות צאן אפשר פחות להתקרב לאנשים. משקה של רועה צאן חלב צאן. אוכל שלו גבינת צאן. לבוש שלו צמר צאן. קורת גג שלו מפרש עור צאן. סבון שלו שומן צאן שבושל עם אפר. ואפשר לדבר גם על סיבות דתיות לרעות צאן. מה עושים אם משטר עושה סגר חלילה? הרי בעלי חיים
דוד18.03.20
16
הכותב 27 , מייצג רבים שאינם נזהרים בברכה לבטלה, והם אומרים בלי חשש את ברכת חונן הדעת שאינה רלונטית לגביהם. אחד כמוך יגדף את חיל האויר על שהוא סיכן חיי טייסים ששלח אותם להפציץ כור גרעיני בעירק , וכן בסוריה אפילו שהשולחן ערוך לא כתב שיש סכנה בפצצה גרעינית בידי אויבינו.
גדעון ארליך18.03.20
15
חזק ברוך. לצערי בבית כנסת שאני רגיל להתפלל לא מקפידים כמו שצריך על המרחקים, ואני כל היום במרדף אחד פינה מבודדת בבית כנסת בכל תפילה ואחר חיפוש אחר מניינים אחרים בעיר שיותר מבודדים... ממש קשה ככה...
אדיר18.03.20
14
סוף סוף רב עם ראש שבתוכו שכל נורמלי
אבא18.03.20
13
שכוייח! הגיע הזמן לעורר ישנים
יאיר18.03.20
12
איזה צדיק הרב הזה תענוג לקרוא כל מילה ! חשבתי שכבר אין צדיקים היום
משה מושיקו03.04.20
11
סוף סוף בן אדם שפוי בציבור החרדי, חבל שחברים קולות כאלו, במקום כל מיני נבואות למפרע וחזיונות שווא בשל מה המגיפה.
סוף סוף קול שפוי20.03.20
10
תשמעו אתם בציבור החרדי פשוט חולים, חולים בשכל הבריא. לא צריך תורה כדי להבין שנשמעים להוראות משרד הבריאות. צריך שכל ישר. לא הכל זה תורה ורבנים. דרך ארץ קדמה לתורה. אתם פשוט חברה חולה בראש. תתחילו לחשוב ולהפעיל את השכל הישר.
שפוי18.03.20
9
כן, הצבא ביטל הרבה מהפעילות המתוכננת. החיילים מרותקים לבסיס חודש וחצי ללא יכולת יציאה. הגיע הזמן להפסיק ולשאול מה עם הצבא.שב ותלמד בכל מקום ובכל שעה.תתחיל לדאוג לעצמך זה פיקוח נפש ומספיק כבר עם התרוץ העלוב של הצבא.
תגובה למס' 518.03.20
8
האדישות הפושטת במחננו- היא נגע רע! תרבות ה. לי זה לא יקרה... אין ביטחון לאף אחד!! הפעם זה מי יחיה ומי ימות! תתעוררו.... ניסו בהתחלה לשדר לנו חוסן ויציבות כדי לא לזרוע בהלה, אך אחרי שרואים את השאננות מבינים שכך זה לא יעבוד... רק רחמי שמים עלינו... כל הכבוד שבא הרב והסביר ונימק בצורה ברורה את הנזקים
שרי18.03.20
7
אין לך אדם שאין לו שעה......
יום טוב גרוסמן18.03.20
זה מה שיש לך לומר?
שפוי18.03.20
סוף סוף רב אחד הגיוני, דובר אמת בלבבו. השאלה האם לא מאוחר מדי לעולם החרדי
יוסי18.03.20
6
ישפ רב אחד שעיניו בראשו.
יעקב מהצפון06.04.20
5
לא לשכוח שבארץ ישראל יש שמירה מיוחדת . עיין עשר קדושות .
יוסי23.03.20
4
סוף סוף רב נורמלי שמדבר עם היגיון ולא דמיונות נבואיות
אי19.03.20
3
מכתב מפורט, מנומק ומבוסס כראוי. יישר כוחך.
ארנון18.03.20
2
חבר'ה "ונשמרתם" זה הוראה של בורא עולם!
שימי18.03.20
1
סוף סוף רב שלא מסתמך על הנס. בשל כל מיני הבטחות סרק חרדים רבים מזלזלים במחלה ועלולים להמיט אסון על כולנו.ביבי וליצמן גם זילזלו והכניסו תיירים וישראלים חולים ...בידוד עצמי מי שמע על טימטום כזה .במקום לעצור הכל ולהכניס את כל הישראלים שחזרו מחול למחנה אוהלים לשבועיים ורק אז לשחרר את הבריאים.את התיירים
David18.03.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22