כיכר השבת

מגיפת הקורונה

טור מטלטל: כך נפטר ניצול השואה ביום השואה

ד"ר אשר שנור, סטאז'ר במחלקת הקורונה מתייחס בטור להגבלות בהנחיות הקורונה, מתאר את רגעי הסתלקותו של ניצול שואה שחלה בנגיף, ומפציר בציבור: תישארו בבית (ארץ)

13
ד"ר אשר שנור | כיכר השבת | כ"ח בניסן | 22.04.20
טור מטלטל: כך נפטר ניצול השואה ביום השואה
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

טוב, אז לפי משרד הבריאות מותר כבר לצאת לתפילות ולמקווה (גברים) תוך כדי שמירה על החוקים...

באו אספר לכם קצת על מה עבר עלי בערב יום השואה. הייתי תורן באחת ממחלקות קורונה בשערי צדק. הגעתי לביקור ערב ונכנסתי לחדר של הרב ש'.

הרב ש' הוא יהודי חרדי בן 95 שמוכר למחלקתנו מזה שבוע וחצי. בן אדם נחמד מאד ובסה"כ היה במצב יחסית טוב לאורך כל האשפוז (לא היה לו משהו נורא מורכב בנוגע לטיפול). נכנסתי לחדר שלו הבחנתי שחום גופו עלה, ומשהו במדדי הניטור החיוניים שלו היה שונה, בסה"כ המספרים שלו לא היו מחרידים במיוחד. אך משום מה התמונה הקלינית שלו לא מצא חן בעיניי. קשה לי להסביר את זה, אבל הוא היה "נראה לא טוב".

התחלתי לדבר איתו וראיתי שהוא לא מגיב כמו שהוא היה מגיב כל יום. התקשרתי דרך המצלמות לחמ"ל (החדר מחוץ למחלקה, איפה שיש את כל המסכים והרופאים עושים את רוב המעקב על המטופלים משם), ואמרתי להם שמצבו של הרב ש' לא מוצא חן בעיניי.

הבכירים דיווח כי הם יתחילו מעבר על התיק ומעקב מרחוק, וביקשו שבינתיים בין מטלותיי במחלקה, שמידי פעם אבוא להסתכל עליו מקרוב, כך עשיתי, זמן מועט לאחר מכן חזרתי אליו. הפעם המדדים שלו כבר בישרו על מגמה רצינית.

הורדתי את השמיכה שלו וראיתי מלא כתמים אדומים מפוזרים לאורך הגפיים שלו. כתמים שבמקרים רבים מבשרים על אורח לא רצוי בחדר... מלאך המוות...

הסטאז'ר החרדי, כותב הטור

מפה לשם הוא התחיל להתדרדר מול העיניים שלי. התקשרתי שוב לרופאים בחוץ דרך המצלמות וביקשתי עזרה. אמרו לי שמישהו כבר בדרך, ובינתיים עלי להכניס 2 עירויים ולתת לו נוראדרנלין. התחלתי לנסות להכניס לו את העירויים אבל לא מצאתי ווריד מכיוון שהוא היה בצקתי לגמרי. לא משנה איפה דקרתי אותו, יצא מים ולא דם.

דיווחתי לאחור שצריכים להכניס לו central line (עירוי מרכזי גדול דרך ורידי הצוואר שנכנס ישר לתוך הלב). בשלב הזה הנשימות שלו גם ירדו, הוא התחיל לנשום לאט יותר וגם עמוק יותר, סימן ממש ממש לא טוב. נתתי לו אקמול דרך הווריד (מצאתי עירוי קטן שאיכשהו עדיין היה פתוח) וגם נתתי לו מורפיום ועוד נוראדרנלין. לא עזר, הלחצים שלו לא עלו.

התחלתי להזיע עוד יותר בתוך הסרבל שלי. אחרי כ-6 ניסיונות טיפול נכנס מרדים לאינטובציה והכנסת central line. תוך כדי הפרוצדורה שמתי לב שאין לו דופק. קפצתי על המיטה שלו והתחלתי עיסויים. וכך עשינו החייאה עליו במשך כ-12 דקות שהיו נראות לי נצח, אני עשיתי עיסויים והמרדים הזריק תרופות החייאה לפי הפרוטוקול.

כך הובא למנוחות הרוג הקורונה הראשון (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת, ובאדיבות המצלם)

תוך כדי העיסויים ומתן תרופות החייאה הסתכלתי בעיניים של היהודי הזה. ניצול שואה ששמר על הדת גם לאחר כל מה שהוא עבר. ראיתי את העיניים שלו ואת האישונים שלו שלאט לאט הלכו ונהיו מורחבים יותר. ובכיתי, בכיתי עם דמעות כמו שלא בכיתי שנים...

תוך כדי העיסויים התחלתי להפנים שהוא כנראה לא ישרוד את זה. ואז המוח שלי עבר לשלב הבא, השלב של אחרי ההחייאה. מי יהיה איתו בזמן צאת הנשמה? מי יאמר איתו וידוי וקריאת שמע? עדיין בשיא העיסויים התחלתי להגיד וידוי ושמע ישראל בקול רם.

לאחר 15 דקות נוספות אמר לי המרדים "אשר, עזוב, אין לנו יותר מה לעשות בשבילו. תראה, גם המוניטור לא מודד דופק יותר. הוא נפטר". הסתכלתי עליו בפעם אחרונה ולא הייתה לי אפילו אפשרות לנגב את הדמעות מאחורי מגן הפנים שלי. ירדתי מהמיטה, אמרתי שבע פעמים "השם הוא האלוקים" וכיסיתי אותו.

חברים ומשפחה יקרים, אני לא מאחל לאף אחד מכם להיות במצב כזה. נכון, בחרתי תחום עבודה שהמוות הוא חלק בלתי נפרד ממנו, ולצערי הייתי כבר עד ללא מעט פטירות. אבל הפעם משהו נגע בי יותר מתמיד. לרוב, בחולים קשים שמצבם מתדרדר מהר והעתיד לא נראה טוב במיוחד, מתקשרים למשפחה והמשפחה נמצאת שם בזמן יציאת הנשמה. ולפעמים עם הדבר מתאפשר, יש מקרים שאפילו מביאים מניין ונותנים לנשמה להיפרד בצורה מכובדת.

לראות ניצול שואה הולך לעולמו ללא משפחה וללא טקס מינימלי זה הדבר הכי עצוב שראיתי בחיים שלי. הוא כבר עבר את השיא! הוא עבר את השואה! הצליח להגיע לארץ הקודש ולהקים משפחה לתפארת! ובכל זאת הוא נפטר בתנאים דומים למה שהיה לפני 75 שנים. לבד...

תעשו לי טובה, עזבו את ההנחיות החדשות של ראש הממשלה ושל משרד הבריאות ותמשיכו עם ההנחיות הישנות. תישארו בבית. תתפללו במרפסות. אל תלכו למקווה. למה? כי אם נתחיל לחזור לחיים "הרגילים" מהר מידי, סיכוי גבוה שיהיה גל נוסף של מקרים כאלה. ויודעים מה? לא מגיע לזקנים שלנו למות בצורה כזו. פשוט לא מגיע להם...

כותב הטור, ד"ר אשר שנור, הוא סטאז'ר במחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
13
מצמרר. הלוואי והקריאה שלך תתפרסם בציבור החרדי ויפנימו את המסר החשוב שלהחמיר בזהירות ,זה לא יותר מידי, רופא יקר, תמשיך בעבודת הקודש שלך!!!
מילכה22.04.20
12
אין עליך אשר!!
חבר22.04.20
11
אשר בחור מדהים ומרגש.....
איציק ישראל22.04.20

הצגת כל התגובות

10
הנפטר הוא ר' שמואל דוד שוורץ
שלמה22.04.20
9
מטלטל
ללא שם22.04.20
8
הוא הצליח לגרום גם לי לבכות. אני לא מכיר את כותב המאמר בכלל, אך זה יהודי "חרדי", יהודי עם אמונה בהשם ועם מדות של אברהם אבינו. תהא משכורתו שלמה ממעל. ודרך אגב, בשיחת וידיאו שלשום אמר הגאון ר' אשר וייס מילים מאוד דומים לאלו.
חסיד שפוי23.04.20
7
כל הכבוד! ד"ר אשר שנור הוא בראש ובראשונה בנ"א אמפטי ומיוחד, תמשיכו להיאבק בחזית בשביל כולנו, ואנחנו נישאר בבתים בשבילכם.
מדהים!22.04.20
6
ראוי לכל הערכה.מלומד. מוסרי לגמרי. מבט מעומק אחר. אנושי. שתתמיד ברפואתך ברשות ריגשתנו איש יקר
יוסי23.04.20
5
דמעתי. איזה מרגש! מלאך !
ירחמיאל22.04.20
4
ראיתי בסטטוס היום בבוקר מידיד פשוט בכיתי ... יש רופאים שהאנושיות קודמת לכל .. אנשים בשעת פטירתם נמצאים לבד ללא שום יכולת להיות עם יקירם אנשים שעברו הכל בנו הכל מחדש ולבסוף רופא מתחשב נותן להם את ההזדמנות להיפרד בדרך שנלחמו עליהם כל חייהם . כל הכבוד לשערי צדק שמחזיקים רופאים שהם אנושיים לפני המדע רו
קידוש השם23.04.20
3
אין מילים להביע כמה המשפחה מעריכה ומוקירה לצדיק הרב אשר שנור שהיה עם סבא בשבוע וברגעים האחרונים של החיים, כמה מרגיע לדעת שכזה איש היה לידו דאג לו נלחם על חייו עד הרגע האחרון וזכה להגיד לידו קריאת שמע , סבא זכה אנחנו זכינו אשריכם רבי אשר!!!
חני שווארץ23.04.20
2
כל הכבוד מצדיעה לך על הדרך שבחרת תצליח ריגשת אותי.
רות22.04.20
1
הרב אשר שנור אברך תלמיד חכם ויר"ש שבחר להציל חיים בתחום עיסוקו. אשריך ר' אשר שגם בעיסוקך האינטנסיבי בחרת ללוות יהודי לדרכו האחרונה באמירת ווידוי. ירבו כמותך.
משה22.04.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22