כיכר השבת

נתונים מפחידים

חיסון עדר? זהירות: כך אתם עלולים לסבול

מתרבים הדיווחים על מחלימים מקורונה הסובלים מנזקים ותסמינים מתמשכים, גם אם מחלתם הייתה קלה, וגם אם הם צעירים ובריאים • בין היתר: פגיעה בפוריות גברים ונשים (ארץ)

67
תהילה גאדו | כיכר השבת | י"ח בתשרי | 06.10.20
חיסון עדר? זהירות: כך אתם עלולים לסבול
(צילום: שאטרסטוק)

מנתוני דו"ח שפורסם היום (שלישי) ע"י מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה עולה כי ישנם דווחים רבים על תופעות לוואי ואף סיבוכים שנשארות בגופם של אלה שהבריאו מקורונה, אף שמחלתם הייתה קלה. תופעה זו מכונה "LONG COVID".

מהידוע לנו על מחלות נגיפיות-אחיות, ממשפחתה של 19COVID, גם בהן קיימת תופעה זו של הישארותם של תסמינים לאחר המחלה, ישנם תסמינים ואף נכויות שנותרים בגופו של המחלים אף שנים ארוכות.

בימים אלו, כאשר גם בציבור החרדי שומעים רבות נימוקים בעד 'חיסון עדר', חשוב להבין את ההשלכות של הידבקות בנגיף הקורונה:

אמנם מחלת הקורונה היא חדשה והמידע אודותיה הוא ראשוני, ומצריך מחקר מקיף ורחב. עם זאת ישנם כבר נתונים ראשוניים המראים כי תסמינים ארוכי טווח נשארים בגופם של מחלימים, גם צעירים, בריאים, וללא מחלות קודמות, ואף כאלה שחוו מחלה קלה בלבד.

ראיון מטלטל: תופעות הלוואי של הקורונה (צילום: כיכר השבת)

שליש (!!) מהמחלימים סובלים או ימשיכו לסבול מתסמינים מתמשכים כלשהם אף חודשים לאחר סיום המחלה. אצל חלקם, תופעות הלוואי באות בגלים של גאות ורגיעה.

התופעות והתסמינים ארוכי הטווח הם מגוונים ומשפיעים בדרכים שונות על התפקוד היומיומי, וחלקם מקשים ביותר על התנהלות יומיומית סבירה ועלולים להוריד את התפוקה והחיוניות עד לכדי 20% מיכולותיו של הקודמות של הסובל מהם.

ישנם תסמינים הפוגעים במערכת העצבים כגון עייפות מתמשכת וקשה, כאבי ראש, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, קשיי זיכרון, אלה עלולים להקשות מאוד על ההתנהלות והתפקוד היומיומי ועל יכולות הלמידה של הסובל מהן. כמו כן קיימת פגיעה מתמשכת בחוש הטעם והריח.

בנוסף, דווחו הפרעות בתפקודי הלב, גם אצל אלה שלא נזקקו לאשפוז.

גם מערכת הנשימה לא בהכרח מתרפאת לחלוטין לאחר סיום המחלה. מחלימים רבים ממשיכים לסבול מקשיי נשימה, שיעול מתמשך וירידה בכושר הפיזי ובסיבולת. דווח גם על הצטלקויות (של רקמת הריאה, אשא טרם התברר משמעותה ארוכת הטווח של התופעה.

הפרעות נוספות שעליהן דווחו מחלימים מקורונה: נשירת שיער, פריחות, פגיעה בשמיעה, כאבי בטן, שלשול והפרעות נוספות במערכת העיכול, כאבי שרירים ומפרקים, סיכון להתפרצות סכרת, ואף הפרעות נפשיות כגון דיכאון וחרדה.

חשש נוסף אותו בוחנים רופאים וחוקרים בימים אלו ממש נוגע להשפעת הקורונה על הפוריות. מחקר שבדק את התסמינים של גברים שנדבקו בקורנה מצא כי אחת מתופעות הלוואי של הקורונה היא חשש לפגיעה במערכת הרבייה ובפוריות הגבר.

גם אצל נשים נצפתה תופעת לוואי הפוגעת בפוריות. מחקרים גילו כי ההידבקות בקורונה גרמה לעלייה בשיעור הפלות ולידות מוקדמות.

תופעות דומות לאלו תוארו על יד פרופ' גליה רהב בראיון שערכה היום ב'ככר השבת'. פרופסור רהב דוחה לחלוטין את גישת "חיסון העדר" וקובעת כי ייקח שנים עד להתחסנות טבעית על ידי חשיפה לנגיף, ומכיוון שאיננו מכירים את המחלה ככל הנראה לתהליך כזה יהיו השפעות בריאותיות קשות. גם אם המחלה עוברת בקלות יחסית, תופעות הלוואי עלולות להופיע בהמשך ולהקשות על שגרת החיים, על החיוניות, על התפקוד המנטלי, יכולות הלמידה ואף על הפוריות. כל אלה גם אצל מי שמחלתם הייתה קלה, וגם אם הם צעירים ובריאים.

תוכן שאסור לפספס
67 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
51
סתם הפחדות ריקות מתוכן אני גר בשכונה חרדית שיש בה כבר חיסון עדר. וכולם בריאים ושמחים ב"ה. הפחד העיקרי זה מהמשטרה והנזקים הכלכליים שהסגרים עשו לנו
דודוי06.10.20
אתה צוחק במה שכתבת? כי זה מצחיק. כמה זמן בדיוק עבר מחיסון העדר? (עלק הלכת ובדקת כמה אחוזים באמת....סתם אתה חושב כך) חכה עבר שבועשבועיים חודשחודשיים....העולם גדול.
משה06.10.20
50
יואוו איזה להיט אני יהיה בשידוכים כי אני בין הבחורי ישיבה היחידים שלא נדבקו!!!!
@@06.10.20
49
הכתבה מציינת שבשליש המקרים יש סיבוכים. לא כולם לגופו של ענין יש לי חתן שחלה מקורונה החלים וכעת סובל מעייפות כרונית. לתשומת לב אלו שרוצים להתעלם מזה.
מ.ב.07.10.20

הצגת כל התגובות

48
משכנעים את הציבור שיאמינו שהתופעות בגלל הקורונה כשבפועל אלו תופעות שקשורות בקרינה מכמות האנטנות האסטרונומית שהתווספו בחודשים האחרונים.... הזוי!!
נצ׳י07.10.20
47
מי שולח אותכם כיכר השבת?! הא? מנסים להפחיד את הציבור אני נדבקתי וב"ה החלמתי!! למה אני צריך לפחד מזה בגלל האינטרסים המטופשים שלכם זה רשעות!! אתם ממש חושבים שזה יעזור לכם אף אחד לא קובע אם אני יוכל להביא ילדים או לא רק בורא עולם!!! חוץ מזה שבסוף כולם ידבק אין!! צריך להשלים עם המציאות החדשה והמצערת
דוד07.10.20
46
שלחתי תגובה למה לא פרסמתם?
שרית06.10.20
45
הנזקים מסגר ופאניקה הם בלתי הפיכים. גשמית ורוחנית.
סבא06.10.20
44
ידוע שהנגיף הונדס בסין כחלק ממדיניות ילד 1 למשפחה כדי לצמצם ילודה. לא פוגע בצעירים עובדים, מחסל זקנים מיותרים ומצמצם ילודה (לא מקרה שכבר יש חיסון בסין כמה חודשים בזמן שהאמריקאים לא קרובים לחיסון) בישראל הממשלה החליטה לעקר את החרדים ולכן יצרו מתווה הקפסולות שמיועד להדביק ואז לעקר את כל הבחורים החרדי
קונספירציה להקטין את הילודה החרדית06.10.20
אתה הזויייייי אין עוד מילים
כל טיב 07.10.20
43
אמאלה למה לא מדברים על זה יותר??
רינה06.10.20
42
אתם חושבים שזה יפחיד אותנו? הרי אנחנו מצווים למסור את הנפש כדי ללמוד תורה ולקיים מצוות. הקורונה לא תמנע מאיתנו לימוד בישיבות ובתלמודי התורה ונמסור נפשנו על כך, אז נשירת שיער תפחיד אותנו? חחחחחח מצחיקים.
אבי07.10.20
41
זה סתם קונספירציה של המבוגרים שאומרים אתם הדבקתם והרגתם אותנו לא נחזור בגלגול להיות הילדים שלכם
חושב07.10.20
40
ויש את הטוענים שאין קורונה
אוי ואבוי07.10.20
39
הכל זה בכדי לזרוע פחד בציבור.
תפסיקו להפחיד!! !!! סדר עולמי חדש!!!06.10.20
38
אולי הציבור מטומטם , אבל יש גבול להפחדות , זה נשמע ילדותי ממש, אפשר להוסיף עוד הרב אולי ואולי ואולי
יעקב06.10.20
37
צריך להאמין הבורא עולם שאדם לא ינזק מעבר למידע לו ויעשה מה שרבותיו מורין לו ולא יפחד כי את אשר יגורתי בא לי ולא יהיה בטוח שאם שומר על הכללים ינצל הדא הוא דכתיב אלהי מסכה לא תעשה לך
יוס הדוס07.10.20
36
תשתדלו למות. רןצחים שפלים.. ילה נתפטר מכל הרעשנים האלו . בין אם הם חרדים ובים אם הם חילונים..
אני קברן..07.10.20
35
אולי שהתקשורת תתחיל לומר דברים משמחים
רגע מתי שהוא זה עובר?07.10.20
34
איך משיגים את המאגר של חולי הקורונה החרדים? שמעתי שזה מסתובב בשטח. צריכה דחוף בשביל שידוכים.
נעמה06.10.20
חחחחחחחח גנובה
יוסף07.10.20
חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח סורי פשוט נרדמתי על המקלדת.....
חחחחחחחחחחחחחחח06.10.20
אם זה רציני אז יש כמה דרכים.
יוסי מינץ06.10.20
33
מסקנה הגיונית שלא מדברים עליה: ככל הנראה, מסוכן מאוד להסתובב בסין, או לתת לסינים לבקר במקומותנו; רוב המחלות העולמיות בשנים האחרונות- התחילו בסין... אבל, היות והמסחר עם סין מגלגל המון מיליארדים, משתיקים את המסקנה הפשוטה... ייקח הרבה זמן לזהות מה יש בסין שמזיק לכל העולם, אבל עם עובדות- לא מתווכחים..
יואל06.10.20
32
חייבים להיזהר
מפחיד ממש06.10.20
31
האם יש למישהו מושג לגבי פריחה אחרי קורונה? בעלי החלים מקורונה לפני שבועיים והופיעה לו פריחה מוזרה בידיים וברגליים ממש בצורה של הנגיף כמין מעגל גדול .
8207.10.20
30
תודה רבה!! סוף סוף מישהו מדבר אמת!! שיהיה רפואה שלמה לכל החולים 🙏 ונמשיך להיות עם מסיכות כדי לשמור על כולנו
דבורה07.10.20
29
וואי וואי לא יהיה לבעלזרס ילדים מה יהיה? ? ?
ציפי06.10.20
28
לכל החכמולוגים נא לקרוא בעיון. אולי יתחילו להזהר.
חן06.10.20
27
וואעלייה איזה פחד לכל המשפחה שלי היה קורונה חוץ ממני ואחותי אוו מיגאד נסס וואי אבל זה באסה כי אני רציתי בעיקרון להידבק ולהיפטר מזה כבר
מירי06.10.20
ולהיפטר מזה? לחודשיים? אם היה מחסן לטווח ארוך מילא.
צבי06.10.20
מה הקשר אם היה קורונה אז 99 אחוז שלא ידבקו שוב מה זה השטויות האלה זה כמו שתגיד אם תצאי לרחוב אולי יהיה תאונת דרכים זה נכון אבל אין מה לעשות ככה גם בקורונה סתם עושים מזה סרט אין הבדל בין זה לבין שפעת....
מירי07.10.20
למה לזלזל? הצוותים הרפואיים מוציאים נשמתם לעזור לחולי הקורונה האומללים, חלקם נפטרים והמשפחות מיבבות בבית החולים!למה לזלזל?
מד07.10.20
26
כמה במצב קשה....מונשמים....כמה כבר נפטרו.....האם האדמורים יכולים לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה??? מה הולך פה??? מחוללת רפורמה ביהדות....תפילה בתוך מבנה סגור וטבילה במקווה כעת בימינו גוברים על פיקוח נפש......דברים שהם פחות מדרבנן גוברים על דאורייתא מהחמורים ביותר.....משיב חכמים אחור...
קובי07.10.20
25
ולא הקורונה. תתחילו לבדוק מה הרשע ביל גייטס אמר על החיסון שבדרך. למה מטרתו. לא סתם הביאו את הקורונה. צריך סיבה מוצדקת שאנשים יתחסנו וזה מה שיפגע בפוריות!!! הם מכינים תרופה למכה שהקורונה פוגעת בפוריות. שקרנים דיי!!
החיסון יהיה בעיתי07.10.20
24
נו די ! השלטון מוציא בוקר וערב ידיעות כאילו מחקריות ומקצועיות על מנת להפחיד את הציבור. הציבור לא קונה שטויות אל תזלזלו בחוכמת ההמונים אין חצי שנה לקורונה וכבר חצי שנה טוחנים לנו במוח על התופעות לוואי שנשארים
רינה07.10.20
למה שלא תשאלי את אלה שהחלימו? הם יספרו לך את מה שקורה איתם. זה לא קונספירציה, זה אמת לאמיתה ותגובות כמו שלך זה מה שנקרא פייק ניוז, חדשות מפוברקות.
יהושע07.10.20
23
השאלה הגדולה היא: האם ניתן להימנע מההדבקה? ומדוע הרבנים לא יוצאים בקריאה ברורה ? למה יש מסרים כפולים? האם אני כופר אם אני חושב שזו שאלה לרופאים ולפי מה שהמומחים אומרים על הרבנים לקבל החלטה? איפה המנהיגות שלנו ?
יחיאל06.10.20
גם לפני השואה היו מסרים כפולים. אחד אמר לעזוב את אירופה והאחר אמר להשאר. כשהריבונו של עולם רוצה, הוא מעוור עיני חכמים שנאמר "טחו עיניהם מראות".
יהושע07.10.20
22
יאוווו לא נדבקתי!!! אני הולך להיות להיטטט בשידוכים
@@06.10.20
21
שטויות. כל החברים שלי קיבלו קורונה ואף אחד לא מדווח על שום בעיה. "פוריות" איזה מילה מפחידה... תפסיקו לבלבל את המח.
גערער07.10.20
20
היה חשוב לכם לכתוב נתונים מפחידים אחרת לא היה צריך את הכתבה
דוד07.10.20
19
לא לשמוע לציונים עוכרי היהדות. שאוהבים את הערבים יותר מהיהודים את זה רואים בבג"צ.מנסים לייסם את דבריו של בן גוריון.שיראו חרדי רק בוויטרינה.
יח.08.10.20
18
בורא עולם קובע מי יחיה ומי ימות ומי יביא ילדים ולמי יהיו קשיי נשימה אין עוד מלבדו תפסיקו להפחיד
ועקנין07.10.20
17
אמאלה עכשיו הודיעו לחבר שלי שהיה חולה קורונה קל בן 22 שיש לו סכרת רק אחרי חודש הרגיש קצת עיפות מפחידדדדדדדדדדד
כוכב יעקב06.10.20
די לבלבל ת'מוח
רחמים07.10.20
16
צודקת הוד מעלת הפרופסור במה שאמרה "שאיננו מכירים את המחלה".
יוסי06.10.20
15
כשל מוחלט של ההנהגה. מי שם את הרבנים להכריע בשאלות של רפואה? מי אמר לכם שמי שמחלים לא יכול להדבק שוב? אתם אלו המחטיאים את כל המחנה.
אברהם09.10.20
14
תפסיקו להפחיד אנשים .נא לא להתייחס לכתבה המכוונת הזו . לפחד רק מה' . לחזור בתשובה . לא המחלה ממיתה אלא החטא ממית .רק ה' קובע מה יהיה, הרי רק בראש השנה המלכנו את ה' עלינו ועל כל העולם . זהירות ולא הפחדה מיותרת.
חוי07.10.20
13
כל הכתבות המפחידות האלה, משרת האג'נדה של התקשורת והמדינה, אין פה אף מילה של אמת
זלמי07.10.20
12
פשוט הציבור הדתי והחרדי ראש בקיר יש הנחיות נראה לכם גן ולא זה מה שיש , צריך קבלת עול עדרים איש בקבוצה וזהו תפסיקו לריב כל הזמן ולחשוב שמשהו דופק אותכם תשמרו על החוק גם שזה היפך השכל והגיון שלכם , כל עוד שזה לא נוגד את התורה
ללא שם07.10.20
11
אבל הרבי הקדוש מבלז אומר כי מי שאין לו קורונה יש לו סכנה רוחנית, וחוץ מזה כל החלאים שווים לחסיד , העיקר שלרבי יהיה נחת רוחנית מחתונה מפוארת ...
לוי06.10.20
10
שקרנים! כל התופעות קשורות לנזקי תדר כתוצאה מפריסת דור 5.
הילה06.10.20
9
כל התופעות הללו שנכתבו הם בעיקר בזכות הבדידות והדיכאון שהעולם משדר מהקורונה. אין ספק שחשוב לשמור ולהמנע מלהדבק אבל חשוב מאוד מאוד לשמור על השפיות ולהאמין במי שאמר והיה עולם שאין רעה יורדת מלמעלה! אני מאחל שכל מי שמנסה להמשיך את הלחץ ומייצר קשיים כלכליים ותוצאה מכך גם נפשיים, שהקב"ה יתן לו הכוונה ודע
אבי07.10.20
8
אני יביא ילדים איך שכל מי שנדבק בעולם יביא ואני יחיה איך שבסוף כולם יחיו
ועקנין07.10.20
7
למה כל ההפחדות האלה? כאילו כולם נדבקים בכוונה יש מלא אנשים ששמרו מאד ונדבקו ומה שחסר להם עכשיו זה כל ההפחדות האלה!
א06.10.20
מסכים איתך לגמרי ואני אחד מהם
יוסף07.10.20
גם אני מסכים איתך
שלום07.10.20
6
מי שחלה בקורונה לא צריך חיסון
יח.06.10.20
אין לכם שכל בכלל בכלל ??? חשבת על זה שאנו מתחסנים במיליון דברים ותרופות. אם רצו להכניס שבב - יחכו רק לקורונה???
יאיר06.10.20
נכון כל המצאות של שבב טפשיות ביותר זה מחלה אמיתית ולא בדיחה.
פלוני07.10.20
5
וואעלנהההה
מירי06.10.20
4
להפסיק הפחדה לאלתר - אף אחד לא קונה את הקישקוש הזה!
אליהו07.10.20
3
אם אתם יכולים לעזור אני החלמתי מקורונה מלפני חודש ומאז צום כיפור יש לי כאבים חזקים בחזה עשיתי את כל הבדיקות וב"ה הכל תקין אם משהו יכול לומר לי מה ניתן לעשות וכן אם שמעתם על תופעה כזו תודה רבה
בחור 07.10.20
2
ביבי רוצה עדר אבל של כבשים עדיף גדיים קטנים וממושמעים
סדר עולמי חדש07.10.20
1
כל הסימנים שרשמתם זה סימנים למחסור באבץ. תקפידו לחזק את המערכת החיסונית תשתו ויטמין c ויטמין d אבץ ומגנזיום. ובעז"ה העיקר לא לפחד.
ח06.10.20
נכון זה השתדלות טבעית.
חוי07.10.20
אולי גם יעניין אותך
קורונה - כל המידע בכיכר השבת
ש

פרויקטור הקורונה: "האוכלוסייה הבוגרת חייבת להתחסן"

כיכר בשיתוף משרד הבריאות | מקודם

גם בישראל

גל חדש? עלייה בתחלואה בשני תתי זני האומיקרון החדשים

כיכר השבת | 23.10.22

הגל בירידה

קורונה: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת

כיכר השבת | 20.07.22

בשבוע הבא

מבצע החיסונים לתינוקות עד גיל 5 - מתחיל

כיכר השבת | 18.07.22

BA.2.75

נגיף הקורונה: חזרו מחו"ל עם תת הזן החדש

דוד הכהן | 17.07.22
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

בקבוצות הסיכון בלבד

מנכ"ל משרד הבריאות אישר חיסון לפעוטות

כיכר השבת | 05.07.22

הגל השישי

המספרים ממשיכים לטפס בישראל ובעולם

כיכר השבת | 27.06.22

בורלא: חיסון התינוקות שלנו יעיל ב-80 אחוז

כיכר השבת | 26.06.22

הגל השישי

10,785 מאומתים חדשים לנגיף הקורונה

כיכר השבת | 22.06.22
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

הגל השישי

מספר המאומתים לנגיף הקורונה מטפס עוד

כיכר השבת | 21.06.22

הגל השישי?

שיא של חודשיים וחצי: יותר מ-10,000 חולים

מישאל לוי | 20.06.22

צעד גדול לאישור ה-FDA

בקרוב: חיסוני קורונה - גם לבני חצי שנה

דוד הכהן | 16.06.22
ש

נתון מבהיל

מאוחדת: קרוב ל-90% מהחולים בגל הנוכחי - לא מחוסנים

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם
ש

תוצאות מפתיעות

עליה חדה בשיעור ההדבקות החוזרות בקורונה

כיכר בשיתוף לאומית | מקודם

שובה של הקורונה

משרד הבריאות אישר 'בוסטר' גם לבני 5-11

דוד הכהן | 14.06.22

מחקר גילה

תסמיני הקורונה נמשכים במשך כשנה וחצי

כיכר השבת | 06.06.22

בעקבות הירידה בתחלואה

פרויקטור הקורונה: בקרוב יבוטלו הבידודים

כיכר השבת | 31.05.22
ש

הייטק, הנדסת תוכנה >>

סמינר לבנות עם תואר  במחשבים • יש 'תכלית'!

כיכר בשיתוף תכלית | מקודם

בהחלטת השר

בשורה משמחת לטסים: חסל סדר המסיכות

כיכר השבת | 17.05.22

למרות הירידה בתחלואה

בדיקות ה-PCR בנתב"ג הוארכו ב-10 ימים

כיכר השבת | 09.05.22

שגרת קורונה

התחלואה נמשכת עם ירידה בחולים הקשים

כיכר השבת | 02.05.22