כיכר השבת

לא רק אפליה

מצוקת חינוך חמורה: "המחירים בסמינרים חונקים את ההורים"

העסקנים מקדישים את זמנם למאבק ממושך באפליית הסמינרים, אבל מתברר שקיימת בעיה נוספת, חמורה לא פחות. הורים: "המחיר הגבוה של הסמינרים ממוטט את המשפחה, זו נהיתה עובדה מוגמרת כי שכר הלימוד הוא בין אלף לאלפיים שקלים - לכל בת". שושי הלר שוחחה עם הורים מיואשים. יימצא פתרון? (חינוך)

56
שושי הלר | כיכר השבת | כ"ט באייר | 02.06.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

זעקת ברי המזל שבנותיהם מתקבלות לסמינרים, נבלעת בהדי זעקת ההורים והבנות שנשארות בבית. אבל זעקה זו קיימת אצל הורים רבים הכורעים תחת הנטל של שכר לימוד יקר וחסר פרופורציות, שהם נדרשים לשלם בכל חודש עבור הבת היקרה, תרתי משמע.

מספרת אמא למשפחה ברוכה "המחיר הגבוה של הסמינרים ממוטט את המשפחה, זה נהיה עובדה מוגמרת כי שכר הלימוד הוא בין אלף לאלפיים שקלים - לכל בת!, אין משפחה שלא סובלת מכך."

בשיחה עם אחראית קבלה בסמינר בירושלים, היא אמרה כי "ישנן מגמות מגוונות. אדריכלות, עיצוב פנים, הנהלת חשבונות, ייעוץ מס וכמובן המסלולים הבסיסיים של גננות והוראה. משלמים 900 שקלים על הבסיס של הוראה, ובנוסף בין 300 ל-700 שקלים על המסלול הנבחר. אין מלגות, יש הלוואה מותנית של משרד החינוך ואם אחרי הלימודים היא עובדת בתחום, זה הופך למענק, או שצריך להחזיר בתשלומים. המלגות היחידות שיש זה לאזרחיות ארה"ב."

מה יעשו הורי התלמידות הישראליות? לדברי אמא לשתי בוגרות סמינר "הורים נחנקים, משלמים 15,000 שקלים לשנה, וזה בגלל שמחייבים לקחת את ההוראה. למה אי אפשר לשלם וללמוד רק מסלול? למשל גרפיקה, למה מחייבים ללמוד את כל הנושאים האחרים של הוראה, כשרוב רובן של הבנות לא יעסקו בכך, למה היא צריכה ללמוד פסיכולוגיה בשביל להיות גרפיקאית?"

סמינר אאוט, מכון פרטי אין

"בנות רבות ממשיכות ללמוד רק כדי לשמור על השם הטוב. בסמינר ´הישן´ בירושלים פנו תלמידות רבות ללימודי מזכירות, כדי להישאר במסגרת, בתשלום נמוך יותר. מרוב ביקוש סגרו את המסלול של מזכירות השנה. וגם אלו שסיימו למדו שלוש שנים לימודי מזכירות וניהול לשכה, שלוש שנים!, כאשר במקומות אחרים לוקח כמה חודשים ללמוד זאת, וכמובן השכר הגבוה ששולם במשך שלוש שנים הולך לפח."

באופן מפתיע היא חושפת ואומרת "היום זה הולך ונסדק, ההכרח ללכת לסמינר במחיר הגבוה, תמורת נזיד עדשים של תעודת הוראה, כבר מאבד את חשיבותו. אפשר לראות בנות רבות שפונות ללימודי מקצוע, את הבת השלישית שלי אני שולחת כעת ללימודים במכון פרטי, בתשלום של כ-6,000 שקלים, בתוך כמה חודשים היא תהיה עם תעודה ביד במקום למרוח 3 שנים בסמינר. אני לא דואגת משידוכים. מי שמאמין יודע שארבעים יום לפני שנולדים נקבע מי השידוך של כל אחד ואחת. וככל שהתופעה מתרחבת כך היא פחות חריגה. יש כבר בנות קצת יותר מודרניות שפונות ללמוד בשלוחות החרדיות של המכללות השונות ומוציאות תואר ראשון. גם משלמות פחות כסף וגם יוצאות עם תואר. הורים הבינו שיש עוד אפשרויות, זה התחיל בטפטוף וזה הולך ומתגבר."

"צריך היה לאפשר להורים לחסוך את הכסף הזה לחתונות של הבנות, במקום לתעודות מיותרות. האבסורד הוא שבציבור החרדי בקושי מתייחסים לתעודות, למשל בהעסקת מזכירה, ובציבור החילוני התעודות שלנו לא נחשבות, וגם אין הרבה סיכוי שהבת תלך לעבוד שם. אז פשוט חבל על הכסף." היא אומרת בכאב.

משיחה עם בנות סמינר הן אומרות "למה אין לנו מלגות? לסטודנטים יש סוגים רבים של מלגות שמכסים כמעט את כל שכר הלימוד. לנו יש בשנה ראשונה אפשרות למלגת פר"ח, אבל קשה מאוד להתקבל לזה בגלל הביקוש הרב, וגם קשה להתחייב לזה כי לימודי ההוראה והמסלול תופסים כמעט את כל היום, ובנוסף יש מבחנים ומטלות."

בת נוספת אומרת "אני יודעת שקשה להורים שלי לשלם יותר מ-40 אלף שקלים עבור 3 שנים בסמינר, וקשה לי להסתכל להם בעיניים. אני יושבת ללמוד כל יום ויודעת שלבסוף אהיה אחת מיני רבות עם תעודת הוראה. אני גם יודעת את הסיכוי האפסי שלי למצוא עבודה בתחום, יש הצפה של מורות ורק אחוז קטן מוצא תעסוקה ואלו יהיו קודם כל ה´בנות של´ וה´נכדות של´, וגם הן מתחילות רק במילוי מקום זמני, בשכר זעום. בשביל זה אני לומדת 3 שנים?"

להרים את הכפפה

האמא מציעה "שיעשו קורסים מקצועיים בלי חיוב של הוראה, ובהתאם יהיה גם המחיר, או שיצדיקו את שכר הלימוד במתן תואר ראשון, ואפשר אפילו להמשיך בלימודים עיוניים של תנ"ך ומקצועות קודש, הכנה לנישואים, בלי מקצוע, רק כדי לשמור על המסגרת. אלו אפשרויות הגיוניות. המוסדות מקבלים תקציבים מהמדינה אז למה צריך להיות מצב קטסטרופלי שבו אנשים מתמודדים עם המחיר הגבוה, מתמוטטים כלכלית ופונים לועדות הרבנים וקרנות הצדקה בבקשת סיוע, ההורים חסרי אונים ולא יודעים מה לעשות."

אבא לתלמידה בסמינר מספר "הסמינר מבקש כמעט 2000 שקלים על הוראה ומסלול מקצועי, פניתי אליהם בכתב וביקשתי הנחה. הודעתי להם כי במחיר המבוקש אאלץ להוציא את הילדה מהמסגרת. ההנחה מתקבלת רק לאחר חקירה לעומק, או במקרה שיש יותר מבת אחת בסמינר, אבל גם אז המחיר עומד על יותר מ-1000 שקלים. הורים מנוצלים בעל כרחם."

לשם השוואה, שכר לימוד אוניברסיטאי הינו בין 9,500 ל-12,000 ₪ לשנה, שגם אותם ניתן לכסות באמצעות מאות מלגות המוצעות לסטודנטים על פי קריטריונים שונים. ובנוסף מי שמסיים הוראה ביחד עם תואר ראשון, יזכה לתוספת משמעותית במשכורת לעומת מורה בלי תואר.

האם יש למשרד אפשרות פיקוח על המחיר הנגבה מתלמידות? האם ישנן קריטריונים לקבלת הנחה, או דירוג השכ"ל, מטעם משרד החינוך? מי האחראי מטעם המשרד על טיפול בנושא זה? שאלות אלו ועוד הועברו למשרד החינוך, אך טרם נענו, מדוברות המשרד נמסר כי הנושא הועבר לבדיקת הגורמים האחראיים, ותגובתם תועבר בהמשך.

למרבה הצער, ניסיונות רבים מאוד של כיכר השבת להשיג תגובה ממנהלי ומנהלות סמינרים כשלו. גם הרב אלי ויינמן מאיגוד בית יעקב השיב "תודה. אנחנו לא מתראיינים." עם זאת, נודע לנו כי ישנם מעט מוסדות חינוך, כדוגמת סמינר גור, שבהם נגבה שכר לימוד של כ-1,000 שקלים לחודש.

למשמע המחיר אומר אב לתלמידה: "זה מחיר סביר והגיוני, הייתי משלם בלי להתמקח. הלוואי שכך יהיה בכל הסמינרים, הגיע הזמן שמישהו ירים את הכפפה ויפתור את הבעיה הכואבת."

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
אותו בכיסו
מידה כנגד מידה03.06.11
30
טוב טוב ןלא יוותרו עליה בקלות!!!צריך עבודה ומאמץ רב כדי לתקן את המצב.
מוטי03.06.11
29
קראנו את כל התגובות וכולם זועקיםםםםם את אותו דבר כנסוווווווו . ז.א 'הכלבים נובחים והשיירה עוברת' ווותמשיך לעבור אים לא נעשה משהו בנידון במקום לקטר אנו ההורים לא נישלח את בנותינו לסימינריים שסוחטים אותנו ומבזבזים את זמנם היקר של בנותינו נשלח אותם שילמדו מקצוע טוב בכמה חודשים ספורים ואל לנו לחשוש שבנו
בשם אבות.כואבים05.06.11

הצגת כל התגובות

28
מחנכים את הבחורים ללמוד רק תורה וללכת לכולל . מחנכים את הבנות כולללם להיות מורות גננות ועוד מקצוע או שתיים באותו רמת הכנסה . מביאים משפחה ברוכת ילדים . מחתנים ילדים וצריך לקנות להם דירות . עכשיו לך תבין איך אפשר בצורה הגיונית ואחראית לכלכל משפחה כזאת .
לא מבין03.06.11
27
לא גרה בי-ם או בבני ברק בנוסף על לימודי ההוראה והמקצוע היא צריכה לשלם פנמיה ונסיעות בזמני שילמתי 200$ לא פחות רק על הפנמיה ועוד 1300 ש"ח לימודים ומה יצא לי מזה אין עבודה ולבסוף עובדים בסתם עבודה קשה כמו שרות לקוחות ואין כח לבעל ולילדים. זה שווה??????????????? לא!
א02.06.11
26
כאלו.. תתחילו ליישם את דבריכם ולצאת נגד זה.. אוףףףף באלי ללכת כבר לסמינררר, למה כ"כ יקר,למה?
אחת שנימאס לה23.06.11
25
שם מקבלים גם מקצוע מבוקש ומפרנס, וגם לרוב ניתן לקבל מלגת לימודים. אל תבזבזו את כספכם לריק . כשבנות סמינר איכותיות ילכו למכללות הסמינרים יבינו שחייבים לשנות את השיטה.
כואבת03.06.11
24
חבל על הכסף והזמן שיורד לטמיון בסמינר. זה מקצוע מבוקש ומתפרנסים ממנו יפה מאד.
שולה02.06.11
23
ולא כפי שצויין כאן, וההורים לא יודעים מה לעשות לשלם מחיר יקר לסמינר או לשלוח למכללה שהיא זולה ויש בה הרבה מלגות, שהמחיר השנתי לבסוף יוצא 6 אלף בשנה. אבל השם של הבת ירד ואולי גם תרד מבחינה רוחנית, והסמינרים יודעים את זה ועושים קופה!
תלמידת סמינר03.06.11
22
בשביל מה שווה לכם בזבוז הזמן של הסמינר??? לשלם סכום גבוה כאילו לומדים במסלול יוקרתי בבינתחומי בהרצליה - רק ששם מדובר באנשים מהעשירון העליון, בעוד שהסמינרים לעומתם, בנויים על רוב מוחלט מהעשירון התחתון. וכמובן - מה בסוף? תעודה שאינה שווה את הנייר שעליו היא כתובה! אם יש לכם קצת שכל, שלחו את הבנ
רוני02.06.11
21
המנהלים מצפצפים על כולם כאילו אנחנו אויר. מה שקרה בבית המורה וכשזה יצא לציבור תבינו את גודל הזלזול. ואנחנו נמשיך לשלם להם כמו תמיד
מרים וינברג02.06.11
20
כשירד 1000 שקל בחודש למשפחה זה בדיוק כמו תרומה של 1000 שקל למשפחה וגם ללא הרגשה של נזקק לבריות.
גד02.06.11
19
בשם המון הורים מהציבור, תנסה לעשות סוף להפקרות שמשתוללת בשנים האחרונות.. יש לך מנדט רחב מהעם.
ש"ס ז"ל 26 שנות בגידה!02.06.11
תעשה לך סדר בראש. בא לסכסך ונמצא הורס. במבט אחרוה חוץ מפילוג פנימי לא יצא כלום מהעתירה הקנטרנית שלו
מיכל שרעבי23.09.12
18
מורה גננת, והדבר הכי חשוב בשביל הבעל הם לא מלמדים שזה בישול. לפי מאמרי חז"ל אשה טובה זו אשה שיודעת לבשל. כמו שאמרו חז"ל שלרבי חנינא בן דוסא היתה אשה רעה בגלל שלא היתה מבשלת לו את מה שהיה רוצה, ואפילו רבי עקיבא אמר "אם הקדיחה תבשילו יכול לגרשה" מכאן אנו רואים שחז"ל שמו דגש לגבי האשה על עניין האוכל
עומר02.06.11
17
גנב". מי שלא מאפשר לפתןח סימנרים רק לכת מסוימת הוא האשם. האם מישהו בדק את רמת החיים של מנהלי הסימנרים וכיצד הם משיגים את הרמה הזאת?! כולם יודעים למי הכוונה. א"א לפרש כיון שלא תפרסמו. ממש נתקיים בנו דברי הנביא: "שריך סוררים" וגו'.
משה02.06.11
16
דמי הלימוד יקרים מאד ואין בהם שום ערך ותועלת להתפרנסות. כל הכבוד לבנות האמיצות והוריהן התומכים בהן, ההולכות ללמוד מקצועות מבוקשים ומכניסים, במקום לזרום עם העדר לשום מקום.
רבקה02.06.11
נכון שזה יקר מאוד אבל זה שווה!!!!
אני02.06.11
15
כבר מזמן הגיע הזמן לטפל בנושא!!!! זה פשןט רצח!!!! מי צריך הוראה? למי יש כאלה סכומים לשלם? זה בפרוש על חשבון האוכל בבית!!
ויס גליה05.06.11
14
כל מי שיודע אם זה נכון מה שקרה בסמינר הישן בהשתלמויות בבקשה לעדכן .
אחת שדואגת02.06.11
13
לקורסים פרטיים ושם פיתחתי את כשרונותי וכיום יש לי תעודות מכובדות ועבודות לרוב ברוך ה'!!! מי שמאמינה בה' ולא בסמינרים מצליחה!!!
רחלי מייקל02.06.11
12
אני בנ"ד המנוי הראשון!!! עיתון שלא מטייח כלום ומביא אפילו טוקבקים!
ישראל חיים03.06.11
11
הורים משלמים הון תועפות ל--פח הזבל מאות בנות שאני מכירה אישית הוציאו כ20000 ש"ח ויותר על לימודים והן לא עושות דבר וחצי דבר עם התעודה ועוד יותר נורא זה שהרבה בנות לאחר שזרקו את כל הכסף בסמינר אין להן מיקצוע. והולכות שוב ללמוד מקצוע שאפשר להתפרנס ממנו. כשהן נשואות כבר ואז זה הרבה יותר קשה אין למשפחה ה
מתמצאת ומזועזעת03.06.11
10
סתם סוג של עול וסחיטת כוחות מהבנות!!! כל היום "חסד" "חסד" "חסד"... תלמדו איך לסדר ולנקות לקפל ולגהץ עדיף...!!!
calanit6002.06.11
9
ששוחט את הקורבנות הנותרים אצלו.. יודעים מה??? יש צדק ומגיע לכם!!! למה??? כי אתם אלו שלומדות במוסדות שותקות ומסכימות לעוול הנורא... עכשיו תשלמו ביוקר ותחיו בעניות.
הכצעקתה03.06.11
8
זה רק יעזור להן בשלום בית שתהיה אשה לבעלה, במקום לימודים מיותרים ולא מועילים צריך לעבוד עם השכל ולא כמו עדר
אמא טובה03.06.11
7
לפני שלומדים איך להתפרנס צריך לדעת איך לחיות. אז תקדימו רפואה למכה לפני שתתפתו לגירושין ואז הייעוץ יהיה קשה ומצער. צריך ללמוד איך להתנהג או לא להתנהג ואיך מתמודדים עם כל בעיה שצצה לפתע. ייעוץ נישואין לפני הנישואין הוא חובה לכולם ללא יוצא מן הכלל. והוא בא למנוע בעיות ולא רק לפתור בעיות שבאו בגלל ש
צבי02.06.11
6
בסמינר הישן בחוצפה שאין כדוגמתה סגרו את ההשתלמויות בלי שום הודעה מוקדמת ובלי שום התחשבות במאות נשים שהשקיעו את מיטב כספם וזמנם בלימודים. בלי שום סיבה מצדקת. והחוצפה הגדולה שלא מתאמצים בכלל להודיע למשתלמות. כל הנשים שנרשמו לניר עציון ושלמו אבדו את כספם ואף אחד לא טורח אפ' להודיע להם. הצוות של המכון
מלכי וינשטיין02.06.11
למה האתר לא מפרסם את זה. יש להקים ועדת בדיקה דחוף.
משתלמת02.06.11
5
משרד החינוך קיצץ בכמחצית את העברות הכספים לסמינרים !!! לתשומת הרב גפני,שאחראי על הברזים ...
רוני03.06.11
4
הגיע הזמן לטפל בבעיה החמורה של השכר לימוד בסימינרים, תודה לכם.
הורים02.06.11
3
סמינר הוא המשך מסגרת השומרת על בת ישראל מפני הפיתויים והשבבניקים המסתובבים ברחובות חדשות לבקרים. מלבד זה ששם היא רוכשת השכלה של הוראה ברמת בכיר או תואר ראשון אקוויוילנטי היא גם מקבלת ערכים ומוסר שבחורה שסיימה תיכון לא תקבל לעולם!!! היא מקבלת שיעורים רבים על איך לכבד את הבעל, להעריך אותו ולשלוח אות
שירשור03.06.11
לפני שמגיבים לפי כותרת, יש להמשיך לקרוא בפנים. השאלה היא למה לחייב הוראה? אפשר ללמד המון דברים אחרים והתשלום יהיה נמוך יותר! ההשכלה הנרכשת, בכירה ככל שתהיה, לא באה לידי ביטוי אצל יותר מ90 אחוז מהן. אין משרות הוראה! רוצים סמינרים במחיר הגיוני ובמסלולים מגוונים גם בלי הוראה. מבינה?
נא לקרוא03.06.11
כעיקרון מקומה של האישה הוא להיות בתוך הבית. לצערנו, המצב כיום לא מאפשר זאת ועוד יותר לא מאפשר שהבעל ישב וילמ כל היום. לכן מלמדים היום הוראה ובמקביל לזאת מקצוע נוסף משני. לדוגמא- הוראה+ גרפיקה/ חנ"מ/ מחשבים וכדו'. כשהכוונה שהמקום הראשון שיחפשו בו את מקום עבודתן הוא מקצוע ההוראה. ובאם ולא יהיה- ת
שירשור05.06.11
אתה גם בין המושחתים והםרזיטים שנהנהים ע"ח הציבור. אבל יומכם גם יגיע
חחח שירשור03.06.11
ואני משתדלת להגיב לתגובות בוגרות יותר. סליחה.
שירשור05.06.11
2
???
המגיבן02.06.11
1
העיקר "בית של תורה" , אבל איך יקימו בית של תורה בלי לדעת להקים בית??? וגם מקצועות החול ללא בגרויות שנדרשות לעבודות היום. יושבים פקידים ומנהלים את תיד בנותינו ללא אחריות מינימלית, וגם ידי המורות כבולות. אף אחד לא מעיז לדבר
חכמיםבלילה02.06.11
יקר להורי כולם המחירים אבל מחנכים את כולם להכל!!!! הבנות נבנות ומתבגרות צריך להסתכל גם על היתרונות ולא לחפש חסרונות טפשיות
ט02.06.11
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24