כיכר השבת

הילד בוכה בדרך לגן. מה עושים?

ימים ראשונים במסגרת חדשה אינם קלים עבור ההורים, ובמיוחד עבור פעוטות שמתקשים להתרגל לסיטואציה. הורים רבים חסרי אונים ומרגישים את הלב מתכווץ כאשר קולו של ילדם מצטרף למקהלת הבכי. מה ניתן לעשות כדי להקל את הפרידה? כיצד מקנים לילד חוסן נפשי? כתבה שלישית בסדרה "חוזרים ללימודים", עם כל התשובות האופטימיות של מנחת ההורים, הגברת זיוה מאיר

9
שושי הלר | כיכר השבת | כ"ח באב | 28.08.11
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

הורים רבים מכירים את הסיטואציה הבאה, תחילת שנת הלימודים החדשה, הם לוקחים אחר כבוד את העולל למסגרת החדשה, מעון, משפחתון, גנון, או כיתת גן בתלמוד תורהה. הם ניצבים בפתח, עם העולל על הידיים, הוא מחבק חיבוק חזק חזק ומסרב להרפות. השעון כבר רץ קדימה, הורים עובדים ממהרים כבר לדרכם, אמהות מורות צריכות להיות כבר בכיתה, והילד, עדיין לא נרגע.

הורים אחרים שעיתותיהם בידיהם, נכנסים עם הפעוט לתוך הגן, מראים לו את הפינות והמשחקים ומנסים לחבר אותו עם ילדים אחרים ועם הגננות. אך לעתים גם אחרי טקס כזה, לא חשוב כמה זמן הוא נמשך, ברגע שההורה יוצא, נשמעות זעקות הילד עד לסוף הרחוב, והלב מתכווץ.

אין ספק שימים ראשונים במסגרת חדשה אינם קלים, עבור ההורים ובמיוחד עבור פעוטות שלא מבינים מדוע הם כבר לא בבית עם אמא, או אצל המטפלת האהובה (ושוכחים שגם אצלה בכו בימים הראשונים).

הורים רבים מרגישים חסרי אונים ומתאימים את עצמם לדרישות המסגרת, אשר חלקן תומכות בכניסה ובשהות הממושכת של הילד עם ההורה, וחלקן מעדיפות להתמודד לבד עם הילד, ויתר חברי מקהלת הבכי.

במעונות רבים נוהגים לבקש מההורים להיות זמינים להזנקה באם הילד לא ממש מסתגל, ולהרגילו בהדרגתיות לסביבה החדשה.

האם יש דרך להכין את הילדים הקטנים לפרידה? כיצד ניתן להקל עליהם את התהליך? מהו חוסן נפשי ואינטליגנציה רגשית? שאלות אלו ואחרות מטרידות הורים רבים, פנינו לגברת זיוה מאיר, מנחת הורים ויועצת משפחתית, ויצאנו עם המלצה אופטימית.

ראשית, בנושא ההכנה של הילד למסגרת, כיצד אפשר להקל עליו את המעבר?

"זה לא קל, וזה נורא אישי, בהתאם לכל מערכת יחסים בין כל ילד ואמא. צריך המון מודעות. כמובן שניתן להסביר לו ברמה המתאימה לו, בהיגיון שהוא מבין, ולעשות לו היכרות עם המקום: היכן תולים תיקים, מיקום השירותים, לספר לו מה יהיה במשך היום."

כך תזהו בעיה

לדברי הגברת מאיר, הכל תלוי במה שהאמא מרגישה בעת שהיא מסבירה לו את הדברים "אם היא מרגישה 'מסכן, בטח יהיה לו קשה' - זה מה שהיא משדרת לו וזה יותר חזק מהמילים שהיא אומרת, כי הילד מרגיש שהיא מלאת חשש ורחמים, וזה יגשים את עצמו. לעומת זאת, אם היא תדבר בבטחון, ותרגיש שזה הכי נכון והכי טוב, והוא יסתדר – זה מה שיעבור אליו."

היא מדגישה ואומרת "הקולות הפנימיים יותר משמעותיים מהקולות החיצוניים."

מהי השיטה העדיפה, כמו שחלק מהגננות מבקשות, לעזוב את המקום מיידית, או לשהות מעט עם הילד?

"אין לי את המנדט להחליט עבור הגננת", אומרת הגברת מאיר ומסייגת "אני אישית לא הייתי אוהבת להפרד בכוח, כי יש לי אמון בילד שילמד להיפרד ושזה בסדר. אם לא הופכים את זה לדרמטי, זה יכול לחלוף בקלות."

במהלך השנה, מהם הסימנים שעלולים להצביע על מצב בעייתי בגן, בגיל שבו ילדים לא ממש מדברים?

הגברת מאיר, מתוך ניסיונה רב השנים, אומרת כי "אמהות רבות שואלות איך היה בגן, ומחפשות מצוקות."

היא מציעה "לא לחפש את המצב הבעייתי. לנסות להתחבר לדברים הטובים. זה נכון שלצערנו שומעים המון דברים מחרידים, ולכן דואגים לילדים, אבל עדיין, צריך קודם כל לשמוע את הדברים הטובים, אמא מלאת חרדה 'מזמינה' את הבעיות. אם חלילה עובר על הילד משהו לא טוב, תהיה לו רגרסיה, נסיגה התנהגותית."

מהו חוסן נפשי? איך עוזרים לילדים לפתח חוסן נפשי?

"חוסן נפשי זה שאין כל רגע פחדים מצוקות ולא מחטטים כל הזמן", אומרת גב' מאיר ומחזקת את התשובה הקודמת.

כדי לפתח חוסן נפשי לילד, היא ממליצה שיהיה להורים "חוסן נפשי בעצמם ואמון בילד. ברגע שיאמינו בכך שיש לו חוסן נפשי, יוכלו לעזור לו לפתח כזה."

להביט על הטוב

למרות שהיא מבקשת שלא לכנותה רבנית, ניתן להרגיש לכל אורך השיחה את דרכה המיוחדת, באופטימיות ואת האמונה הרבה השזורה בדבריה. כפי שהיא אומרת "אמונה בקדוש ברוך הוא, שהוא מנהיג אותנו, שהוא אבא טוב ורוצה את טובתנו – זה חוסן."

האם ניתן להקנות כישורים חברתיים? מהם הנורות האדומות לקשיים חברתיים שדורשים התערבות?

בתשובה לשאלה, היא מספרת על בת של מורה, שלא הצליחה להשתלב חברתית. המורות, חברותיה של האם, דאגו לעדכן אותה כל הזמן בקשיים והיא היתה אובדת עצות. הילדה לא רצתה ללכת לפעילויות חברתיות והיתה מנותקת. בייעוץ נכון, האמא למדה להאמין בילדה, וברגע שנתנה בה את האמון וחשבה שהיא מסוגלת, כל המצב התהפך.

וזה הכלל שלה "אם מאמינים בילד, מאמינים שהוא מסוגל, שיש לו את היכולות ולא חוששים מה'אי-יכולות', הוא יצליח. בכולנו טמונים הכוחות, השאלה אם אנחנו מגלים אותם."

לסיכום ממליצה הגברת מאיר "לא לחפש מה חסר, לא לחפש לקויות ובעיות, היום כל ילד מאובחן עם בעיה כלשהי, עדיף להתרכז בחיובי. וזה מתחיל בעצמנו, כמו האמא שסיפרתי עליה, כאשר התחילה להאמין בעצמה, ואחר כך בבתה, היא הצליחה להעלותה לדרך המלך."

"אם אנחנו נגלה את הכוחות של הילדים, זו תהיה המתנה הגדולה ביותר שנוכל להעניק להם. זה העיקר!" היא מסיימת את דבריה, באופטימיות הנצחית.

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
4
לפעמים אנשים לא מודעים אבל יש כאלה שבאים לעבוד נטו לכסף וזהו מפה והלאה ההורים צריכים לבדוק אם הגננת באה בשביל פרנוסה והמרחק בינה לבין הדבר הזה שנקרא ילד הוא לא במושגים שלה כי לפעמים היא עצמה התחתנה לפני שבועים או שהיא רוקה או שבאמת היא גננת מצוינת והילד פשוט מפונק יתר על המידה
יעקב בן חמו27.09.11
3
ומה עושים עם בכי מסוג אחר אותו חווים ילדי הדרום??? מישהו חשב על זה יש ילדים שלא מסוגלים לצאת מחדר ממ'ד עד היום וכל רעש חזק מידי או שלא נדבר על משטרה אמבולנס או מכבי האש מלחיץ אותם בצורה נוראית, מה עם זה?? ילדים נכאלה הראש שלהם בכלל לא בלימודים, ה' יעזור
יצחק28.08.11
2
מתחילים כבר למוד הם כבר מתגעגעים לחזור אני לא יודעת מה את מדבר
אהוד נתניהו28.08.11

הצגת כל התגובות

1
אם הוא ילמד במוסדות נטורי קרתא, או במוסדות שאינם מקבלים תקצוב מהציונים, אני מבטיח לכם שהוא ילך לחיידר בשמחה רבה, כילד יהודי אוטנטי!
העדה החרדית28.08.11
של התחלה חדשה. ונכון שבהמשך, ככול שיהיה במקום שיראת שמים היא בסיס איתן שם, מסתמה שגם היחס שם שונה ולכן ההסתגלות תהיה קלה יותר.
אני28.08.11
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים

התסכול של האישה: הבעל לא מסוגל לתת דוגמה רוחנית לילדים. מה עושים?

מרדכי רוט | 04.04.24

לא 'צריך', 'חובה' לדבר!

'המקרה' בישיבה וההשלכות לחיים • ריאיון אמיץ עם האברך על הגבולות שחצה כבחור צעיר

ארי טננבוים | 28.03.24

כך נתייחס נכון לילדים

מה לומדים מפורים על חירות נפשית ועשירות, ומה זה קשור להורים? | שלוש גישות לחיים

חיים דיין | 14.03.24

מדריך להורים

מה עושים כאשר הילד/ה שלכם רוצה הכל - כאן ועכשיו! | אלו הפעולות שתנקטו

חיים דיין | 07.03.24

הם מתקשים להירגע?

מה עושים עם אתגר השינה אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז? | אלו השלבים

חיים דיין | 29.02.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

בין שבירת כלים לשבירת לוחות

הבת התקלקלה עד לקשר אסור, כך האבא התמודד בגבורה - והציל אותה | טור מטלטל

משה רבי | 15.02.24

חינוך ילדים

הבטחתי לעצמי שלא אתעלל בילדיי בסעודת שבת - כמו אבא שלי. ומה קרה? זה התהפך עלי

מרדכי רוט | 15.02.24

היכולת להתחבר

כיצד הפרעת קשב קשורה לאתגרים בקיום תורה ומצוות? | טור חשוב להורים

חיים דיין | 15.02.24

עצות מעשיות להורים!

הילד שלך עם הפרעות קשב וכל הזמן הוא אוכל ממתקים ורוצה רק אוכל מסוים? | זה הפתרון

חיים דיין | 08.02.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

מדריך להורים

בלי טעויות: כך תתמודדו עם התעודה המאכזבת של הילד 

טובה אור | 07.02.24

מוגנות בשפת הילדים

הילד מספר שהוא חווה פגיעה חמורה, איך מגיבים? | המדריך להורים ומחנכים

ארי טננבוים | 01.02.24

טור חשוב להורים

הילד מדבר אליכם בצורה מזלזלת וחוצפנית - ואתם נואשים? | אלו הפתרונות

חיים דיין | 01.02.24

ניסוי המרשמלו

"רוצה עכשיו"! כך תעזרו לילדים לדחות סיפוקים

טובה אור | 28.01.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

מוגנות מפני פגיעות

איך נגרום לילד לשתף אותנו בה-כ-ל? | חמשת המפתחות, שלב אחרי שלב

ארי טננבוים | 25.01.24

עיצות חשובות להורים!

מדוע ילדים עם הפרעת קשב נמשכים לנייעס, מסכים ופנטזיה?

חיים דיין | 25.01.24

פגיעות מילוליות

"הוא אמר שאני מגעיל": איך תגיבו לילד הפגוע?

טובה אור | 21.01.24