כיכר השבת

"הרב הזה הוא כופר", אמר מרן הרב עובדיה יוסף

כשרבה של צרפת לשעבר חשש להשיא כהן עם בת גרים, הוא שיגר את השאלה לרב עובדיה יוסף. במפתיע, הגר"ע השיב: "הדיין שגייר אותה הוחזק ככופר"

32
הלכה יומית | כיכר השבת | כ"ב באב | 02.08.10
מרן הגר"ע יוסף
מרן הגר"ע יוסף (פלאש 90)

שאלה: בשנים האחרונות מתפרסמות ידיעות רבות בנושא הגיורים לאנשים שאינם נחשבים כיהודים על פי ההלכה, ומנגד מתפרסמים גינויים חריפים מצד רבנים אחרים הטוענים שאותם גיורים אינם נעשים כדת וכדין, מה הם הטענות והצדק עם מי?

תשובה: בגמרא במסכת יבמות (דף מו.) למדו רבותינו, "גר שבא להתגיר אינו גר עד שימול ויטבול", שכן מצינו באבותינו שכשבאו לצאת מכלל בני נח (שאר הגויים) ולהתקדש בקדושת המצוות על ידי קבלת התורה בהר סיני ולקבל פני שכינה, מלו וטבלו. וגירות האשה נעשית בטבילה בלבד. וצריכה הגירות להעשות בפני שלשה דיינים כשרים שנחשבים כבית דין, משום שנאמר בתורה (במדבר טו) "משפט אחד יהיה לכם ולגר", ואין משפט בפחות משלשה דיינים הכשרים לדון.

וכשבא הגר להתגייר אומרים לו, מה ראית שבאת להתגייר?, אין אתה יודע שישראל בזמן הזה דחופים סחופים (אבודים וסחופים) ומטורפים ויסורים באים עליהם? אם אמר יודע אני ובכל זאת אני חפץ להתחבר לעם ישראל, מקבלין אותו מייד, ומלמדים אותו את עיקרי הדת, שהם מצות יחוד ה' ואיסור עבודת אלילים, ומלמדים אותו מקצת מצוות קלות ומקצת מצוות חמורות, ומודיעים לו מקצת מהעונשים של המצוות, שאומרים לו קודם שבאת למדה זו (שהצטרפת לעם ישראל) אם אכלת חלב (בצירי, שהוא כמו שומן האסור באכילה) אין אתה ענוש כרת, חללת שבת אין אתה חייב סקילה, ועכשיו אם אכלת חלב אתה ענוש כרת, חללת שבת אתה חייב סקילה, וכן מודיעים לו שכרן של המצוות ומודיעים לו שבעשיית מצוות אלו יזכה לחיי העולם הבא, ואומרים לו שהעולם הבא אינו שמור אלא לצדיקים והם ישראל, ומה שתראה שישראל בצער בעולם הזה, טובה היא להם, שאינם יכולים לקבל רוב טובה בעולם הזה כאומות העולם, שמא ירום לבבם ויתעו ויפסידו שכר עולם הבא. ואין הקדוש ברוך הוא מביא עליהם רוב פורענות (יותר מדי אסונות) כדי שלא יאבדו, אלא כל האומות כלים והם עומדים לעולם. ומאריכים אותו בדברים מעין אלו, ואם קבל על עצמו לקיים את התורה מקבלין אותו מיד, ומלין אותו, וממתינים לו עד שיתרפא רפואה שלימה, ואחר כך מטבילין אותו טבילה הוגנת בלא חציצה. (ומאריכים עוד בענין קבלת המצוות באופן שלא נאריך כאן).

כשיבא הגר להתגייר בודקים אחריו שמא בגלל סיבות כלכליות הוא רוצה להתגייר, או לצורך שררה שיזכה לה, או מפני הפחד בא ליכנס לדת ישראל, ואם איש הוא בודקים שמא הוא חפץ לישא אשה יהודיה, ואם אשה היא בודקים שמא רצתה לינשא לאחד מבני ישראל, ורק אם לא נמצאה שום סיבה חיצונית לרצון להתגיר, וכשברור שבאים להתגייר מתוך אמונה ורצון לקיים את מצוות התורה מאהבה, מקבלים אותם להתגייר. ומכאן נלמד לענין שאלתינו שאם הדיינים שגיירו את הגר לא היו כשרים לדון, הרי גיורם אינו כלום ולכן המתגיירים בגיור רפורמי על ידי "רבנים" רפורמים אין גיורם נחשב כלל. וכן אם הגוי בא להתגייר שלא על מנת לקיים מצוות אלא לצורך אחר, גם כן אין הגיור פועל כלום. ומי שעתידה לינשא ל"גר" זה, הרי היא נשואה לגוי, והילדים שיוולדו ל"גיורת" כזו, אינם יהודים בכלל על פי התורה. ולפיכך יש להזהר כשבאים בקשרי נשואים עם גרים ועם בני גרים, שאם הם נתגיירו במקומות מפוקפקים יש לחקור ולדרוש על ידי אנשים יראים ומוסמכים, אם נעשה הגיור כדין, כי לצערינו במקומות רבים בעולם וגם בארץ ישראל נודע על אנשים שכביכול מבני ישראל המה, ובאמת הם גויים גמורים, אולם מי שנתגייר כדת וכדין, הרי אנו מצווים לאוהבו, והרי הוא ככלל ישראל הקדושים.

והנה מאז ומקדם, מסרו אבותינו, שהם אבותיו של כל אחד ואחת מאיתנו, את נפשם, על הדבר הזה, שבניהם לא יתערבו חלילה ויצאו מכלל ישראל. ולא היה מכאוב גדול כמכאובו של זה שזרעו יצא מכרם בית ישראל, והלך לרעות בשדות זרים. והיה ברור לכולם, מיהו יהודי? יהודי הוא זה שהתורה הקדושה מגדירה אותו כיהודי. ולא יתכן, שיבא איזה אדם קל דעת, ויאמר, הנה לדעתי, מהיום הזה, כל מי שהוא מוכן לשרת בצבא הגנה לישראל, והוא מוכן לקבל כמה מצות כסמלים, הרי הוא יהודי. שהרי כל השומע יצחק לו, כי אין כניסה ליהדות, בלא קבלת גירות כראוי. ועל כן דבר מוסכם הוא, כי הגיורים הנעשים על ידי הרפורמים, אינם כלום.

ומעשה היה, שנשאל הרב הגדול רבי יוסף חיים סיטרוק שליט"א, רבה הקודם של מדינת צרפת, אודות אשה אחת, שאמה נתגיירה במרוקו, בבית דין אחד. ואחר כך, נולדה לאותה האשה בת. כשעברו אחר כך ממרוקו לצרפת, חששו חברי בית הדין לעדות האשכנזים בפריז שמא תהליך הגיור שנעשה במרוקו לא היה כראוי, והחליטו מחמת הספק לגייר שוב אות אותה האשה ואת בתה.

לאחר שנים רבות, גדלה אותה הבת, והכירה בחור אחד, שהוא כהן. והנה ידועה ההלכה, כי אשה שנתגיירה, אסור לכהן לישא אותה לאשה. ואילו אשה שאינה גיורת בעצמה, אלא בת גרים (שאמה התגיירה לפני שהיא נולדה), מותר לכהן לישא אותה לאשה. ומעתה, טענה אותה הבת, אני אינני גיורת בכלל. אני בת גרים, שכן אמי התגיירה לפני שאני נולדתי בכלל. לעומת זאת חשש הרב סיטרוק, מכיון שלפני עשרות שנים בית הדין בצרפת ראה איזה פגם בתהליך הגיור שהיה במרוקו, אולי באמת לא היה הגיור שם כדין, ויש לאותה הבת דין גיורת בעצמה, ואסור לה להנשא לכהן. הבת מצדה, הודיעה לרב סיטרוק, כי אם הוא לא יתיר לה להנשא לכהן, הרי שהיא תלך לרבאי רפורמי, שהוא יסדר לה קידושין, כפי ההלכות שהמציאו להם רבני הרפורמים.

שלח הרב סיטרוק את השאלה לבית הדין בארץ, שיכריעו כיצד יש לנהוג.

בית הדין בארץ ראו את כל צדדי השאלה, והכריעו, שמכיון שלא ידוע לנו על פגם כל שהוא בתהליך הגיור שהיה במרוקו, אין לחוש לדברי בית הדין האשכנזי בצרפת, ויש להתיר את הבת להנשא לכהן. אולם ליתר בטחון, ביקש מאיתנו הרב סיטרוק להציג את השאלה בפני מרן רבינו הגדול שליט"א.

כאשר סיפרנו על השאלה למרן הרב שליט"א, מיד שאל, מי הוא הרב שעמד בראש בית הדין במרוקו? אמרנו לו את שמו של אותו הרב, נענה לנו הרב, דע לך, שאותו הרב הוחזק כפרן, וכמה פעמים שמעתי עליו עדויות בבית הדין, שהיו באות אצלו מתגיירות לעת ערב, וכבר לפנות בוקר היה מגייר אותן. לכן, אותו רב פסול הוא לדון, וממילא כל הגיורים שלו אינם גיורים, ואין להתיר לאותה הבת להנשא לכהן.

עמדנו תמהים, שהרי מרן שליט"א ידוע בכח ההיתר שלו, ורק לעתים רחוקות נמצא שהוא מחמיר כל כך, ובפרט שכבר היה מוכן פסק מבית דין חשוב בארץ בנושא זה. לכן הראנו למרן שליט"א את הפסק מבית הדין בארץ, והרב אמר לנו, כי בהיותו רב ראשי, העביר הודעה לכל בתי הדין בארץ, כי כל הגיורים של אותו רב אינם גיורים כלל, וברבות השנים נשתכחה אותה ההוראה. לכן למעשה, אין להתיר כפסק בית הדין, ואין לנו להתחשב באיום של אותה הבת שתלך לרב רפורמי, ועל ידי איומים התורה שלנו לא תשתנה חס ושלום. וכך השבנו לרבי יוסף סיטרוק, וכך נהג הלכה למעשה.

מן האמור נלמד, כמה חמור הוא ענין הגיורים, וכמה אסור להקל ראש בענינים אלה. וה' יתברך יזכינו להתקדש בקדושתו, להיות מובדלים וקדושים בקדושתו. אמן.

תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
שלום אני לא מבין אם יש הוראה של הרב עובדיה מדוע היא לא כתובה ומפורסמת על אותו רב ואיך יתכן שהיא שנכחה?! דבר נוסף יש לעדת מי הןא הרב הזה למה לא מפרסמים את שמו?ובבית הדין במרוקו יש ראש בית הדין מה הוא אומר? הדברים צריכים בירור
גבריאל03.08.10
14
לפי הרמב"ם במורה נבוכים תחילתה של נבואה היא שאדם ימסור את נפשו על כלל ישראל ויציל קבוצת חסידים מפני ליסטיםגויים וכדומה, האם על זה כותב האומר (וזה לא הרב עובדיה!!! אלא מישהו שחושב שהוא אומר בשם הרב עובדיה) "כל השומע ישחק לו" שיתבייש לעצמו האומר דבר זה, אין לך השתתפות גדולה מלמסור נפשו על כלל ישראל בצ
ארז זהר03.08.10
13
הרבנים חיים בחשכת ימי הביניים הרפורמים צודקים
תנין לבן02.08.10
רפואה שלימה לך.
ישראל02.08.10
גם טיפש, גם חצוף, גם בוּר ועם הארץ. מי יודע אם אחריו יבוא זרע כשר... אם מלכתחילה איננו כזה. "מדחציף כולי האי - שמע מינה... - - - -.
מ ז ה ה כאלה..02.08.10
תזהר שלא ינשוך אותך דווקא תנין שחור .
אורי02.08.10
תדבק לשונך לחיכך אכ"יר
אפרים02.08.10

הצגת כל התגובות

12
הרב כתב בהקשר אחר בעבר את הציטוט הבא "וכל המבזה את החכמים אין רפואה למכתו" והרי כאן אולי בטעות של המדפיס נכתבה הערה קשה מול דברי הרב אמסלם ולא ראויה, נא לתקן.
ארז זהר04.08.10
11
הי'ו.
בת ישראל02.08.10
10
בעיה מס 1 של עם ישראל לאלו הדרים בארה"ק יש אולי רק שמץ של מושג כמה חלקים נופלים לעם היהודי בכל עשור בעולם זאת שואה שקטה..
פרקטיקער רעבע02.08.10
9
היזהרו בכבוד חכמים וכו'וכבר שמענו המון םיפורים תתחרט וגם איך האתר מפרסם כל טיפש שאומר דברי כפירה
דוד02.08.10
8
הרב יעקב ששון ולא שושן. זה דבר ראשון. דבר שני, לא מבינים מה אתה רוצה. הרב ששון לא כתב מילה נגד אף אחד. הוא אפילו לא תרם לנו את השם של המרוקאי הזה.
דודי05.08.10
7
מעניין מה ח"כ הרב אמסלם יאמר על כל זה? הנה, מרן בעצמו בא ומבטל גיורים. דרך אגב, מי זה אותו אחד שהרב סיטרוק שלח אליו את השאלה?
רוני05.08.10
6
בכותרת יש שקר והוצאת דיבה. כל מי שלמד גמרא יודע שאין שום קשר בין שתי המילים,וגם אם הגירות של הנ"ל פסולה,אסור לומר עליו שהוא כופר,בפרט אם כבר נפטר,יש חרם על מי שמוציא לעז על המתים.אז תדייקו במה שמובא בכתבה בשם מרן בעצמו !!!
אברהם02.08.10
אסור להוציא לעז על הרצל ובן גוריון ודיין כיון שמתו????? הא??
מרן02.08.10
נאה לך שאינך נוהה כמו עדר אחר הכתב אלא בודק אותו כראוי. ובדרך אגב אף אחד כאן לא נתבקש להגיב על עצם דברי מרן אלא על הצורה שהם מוצגים. נאה לך המגיב שכך הגבת.
נהנה ממך02.08.10
בס"ד מוריי ורבותיי!!! דברי מרן הרב עובדיה יוסף שאותו רב הוחזק ככפרן מובאים: במסכת שבועות דף לד' עמוד ב' דברי הגמרא: ועדים רואין אותו מבחוץ – מאי? אמר ליה רב המנונא: והלה מה טוען? אי אמר "לא היו דברים מעולם" - הוחזק כפרן ; אי אמר "אין, שקלי, ודידי שקלי" - כי אתו עדים מאי הוי? אמר ליה:
דוד ישי -ידאעי02.08.10
5
איני יודע מתי נאמרו הדברים האלו, אבל יש כאן קטילה חסרת תקדים נגד חה"כ אמסלם, אין לאמסלם ברירה, אלא לחזור בו מספרו המעוות.
בן אדם04.08.10
4
לפי הרמב"ם במורה נבוכים תחילתה של נבואה היא שאדם ימסור את נפשו על כלל ישראל ויציל קבוצת חסידים מפני ליסטיםגויים וכדומה, האם על זה כותב האומר (וזה לא הרב עובדיה!!! אלא מישהו שחושב שהוא אומר בשם הרב עובדיה) "כל השומע ישחק לו" שיתבייש לעצמו האומר דבר זה, אין לך השתתפות גדולה מלמסור נפשו על כלל ישראל בצ
ארז02.08.10
3
הוא ידאג לה לתעודת גיור ואגוני השמאלניות יגישו תביעה פלילית נגד מר"נ
רבקה המדתאלוביץ02.08.10
2
נראה שכתוב כאן שאין זה כך ואינני מבין מדוע
אריאל02.08.10
1
והיו עינך רואות את מורך! לכיכר השבת תודה על הכתבה אך.. הצילום של פני מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, לא נעשה טוב! אם אפשר להחליף את התמונה, בתמונה יותר טובה.. בתודה מראש!
פלגי מיים02.08.10
היד שלו מול הפנים מטושטשת ומסתירה קצת את הפנים
י.02.08.10
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

כך תשכנעו את הצד שכנגד להסכים לוויתורים

הרב יהודה שטרן | 19.04.24

סכנת קריסת המשא ומתן "רגע" לפני סיומו

הרב יהודה שטרן | 05.04.24

מה הדין?

האם וכיצד לעשות ויתורים בהליך משא ומתן

הרב יהודה שטרן | 29.03.24

מה הדין?

כיצד נחלץ משא ומתן שנתקע ואינו מתקדם

הרב יהודה שטרן | 22.03.24

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23