כיכר השבת

הלכות זכויות יוצרים

כל אדם רשאי להציע את רכושו למכירה במחיר אשר יחפוץ. למשל, לאדם פלוני יש כוס חד פעמית שערכה 10 אגורות, רשאי הוא להציע אותה למכירה ב-1000 ש"ח. מי שרוצה יקנה, מי שאינו רוצה שלא יקנה, ואין כאן שום כפיה לשום צד. אי אפשר לבוא לאדם בתלונה על כך שדורש מחיר גבוה, אם לא מוצא חן בעיניך אל תקנה, אף אחד לא מכריח אותך

23
הרב ניר אביב | כיכר השבת | כ"ט בשבט | 22.02.12
אברהם פריד
אברהם פריד (צילום: פלאש 90)

הנני נמנה על רבני הכולל לדיינות בפסגות המשיבים לשאלות הגולשים בדיני ממונות באתר "ישיבה". במסגרת זו, נתקלנו בשאלות רבות הנוגעות לזכויות יוצרים בעידן האינטרנט, מה שהוביל לכנס מיוחד בנושא שנערך על ידי הכולל בחודש אייר ה'תש"ע בו השתתפו אבות בתי דין אזוריים ודייני בית הדין הגדול (הרה"ג זלמן נחמיה גולדברג, הרה"ג שלמה דיכובסקי, הרה"ג אברהם יצחק הלוי כלאב). הרבנים הציגו גישות שונות ולאחר הכנס היה צורך לגבש ולהביא בפני הצבור מסקנות הלכתיות מעשיות, ועל כן הושקע עמל בכינוס השיטות וסיכומן עד כמה שידי יד כהה מגעת. בספרי "שו"ת ביכורי אביב" ישנו פרק שלם המוקדש לתשובות בנושא זה, ובסופו קיצור הלכות בסגנון שולחן ערוך.

הראיונות עם יוחי בריסקמן ומרדכי בן דוד היו נצרכים לצורך בירור שאלות שנשלחו על ידי גולשים יראי ה' שבקשו לדעת כיצד לנהוג בעניין זכויות היוצרים בעידן האינטרנט. דבריהם כונסו בתשובות שונות ובסוף כל תשובה הובא סיכום הלכתי, מלכתחילה לא הייתה כוונה לפרסום עיתונאי אלא בירור הלכתי (נמסר לי שבדרך כלל אינם נוהגים להתראיין לגופי תקשורת בכלל ואתרי אינטרנט בפרט).

הרוצה לקבל תמונה מלאה בכל הנושא של זכויות יוצרים בעידן האינטרנט יכנס לאתר ישיבה שם ישנם שיעורים ותשובות רבות בנושא אשר משלימות זו את זו, ועל רקע כלל התשובות יבוא מקומם של הראיונות על נכון.

כמובן, שמקום זה אינו הבמה הראויה למאמר הלכתי מקיף, אך לחכם 'מוסרין בראשי פרקים והשאר מבין מדעתו':

זכויות יוצרים הוא נושא עתיק הנידון באחרונים ובספרות השו"ת. ישנם פוסקים הסוברים שיש לבעל הזכויות על יצירה רוחנית בעלות ממונית גמורה על היצירה שלו כשם שיש ליוצר יצירה חומרית, ולכן מי שמעתיק ללא רשות עובר על גזל דאורייתא ממש (כידוע, זו גם דעתו של הגרי"ש אלישיב, שה' ישלח לו רפואה שלמה במהרה, ועוד אחרים).

ישנם פוסקים המסכימים שיש בעלות ממונית גמורה אך אין איסור 'גזל' משום שלא שייך לומר גזל בדבר הנשאר אצל הבעלים, וכאן המקור נשאר לעולם אצל הבעלים, אך חייב לשלם מדין נהנה מרכושו של חברו (הרב אברהם יעקב כהן בעל 'עמק המשפט' סימן כ"ד, הגרז"נ גולדברג ועוד).

לעומתם, ישנם פוסקים הסוברים שעל יצירה רוחנית אין בעלות ממונית גמורה, אך אוסרים מטעמים אחרים. ישנם האוסרים מטעם יורד לאומנות חברו (למשל החזון איש,הגרש"ז אוירבעך), ישנם האוסרים מטעם נהנה מיגיעו של חברו. וישנם האוסרים לא מצד דיני ממונות אלא מצד מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך, ומצות "ואהבת לרעך כמוך", שהיא כלל גדול בתורה (הגר"י סילמן).

המשותף לכל השיטות בין הסוברים שיש בעלות ממונית בין לסבורים שאין בעלות הוא שבשורה התחתונה אסור להעתיק ללא רשות הבעלים.

יקר מדי? אל תקנו

פוסקי זמננו דנו האם לרשת האינטרנט יש גדר "זוטו של ים". "זוטו של ים" הוא מושג המוזכר במשנה ובגמרא (ב"מ כב ע"ב) בהלכות אבידה ופירושו שישנה אומדנא שהבעלים התייאשו לחלוטין מאבידתם (או שהאבידה הינה הפקר מגזירת הכתוב). מיעוט הפוסקים סובר שרשת האינטרנט הינה "זוטו של ים" ולכן אין איסור 'להוריד' או לשמוע ולצפות בשיר, סרטון או תוכנה וכדומה. אך להלכה, רוב הפוס' סוברים שאין לרשת האינטרנט גדר "זוטו של ים", וסברתם העיקרית היא שהבעלים אינו מתייאש וסומך על כך שישנם אנשים ישרים שישלמו או ירכשו את השיר כחוק למרות שיודע שיתכן שהרוב לא ישלמו.

ישנו מושג נוסף שצריך לקחת בחשבון, והוא "שיור בקניין". לחפץ אחד יתכנו הרבה שימושים, ובעל החפץ רשאי למכור את כל זכויות השימוש או מאידך למכור רק חלק מהן והשאר יישארו שלו. אחת הדוגמאות לכך היא מתנה על מנת להחזיר, או שהמוכר מגביל את זכויות הקונה בחפץ על בסיס ההלכה שכל תנאי שבממון קיים.

וכה הם דברי הטור (חו"מ רמא,ז) "אבל אם מפרש, אפילו אם נתנה על מנת שלא ליתנה לאחר, או שלא למוכרה, או שלא להקדיש, או אפילו על מנת שלא יעשה בה שום דבר אלא דבר פלוני, הויא מתנה לאותו הדבר שמפרש". העולה מן הדברים, שזמר המוכר דיסק רשאי להגביל את זכות השימוש בו ולאסור העתקה או לחילופין להתיר העתקה לפרק זמן מסוים.

לסיום ברצוני להעיר דבר ידוע ופשוט: כל אדם רשאי להציע את רכושו למכירה במחיר אשר יחפוץ. למשל, לאדם פלוני יש כוס חד פעמית שערכה 10 אגורות, רשאי הוא להציע אותה למכירה ב-1000 ש"ח. מי שרוצה יקנה, מי שאינו רוצה שלא יקנה, ואין כאן שום כפיה לשום צד. אי אפשר לבוא לאדם בתלונה על כך שדורש מחיר גבוה, אם לא מוצא חן בעיניך אל תקנה, אף אחד לא מכריח אותך. מצאנו שחז"ל ראו צורך בזמנים מיוחדים לעשות תקנה כדי שהסוחרים יוזילו את הסחורה למוצרים הכרחיים, כגון מחירי הדגים בערבי חג, שאסרו על כולם לקנות כדי שיאלצו הסוחרים להוריד את המחיר. אך בדברים שאינם מוצרי יסוד כגון מוסיקה, עדיין לא מצאנו תקנה כזו.

הערה אחרונה: גם ללא השוט ההלכתי, ראוי לכל חובב מוסיקה ולכל בעל שכל בריא להתבונן במצב, ולהבין שבסופו של יום אם לא נעצור את מכת ההעתקות למיניהן, הזמרים באמת יפסיקו לייצר מוסיקה ויחפשו לעצמם מקצועות אחרים, או לכל הפחות ייאלצו לייצר מוסיקה ירודה ולא איכותית, ומי ש'ישלם את המחיר' הוא – הציבור.

הכותב הוא בוגר ישיבת "מרכז-הרב", ר"מ בישיבת "כוכב יעקב", ומרבני הכולל לדיינות פסגות.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
הרב ניר אביב רק שאלה קצרה עבורך אני בעל מחבר ספרים אין לך מושג כמה שנים וכמה כסף משקיעים לתוך ספר אחד ולבסוף הולך הגבאי של הבית המדרש וקונה הספר ומניח אותו בבית המדרש וכל אחד לומד בו איפה היושר? אני לא מרשה רק לאדם אחד ללמוד בכל ספר או להעתיקו למקום אחד במחשב שלו ? אין כאן סליחה וכפרה ? הכי יכול אני
אחד 23.02.12
באמת אין הבדל, ותמיד נמכרת זכות שימוש אחת ביצירה. אין זה משנה אם זה עותק אחד של ספר שנקנה על ידי ישיבה, ויש בו רק זכות אחת של שימוש, ובכל זמן ניתן להשתמש בו רק אדם אחד או יותר שקוראים יחד איתו באותו מקום בספר. וכן הדבר בקלטת, הקונה קנה זכות שימוש אחת, ויכול להשאיל את הקלטת לאדם אחר ואין בעיה משום שכ
הרב ניר אביב23.02.12
אז מה זה משנה אם מעתיקים או "משאילים" גם ככה מישהו אחר שלא שילם נהנה מזה. אשמח לתשובה
.24.02.12
16
יוצרי הדיסק אף פעם לא הוציאו אותו בשביל כסף אלא ככרטיס ביקור להופעותחתונותאירועים הראיה שם לפעמים מחלקים בחינם בסופרים בקניה בסכום מסויים כך שאין להם מה לבכות שהם מפסדים מהורדות אלא להפך היא הנותנת שהדיסק בחינם יש פרסום הרבה יותר גבווה
חייל דוס22.02.12
15
הם אמרו שזה כמו שאדם קונה פיצה וכו'.. וזה בכלל לא נכון כי אם היה אפשרות לשכפל את אותה פיצה או כוס ביותר זול היו עושים את זה. עכשיו שיחליפו מפיצה למשהו אחר, אין הרבים יכולים לעמוד בזה וכן אם יש למישהו 14 ילד הם טוענים שיקנה לכל אחד דיסק - 600 שקל ומעלה - זה כבר שיגעון אם יש להם כאלה תנאים והם חושבים
חסוי22.02.12

הצגת כל התגובות

14
שהרי נאמר בגמ' שגם אם המאבד צועק שהוא לא מתיאש מהאבידה לא מתיחסים משום שבטלה דעתו אצל כול אדם כך גם בימנו בעידן האינטרנט מי שמוציא שיר גם אם יעמוד ויצעק עד מחר גזל וחמס ושאינו מתיאש מהשיר בטלה דעתו אצל כול אדם שברור וגלוי וידוע לפני כול כיסא מחשב שאין שום סיכוי בעולם שלא יעלו את השיר לרשת
חייל דוס22.02.12
אבאר את דברי מה שלא יכולתי במסגרת המאמר: גדר זוטו של ים הוא 'אבודה ממנו ואבודה מכל אדם'.כלומר, מאחר והמאבד יודע שאבידתו אינה עשויה להימצא אף על ידי אחרים, הוא מתייאש כיון שיודע שאף אחד לא יוכל להשיב לו ולקיים מצות השבת אבידה. הפוסקים אומרים שהאינטרנט אינו נחשב 'אבודה מכל אדם'משום שידוע שישנם אנשים ש
הרב ניר אביב23.02.12
13
אין דבר כזה שאדם רשאי למכור במחיר שהוא רוצה, מה קרה לדיני הונאה? אפילו בקרקעות זה רק דיעבד, ולרמב"ן זה ממש איסור תורה וכן הלכה. אלא שזה לא נוגע לעיקר השאלה כאן כי גבי מוזיקה זה מחיר השוק הרגיל ואפשר שהמוצרים אי אפשר להשוותם
אברהם22.02.12
דבריך אינם נכונים, אלא ערבוב בין עניינים שונים. דיני אונאה הם כאשר הקונה שילם בלא ידיעתו מחיר גבוה משישית מאשר המחיר האמיתי הנמכר בשוק.כמו שציינת בסוף דבריך. הדיון כאן הוא אחר, מהו המחיר הראוי לגבות עבור היצירה, או במילים אחרות: מהו הערך האמיתי של היצירה? התשובה מובאת כידוע בדברי הרמב"ן(יבמות קו.) ש
הרב ניר אביב23.02.12
12
אם המחיר יהיה 25 ש"ח לדיסק שירים העלייה ברכישת הדיסקים תהייה כפולה
!23.02.12
11
מה שכתבת שכולם אוסרים, לא הכל שווה, כי מהם מי מעתיק לצורך אישי או מי שלא היה קונה בין כך, לכמה טעמים מותר, וכ"פ כמה פוסקי זמננו. (אני אישית נזהר אבל אי אפשר לבטל דעת המתירים למעשה)
אברהם22.02.12
לפי מה שכתבנו, אף למי שאומר שאין בעלות ממונית כוונתו שאין איסור ממוני, אך לכל הפחות יש משום "ואהבת לרעך כמוך" שהוא איסור תורה,שהרי אם היה עומד במקום בעל היצירה לא היה רוצה שיעתיקו אף לצורך שאינו מסחרי. ועיין ביד רמה לב"ב (סוף פרק לא יחפור)שישנו איסור תורה משום "ואהבת לרעך כמוך" לגרום נזק לחברו אפילו
הרב ניר אביב23.02.12
10
כתבו אותם גדולי ישראל שאסור להדפיס בתוך עשר שנים וכאן הבן שואל האם יש מושג של פקיעת בעלות ממונית אחרי עשר שנים בלי להיכנס כרגע לעצם הנושא מההיבטים האחרים
יצחק בן נתן23.02.12
9
פסק שמותר ללא כונת מסחר ואכמ"ל
מעתיק שמועה23.02.12
תודה רבה
.23.02.12
8
אני מרוקאי משבט יהודה מזרע דוד המלך כמו שכתוב וגלות ירושלים אשר בספרד שהם משבט יהודה ויש לי זכויות יוצרים אני תובע את כל הזמרים על השימוש במילים של תהילים 200 מיליון דולר תגידו נפלתם על הראש אין הגיון בכלל שיהיה איסור בהעתקה אני קניתי דיסק זה שלי ומוצר לי להשמיע למי שאני רוצה. כל מי שאומר אח
רבי דיסקמן 23.02.12
7
כדאי תמיד להזכיר לעצמנו, כי ההלכה היהודית היא הלכה לדורות, שלא משנים אותה בגלל נוחות או אי נוחות כזו או אחרת. ביהדות אנו נתקלים בלא מעט איסורים שמגבילים אותנו, שלא תמיד מסתדרים איתם, אז מה הפתרון? ליצור חלילה מסלול עוקף הלכה? אם אני מאד זקוק עכשיו לכסף - מותר לי חלילה ללכת לגנוב? חלילה לנו מלהתאים א
מיכאל23.02.12
6
ולצרוב,יתכן שלו היו המחירים יותר סבירים,היה מתאפשר לקנות ,אבל מה שקורה שכולם רוצים להנות מכל הדיסקים של כל הזמרים וזהו דבר בלתי אפשרי לא שייך ותלוש מהמציאות להוציא אלפי שקלים על דיסקים. ב. רוב ככל מי שעדיין כן משקיע,מפיק ומוציא דיסקים זה אך ורק פרסום לעצמו.
.22.02.12
5
מי שמוציא דיסק משקיע בזה הרבה מאוד כסף וזה מוצר שהוא מוכר שממילא לא יקר לעומת ארוחה או מגש פיצה וכל אוכל שהוא שעולה כמעט אותו דבר או יותר וההנאה קצרה מאוד וזהו נגמר ואילו במוסיקה ניתן להנות מהדיסק בלי סוף ולכן מי שרוצה להיות ישר והגון אז שילך ויקנה כצו כל מוצר אחר שמשלמים עליו
יוסי22.02.12
4
ויבורכו על כך. יותר מזה לא צריך לאמר. "ובני ישראל לא יעשו עולה".
shlomi052 22.02.12
3
נושא חשוב
יוסף23.02.12
2
מה עניין שמיטה להר סיני, אין זכויות על דברים רוחניים, לא גזלו מהזמרים שום דיסק (שעולה 20 אגורות) והשיר הוא לא חפץ אלא דבר רוחני שאין בו ממש והרי הוא כהפקר ברחבי האינטרנט. וחוץ מזה שאף זמר לא בונה להרויח מהדיסקים שהוא מוציא אלא מההופעות, אחרת איך אתה מסביר הזמרים ממיכים להלחין ולהוציא ירים???
עכו"ם22.02.12
1
זה מעניין מאוד שכשאומרים להם לא לעשות ערבי שירה זה לא מעניין אותם לא הלכה ולא רבנים ופתאום שזה נוגע לכיס שלהם ולפרנסה שלהם הם יודעים את כל הלומדעס מכל הש״ס העיקר שלא יצרבו וחלילה אני לא אומר שמותר או משהוא כזה רק ״הם״ ודאי לא יכולים לבוא עם ההלכה והדברים אינם נגד הזמרים האלה ספציפית אלא כללית נגד
חזי23.02.12
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?

האם וכיצד לעשות ויתורים בהליך משא ומתן

הרב יהודה שטרן | 29.03.24

מה הדין?

כיצד נחלץ משא ומתן שנתקע ואינו מתקדם

הרב יהודה שטרן | 22.03.24

כיצד מנהלים מול היריב משא ומתן בקור רוח ובאדישות רגשית

הרב יהודה שטרן | 15.03.24

מה הדין?

האם כוונת היריב אכן לסיים הסכסוך בפשרה?

הרב יהודה שטרן | 08.03.24

מה הדין?

מדוע סכסוכים נוטים להסלים וכיצד מונעים זאת?

הרב יהודה שטרן | 01.03.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

מה הדין?

כיצד פורץ סכסוך? / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 23.02.24

מה הדין?

האם יש איסור בל תלין כשהעובד אינו דורש את שכרו מידית?

הרב יהודה שטרן | 16.02.24

האם מותר להפסיק לברכת הנהנין וברכת המזון באמצע יום העבודה?

הרב יהודה שטרן | 09.02.24

מה הדין?

האם המעסיק חייב בתשלום דמי נסיעה ואש"ל לעובד?

הרב יהודה שטרן | 26.01.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

האם הבוס יכול לדרוש מעל ליכולתו של העובד?

הרב יהודה שטרן | 19.01.24

מה הדין?

האם מותר לפטר עובד בלי סיבה הנראית לעין?

הרב יהודה שטרן | 12.01.24

מה הדין?

אלו אמירות נכללות באיסור לשון הרע / הרב יהודה שטרן

הרב יהודה שטרן | 05.01.24

מה הדין?

האם מי שאינו מתפלל על הזולת שנמצא בסכנה, עובר על איסור?

הרב יהודה שטרן | 29.12.23
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

מה הדין?

הזיק בשגגה רכב שחסם את יציאת החניה, האם חייב לשלם?

הרב יהודה שטרן | 22.12.23

מה הדין?

הזבל של השכן טפטף בחדר המדרגות האם עליו לשלם על הניקיון?

יאיר טוקר | 15.12.23

מה הדין?

חלק מהדיירים החליטו להעלות את תשלומי ועד הבית, האם ההחלטה תקפה?

הרב יהודה שטרן | 08.12.23

מה הדין?

האם ועד הבית מחויב להנפיק דו"ח הוצאות והכנסות?

הרב יהודה שטרן | 01.12.23
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם