כיכר השבת

פלפול לחנוכה: המהדרין מדליקין את נרות החנוכה במצית

עקרות הבית סובלות במשך ימי חנוכה משעווה הנוטפת מנרות השמש בהם מדליקים את נרות החנוכה. האברך ר' פסח היילפרין מצא פיתרון: הדלקה במצית • הכניסה רק ללמדנים (חנוכה)

24
פסח היילפרין | כיכר השבת | כ"ה בכסלו | 28.11.13
פלפול לחנוכה: המהדרין מדליקין את נרות החנוכה במצית
(צילום: shutterstock)

מצינו בתלמוד בבלי (מסכת שבת דף כ"ג ע"ב), "אמר רבא, מילא קערה שמן והקיפה פתילות; כפה עליה כלי - עולה לכמה בני אדם, לא כפה עליה כלי - עשאה כמין מדורה, ואפילו לאחד נמי אינה עולה".

ביאורם של דברים אלו: על ידי כפיית הכלי נעשית הפרדה בין הפתילות, אזי אף על פי שהן מונחות בקערה אחת, יוצא ידי חובה. אך כאשר לא הפריד - הן נעשות כמדורה, ואף לאדם אחד הן לא מועילות. הרש"י הסביר כי מדורה לא מועילה מפני ש"אינה דומה לנר", וכן כתבו עוד מרבותינו הראשונים.

ההבנה המתבקשת בדברי התלמוד ומפרשיו היא שמכיוון ש'אינה דומה לנר', לא מקיימים המדליקים את מצוות ההדלקה שעיקר חיובה הוא משום 'פרסומי ניסא', וכשאין זה דומה לנר הרואים לא זוכרים את הנס, וממילא לא מתקיימת המצווה כהלכתה כלל.

חיזוק להבנה זאת ניתן לראות בדברי 'בעל העיטור' שהובאו בפירוש הר"ן, לפיו דין זה שלא יוצאים ידי חובה בקערה ובה פתילות רבות ולא כפה עליה כלי - עוסק רק במקרה שלא הרחיקן זו מזו, אבל כשהרחיקם - אינו נעשה כמדורה ויוצא בזה ידי חובה, ע"כ.

רואים אנו בדבריו, שאין עניין דווקא בכפיית הכלי, אלא די אף בהפרדה של מרחק כזה שעל ידו אין הן יכולות (הפתילות) ליגע זו בזו, כי עיקר הבעיה היא באופן שידבקו פתילות הנרות יחד ויהיו כאבוקה, ובכך אין מקיימים את מצוות פרסום הנס.

הלכה זו פסק הרמב"ם ב'יד החזקה' (פרק רביעי מהלכות חנוכה הלכה ד') וזו לשונו הטהורה: "מילא קערה שמן והקיפה פתילות, אם כפה עליה כלי - כל פתילה ופתילה נחשבת כנר אחד, לא כפה עליה כלי - נעשית כמדורה. ואפילו כנר אחד אינה נחשבת" ע"כ דבריו. וכן הוא בשולחן ערוך, והיא הלכה פשוטה וברורה.

הדלקה עושה מצווה

בטרם ניגש לליבון הדברים, אוסיף להטריחכם בנקודה מדהימה שציין רבי אליעזר משה הורוויץ אב"ד ק"ק פינסק זכותו תגן עלינו ועל כל ישראל אחינו אמן. הרב הרוויץ כתב לבאר שכל הנאמר לעיל - שהמדליקים בקערה ובה פתילות הרבה לא יוצאים ידי חובה (אם לא הפרידו הפתילות כדין) - זה רק כאשר הדליקו מספר אנשים בבת אחת, אבל כאשר הדליקו בזה אחר זה, הראשון יצא ידי חובה לשיטת הסוברים ש'כבתה אין זקוק לה' והדלקה עושה מצווה, והאחרים אינם יוצאים.

בדבריו, מתבסס הרב הורוויץ על המחלוקת התלמודית האם 'הדלקה עושה מצווה או הנחה עושה מצווה'. הדעה האחת היא שהדלקה של נר חנוכה היא העושה את המצווה, וממילא כאשר הדליק אדם את החנוכייה יצא ידי חובתו אפילו אם כבה הנר, (שלא על ידי פשיעתו, כגון ברוח שאינה מצויה). זאת משום שבשעת ההדלקה היה זה ראוי לדלוק כדין.

הדעה האחרת היא, שהנחת נר החנוכה במקום שמתפרסם הנס היא המצווה, וההדלקה היא ממכשירי המצווה בלבד, אך אם כבה הנר יהיה חייב להדליק שוב, כי בהדלקה לבד אין מקיימים את המצווה.

ומכיוון שפסקו הפוסקים, בראשם בעל ה'שולחן ערוך' שהדלקת נר חנוכה היא שעושה את המצווה, לכן כאשר כבתה אין זקוק לה להדליקה שוב. אך למותר לציין שכל זאת הוא בתנאי שבשעת ההדלקה היה מוכשר הכל לקיום המצווה, כגון מניעת רוח מצויה שעלולה הייתה לכבות את הנר וכדומה.

אם כן, נחזור לדין המדליק בקערה שיש בה פתילות הרבה ולא הפרידם, שכאשר הדליקו בזה אחר זה - הראשון יוצא ידי חובה מטעם פשוט, שמאחר ובשעת ההדלקה (של הראשון) עדיין לא הודלקו הפתילות האחרות, ולא נחשב עדיין כאבוקה, אזי בשעת הדלקת הפתילות האחרות נהפך גם הנר הראשון לאבוקה, ואין זה יותר גרוע מ'כבתה שאין זקוק לה'.

גדרי האבוקה

ועתה אצה רצה לנו הדרך לברר את אשר חפצנו. הנה במוצאי שבת, בשעת ההבדלה, יש לברך ברכת מאורי האש דווקא על אור האבוקה. הכריעו הפוסקים, כי ניתן לקיים זאת על ידי צירוף שני פתילות יחד, ואף על ידי צירוף גפרור והדומה לו, שאז נחשב זה לאבוקה. וכשנהנים מאורה במוצאי שבת, יש לברך עליה ברכת מאורי האש אבל כאשר יחברו שלהבת אש הנובעת ממצית עם שלהבת הנר לא ייחשב אבוקה, ולא יוכלו לברך על זה ברכת מאורי האש.

אמור מעתה, כי יש לדון על פי המוסכמה הנ"ל, שהדלקת נר חנוכה עושה מצווה, ומחויבים אנו שבשעת ההדלקה יהא הכל מוכשר לקיום המצווה, ולפי המבואר שבחיבור שני פתילות יש מציאות של אבוקה, בשעת ההדלקה, כשמדליק על ידי נר או על ידי גפרור לא יצא ידי חובה, שהרי כשמדליק מתחברות הפתילה שבנר המודלק, יחד עם הפתילה של הנר המדליק או הגפרור, וזו אבוקה שאין יוצאים בה ידי חובה.

ואפילו שאחר רגע מפריד האבוקה על ידי שמרחיק את הנר המדליק מן המודלק, סוף סוף כיוון שהתברר דהדלקה עושה מצווה, ובשעת ההדלקה היתה זו אבוקה שאין יוצאים בה ידי חובה, אם כן אי אפשר להדליק על ידי נר או על ידי גפרור שאז נחשב אבוקה.

הפתרון הוא כמובן בהדלקה על ידי מצית, שאז לא נחשב חיבור שלהבת המצית עם הנר כאבוקה, ואף בשעת ההדלקה, ראויה המצווה לצאת בה ידי חובה.

יצויין, כי קשה לומר על המדליקים בנר או בגפרור שאינם יוצאים ידי חובתם, שהרי כך עשו במשך מאות שנים, אך כן ניתן לומר שיש אופן יותר טוב ויותר ראוי שידליק על ידי מצית.

ושמעתי משמו של הרב משה מרדכי קארפ, שהגדיר זאת כ'היות טוב' (לעשות יותר טוב), בפרט על פי הנודע שכך נוהג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן מזה מספר שנים.

ואליכן עקרות הבית המסורות, זוהי הבשורה: בשעת הדלקת הנר תוכלו להאזין ולהשתתף בשירת 'מעוז צור' ו'יוונים', ואפילו לנשנש סופגניה, כל זאת ללא הצער מטפטופי הדונג הנוטפים מנר השמש בו נהגו רבים לעשות שימוש.

תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
וגם במקדש אבוקה אסורה שהרי הוקשה לשבת. משמע לא היה שום חשש לאבוקה. למה לא חששו לאבוקה? פשוט מאוד, לא חוששים למצבי ביניים, בסוף ההדלקה הנר דולק, באמצע ההדלקה הוא עוד לא נחשב לדולק. סוף מעשה ההדלקה הוא שקובע את מצב הדלקה עושה מצווה, לא מצבי ביניים. אפשר להדליק איך שרוצים, לא ראינו בזה שום הגבלה בחז"
קלאצקשה04.12.13
6
א. אם שלהבת המצית נכבית בטעות דבר שקרוב מאוד להיות במיוחד בימים האחרונים היא שבה ונדלקת באופן מידי מהנר הדלוק כבר כי הגז שהוא לחוץ בד"כ עדיין זורם החוצה ...חבל להסביר הדבר מובן לכל בר דעת . ומה שקורה שיש שימוש אסור בנר מצווה מה שאין כן בנר רגיל שיש לו כח הדלקה משל עצמו ולא נקרא שהוא משתמש ממש בנר
מסרקות ברזל 29.11.13
סרק שהרי אפשר להזהר ולפי הצער השכר
מזלג02.12.13
5
האחרון ?.......?????????????...
מה הפשט ??03.12.13

הצגת כל התגובות

4
אין בכוחי להגיב לכל אחד בנפרד אעשה זאת לפי סדר תגובותיכם למגיב מספר 1 תודה !!! למגיב מספר 2 הרי לך תשובה בצד דבריך למגיב לתגובה מספר 2 הנה תשובה לדבריך עיין בשו"ע הלכות הבדלה סימן רח"צ סע' ב' "נר שיש לו שתי פת
פסח היילפרין29.11.13
צר לי שלא דק כבודו כראוי. אם אכן דבריו נכונים שיש בזה גדר אבוקה, לא היו יוצאים יד"ח כלל לא בדורינו אנו ולא בדורות קודמים. דומני שגם אתה יודע שהימנעות מלהדליק אבוקה איננה בגדר "הידור מצווה", כהגדרתך. ולא נעלם ממני מה שכתבת בסוף דבריך, אך שלא כמותך, שלקחת את ההיסטוריה וטיפלת בה בעדינות, כאומר: שהם לא
מגיבה מספר 329.11.13
אך לכתחילה וודא וודא שעדיף מצית ואם זה מגיבה מספר 3 ולא מגיב אז אמרו חז"ל ישרפו שפרי תורה ואל ימסרו לנשים ודי בזה
ליבללללללללל01.12.13
משום מה בחרת לחזור שוב על אותה מנגינה מבלי שהשבת על טענותיי.
זה מגיב.01.12.13
אשר אין דבריך כי אם גיבובי סרק
מטאטא02.12.13
חשבתי שניתן לנהל וויכוח ענייני, אך אני רואה שההשתלחות היא לחם חוקו של זולתי. צר לי. כל טוב שיהיה לך.
מגיב מספר 305.12.13
3
בס"ד וודאי כמו שאמרו קודמי בתגובות שאפשר לדליק מנר לנר. לא נראה לי שהכהן הגדול בזמן שהדליק הנרות בבית המקדש השתמש במצית... לא יודע גם אם היה בזמנם מצית. אבל בכל זאת יתכן ויוצא מפה חידוש נפלא אחר. שיתכן שאכן בשעת ההלדקה כיוון שהפתילות מחוברות זה נקרא אבוקה, ומתי זה נקרא שהוא עשה את המצווה? לאחר שה
לפסח היילפרין28.11.13
לא יתכן שעשיית המצוה נעשית רק ברגע שמפריד את הנר המדליק מהנר המודלק, שאם כן נמצא שלא קיים את המצוה כלל, הגע עצמך ראובן הדליק נר חנוכה ומיד לאחר שהדליק (קודם שהפריד את הנר המדליק מהנר המודלק) בא שמעון ונטל ממנו את הנר המדליק בעודו מחובר לנר המודלק ולאחר מכן עשה שמעון את פעולת ההפרדה, וכי נאמר ששמעון
פלפלן ישר28.11.13
2
לפי מה שנאמר בגמ' (שבת כב:) ונפסק בשו"ע (סי' תרעה ס"א) שאם הדליק הנר ואוחזו בידו לא יצא יד"ח שהרואה אומר לצרכו הוא דאדלקה, א"כ גם הנר שאוחז בו בשעת ההדלקה שממנו מדליק הנר, לא חשיב כנר נוסף למיהוי עליה שם אבוקה. ופשוט. ועוד יש ליישב לפי מה שכתב בשו"ת הרב צבי ח"ב (סי' קיד). ע"ש. ומלבד כל זה, הלא מפורש
גדול המנהג28.11.13
ראשית דברך אינם נכונים דאף אם יד"ח נר חנוכה לא יצא מ"מ יש מציאות של אבוקה הראיה השנייה ממצוינת
שי28.11.13
1
כל הענין הזה ששתי פתילות נחשב אבוקה ואילו פתילה ומצית לא נחשב אבוקה הוא המצאה ללא שום מקור
פלפלן ישר28.11.13
בפירוש ההגדרה 'אבוקה' כתב הרב המגיד (פרק כ"ט בהלכות שבת), והובא בבית יוסף בסימן רח"צ "שהוא כמו חבוקה שיש בה עצים הרבה ומאורות הרבה". וזה בדיוק מה שמתאים לשתי פתילות, מה שאין כן מצית ופתילה. המשך עליה ברוחניות וגשמיות, פסח.
פסח היילפרין28.11.13
בבקשה ממך סור נא למטבח וערוך ניסוי קטן... חבר שתי פתילות דולקות ולאחר מכן חבר מצית ופתילה דולקים, ואמור לי האם יש הבדל בין השלהבת העולה משתי הפתילות המחוברות לשלהבת העולה מהמצית והפתילה המחוברים, בהצלחה...
פלפלן ישר28.11.13
אולי גם יעניין אותך
חנוכה

הרב אלעד גרין ויצחק בן ארזה באורות של חנוכה | צפו

כיכר השבת | 11.12.23

סיפור לחנוכה

נרות החנוכה שהאירו את הנשמות היהודיות במנזר הבודד

חני ליפשיץ | 11.12.23
ש

אומנות באור חדש • SALE

הצורפים כבר ערוכים לחנוכה עם מגוון ענק של חנוכיות בעיצובים מרהיבים

כיכר בשיתוף הצורפים | מקודם

במיוחד לחנוכה

סיפורו של הבישוף הקתולי ששב אל יהדותו

הרב יוסף יצחק ג'ייקובסון | 05.12.21

הלכה עם הרב חותה

אורח שיוצא לביתו במוצ"ש, היכן ידליק?

כיכר השבת | 03.12.21
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

הלכה עם הרב חותה

מתי מדליקים נר חנוכה במוצאי שבת? • צפו

כיכר השבת | 03.12.21

איזביצא תורהל'ה

מענדל ראטה: חג החנוכה בתורת איז'ביצא

מענדל ראטה | 02.12.21

חנוכה בראי ההיסטוריה

החשמונאים שכחו - וגרמו למלחמת אחים

רפאל כהן ואלי דן | 02.12.21

הלכה עם הרב חותה

ער"ש חנוכה, מנחה מוקדם ביחיד - מותר?

כיכר השבת | 02.12.21
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

חנוכה בראי ההיסטוריה

איך הצליחו החשמונאים להפוך לשליטי ארץ ישראל? • צפו

רפאל כהן ואלי דן | 01.12.21

סיפור לחנוכה

היריקה של החוזה מלובלין • צפו

הרב עידו ובר-ארליך | 01.12.21

הלכה עם הרב חותה

האם מותר לחמם סופגניה בשבת? • צפו

כיכר השבת | 01.12.21

סיפור לחנוכה

הנר שלא כבה והסטירה מאבא • צפו

הרב עידו ובר-ארליך | 30.11.21
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הלכה עם הרב חותה

מותר להדליק נר חנוכה מנר חנוכה? • צפו

כיכר השבת | 30.11.21

נרות במחנה

הרב עידו ובר-ארליך בסיפור לחנוכה • צפו

כיכר השבת | 29.11.21

חג החנוכה עם הרב יצחק מאיר יעבץ

כיכר השבת | 29.11.21

הלכה עם הרב חותה

הדלקת חנוכיה בנרות יום הולדת, מותר?

כיכר השבת | 29.11.21
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

הלכה עם הרב חותה

נר חנוכה בביכ"נ שיש בו כמה מנייני ערבית

כיכר השבת | 28.11.21

הלכה עם הרב חותה

נר חנוכה בשמן זית מוצק, זה מהודר? • צפו

כיכר השבת | 27.11.21

הלכה עם הרב חותה

איזה שמן זית הכי מהודר לנר חנוכה? • צפו

כיכר השבת | 26.11.21