כיכר השבת

הפילוג בציונות הדתית מחריף

נשיא ישיבת 'הר המור' נגד נפתלי בנט: פגיעה בתורה

בציונות הדתית לא מקבלים בלב שלם את המהלכים השונים הזוכים לגיבוי מח"כ נפתלי בנט ומפלגת הבית היהודי ועלולים לפגוע בעולם התורה. הרב צבי טאו, נשיא ישיבת 'הר המור' מפרסם מכתב חריף: "הדיבורים וההצעות בדבר צימצום לימוד התורה - פגיעה בכתרה של תורה, וחילול ה'" (חדשות, פוליטי)

88
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ט באדר | 11.03.13
ביקורת חריפה, הרב צבי טאו
ביקורת חריפה, הרב צבי טאו (צילום: מיכאל יעקובסון)

הפילוג בציונות הדתית מחריף: הרב צבי טאו מרבני הציונות דתית במכתב כנגד מהלכי הבית היהודי ונפתלי בנט: "עושים חילול ה׳".

במכתב נחרץ וחריף שמפרסם הערב (שני) הגאון רבי צבי ישראל טאו ראש ישיבת "הר המור" ומגדולי הרבנים החרד״לים בציונות הדתית הוא קובע בבהירות כי אסור לפגוע בלומדי התורה.

בתחילת המכתב פותח הרב טאו וכותב: "כל הדיבורים וההצעות בדבר צימצום לימוד התורה בישראל קביעת מכסות ותוכנית להמעטת תמיכתה ותקצובה ע״י גורמים חסרי מדע ויתרי כוח ומניפולציות פוליטיות הרי זו פגיעה בכתרה של תורה, חילול ה׳, והשפלת קרן ישראל חלילה. כל הנוגע בה כנוגע בבבת עינו, ואין מקיפין".

"התורה היא סם החיים של גאולתנו מדינתנו ומיעוט דמותה היא חתירה תחת הבניין כולו". קובע הרב טאו ומוסיף: "האחריות על קיומה, הגדלתה, האדרתה היא על גדולי התורה ראשי הישיבות. וכולנו עמך בית ישראל מתפללים על כך. וכל התערבות של מיעוטי תורה וק״ו של עוקריה ושונאיה לא תקום ועל כך יש למסור את הנפש".

"אל תגעו במשיחי", מכתבו של הרב צבי טאו

עוד כותב הרב טאו: "על התורה לומדיה ושוקדיה אין שום דיון ושום משא ומתן כי היא בסיס הקיום של מדינתנו וישובנו וכל נסיון להפוך אותה לנושא של סחר מכר ומשחקים פוליטים היו לא תיהיה".

אל המכתב הנדיר מצטרפים גם הרבנים מרדכי שטרנברג ועמיאל שטרנברג והינו הנחרץ ביותר שנכתב עד כה מאת רבני הציונות הדתית בעניין חומרת הפגיעה בלומדי התורה וסוגיית גיוס בחורי הישיבות.

יצויין, כי לפני כשבועיים הביעו רבני תקומה ובראשם הרב דב ליאור תמיכה בנפתלי בנט ובהתנהלותו הפוליטית, אולם מנגד רבנים אחרים כתבו על חשיבות שמירת ערך לימוד התורה בעם ישראל והשותפות עם הציבור החרדי.

מוקדם יותר היום, פרסמו שניים מחשובי רבני הציונות הדתית, רבה של השומרון הרב אליקים לבנון והרב שמואל אליהו רבה של צפת, קריאה פומבית לראשי 'הבית היהודי' לפתוח במשא ומתן מיידי עם המפלגות החרדיות ש"ס ויהדות התורה.

במכתב שמופנה אל ראשי מפלגת "הבית היהודי" נכתב בין היתר: "הננו באים להביע בפניכם את דאגתנו ממהלך המשא ומתן הקואליציוני, מהתנהלות של נתק, מול המפלגות החרדיות. עם כל הפער שיש בדיעות ובמעשים, אחרי הכל, הננו כולנו, אנו והם כאחד, תומכי תורה ומצוותיה.

"הננו פונים אליכם בקריאה ברורה: פתחו במו"מ מיידי עם המפלגות החרדיות!, אנו ערים לביטויים הקשים והעולבים היוצאים מפיותיהם של חברי הכנסת של המפלגות הללו.

"אך בענין זה, אנו צריכים לנהוג כ"נעלבים ואינם עולבים". אין ענין לנהוג "מידה כנגד מידה". יש לראות את תועלת כבוד התורה, ומתוך כך גם כבוד ארץ ישראל" כתבו הרבנים.

תוכן שאסור לפספס
88 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
45
בס"ד סך הכל מדובר ברב שיש לו הרבה יחצני"ם... הוא חיכה כ"כ הרבה זמן להוציא הודעה שהוא מתנגד לחיבור בין החילוני עם החילוני עם הכיפה ועוד הם אמרו להצביע לבית של גויים פתאום הם נזכרים לאחר סגירת הקואליציה להוציא הודעה על התנגדות, ממש בעיתוי נפלא כמו של ר' שמואל אליהו ולבנון עשו ממש ברגע האחרון... הם
דוד17.03.13
44
עיתונאים חצופים. אין במכתב שום מילה כנגד נפתלי בנט והבית היהודי. זהו מכתב חיזוק לחשיבות לימוד התורה.
דוד12.03.13
43
אין במכתב הזה שום דבר נגד בנט. דרך אגב ברור שגם בנט יכול לחתום על המכתב הזה. אז כל החרדים שבטוחים שיש קרע בציבור הד״לי , זה פשוט לא נכון.
דת״ל11.03.13

הצגת כל התגובות

42
חבל לרבנים להתעייף על מפלגה ערבית קודם תגיירו אותם אח"כ ילמדו הלכות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דניאל יעקובי11.03.13
41
בנים לכף זכות שלא ידעו עד היכן הדברים יגיעו
יהודי11.03.13
40
ל-פיד ב-נט נ-תניהו ר"ת "לבן". אחד שביקש לעקור את הכל. תבדקו בהגדה של פסח.
Visitor16.03.13
39
יש תקווה לאחדות ושלום בין הדתיים לאומיים החזקים (אפשר לקרוא אותם חרדים לאומים) לבין החרדים!! ב"ה איזה מהלך נפלא, סוף סוף החזקים יוצאים נגד הציבור הד"לי שהוא ברובו פשרן, מחלל שם ה' ברבים ורפורמי ללא תקנה. סוף סוף אנשי אמת!!
אני13.03.13
38
חרדים יקרים אל תתלהבו ! זה בדיוק כמו שהרב שטיינמן יכתוב את הפאשקוייל הזה , הרב טאו קרא להצביע ג' והוא לא חלק מרבני הבית היהודי, תפסיקו לעבוד על עצמכם ותתחילו לחשוב איך אתם מפרנסים את עצמכם ולא חיים על חשבונם של אחרים .
הר המור חרדים12.03.13
37
שטויות. זאת השקפת עולמם של קבוצת רבנים אחת בניגוד לקבוצה אחרת. תתפאלו אבל בציונות הדתית ישנם אנשים עם דעות שונות...
אירוואן בן-אדר12.03.13
36
הוא האחרון שימעיט בחשיבותו של הרב טאו
בן הארץ11.03.13
35
אם נפתלי ישמע לרבנים הוא עושה גזל דעת אני הצבעתי לו על דעת שהוא לא ישמע לשום רב אלא רק להתייעץ בלבד אבל שלא יהיה כפוף לאף אחד
יוסי11.03.13
34
שאתם מצנזרים מגיבים, לפי שיקול דעת, ולא מסיבות אתיות! אם אתם רוצים שנמשיך לגלוש ולהגיב, הפסיקו עם זה! או שאתם מעוניינים שנפרד כידידים כמו שעשינו ל"בחדרי".
מוישה12.03.13
33
אמר אחרי שראה ספר של הרב טאו שהוא חרדי יותר מחרדי וציוני יותר מהציונים . עכשיו ההוכחה....
אברך11.03.13
32
אני מכיר את הרב מרדכי שטרנברג אישי -- הוא ירא שמים גדול ותלמיד חכם גדול
ח וון11.03.13
הרב שטרנברג הוא יהודי תלמיד חכם וירא שמים. רק שהשפעתו על הציבור היא אפסית, ולאף אחד לא איכפת מה עמדתו בנוגע לממשלה או לשום דבר אחר. וזה נובע מהדרך בה הוא בחר, דרך ההסתגרות וההתבדלות. הוא ותלמידיו מנותקים מהעם היושב בציון, והולכים ונטמעים בעולם החרדי - שלא מעוניין לקבל אותם.
מישהו13.03.13
31
תורה (קונספט חרדי שנועד לשלוט בהמונים) אנו שומעים את הרבנים, וניקח את דעתם במכלול השיקולים הפוליטיים. לכל אדם יש תפקיד מוגדר וברור.
klozone11.03.13
30
שישנם יראי השם אמיתיים גם במגזרים אחרים.
david11.03.13
"ראשית צמחית גאולנו" ואומר את ההלל בשמחה גדולה ביום העצמאות? והוא בעד הגיוס לצה"ל, ושהוא רב מאוד ממלכתי? אז אז הרב הזה הופך להיות בעינך סתם "מזרוחניק"...הוא כבר לא ירא שמיים יותר בעינך.רק שהוא אומר את מה שאתה רוצה לשמוע- רק אז אתה מעריך את גדלותו. הצביעות חוגגת. עצוב.
דתיה לאומית11.03.13
הוא בעד גיוס באופן כללי,וסובר שזו מצווה חשובה. אולם בד בבד הוא נוקט שתלמידי ישיבות צריכים לשקוד על תלמודם לפחות 8-10 שנים, ורק אז,בגיל 26-28, לצאת ל"שלב ב'" להכשרה קצרה למילואים, בכדי שיוכלו להשתתף במלחמת מצווה אם חלילה תהיה. סוף דבר: הוא נחרץ כנגד גיוס בני ישיבות!
אני12.03.13
29
הרב טאו הצדיק ,כמה חיכינו לך................
תלמיד11.03.13
28
הוא לא אחר מאשר הרב רונצקי, הוא הוא שורש הענין, הוא המובילן הוא המוח העיקרי, התרעתי בפנו עשרות פעמים במיוחד לאחר שגלתי למוחרת הבחירות ליו"ר הבית היהודי איזה מין אנשים הם הרב רונצקי בנט אורבך ושקד, פשוט ראיתי את הנולד, ראיתי איך פיו וליבו של הרב רונצקי לא שוום זאת בלשון המעטה, נחרדתי איזה אדם עומד מו
שעדים אנו להם25.08.13
27
אורח חייהם חרדי וחוץ מזה שהם אומרים הלל ביום העצמאות אין שום הבדל בינם לבין החרדים. כשלעצמו זה לא רע, אבל שלא יכתירו עצמם כציונים.
אני12.03.13
בס"ד. ההחמרה בנושא ההלכה ואנטי-ציונות לא חד הם. הם ציונים ששומרים קלה כבחמורה, כמו שצריך.
Shout4Heaven13.03.13
ממלכתיים פירושו רואים קדושה במדינה מה שאין בחוגים אחרים.
אורות13.03.13
26
עכשיו כבר מאוחר מידי... הגיע הזמן שתפנימו זאת... נ.ב. לפחות תזכרו בבחירות הבאות להצביע רק עבור המפלגות החרדיות תזכרו את זה. אוקיי?
מיסרוחניקים די11.03.13
שונאי אחים כמוך דחפו אנשים להצביע לא בנט אלא לפיד. ואם העסקנים החרדים לא יפסיקו את ההסטריה שלהם - ההשלכות לכל העם יהיו הרסניות חלילה
תרגע. אוקיי?12.03.13
לא הצביעו לבנט (בפעמיים הקודמות הם הצביעו לש"ס, והפעם, בגלל דרעי, הצביעו לג'). ב. אתה חצוף. פוער פיך נגד גדולי תורה. ויה"ר שלא יתקיים בך מאמר חז"ל - כל המבזה ת"ח אין רפואה למכתו.
אני12.03.13
25
עד עכשיו, אם זה היה לפני כמה ימים, היה ניתן לשנות, עכשיו מאי דהוה הוה, ואף על פי כן, כל הכבוד לכם, תרשמו בהיסטוריה לטובה
שניאור11.03.13
אולי אתה לא מעותקן! ברגע שהתחברתם ליאיר לפיד-ברית חדשה- אתם גזרתם עליכם את סופכם! על ביטול תורה אין לכם מחילה עולמית לא בעולם הזה ולא בעולם הבא!
זכור מה אמרתי11.03.13
24
הציונות הדתית מתחלקת ל2 יש את "מרכז" ויש את "הר המור" הרבנים שתומכים בבנט הם מאנשי ישיבת "מרכז" והרבנים שלא תומכים בבנט הם מישיבת "הר המור" לפני הבחירות אמרו שהרב שטרנברג ר"י הר המור והרב טואו (נשיא ישיבת הר המור") תומכים בעוצמה לישראל...
אביחי17.03.13
כלומר הרבנים ממרכז בעד פגיעה בלומדי תורה, מסץבר שכל הרבנים שיצאו בזמנו נגד הרב קוק, צדקו
אברך ןתיק06.05.13
23
תפסיקו לפחד מעבודה! זה כייף לעבוד ולהתפרנס בכבוד! אפשר לעבוד וגם ללמוד תורה! לא מתים מעבודה!
אהרון13.03.13
22
...למען הקלות במתווה גיוס. שומע בקול רבו?
יש שיפור12.03.13
21
יישר כוח לאנשי האמת אנשי ישיבת הר המור רק בני תורה העמלים על הבנת התורה כמו אנשי ישיבת ה המור יכולים להבין את גודל הפגיעה העלולה להיות יישר כוח לגדולי התורה של ישיבת הר המור
יהודה11.03.13
20
כל רבותינו סוברים שמי שתורתו אומנותו צריך להמשיך ללמוד בישיבה ואין כוונה לפגוע בו כל הזמן אנו אומרים זאת ואתם לא מקשיבים כי אתם פגועים מדבר אחר לכן תפסיקו עם הלשון הרע אין לאף אחד עניין לפגוע במי שממית את עצמו על תורה ואולם אלה שלא לומדים ומנצלים את כוחותיהם רק לצרכי עצמם עלייהם החובה לתת את חלקם בנ
ברוך יהיה11.03.13
כי בנט מאד חכם והוא יודע בדיוק שכל שנה אין יותר מנאמר 1000 לומדים כמובן בתור אחד שלמד בישיבה בשם תיכון...
די לקשקש12.03.13
וזו בדיוק האטימות שלכם, אתם יכולים לדבר עד מחר על מה שאתם רוצים אבל בפועל את כורתים ״ברית״ עם לפיד המעוניין במכסות ללומדי התורה והכנסת לימודי ליב״ה לישיבות,אז בפועל מה שאתם אומרים לא שווה כלום כי המעשים מוכיחים אחרת. יכול להיות שזה טוב לכם כל האמירות הנבובות האלה בכדי להשתיק את המצפון הצועק, הרי כ
גיורא 11.03.13
אתה בוחן לפי מעשים? כמובן שלא. אתה עצמך בוחן לפי דיבורים. הרי לא קרה כלום עד עכשיו...
אירוואן בן-אדר12.03.13
וכי עם מי אתם כרתתם ברית כל השנים, עם צדיקי הדור? או עם אלה שהחריבו בתיהם של יהודים בתי כנסת ובתי מדרש אפילו את המתים העברתם מקבריהם וסייעתם בשתיקתכם לגירוש יהודים מחבלי ארצינו ושיתפתם פעולה עם אותה ממשלה ולא מחיתם על איסורי "לא תחנם"
ברוך יהיה12.03.13
19
פגשתי תלמיד ישיבה מהר המור כולו מלא תורה ויראת השם ןעשיו יש לזה גם הסבר פשוט עם אלה ראשי הישיבה צדיקים וחסידים שליט"א
רב בישראל 13.03.13
18
המבוכה שהחרדים נשארו בחוץ גדולה והלחץ כבד אבל "הפילוג מחריף" קצת מוזר שמחלוקת שטוב שהיא קיימת היא פילוג. אין דבר עוד שבוע תרגעו ואז אולי תתחילו לחשוב אם לא הגזמתם. מרוב האכזבה אתם מחטטים לצד השני ומחפשים בכוח פילוג. איזו נואשות!
משה 11.03.13
17
התעוררתם??? איפה הייתם לפני חודשיים??? התחלתם להבין את גודל האסון??? עד עכשיו הייתם עסוקים בשמחה לאיד??? עכשיו אתם מבינים שאנחנו באותה ספינה??? רק שתדעו שיכלתם למנוע את התהליך ולא מנעתם לכן כל ביטול תורה וכל הצער תלוי על צוארכם לא מקנא בגהנם שלכם!!!
המוכיח11.03.13
אילו היה אכפת לך באמת מהתורה לא היית מעז לפגוע בכבוד גדוליה! אבל רק תחשוב: "אולי" הם כן עשו רבות? "אולי" הם ניסו כל דרך להתחנן לבנט שלא יעשה מה שעשה? (ואתה מבין שאילו היו מפרסמים את זה לפני שבוע זה היה רק מזיק - כי בנט היה מתעצבן עליהם ולא עונה להם אפילו לטלפונים... תבין שמכתב כזה, גם בלי להזכיר שמ
אני12.03.13
16
ישר כח. לא לפחד כלל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א.ב11.03.13
15
דרכם של רבנים לחפש מחלוקות, והרבנים החרדים יוכיחו, לכן יש הפרדה בין הרבנים לפוליטיקאים. הרבנים יעסקו במחלוקות אביי ורבא, והבית היהודי ינהל את המדינה.
דן סגל11.03.13
בכל הזדמנות אתה ממש בלתי נסבל מה באת לנו בגלגול של דבורה?
המוכיח11.03.13
14
שעם כל הכבוד וההערכה שיש לי לרבנים דל הציןנות הדתית והרבנים החרדיים , הם לא רואים את התמונה ! אז עכשיו כוווולם יקומו ומגידו איך יכול להיות שרב לא רואה את התמונה! התשובה היא שזה בהחלט יכול להיות ! ואני קורא מכאן לרבנים ולגדולי הדור ! אל תסתכלו רק על ערך אחד בלבד ! תסתכלו על כל התמונה !
James05.06.13
13
התורה מי נגדה
מביט12.03.13
12
מי שעשה חילול ד ישלם בגדול וישב באופוזיציה !!!!!!! ואולי אף אין לו זכות קיום יותר ...ומספיק מיפלגה אחת גדולה כאגודה או ג אחת ויחידה שתייצג ציבור גדול זה ... עם גדולי ישראל כללי עם גדולי וחכמי א"י !!!שני המועצות גם יחד וזזזהההה !!!! יפתור הרבה עיניינים !!!!
המצפה 12.03.13
11
מי אתם בכלל אפסים, זבי חוטם שאתם מחלקים ציונים לרב טאו??!!!!
אזוב הקיר13.03.13
10
ממאי נפשך הם לא שומעים לדעת תורה!
avi111.03.13
9
הראשון שידע לאבחן ..זה הרב עובדיה "בית של גויים"
מאוחר11.03.13
8
הקב"ה רואה הכל מלמעלה, רואה ומונה, זכויותינו או חלחלה חטאינו. וזכותו הגדולה של הרב טאו במעשה המחאה הזה גדול לאין שיעור!
יוני11.03.13
7
רבין ז"ל סיכם את התופעה המכונה הציונות הדתית במילה אחת.... "פרופלורים" פע אומריפ ככה ולמחרת אומרים ככה...
דוד17.03.13
6
בדרך כלל הרבנים הדתיים ציונים לא ממש זוכים אצלכם לתואר רב... פתאום נזכרתם !! מוחרם מי שהחרים באמת אחרים
מי שאכפת לה13.03.13
5
למה הוא נותן הנחיות לבית היהודי
ניסים12.03.13
4
לכן בבתי הכנסת שלהם יש כל כך הרבה מחלוקות כשאין רב חרדי תלמיד חכם בבית הכנסת אז הגבאים עמי ארצות משתלטים והם שקובעים להם את ההלכה ועוונם גדול מנשוא!!! על שלא מוכנים לשלם לתלמיד חכם מורה הוראה אמיתי שיפסוק להם וילמד אותם תורה!!!
המוכיח11.03.13
הכל על מי מנוחות ובא לציון גואל
רפול04.06.13
3
אותם כדי להראות כמה "קשה לו" אל תאמינו למזרחיסטים הם שקרנים ושונאי דת יותר מלפיד
הרב יאיר ל.11.03.13
2
שנאת חינם בין שומרי התורה- שאנו כ"כ לא זקוקים לה עכשיו- צריך להתחזק באהבת חינם- כי אנו רוצים גאולה- מספיק להסתבך בתוך עצמנו
דיייייייייייייי11.03.13
1
בס"ד. שמח לראות שיש גם בקרב ציבור הדל"ים יראי שמיים אמיתיים שלא נותנים לנגיעות אישיות להכריע את "ההלכה".
Shout4Heaven11.03.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24