כיכר השבת

לייק מנטורי קרתא

שילוב פינת מלחמה: "שילוב" החרדים בשמו מוביל לפיד מלחמה נגד החרדים, יביא לתוצאה הפוכה: החרדים יסתגרו, הקיצונים יתחזקו. יאיר, יש לך לייק מנטורי קרתא (חרדים)

12
משה גלסנר | כיכר השבת | כ' בסיון | 29.05.13
תוצאה הפוכה. משה גלסנר
תוצאה הפוכה. משה גלסנר (צילום: כיכר השבת)

"אתם החרדים, תפסיקו עם ההיסטריה הזו שלכם", אמר לי האיש שמולי. "אנחנו הרבה יותר ריאלים ופרגמטים בנושא הצבא ממה שאתם חושבים. אין לכם סיבה אמיתית לדאגה".

הימים, ימי ערב הבחירות לכנסת. בן שיחי, חבר בכיר ב'יש עתיד', אז – מועמד לכנסת. השיחה, סוג של ניסיון מצידו לשכנע אותי, כי אנשי יש עתיד אינם זוללי חרדים לתיאבון.

אחרי ששטח בפני את ההבדלים בין מה שהצהירו במערכת הבחירות לגבי הגיוס, לבין הפשרות שלטענתו יעשו בפועל, הסכמתי עימו - כי אם אכן כדבריו - לא נותרו פערים גדולים עד להצעות שהציבור החרדי מסוגל להסכים עימן, בקריצה או בשתיקה.

לנצח את החרדים

רק מה לעשות, העובדה הזו לא הרגיעה אותי. "הרי הגיוס איננו הסיפור האמיתי", אמרתי לו. "גם אם אפשר להגיע למתווה מוסכם, הבעיה היא, שיש עתיד לא תוכל לעמוד מאחורי שום הסדר שהחרדים יסכימו לו. הרטוריקה שיצר יאיר לפיד, מחייבת תוצאה שהחרדים יצעקו בסופה חזק "איי".

"כל הסדר שהחרדים יסכימו איתו, יחייב אתכם להקשיח עוד ועוד את התנאים, עד שהחרדים לא יוכלו לעמוד בו. ההסדר איננו פה הסיפור. המבחן שלכם הוא כמה החרדים מתנגדים לו. במילים אחרות: אתם רצים לבחירות כדי "לנצח" את החרדים. אם הם מרוצים – נכשלתם".

בן שיחי, מהמוכשרים שב"יש עתיד", איש חד לשון שמעולם לא נותר חייב, הגיב בשתיקה ארוכה. שתיקה כהודאה.

יאיר - ניצחנו - לפיד

זמן קצר אחרי הבחירות, כשאחז לפיד את הגיטרה בידו, ובפוזה של 'רוק סטאר' זעק בגרון ניחר "ניצחנו", הבנתי שהאבחנה מדויקת. בהמשך הוכח עד כמה. לא מעמד הביניים, ולא השכבות החלשות. לא החרדים, ולא ההתנחלויות. רק ה"ניצחנו" חשוב.

כך היה בנאומו הראשון כשר האוצר בכנסת, כשבחר להשתלח בחרדים באופן אישי ובפראות. זה לא היה נאום ענייני. לא היה לו כל תועלת או קשר לנושא. זה היה נאום של "ניצחנו".

ועדת ניצחנו

על רגל אחת, זהו סיפורה של ועדת פרי. ועדה שמסקנותיה מיועדות לסמן "ניצחנו" על לוח תחרות הפופוליזם. אפס של ניסיון אמיתי לפתור את הבעיה. שום הצעות רציניות שמבינות את תהליכי החברה החרדית ויכולות לספק תוצאה.

אין במסקנות הוועדה אפילו פתח של אפשרות לבן ישיבה ללכת לצבא. ומי מדבר בכלל על שוויון בנטל לערבים, או שירות שווה לבני ישיבות ההסדר. אין שם כלום, מלבד דבר אחד: ניצחנו את החרדים.

"שילוב", זוהי מילת הקסם. בשמה מלהטטים כולם על הצורך לגייס את החרדים. אלא שהמילה שילוב היא בעלת משמעות הפוכה מ"ניצחנו". ניצחון מופנה כלפי אויב. שילוב מיועד למי שרוצים לחבק. אי אפשר לעשות שילוב למי שמתייחסים אליו כאויב.

ברטוריקת השנאה שמובילה יש עתיד, המדינה והצבא הפכו, בעל כורחם, לאויבי החברה החרדית. אף אדם שפוי לא מוכן "להשתלב" אצל האויב.

תוצאה הפוכה

וזה חבל לכולנו. חבל, כי ישנם הרבה חרדים שיכולים היו להתגייס במסגרות מתאימות. חבל, כי קיצוני העדה החרדית הפכו היום לכמעט קונסנזוס בחברה החרדית ומחריפים את השיח, ואפילו קיצוני נטורי קרתא זוכים פתאום ללגיטימציה. חבל, כי גורמים מתונים בציבור החרדי בקושי מעזים להוציא את ראשם החוצה. חבל שחיילים חרדים מפחדים היום להסתובב במדים ברחובות הריכוזים החרדים, דבר שהיה קיים פעם רק במאה שערים. חבל מאוד, שבדרך לעוד כותרת, רומס לפיד את התהליך הקיים, של שילוב חרדים אמיתי.

ולסיום, הרי התחזית (גזור ושמור – למועד סיום תהליך הגיוס): אפס מתגייסים חרדים על פי החוק החדש, יהיו הסנקציות אשר יהיו. צניחה תלולה של מספר המתגייסים כיום, עד להפסקה כמעט מוחלטת של פרויקט שח"ר והנח"ל החרדי, וצמצום דרסטי של משרתי השירות האזרחי.

אבל לעזאזל, את מי זה בכלל מעניין. העיקר יאיר, שיש פוסט טוב איך ניצחנו.

תודה יאיר, נטורי קרתא עושים לך לייק.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
7
עוד אחד שמדבר.... כלך אצל כל גדולי ישראל שיצאו חוצץ גד הגיוס בכל צורה שהוא בלי פשרות וויתורים לא הקיצוניות ולא הקנאים כולם חוץ מאותו יחיד בדורו הגריא"ל שליט"א שאכן דעתו כך, אבל באו באי ביתו והכפישו שמו והם אלו שהכניסו עיין זה לאנדרלומסיה ובלבול היהדות החרדית בית הדין הגדול שבירושלים הלא המה שרי ה
חזון איש 529.05.13
6
הזמן יגיד את שלו , גם אני יושב שזו טעות , אבל לא ברור לי שהתהליך יביא לנסיגה בגיוס חרדין
אברהם29.05.13
5
שהרי הסכנה גדולה יותר מאחי מאשר מעשיו. הקבה השיב דעתו אחור לפעול באופן הטיפשי ביותר ע"מ שדווקא התקיים בע"ה מהלך הפוך של חיזוק לימוד התורה והתרחקות ממגמות מסוימות שהחלו מתפשטות במחנינו.
האופטימי29.05.13

הצגת כל התגובות

4
על מה בדיוק חבל??? ברור לכולנו, שכל התהליך שאנו עוברים הוא מלמעלה. לא ללפיד ולא לבנט יש כח, אילולא גזירת מלך. אין אתנו נביא, אך עינינו הרואות, שההתקרבות הגדולה של החרדים לרחוב ולכל מה שמאפיין אותו, הביאה אותנו למקום של "הידחקות לפינה", של שאלות קיומיות ושל בירור נוקב. נעבור את התהליך הזה בצורה נכונה
מהות26.02.14
3
אם לא יהיה לו את מי לתקוף הוא יימחק אלקטוראלית הוא חייב ליצור ולשמר שינאה בין חלקי העם ולשסות אלו באלו, ולהחזיק בסיגאר או... ולהינות להנות להנות כל הדרך לכסא...
יהיר 29.05.13
2
בלי קשר ליאיר,אבל באמת, המצב שנוצר, בולט ומחדד, את טעותינו, אם אפשר לומר, ביחס לציונות ולחילוניות, רק מכיוון שבמשך השנים, הראנו ושידרנו להם, שיש לנו איזה שהוא קשר אליהם, ואנו בני שיח עימהם, רק לכן יש להם את הפה והעזות לבוא ולנסות ולאוכלנו חיים, זה הרי ברור, שאם והיה ואנו היינו כאנשי תולדות אהרון ודו
נתי ה"חרד"02.06.13
1
בלי קשר ליאיר,אבל באמת, המצב שנוצר, בולט ומחדד, את טעותינו, אם אפשר לומר, ביחס לציונות ולחילוניות, רק מכיוון שבמשך השנים, הראנו ושידרנו להם, שיש לנו איזה שהוא קשר אליהם, ואנו בני שיח עימהם, רק לכן יש להם את הפה והעזות לבוא ולנסות ולאוכלנו חיים, זה הרי ברור, שאם והיה ואנו היינו כאנשי תולדות אהרון ודו
נתי ה"חרד"02.06.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24