כיכר השבת

בואו לא נתדרדר למלחמת אחים

השנאה הבין מגזרית מתחילה לעבור את הגבולות הסבירים, ואם לא נדאג להוריד את מפלס השנאה, יכולה להתפתח פה מלחמת אחים של ממש. הגיע הזמן להפסיק להתעסק בלכלוך, להפסיק עם מעגל האלימות המילולית, להתחיל להתנהג כמו גדולים, לקחת אחריות ולנסות לתקן את המצב במקום להתבכיין כל הזמן על כמה שונאים אותנו וכמה כולם אשמים. בואו ננסה להפסיק את השנאה (אקטואליה, מאמרים)

39
בת-שבע ברטמן | כיכר השבת | ט"ז באב | 23.07.13
בואו לא נתדרדר למלחמת אחים
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

זה מתחיל לקרות. תרחיש הבלהות הקיצוני ששכן במעמקי התודעה של כולנו מתחיל להתממש באופן מכוער ביותר. יחסי חילונים-חרדים שמעולם לא הצטיינו בקרבה יתרה מתחילים להתדרדר ולהגיע למקומות מסוכנים ממש.

מעגל של אלימות מילולית

הגיע הזמן להפסיק להתעסק בלכלוך. השנאה הבין מגזרית מתחילה לעבור את הגבולות הסבירים, ואם לא נדאג להוריד את מפלס השנאה, יכולה להתפתח פה מלחמת אחים של ממש.

פעם שמעתי את העצה האולטימטיבית לחיי נישואין מאושרים. העצה אומרת: אף פעם אל תכעסו ביחד. אם מישהו אחד כועס, השני צריך להשאר רגוע על מנת לסיים את המריבה.

מה שקורה פה הוא בדיוק ההיפך הגמור מהעצה הזאת. עלבונות ניתכים מכל עבר. הציבור החרדי מרגיש מותקף על ידי החילונים, החילונים מרגישים פגועים ומזולזלים, כל קבוצה מאשימה את רעותה בהאשמות של הסתה. כולם כועסים על כולם בבת אחת.

אבל הגיע הזמן להפסיק עם מעגל האלימות המילולית. הגיע הזמן להתנהג כמו גדולים, להתחיל לקחת אחריות ולנסות לתקן את המצב במקום להתבכיין כל הזמן על כמה שונאים אותנו וכמה כולם אשמים.

תפיסת מציאות שונה לחלוטין

הדרך היחידה להיחלץ ממעגל השנאה היא על ידי מודעות והבנה. בשביל לנסות למנוע התדרדרות כוללת, צריך להבין קצת מה קורה פה, ואיך אפשר להפסיק את זה.

הדבר החשוב ביותר הוא להבין כי חרדים וחילונים חושבים באופן שונה לחלוטין. על מנת להוריד קצת את מפלס העוינות היוצא מכל פרופורציות, נדרש מאמץ מחשבתי ויכולת לפתוח את המוח ולנסות להכנס לראש של השני, ולראות את הדברים, אפילו לרגע קט, דרך העיניים שלו.

בבסיסו של המתח בין חרדים לחילונים עומדת מערכת ערכים מנוגדת לחלוטין, ותפיסת מציאות שונה כל כך, שרק רצון עז ומאמץ ניכר יכולים לגשר עליה.

חרדים וחילונים נבדלים אלו מאלו בתפיסות הבסיסיות ביותר. תפיסות עולם מנוגדות יוצרות הבנה שונה לחלוטין של מהו טוב ומהו רע, מהם הסיבות לכך שדברים קורים בעולם, מהי משמעותה של ציונות, מהי משמעותו של לימוד התורה, איך צריכים להיראות חיים נורמטיביים ועוד אינסוף קטגוריות של תפיסות שונות לחלוטין המשפיעות על קשת רחבה של התנהגויות, דעות ועמדות.

אצלם זאת גאווה, אצלנו תועבה

ניקח לדוגמא את נושא המוסר. בעוד החילוניות מניפה אל על את דגל הסובלנות, ורואה בערכים כמו פתיחות וקבלת השונה ממך ערכים עליונים, בציבור החרדי ישנה מערכת ברורה של טוב ורע וחשיבות יתרה להצבת גבולות והתרחקות מדברים שנתפסים כרעים. הדוגמא הטובה ביותר להבדל בתפיסות המוסריות של חילונים וחרדים היא המצעד המפורסם המתרחש מדי שנה בתל אביב, תושביה החילונים של תל אביב קוראים לו מצעד הגאווה, אך בבני ברק הוא ידוע כמצעד התועבה.

אצלם זאת גאווה, אצלנו תועבה. הפגנה כנגד מצעד התועבה (ארכיון: פלאש 90)

מדובר בהבדלי תפיסה עצומים! החילוניות הקוראת לפתיחות אינה יכולה להבין את החרדיות שמתעקשת להפנות גב, להתרחק ולהסתגר. ואילו החרדיות המנסה בכל כוחה לשמר את הערכים הדתיים מזדעזעת מניפוץ ערכי המשפחה המסורתיים ומההתרסה החמורה כנגד דברי תורה.

כוחות רוחניים לעומת הסברים טבעיים

דוגמא קיצונית נוספת להבדלי תפיסה עצומים בין חילונים לחרדים היא בהענקת סיבות למתרחש בעולם. לחרדים יש תפיסת מציאות רחבה הנמתחת מעל ומעבר למה שנתפס בחושים. חרדים מאמינים במציאות רוחנית הקיימת ומשפיעה רגע רגע על המתרחש בעולם. המציאות הרוחנית הזאת נתפסת לפעמים כמציאותית הרבה יותר מהמציאות החושית שמסביב. לעומת זאת החילוניות מבינה את המציאות רק מתפיסות החושים שמסביבה, מבחינתה אין מקום לתפיסות על טבעיות ולספקולציות בנוגע לכוחות הפועלים בעולם, אלא רק לנתונים מהשטח.

גם כאן מדובר בהבדלי תפיסה עצומים הנוקבים עד תהום ומשפיעים על מגוון תחומי חיים. אני זוכרת שפעם הייתי במאה שערים ונכנסתי לדיון מעמיק עם אישה אחת שניסתה להסביר לי למה כל כך גרוע ללבוש פאה. באותה תקופה היו הרבה מאד פיגועים וזאת הייתה תחילתה של תופעת השאלים. כאשר שאלתי אותה למה היא לובשת שכבת בגדים נוספת על בגדיה הצנועים ממילא, היא הסבירה לי שהרב רבינוביץ אמר שכל אישה שלובשת שאל מעל בגדיה מצילה יהודים מפיגועים.

קשה להסביר לחילונים (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

לכו ותסבירו דבר כזה לחילונים! אפילו אני כחרדית התקשיתי קצת לקבל את ההסבר הזה. אבל כמי שמכירה את התפיסה של כוחות רוחניים שמשפיעים על המתרחש בעולם, הערכתי אותה על המסירות שלה למען עם ישראל ובהקרבתה האישית היא נתפסה בעיני כגיבורה.

נסו לספר את הסיפור הזה לחייל במארב שנמצא במשמרות בלתי פוסקות בחום הנורא, בחוסר שינה, ובכאבי גוף, והוא יוכל אולי לנסות להבין. אבל מן הסתם הריאקציה הטבעית שלו תהיה – לא מעניין אותי מה היא לובשת. שירגעו החרדים האלה מהבגדים שלהם ושיבואו להתגייס לצבא בשביל למנוע פיגועים.

התפיסות השונות הללו כל כך בסיסיות בהבנתנו את העולם ולכן הן כל כך קשות לגישור. החילוני כועס על החרדי שאינו משתתף בנטל ומעדיף להתבטל בישיבות, ואינו מבין את הגישה החרדית שבאמת ובתמים מאמינה בכל לב שללימוד התורה הזה יש משמעות רוחנית אינסופית.

רוב החרדים שאני מכירה מאמינים שכל זכותה של המדינה היא בזכות לומדי התורה שחיים בה ומקיימים אותה מבחינה רוחנית. אבל התפיסה החילונית שונה לחלוטין!! החילוניות אינה מקבלת הסברים רוחניים כאלו ודורשת עובדות בשטח. בתכלס מה שהחילוני רואה זה המון אנשים שיושבים ולומדים במקום להתגייס. הוא אינו מכיר במציאות הרוחנית שבשביל החרדים היא המציאות האמיתית.

מה אפשר לעשות?

קודם כל בא נכיר בכך שאנחנו חושבים באופן שונה לחלוטין. עצם ההכרה הזאת כבר יכולה לגרום לטיפה הבנה בינינו.

זה שאנחנו מנסים להיכנס לראש של השני, לא אומר שאנחנו מסכימים איתו או משנים את תפיסת העולם שלנו. אנחנו יכולים להמשיך ולהחזיק במערכת הערכים שלנו, אבל באותה נשימה להבין שלבני אדם אחרים ישנה מערכת ערכים אחרת. וזו זכותם.

שנית – הגיע הזמן להוקיע את האלימות. למרות שלאחרים יש זכות לגבש לעצמם כל מערכת ערכים שיבחרו, הרי שהתנהגות אלימה היא מעבר לכל סליחה או הבנה. אין מקום לביטויים חריפים ומלאי שנאה, לקריאות להסתה, או להשוואות פוגעניות.

בואו נתעסק באהבת חינם (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

בואו נתחיל לקחת אחריות על העניין. נפסיק להתעסק בשנאה וקצת יותר באהבת ישראל ובהבנה. התקופה בה אנו חיים אינה תקופה קלה, וישנם מאבקים פוליטיים אמיתיים בין המגזרים בנושאים של תקציבים וחובת הגיוס. אבל בא נתעלם מהפוליטיקאים שרוצים לחרחר ריב ומדון בינינו. נשמור על צלם האנוש שלנו ונכבד את האדם שבאדם השני.

עמוד הפייסבוק של בת שבע - לשאלות, הערות, ולייקים

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
זה תמונה מבוימת
מנח23.07.13
14
אבל חייבים לזכור דבר אחד בסיסי שמנתץ את הנסיון לבצע השוואה בין הצדדים: בעולם החילוני, תחת המשפט החילוני ובהתאם לערכים החילונים, אדם יכול ורשאי להיות חרדי. בעולם דתי וחרדי, לחילוני אין זכות קיום ודינו חיסול פיזי.
ForeverNoob23.07.13
הגזמת לחלוטין!!! מאיפה הבאת את הרעיונות המטופשים האלו
אל תמציא23.07.13
מכיר את הציטוט?
ForeverNoob23.07.13
למה זה תורה שלי או של החרדים הקב''ה העביר אותה מדור לדור וכך צריך לנהוג
אלי24.07.13
אבל יש כמה דברים שהוא מפסיד כמו כל מי שכופר, ונעשה כאויב לקב"ה ו-או לתורתו
jewish23.07.13
כל שבת בבוקר אני מתניע את המכונית ונוסע לחברים/לים/לטיול. מה דיני ע"פ התורה בה אתה מאמין?
ForeverNoob23.07.13
ממש כמו תינוק ....
בניקס24.07.13
איסור דאורייתא. שנית, זזה לגמרי לא רלוונטי להיום. אף חרדי לא ירצה שתמות או יחשוב שצריך להרוג אותך
ckunv23.07.13
ראינו מה קורה לנהגים שעוברים ברכבם בשבת באיזור שהחרדים חושבים שהוא שלהם: הפגנות המוניות, אבנים מתעופפות, סכנת נפשות. זוכר את רחוב בר-אילן? מישהו ממשליכי האבנים שם - ואבן היא נשק קטלני - התעניין בצדדים ההלכתיים של האיסור או ברלוונטיות שלו?
ForeverNoob23.07.13
כשהייתי ילדה קטנה הייתי הולכת להפגנות בבר אילן. סתם ילדים משועממים שרוצים אקשן. אסור הרי להחזיק אבנים בשבת. אז מי עושה את זה? ילדים או בני נוער שלא כל כך איכפת להם מהשבת. זה לא בא מקיצוניות דתית, ה בא מעוני ושיעמום ורצון לאקשן. מה שבטוח אף אחד לא ירצה לסקול מכונית בשבת, ולומר שזאת סכנת נפשות לנסוע ב
ckunv23.07.13
העובדות בעינן עומדות: כשמסה החרדית עוברת סף גודל מסויים היא הופכת את החיים בסביבתה לבלתי אפשריים עבור כל מי שאינו חלק ממנה. רואים את זה בירושלים, בבית שמש ומין הסתם במקומות נוספים שפחות מככבים בחדשות. זה יכול להגרם בגלל השבת, בגלל צניעות, בגלל חרד"קים, בגלל "סתם שיעמום" - תירוצים, כאמור לעיל, לא חסר
ForeverNoob23.07.13
אז תתחיל להיזהר באמת ויפה שעה אחת קודם ואגב אתה לא מאמין?
יוסלה 23.07.13
שחלקם הגדול שונה, ככל הנראה, ממה שחרדים מאמינים בהם. אני מאמין, לדוגמה, שזכותו של אדם לחיות את חייו כרצונו כל עוד הוא לא פוגע באותה הזכות אצל הזולת. האם זהו חלק מהאמונה החרדית המקובלת?
ForeverNoob23.07.13
13
מה שכתבת בעקרון נכון! חוץ מדבר אחד : השנאה הבינמגזרית מלובה על ידי הפוליטיקה החרדית והתקשורת החרדית ברגע שהפוליטיקה החרדית תחדל מכך האוירה תהיה נקיה! מספיק שתקחי את הכותרת החרדית שאומרת שכל מי שלומד תורה הולך להכנס לכלא ! שהיא במקרה הטוב הזויה הרי שפה מתחילה הבעיה !
James23.07.13
ומה שהכי הסוי זה שנראה שאתה מאמין בזה ....
אהרן23.07.13
קראתי את החוק ! מקשיב לערוצים החרדיים ! ואת הפוליטיקאים החרדיים ! אני לא צאמין שהם לא מבינים את החוק ! אני מאמין שהם מבינים שהם מאבדים את השליטה שיש להם ! זה הורס אותם ! חרדי שפתאום לא צריך אותם !
James23.07.13

הצגת כל התגובות

12
באה לברך ונמצאת מקללת כל ההבחנה הזו בין חרדים וחילוניים, חרדים ודתיים עברה מן העולם יש הרבה זרמים באמצע , יש מסורתיים שמשום מה לא התייחסת אליהם את באמת חושבת שכל מי שלא חרדי תומך במצעד הגאווה ?????? תתחילי להפנים שכל אדם נמצא בתהליך מסוייים , בשלב דתי מסויים וזה דינמי ומשתנה וכל הקטלוגים שאתם עושים
אבי23.07.13
11
ההבדל היסודי בין חרדים לחילוניים ודתיים לאומיים הוא היחס למדינת ישראל. פה זה מתחיל וגם נגמר. כל זמן שהחרדים יתייחסו למדינת ישראל כדבר שאינו באמת קיים. והכוונה שהם אפילו לא מוכנים להתפלל לשלומה. אז תישאר תהום. וכיוון שאין חלל ריק, בתוך התהום יהיו בורות ושנאה. במצב כפי שהוא היום, הדיבור על שותפות בנטל
שלום23.07.13
נמאס מהזלזול ובוז. אתם לא עושים לנו טובות! אתם כמו רסרים שנותנים לנו ציונים כל הזמן ולא תורמים כלום לשיפור. שנים של להיות בממשלה ולא מצאתם פתרון אמיתי לשום דבר. רק דחיית הקץ הבלתי נמנע!
כגד23.07.13
10
שנגזר עליהם לחיות יחד עם עם שלישי ערבי בארץ אחת, לכן צריך להיפרד, אם השמאל ואימינה, כל הערבים והחרדים יקבלו את ירושלים המאוחדת תחת שלטון הבד"ץ והמופתי, ושאר מדינת ישראל לציונים בלבד.
דן סגל23.07.13
כשהערבים ישחטו אתכם , מה תעשו ??? תצעקו לציונים, אה ????????
יוסי23.07.13
מישהו אחד כתב תגובה מפגרת, ואתה כותב "אתם", כאילו מדובר בכל החרדים שחושבים כמוהו. די כבר עם השנאה הזאת
לא הבנת??23.07.13
אתם = כל אלו שמסכימים עם הדעה הזו. זה לא משנה אם זה חילונים, דתיים או חרדים. הדעה של דן סגל אינה מקורית ויש הרבה שחוזרים עליה. ואליהם אומרים "אתם". אף אחד לא אמר שזה כל החרדים, אתה קפצת למסקנה הזו.
דויד23.07.13
9
והי תקופת המשיח
קובי23.07.13
שבו קורים כל התופעות לואי, וכמו מה שכתבת: פני הדור כפני הכלב (אגב, "פני" אלו החשובים שבדור, וגם הם כפני הכלב). * וכן כתב בספר "ליקוטי הגר"א" עם ביאור "באר יצחק" להגאון רבי יצחק אייזיק חבר זצ"ל, (דף מ,ב): שבזמן משיח בן יוסף הסטרא אחרא תתגבר ביותר, וזה לשונו: "דתרין (שני) משיחין הם.. ומשיח בן יוסף הוא
כובש ארץ ישראל23.07.13
8
אי אפשר לטמון את הראש בחול. אין טעם להגיע לעוד הסכמי סטטוס קוו דבילים. צריך לשם את הקלפים על השולחן ואם צריך להלחם אז נלחמים. כמו בין בני זוג לפעמים צריך לריב כדי להתפייס. ולפעמים חייבים להפרד גדי לחיות בשלום
כגד23.07.13
7
חד-משמעית הציונים =כופרים.והראייה מכך שנלחמים בתורת ישראל! אתם ציונים אין לכם כל קשר ליהדות כי אתם נלחמים בתורת ישראל!
יהודי לא ציוני 23.07.13
6
קוראים פה מאמר שלם על סובלנות ופתיחות ועל זה שצריך להפסיק עם השנאה לפני שזהה יוביל למלחמת אחים. וכל התגובות מלאות שנאה והבלים!!!!! בבקשה!!!! אנשים!!! תנסו קצת לראות את הטוב שבאנשים השונים!!!
סטודנטית חרדה23.07.13
5
אין זה נכון ודחוק מן האמת.עם ישדאל אחד ורוב רובו מאמינים בה.חילו יים קוראים תהלים. חילו יןת טובלות במקוה.לא יעזור תקמצוץ עיתונאים ושמאלנים הרוצים לזלוט על העם ולפצל אותו זמקומם אינו אתנו.
מאיר גאון23.07.13
4
חזל עבדו ולמדו יש בארץ 800000 משפחות שחושבים שהם תלמידי חכמים הרי כתוב לעתיד לבוא ישראל ילמדו תורה והגויים יעבדו הם ישראל והשאר גויים למען אהבת חינם לכו לעבוד ותחיי על עמלכם התורה לא מונופול של החרדים נכנסתם לדרך ללא מוצא וזה הכאב שליכם וזה הסתה וההתלהמות
חילוני חכם23.07.13
3
כבוד מפלגת הבית היהודי אחרי ששיתפתם פעולה עם יהיר השחצן לגזור את עולם התורה , הייתי רוצה להביא לכם מה שכתוב עליכם בתורה ומה רש"י הקדוש אומר שיקרה איתכם . כידוע למפלגת הבית "היהודי" יש 12 חברים שיכלו לייצג אותנו כמניין השבטים אבל בחרתם אחרת . ועוד דבר ידוע שהרבה ממפרשי התורה מביאים כל מיני גימטרי
בנט23.07.13
2
רוב החילונים לא אוחזים ממצעד הגאוה ודאי לא אוחזים את זה לגאוה מה שכתבתם שקר מיתנשא ב מרוחניות ומהשם רוב החילונים אוחזים יותר מאשר הרבה חרדים והרבה רבנים נא ליכתוב אמת
משה23.07.13
עושה רושם שעל רוב החילונים מקובל מצעד התועבה אבל למעשה רוב רובם של החילונים סולדים מזה ומתרחקים מזה, ישנם כאלה שזה לא מפר את שלוותם אבל גם לא יוצאים לרחובות להשתתף בזה ויש גם את החילונים הנגררים שיוצאים מסקרנותם לראות את הפרובוקציה המוזרה. וכמובן שכתינוקות שנשבו במידת מה הם לא מבינים את ההשלכות ההרס
י.24.07.13
כמו שרוב האנשים. גם הגוים(במערב לפחות) סולדים מאכילת גוקים. עדיין זו זכותו של כל אדם(לא יהודי) ואם מישהו יפתח מסעדה כזו לא יסכימו שיפגעו בו
אריק111216.09.13
1
דבר אחד למדתי על החרדים שהם לא מסוגלים לקבל שום ביקורת...מייד הם מסיטים כל תורה על התנהגותם כמילחמה בעולם התורה... התורה שהם מתעלמים ממנה כליל. בישיבות כמעט ולא פותחים את התורה חוץ מלקרא את הפרשה ,ועוסקים רק בפירושים לתורה גמרא משנה וכדומה.אז בוא נחזור לתורה ונתחיל מבראשית הקב`ה ברא את העולם ואת ה
GAFNY23.07.13
עברנו את הקראים מזמן... סליחה אין לך מושג על מה אני מדבר
צרלי23.07.13
בטח אין לך מושג על מה אני מדבר
בלההה24.07.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20:52

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 18:48
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24