כיכר השבת

המחאה לגיטימית, כל עוד לא שכחנו את "בן אדם לחברו" / דעה

להיות חרדי זה לא רק חובות, זה גם זכויות, אחת הזכויות הגדולות היא ערכי בן אדם לחברו. אחרת, במה אנחנו מתגאים? ירוחם אסטריכר כותב על התקרית בין המתנדבים החרדים והשר אורי אורבך (מאמרים,חרדים)

25
ירוחם אסטריכר | כיכר השבת | ט"ז בטבת | 19.12.13
המחאה לגיטימית, כל עוד לא שכחנו את "בן אדם לחברו" / דעה
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

אמש, בכנס הוקרה ליוצאי השירות האזרחי, הוזמן השר אורי אורבך - שמנהלת השירות האזרחי כפופה למשרדו - לנאום באירוע. משעלה השר לבמה, החלו קריאות מחאה באולם. מהר מאוד הקריאות הפכו לשירת "עוצו עצה" בסגנון מפגיני יוצאי מאה שערים.

יו"ר המנהלת שר שלום ג'רבי, ניסה להסות את ההמון ללא הצלחה, והשר שניסה בכל זאת להמשיך בנאומו, נאלץ לוותר על הרעיון וירד מהבמה בבושת פנים.

המחאה באה על רקע המלחמה בעולם הישיבות שמובילים במפלגתו של אורבך - בשותפות עם מפלגת יש עתיד שלא מבדילה בין לומדי תורה לסתם חובשי ספסלים, ומעוניינת לגייס את כולם לשירות בזמן שלדברי שר הביטחון אין בהם צורך.

הכעס של הציבור החרדי מובן ללא ספק, המחאה נגד מי שמנסה לפגוע בעולם הישיבות, איננה רק נחלתן של לומדי התורה בישיבות ובכוללים אלא גם של מי שבחר במסלול של עבודתו אומנותו ואפילו מי שבחר להתגייס לשירות צבאי או אזרחי. גם הוא - על פי רוב, דורש ועומד על חובת המחאה נגד כל מצב של גיוס בכפייה של מי שחפץ לשבת ללמוד בהיכל השם.

השר אורי אורבך באירוע (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

אולם דווקא בשל מה שאנו כחרדים מייצגים, הדרישה שלנו להכיר בדרכנו התורנית המונעת מערכים של תורה - מחייבת אותנו להתנהגות שונה מהתנהגותם של מפגינים קולניים בצמתים או ליד גדר המערכת.

צרם לי לראות את המחזה המביש הזה שבו קבוצת אנשים שסיימה את דרכה בעולם התורה ויצאה לעולם העבודה דרך שירות כזה או אחר, קיבלה את האפשרות לעשות שירות אזרחי במקום שירות צבאי, וכל זה כי אורח חייהם שונה מזה של סתם אזרח חילוני, הם התנהגו בצורה מבישה שלא עולה בקנה אחד עם דרך התורה.

תוכחה ומחאה, הן לא דברים חדשים וכבר מוזכרים בתורה. ידוע כבר שכתוב "הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא", - כלומר גם לזכות או בעצם לחובת ההוכחה יש כללים. השאלה היא האם המוחים והמוכיחים עשו זאת כקנאות לשם שמים, או שמא כי זה מצטייר טוב בעיניהם?

לצערי, אני ממש לא בטוח שמחזה כזה הוא לצורך קידוש שם שמים. גם לא נראה לי שהרואה אותם יאמר אשרי מי שלמדם תורה או אשרי יולדתם.

למי ששכח, להיות חרדי זה לא רק חובות, זה גם זכויות, אחת הזכויות הגדולות של להיות חרדי זה להיות בעל ערכים של בן אדם לחברו. אחרת, במה אנו מתגאים, הרי גם הקוריאנים לומדים היום תורה.

ולכן, כל פעולה שנעשית, צריכה להיעשות במחשבה של האם היא נעשית לשם שמים והאם היא תגרום לקידוש השם או חלילה להפך.

אסור לשכוח שבשיח הזה, בו אנו דורשים ואף נלחמים על מה שבו אנו מאמינים, אנחנו לא יכולים לאמץ את הדרך שבה נוהגים היריבים שלנו שלא פועלים בדרך התורה ולא משדרים שיש להם מה למכור.

אנו, בשונה מהם, באים בשם השם ודורשים שיתנהגו אלינו על פי דרך זו. דרישה זו מחייבת קודם כל אותנו כחרדים, עוד לפני שאנו דורשים מאחרים להבין את דרכנו.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
אף אחד לא איפשר להם לעשות שרות בדרך אחרת, אלא הם אולצו לשרות באופן כפייתי מובהק!!! לאף אחד לא מגיע תודה על כך, ואורי אורבך שמוביל קו ברור עם המפלגה שלו, של העברת הציבור החרדי על דתו, לא ראוי לבא להזדהות עם החרדים בשורות השרות האזרחי, ולא מגיע לו מאיתנו שום רמז. הוא וכל חבריו הם בבחינת "רודף" הכלול א
יהודה קטשנבוים23.12.13
13
כאשר בחורים יושבים בחלק הקדמי של האוטובוס ולא קמים בפני זקנות הנאלצות לחפש להן מקום בחלקו האחורי, והכל במסווה של קדושה, כאשר פוגעים בחיילים והרבנים שותקים כאילו אין זה תפקידם להדריך את העם, כאשר בשם הצייות המוחלט אנו מתחילים לאבד צלם אנוש, מה לנו כי נלין על נערים. הם עושים בדיוק מה שחינכנו אותם.
רפאל19.12.13
נאור מאוד, מאוד ! -> שקץ !
נכון19.12.13
12
חשבתי שאני יחיד שחושב כך ושאולי לפי דרכם גם אינם צודקים עוד אפשר להבין את "כאיבם" גם אם אי אפשר לקבל את הדרך שחלקם הביעו את כאבם וכל זאת לא על יאיר או נפתלי אלא על אורי אורבך שאינו יכול להיות כה עצמאי ולא ממש בעצמו נגד חרדים אלא חייב לנהוג כהכתבת יושב ראש המפלגה וגם אם היה מתמרד נגדם לא היה יוצא לנו
חרדי119.12.13
וכדי שלא נגלה שאנו הרבים הם המועטים, שאנו ערכי התורה והמוסר לנגד עינינו ואילו הם זורקים אברכים ומפרקים ישיבות רק כדי לבסס את שליטתם, אין להם ברירה אלא למנוע מאתנו אינטרנט.
רפאל19.12.13
"מחנך"הדגול = חפשי "החכם" = "כלב-הנובח" ! ואו השמות אשר הוא בעצמו -> בחר לעצמו !
סתום, סתום !19.12.13
מורגש שאתה מהזרם הקיצוני
ביתר22.12.13

הצגת כל התגובות

11
סתם התפרצות שלא תצא ממנה תועלת, אולי רק נזק כי עכשיו כשאורי אורבך השר הממונה על השירות האזרחי הוא יכול לשים מקלות בגלגלים ולגרום שלא תהיה יותר את הקומבינה הזו. ובאמת שקידוש הזם לא היה פה אלא רק חילול השם ח"ו
מקדש השבת20.12.13
10
כשאר המזרוחניקים והחילונים יתנהגו עלינו בנימוס ו"בבין אדם לחברו" יהיה לכם פתחון פה! אנו במלחמה, ובמלחמה לא מצדיקים את הצד השני. בלי בג"צ ובלי בצלם! כל המתייפייפים רק מזיקים!
יוסי19.12.13
9
בס"ד אני ממש לא קיצוני בדעותי . אם היה המחאה באלימות מילולית או פיזית גם אני נגד . אבל לשיר ולא להקשיב בזמן שקפו עליהם , זה "דמוקרטי'ה " ,
צבי19.12.13
ומי אמר שתורתנו הקדושה-תורת ה' התברך > היא דמוקרטית ?! תורת עמי-ארצות מיצרים עמי-הארצות במשכן עמי-הארצות=במושב הליצים !
תורת עמי-ארצות19.12.13
8
החרדים מהחוג הליטאי והחסידי מקפידים לכאורה רק על מצוות שבין אדם למקום, שכן אם הם באמת היו אדוקים במצוות האל, הם היו מבינים שחובה לאהוב את הספרדים, החילונים , את כולם! לאשכנזים אין שום ואהבת לרעך כמוך ולא אהבת ישראל: מה כן יש? סלקציה בסמינרים, בישיבות ואפיה לא? סתם רעים, בלי שום רגש יהודי אמיתי.
shay157119.12.13
7
תרתי דסתרי: בכנס הכרת-הטוב לחרדים, התפרעו בו חרדים "לא תתעב מצרי, כי גר היית בארצו" (במדבר לא ו). הכרת הטוב הינה מידה כל כך חשובה, שלמרות שארץ מצרים היתה מחנה-השמדה לתינוקות זכרים, והיהודים עבדו בה בפרך – הקב"ה מורה לנו "לא תתעב מצרי" כי שם היה לך מקום לשים את הראש. בכנס הכרת הטוב ליוצאי השירות ה
דוד20.12.13
6
אף אחד לא רגם אותו באבנים וגם לא בביצים אז מחו קצת אז מה קרה? כשכואב צועקים!!!!!!!!!!!!!!!!! לזה שום קשר לבנאדם לחברו אל תציע הצעת אי אמון בממשלה , אולי זה פוגע ברה"מ????????????
אריק19.12.13
5
אז לך תתווכח עם דוד המלך . אתה יותר מנומס מדוד המלך עליו השלום? מי אתה שתחליט מתי לקיים מצות ואהבת לרעך ומתי צריך להילחם ולמחות כנגד הרשעים ושותפיהם?
תהילים19.12.13
4
התועלת שהבית היהודי לא יוכלו להתהדר בדאגתם לחרדים המסכנים שרוצים לצאת לעבוד וכו' וכביכול יש חרדים "רעים"-הפוליטיקאים ו"טובים"-המשרתים והעובדים וירוחם אתה קצת נחיתי!
ירא שמים19.12.13
3
נהיו לי מנומסים, מספיק סבלנו עם הנימוסיות שלנו והטוב לב שלנו. כשדורכים על הרגל צועקים איי גם כשזה לא מנומס... ודווקא להיפך המקרה הזה הראה את ההבדל בין מחאה חילונית למחאה חרדית, מה קרה מה עשו סה"כ שרו בצורה מכובדת ולא נתנו לו לדבר, אולי צריך גם לנשק לו את הרגליים?
יוסי19.12.13
2
כאשר עורכים חיסול ממוקד לעולם הישיבות החרדיות ודה-לגיטימציה לכל חרדי באשר הוא והכל תחת גילגולי העיניים שמתחת לכיפלה המחוררת היהדות אינה נצרות!! אם סוטרים לך על הלחי אל תתן את הלחי השניה. מי שמכונים בתקשורת "תולעים ועלוקות שחורות " יגיבו כרצונם לאלו ששחטו להם צלם אנוש
רחל רובין19.12.13
1
אנשי טוב היקרים תפסיקו להתחנף לטינופת אנשי המזחי ולממסד המדינה
משרת בשרות אזרח19.12.13
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24