כיכר השבת

אנחנו גורמים לתופעת היוצאים בשאלה

המסגרת במתכונתה הנוכחית לא מתאימה לכולם. צעירים רבים לא קלה עליהם הדרך ולא מוצאים עצמם מתאימים לתבנית הנוקשה, במקום שיחפשו דרך המתאימה יותר להם, ויש הרבה מאד דרכים לעבוד את ה', הם נתקלים בסבר פנים חמור – "לא כך נוהגים אצלנו". במקום לעזור ולאפשר לכל אחד לבחור דרך, גורמים להם לעזוב את הדרך לחלוטין (דעות, חרדים)

20
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ח' בשבט | 09.01.14
אנחנו גורמים לתופעת היוצאים בשאלה
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

מספר מקרים מצערים מאד קרו בזמן האחרון, והם מציפים בכוח בעיה המודחקת ואף מוסתרת בציבוריות החרדית. אני מכוון דברי לתופעת החוזרים בשאלה, אשר בעת האחרונה אף מנסים להתגבש לסוג של קהילה. אי אפשר להתעלם מקיומה של תופעה זו, אי אפשר להתעלם מהאנשים הנמצאים במצב בקו התפר שבין העולמות, פעמים לא פה ולא שם.

כחברה השואפת לשלמות, חובה עלינו לקחת אחריות ולטפל בנושא, אסור להדחיק ולהתעלם. התעלמות לא תפתור בעיה, היא רק תגרום לכך שתתרחב ותתפרץ בשלב מאוחר יותר באופן משמעותי וכואב הרבה יותר.

עבור רבים נושא זה אינו קל, במיוחד שביקורת על המתרחש במגזר החרדי מתפרשת פעמים כביקורת על הדרך החרדית ועל האמונה בכלל, ולא היא. אין אדם מושלם, ולפיכך גם חברה של אנשים לא מושלמים בהכרח תהיה חברה לא מושלמת. ירדנו לעולם זה כדי לנסות לתקן עולם, כלומר כדי לצלול דווקא למקומות הצריכים תיקון ולעשות כל מאמץ כדי לשפר ולתקן. התעלמות מבעיה זו גם בריחה מהמטרה לשמה נוצרנו.

החברה החרדית טובה מהאלטרנטיבות, אך זו לא ראיה לכך שחברה זו מושלמת. זה גם לא מתיר לנו לנוח על זרי דפנה תוך הסתמכות על התירוץ "הם גרועים יותר". חובה עלינו להביט אל המציאות בעין נכוחה, כי בסופו של דבר מדובר בדיני נפשות. התעלמות לא תפתור מאומה.

רבים מהחוזרים בשאלה (אם כי לא כולם), בני נוער או מבוגרים, לא בחרו להגיע למקום זה, הם נבעטו לשם בידי הסביבה הקהילתית שלהם, פעמים בידי מחנכיהם, פעמים בידי הוריהם ממש. הם נבעטו בכוח מן הסביבה הטבעית שלהם, הורחקו שלא מרצון.

מדוע זה קורה, ומדוע זה חוזר שוב ושוב?

המסגרת במתכונתה הנוכחית לא מתאימה לכולם, בקהילות שונות ובחוגים שונים יש ניסיון ליצור עולם דיכוטמי של שחור ולבן בלא כל דרך ביניים של אפור. זו "דרך החינוך שלנו", כזה ראה וקדש, אין כל דרך אחרת. צעירים רבים לא קלה עליהם הדרך ולא מוצאים עצמם מתאימים לתבנית הנוקשה. לא לכולם אותן היכולות, אותם הכישרונות ואותן התכונות. במקום שיחפשו דרך המתאימה יותר להם, ויש הרבה מאד דרכים לעבוד את ה', הם נתקלים בסבר פנים חמור – "לא כך נוהגים אצלנו". במקום לעזור ולאפשר לכל אחד לבחור דרך, גורמים להם לעזוב את הדרך לחלוטין.

הורים ומחנכים צריכים לדעת שישנן דרכים רבות לעבוד את ה', ולא לכולם מתאימה הדרך הנחשבת בחוג שלהם. עבור הורים רבים מדובר בכאב עצום, אך אסור שהכאב יתורגם למדיניות חינוכית הרסנית. הורים ומחנכים צריכים לקחת אחריות, אסור לבעוט ולהשליך את הנופל, ובטח שלא להשליך אבן אחר הנופל. כעס יגרום לנזק בלבד, בשום אופן לא לתיקון. יש להכיל את השונות, ולהמשיך לקבל, לאהוב ולתמוך גם באלה שלא בדיוק ממשיכים מסלול בית אבא. יש להמשיך להוות קן חם ובסיס משען לכל "פיקדון" שקיבלנו מהשמים, גם כשזה לא קל. אחרי הכל, בדיני נפשות עסקינן וחמירא סכנתא מאיסורא (ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במנהגים באינם איסור).

אם יזכו הנערים (וגם המבוגרים) השונים ליחס מכובד ומכבד, ימשיכו גם הם לכבד את בית אבא למרות שלא ממשיכים דרכו.

מעבר לזאת, כחברה אסור לנו שנהיה חברה משטרית אשר מאיימת על העוזבים אותה, אסור אפילו להצטייר ככזו. אם נזקק מישהו לעשות שימוש בכוח האיום או בכוח הכעס, אות הוא שאין לו מהות מספקת ואין לו משקל רוחני מספק כדי ליצור משיכה לדרכו. אם אנשים הולכים בדרך מסויימת מכוח הפחד, אות הוא כי לא בדרך נכונה הם הולכים.

דרכיה דרכי נועם, ואם כחברה נשכיל להתגבר על הכאב ולקחת אחריות גם על השונה, אזי בהחלט שעשינו צעד נוסף לשלמות. צעד נוסף לתפקידנו בעולם.

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
14
תאמינו או לא, יש מאיתנו שיוצאים מהחברה החרדית, מתוך בחירה. בחירה אמיצה ומפוכחת. איננו נפלטים החוצה בשום צורה שהיא. החלטנו לחתור לאמת תוך ידיעה שאנו עלולים לשלם על כך מחיר כבד, לעיתים כבד מנשוא. עדיפה עלי הכתף הקרה על פני חיבוק הדוב. עדיפה עלי שנאה יוקדת על פני פטרנליזם באצטלה ליברלית. איננו נוער נוש
שפינוזה, ברוך הוא. 10.01.14
13
גם כי יזקין, לא יסור ממנה. אומרים חז"ל על יצחק אבינו שהוא טעה בכך שחינך את יעקב ועשיו לשבת בישיבה . עשיו היה איש שדה ותפקידו המקורי היה כמו התפקיד של זבולון בזמן שיששכר יושב ולומד - לאפשר ליעקב ללמוד בלי דאגות של פרנסה. לאן הגיע עשיו כולנו יודעים ואם לא חז"ל, היה מפחיד לומר דבר כזה על יצחק אבינו. עם
ערן10.01.14
12
אני מקווה שהלידים בדור הזה לא יצטרכו לסבול כלכך הרבה כמו שאני סבלתי.. שתתנו להם מקום להאמין בה' יחד עם הצרכים של העולם הזה.. אני כבר מקרה אבוד מבחינתכם :(
סאם וואן10.01.14

הצגת כל התגובות

11
כל מילה פנינה. די לטרור , די לאלימות, די לשפוט כל אדם. מי שמכם לשופטים? חיו ותנו לחיות. יישר כח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חני10.01.14
10
שיש לנו את רבי נחמן מברסלב. אשרינו מה טוב חלקינו. שלימד כבר לפני 200 שנה מה שהדור שלנו צריך היום. נחמה :)
יצחק15.01.14
9
כל דת שפוחדת מההשכלה, מהקידמה,מהביקורת (כן,גם ביקורת המקרא) זו הוכחה חותכת שהיא איננה נכונה וחסרת כלים להתמודד. מטמינים את הראש בחול, סוגרים את עיני הנוער, ובא לציון גואל...
רמי10.01.14
8
,,חייו לחיות כחרדי כל חייו. הציבור החרדי הוא העילית של עם ישראל, כמו סיירת מטכ"ל. לכן צריכה להיות ברירה מתמדת בציבור החרדי, אשר תשאיר רק את הטובים ביותר. ומי שאינו מסוגל לעמוד בדרישות הגבוהות, שיהיה חילוני או שיתאבד.
דן סגל09.01.14
מקווה בכל אופן.
הזוי09.01.14
לחילונים אחרים לתת מכות לחרדים. הוא אומר שחרדים מותר לפלות ועוד ועוד...
שמואל בן-אברהם09.01.14
דן המטומטם כמה רוע נפלט לך מהפה אתה מדבר על עיליטה אבל למעשה אתה זבל חלאת המין האנושי ואני מאחל לך שיאנסו אותך 3 סודנים איך שיצא כיפור פייייישיייייייייי גועל נפש יה כלב בן כלב
חרדי מרצון10.01.14
לא מובן איזה מסר ניסית לומר פה.. בוא נפתח תקלפים מר מושלם מהצמרת שמטייל באינטרנט, כל מילה שלך היא חילול השם גמור ומי הוריד אותך לעולם לשפוט את עם ישראל ומה נקרא ו"אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו" או במילים יותר יפות - למה מי אתה בכלל? - עולם הפוך ראיתי - בן אדם צריך להיות נקי מול השם יתברך וא
o&n10.01.14
7
כשלא הולכים בדרך הזאת אז פשוט עוזבים את כל הדת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יפה יוסף12.01.14
6
אתה מבין שכתבתה תשובה חסרת טעם וערך ושאני כותב שאצה מבין אני יודע ובטוח שאתה חסר תועלת ומה שבטוח יראת שמים . כל בן אדם הוא שונה וכך ניבראנו. ותפקידנו לקבל את האחר . והכי חשוב זה לעבוד על מידות טובות שזה המקור לחינוך תורני ולבריאות פרנסה ולכל הדברים הטובים . רק זה רק זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלו
Re10.01.14
5
הם רצים לדאוג לקירוב של רחוקים, ועוד מגייסים תרומות בשביל זה. שבכסף הזה יטפלו בקירוב הקרובים ויטפלו בבחורים שלא ינשרו, עניי עירך קודמים.
דני23.06.16
4
הכי הרבה יוצאים בשאלה. השיטה הזאת לא רק פסולה ע"פ התורה, אלא, גם המציאות מוכיחה, אתה מנסה בכך לבלום את החזרה בשאלה אך למעשה אתה תגדיל אותה. וזה בדוק.
שמואל בן-אברהם09.01.14
3
ההורים ורק ההורים אשמים.קיבלתם נשמה יקרה מבורא עולם עם ניסיון,אבל אתם החלטתם שהנסיון לא מתאים לכם!!!! לא שווה שום מצוה שבעולם לעומת צער של נשמה יהודית אתם ורק אתם תתנו את הדין בבוא היום!!!
אמא11.01.14
2
כיוצא בשאלה אני מעריץ אותך על היושר והכנות בכתיבת דעתך, הלא פופולארית בעולם שבו אתה חי. מקווה שההערצה שלי לא פוגעת בך. דע, כי הדעה שהעלית פה נלחשת כבר שנים בחדרי חדרים אך אסורה להאמר ברבים. צורת הסתרה זו ורבות כמוה גורמת לאנשים ה"שקופים" להעדיף לצאת לעולם החילוני ולהתמודד עם המצוקה שלהם ברבים [זה כו
מעריץ10.01.14
1
ובמיוחד שהנוקשות בא על ידי כנופיות אלימות שנשלחו על ידי רבנים להכות הנערים ונערות. ועוד עם צעקות כמו "אני רוצה לראות דם ספרדי שופע!" כן קראתם נכון! כך היה בביתר עילית בפקודת בתי דין העיר!!!
רב גדעון09.01.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24