כיכר השבת

האיום הגדול ביותר על החינוך - התערבות ממשלתית

גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שאכן דרוש שינוי, אסור להתפתות ולהסכים לעירוב המדינה בחינוך החרדי. אסור שהפיתוי הכספי יעוור עיני חכמים, ויצור תקדים שאחריתו רעה. הטור השבועי של דוד רוזנטל (מאמרים, חרדים)

25
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ה' בניסן | 05.04.14
שר החינוך שי פירון
שר החינוך שי פירון (צילום: פלאש 90)

התפרסם באחרונה אודות כך ששר החינוך שי פירון מעוניין להביא לשינוי משמעותי בחינוך החרדי, והקצה לכך מאות מליוני שקלים. הנושא עבר באופן שקט למדי מתחת לסדר היום הציבורי, הן של העיתונות החרדית והן הכללית, למרות שמדובר בסוגיה עקרונית דמוקרטית מורכבת למדי. גם אם נצא מתוך נקודת הנחה שאכן דרוש שינוי, אסור להתפתות לו ולהסכים לעירוב המדינה בחינוך. אסור שהפיתוי הכספי יעוור עיני חכמים, ויצור תקדים שאחריתו רעה.

ראשית, האמירה כי החינוך החרדי כיום הוא בדיוק כמו לפני אלפי שנים חוטאת לאמת. החינוך היהודי עבר שינויים רבים והתאמות רבות למציאות המשתנה, ובהובלת הרבנים שבכל דור ודור. עצם זה שבנות לומדות יהדות ומקצועות חול בבית ספר ובסמינר, זהו חידוש שנולד לפני כמאה שנה בהובלתה של שרה שנירר בפולין. כיום, גם בכל החיידרים לומדים לפחות כשעה ביום לימודי חול, גם זה לא היה לפני מאה שנה. היהדות התורנית השכילה תמיד להתאים את החינוך לסביבה ולתקופה, ואין בכך חידוש או פסול. הדיון על תכני החינוך התורני ראוי לו שתקיים, אך בלא שום מעורבות של גורם ממשלתי חיצוני. שרה שנירר לא קיבלה הוראות מממשלת פולין, וגם לימודי החול כיום לבנים גם הם לא בהוראת ממשלה.

הדיון העיקרי והחשוב הוא על הלגיטימיות של ממשלה לכפות תכנים חינוכיים על קבוצות מיעוט, או אל אזרחים בכלל. דיון זה יש להציף בכל הזדמנות, ולהצביע על הרודנות שבהצעת הממשלה. במדינה שבהגדרתה כל אזרח הוא חופשי ועומד ברשות עצמו, האם יש מקום להתערבות הממשלה בחירות הפרט ובשלילת החופש של ההורה לבחור את אופן החינוך של ילדיו? האם מותר לה לממשלה "לקדם" ערכים כאלה או אחרים? ואם זה מתקבע בדעת הקהל כהתערבות לגיטימית, אזי היכן הגבול – מה שונה זה מה"חינוך מחדש" אותו הנהיגו מדינות טוטליטאריות?

כל אדם אשר חרד לחופש הדת ולחירות שלו ושל ילדיו, כל אדם אשר דוגל בדמוקרטיה, חובה עליו לעמוד בעוז ולהתנגד לכל ניסיון ולו הקל ביותר של מעורבות ממשלתית בחינוך החרדי. נכון לעכשיו הדיון הוא עקרוני - האם מותר לממשלה להתערב ו"לקדם" רעיונות ומקצועות בניגוד לרצונו החופשי של האזרח. באם תיווצר הסכמה כלשהי, ולו הקלה ביותר, למשל רק שעה ביום לימודי ליב"ה הכוללים רק מתמטיקה ואנגלית, אזי הדיון מפסיק להיות עקרוני ועובר להיות כמותי. מוסכם שמותר לה למדינה להתערב, והדיון הוא רק על הכמות – האם רק שעה ביום ורק מקצועות מסויימים, או שמונה שעות ביום ורק תכנים "הכרחיים לחיים בעולם המודרני". על עיקרון קל להגן, הכמותיות היא מדרון חלקלק. אם הסכמת לשעה וחצי ביום, מדוע שזה לא יהפוך לשעתיים? ואולי גם ביולוגיה, פילוסופיה, משפט, ביקורת המקרא ועוד, גם הם "הכרחיים כדי להסתדר בעולם המודרני", למה זה מותר וזה אסור? החירות מרגע שאובדת אין כמעט אפשרות להחזירה, אולי רק במחיר דמים.

בנוסף, התייחסות למקצועות טכניים ולכאורה לא ערכיים כמו האנגלית ומתמטיקה כהכרחיים לחיים, מבטאת השקפת עולם הרואה בהצלחה חומרית "הצלחה בחיים". מדובר אם כך לא רק בכפייה של כלים טכניים, אלא כפייה עקרונית של ערכים על אוכלוסייה הדוגלת בערכים שונים לחלוטין. מדוע מותר לה לממשלה לקבוע סולם ערכים ולהשתמש בכספי המסים של כלל האזרחים כדי לכפות ערכים ספציפיים על כולם?

ולסיום, צריך להיות הוגנים ולדבוק בעקרון עד הסוף. אם אנו דורשים עצמאות וחירות מן הממשל כדי לקיים אורח חיים מסויים, על פי אותו עקרון יש לכבד גם את חירותם של אחרים לחיות באופן אותו הם מוצאים לנכון. יש סתירה ברורה בין חקיקה דתית הכופה ערכים על אחרים, לבין הדרישה לשמור על עצמאות וחירות הערכים שלנו. זו לא רק הגינות אינטלקטואלית, אלא גם תועלתנות פרקטית בסופו של דבר. חקיקה דתית גרמה תמיד לזלזול גורף בדת, למשל חוקי החמץ בפסח או המנוחה בשבת שהיו ללעג. בעוד ערכים ומצוות שלא עוגנו בחקיקה זוכים לכבוד ואף לקונצנזוס ציבורי, כמו למשל ברית המילה ויום כיפור.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
שים לב מה קרא בהעברת התקציב האחרונה, לא היה ניתן להפסיק את התשלום עבור בתי הספר של החינוך שאינו מוכר כי לא הייתה רשת של חינוך ממלכתי חרדי. וכן הייתה טענה נכונה מצד בתי הספר שלא ממש ניסו לכפות עליהם את עניין הליב"ה. מה שינוי הגדול, יש רשת ממלכתית חרדית אם המעיין ועוד בתי ספר, וגם יש נסויון להכניס את
בית שמש06.04.14
15
אני לא מביע כעת עמדה באשר לדרך שמציע שי פירון כדי לתמרץ לימודי מתמטיקה ואנגלית אבל כל בר דעת המצוי בעולם ההכשרה יודע שלימודי מתמטיקה ואנגלית בגילאים צעירים הם חיונים כדי להכשיר את הנער לעולם התעסוקה בעתיד ואין לכך שום קשר ל"ערכים" כפי שהכותב הנכבד כותב. זאת ועוד אל לנו לשכוח שהמדינה מממנת את מערכת
יודא06.04.14
14
גם זה יעבור, כי זה גם תחת ממשלת הזמן, אבל אנחנו עם הנצח מעל כל מדידה והגבלה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פירוני06.04.14
הקומוניסטים, הפשיסטים והנצים מאחרינו - וגם את ה"ציונים" בעזרת השם נעבור !‎
ה06.04.14

הצגת כל התגובות

13
ככה זה כאשר הרצל-המשומד הוא עבודה הזרה !
ה06.04.14
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון06.04.14
11
חלקו הראשון של המאמר נכון, גם אם די ברור לכל. עם זאת, הסיומת של הדברים נשמעת דמגוגית ואינה מקובלת, לפחות משני טעמים מרכזיים: 1. החוקים הדתיים מתייחסים להתנהגות הצבורית במרחב הציבורי ולא לקביעת אורח החיים הפרטי או אפילו הסמי-צבורי, כמו למשל תכנית הלימודים בבתי הספר ה"ממלכתיים". 2. יהודים מקפידים לבצ
יהודי06.04.14
10
זו איננה התערבות כשהממשלה קובעת עדיפות בתקציב למי שמלמד דברים שחשובים לדעתה כי אחרת מי לדעתך המלומדת יקבע מה חשוב כדי לתקצבו הרי לא יעלה על הדעת שחינוך כ"לב טהור" לדוגמא יתוקצב גם אם זה היה חוקי
אפי06.04.14
שום ממשלה בעולם לא קבע בעבר וגם לא תקבע היום לעם ישראל את עתידו הרוחני !
המאורר06.04.14
הממשלה מחוייבת בחינוך של כל אזרחיה. ברור שהיא לא תממן דברים לא חוקיים, אבל התערבות בתכני לימוד מלמדת אותנו שגם לימודי האזרחות של פירון לא הפנימו אצלו את הדמוקרטיה.
שי טירון06.04.14
אם הייתה לומד אזרחות היית מבין שיש גישות שונות בדמוקרטיה כלפי התערבות בחינוך. בארה"ב בית ספר שלא עומד בקריטריונים אינו מתוקצב נקודה ולא משנה איזו דת זה.
יניב09.04.14
9
האם אתה עזרת וסייעת לאלי כהן החילוני בבית שמש להיבחר? אם כן אתה חושב ששכחנו? אתה חושב שניתן לסלוח לך על זה? ואתה עוד מעיז להביע "דעות"!? תגיד אתה לא מתבייש? לך לכל הרוחות ותעזוב אותנו לנפשנו! כל הנ"ל אם זה באמת נכונה השמועה הנ"ל
בושה לאתר כאן06.04.14
8
הוא מי שמנצל אותו כדי לסדר עבודה לבני משפחתו (מהדרים ב "מבשרך על תתעלם" על חשבון הציבור). התחושה שלא משנה כמה שאת טוב, אם אתה לא קרוב משפחה של... לא תהיה לך משרת הוראה יוצרת אוירת נכאים. גם התחושה שאין מה להתלונן על המשיב אצל ראש הישיבה (כי האב תמיד יצדיק את בנו) אינה תורמת למערכת. במקום למהר ל
רפאל06.04.14
7
המסרב ללנד בניו ליב'ה שיסרב לקחת ביטוח לאומי, שהרי ב'ל הוא תשלום קולקטיבי שמבוסס על הכנסה עתידית. האומר 'בני לא יתרום חלקו בעתיד ככולם' מין הדין שלא ייטול חלקו כיום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירושלמי06.04.14
6
איך לפיד ופירון רוצים להוציא את התורה מעם ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החרדי הגאה05.04.14
5
,,נבלה טובה מהם. החילונים רוצים לגדל דור של בחורי ישיבות שיש להם גם דעת להבחין בין טוב לרע. אם יצליחו לא ישמעו יותר לגדולי הדור שאין להם דעת, ויצמיחו מתוכם גדולי דור כאבן עזרא, רלב"ג,הרמב"ם. גם חכמים וגם משכילים.
דן סגל06.04.14
אני נכנס לאתר רק כדי לקרוא את התגובות שלך, כבוד הרב!
דוד06.04.14
4
גם להם מותר ללמוד ליבה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי06.04.14
3
קָרַע יְהוָה אֶת-מַמְלְכוּת יִשְׂרָאֵל מֵעָלֶיךָ, הַיּוֹם; וּנְתָנָהּ, לְרֵעֲךָ הַטּוֹב מִמֶּךָּ. וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל, לֹא יְשַׁקֵּר וְלֹא יִנָּחֵם
חיים06.04.14
2
אם היו שולחים לצבא מרצונם את אלה שלא נועדו ללמוד תורה לא היה צורך בחוק טל ולא בחוק החדש. אם היו מכניסים ליב'ה מרצונם ודעתם-לא היה מקום להתערבות המדינה. אבל עם הנהגה חלשה וקצרת רואי שפוחדת לחדש דבבר אחד-זה מה שמקבלים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירושלמי06.04.14
1
בלי שהחרדים יהיו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שסניק גאה06.04.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

כמאה רבני ערים ברוסיה שבתו בעיר קלינינגרד | תיעוד מרהיב

חזקי שטרן | 20.05.24

"מורדים בגדולי ישראל"

מאות תלמידי ישיבות הפגינו בבני ברק: "חוק הגיוס מסוכן; מסכנים את עתידנו הרוחני"

חזקי שטרן | 20.05.24

"עליה במקרי הכוויות"

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 20.05.24
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

האקדמיה החדשה

תוכנית חדשנית שמשלבת לימודים אקדמיים כבר בגיל צעיר

כיכר בשיתוף משרד החינוך | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24
ש

הזדמנות להשפעה ולהובלת שינוי

להשפיע: תוכנית הצוערים לשלטון המקומי מגייסת מועמדים

כיכר בשיתוף עתודות לישראל | מקודם

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם