כיכר השבת

לבלרי ההשקפה חוששים / טור אישי

לבלרי ההשקפה, הסירו דאגה מלבכם, אנחנו בטוחים בצדקת דרכינו! האור הבוהק והטוב שיש בנו לא יתעמעם גם אם נפגש בקרני אור הבוקעים מהמגזר הד"לי בשעתו הקשה (דעה)

25
הרב דוד בלוך | כיכר השבת | כ"ו בסיון | 24.06.14
לבלרי ההשקפה חוששים / טור אישי
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

שעה יפה של אחדות.

כולם מתפללים ודואבים את סבלם של החטופים ומשפחותיהם.

כולם! מאדמו"רים שעוצרים את השמחה ועם כל אלפי המשתתפים זועקים תפילה, גדולי ישראל שקוראים לחיזוק בתפילה ובמעשים טובים וקהל היראים נענה בהמוניו, הישיבות בארץ ובעולם שמקדישים זמן לתפילות חמות. ועד למגישי טלוויזיה חפים מכל ריח של דת שחובשים כיפה וקוראים בפומבי פרקי תהילים, ויאיר לפיד שמתפלל מהסידור של סבו.

כי יש להם פנים ושמות.

בשעת סכנה קיומית לכולם קל להבין את האחדות, שהרי הסכנה מגמדת את הבעיות הקטנות שגרמו למחלוקות ולשנאה. מסתבר שכך יקרה אצל כל העמים.

המיוחד בעם ישראל שגם כאשר הצרה פוקדת משפחות פרטיות תחושת ה"ערבים זה לזה", "חברים כל ישראל" מתגלה בכל יפעתה וכולם כולם ללא מחיצות מגזריות פוליטיות והשקפות, מתאחדים ומרגישים כאילו הייתה זו צרתם הפרטית. כך היה בתקופת האסון שפקד את משפחת גרוס היקרה, וכך גם קורה בימים קשים אלו.

כי אותם משפחות יצאו מאלמוניותם הם כבר לא רק חלק ממגזר "חרדי" או "מתנחלים", יש להם שמות "פלוני בן פלונית", ויש להם פנים מוכרות.

כולנו מכירים את האמירה "אני שונא את המגזר ההוא חוץ מאת השכן שלי שהוא אדם טוב למרות השתייכותו לאותו מגזר. קל שלא לחבב מגזר עלום שמות ופנים, אך כאשר הם מקבלים שמות ופנים הם "יהודים" הם ילדים סובלים, הורים מוכי אסון, ולא סתם "חרדים" או "מתנחלים".

"ראו זה שלמד תורה כמה נאים מעשיו"

אמירה שכזו שיוצאת מפיהם של רחוקים מחיי תורה ומצוות, היא שיאה של קידוש ה'.

התנהלותה של "משפחת גרוס" אל מול האסון שפקד אותה הביאה את כל אזרחי המדינה קרובים ורחוקים להכיר עד כמה יש בכוחה של אמונה ויראת שמיים להביא את האדם לפסגות גבוהות של טהר ואצילות.

גם בימים אלו אסון החטיפה האיר באור יקרות את שלשת משפחות החטופים ושוב עומדים כולם נפעמים ואומרים: "ראו משפחות שומרי מצוות אלו, כמה נאים מעשיהם".

דבקות בה' ומידות נאצלות.

שלשת המשפחות כאחת הפגינו ביטחון בה' ברמה הגבוהה ביותר, לא רק מידת בטחון כסגולה לישועה, אלא כפי שכתב החזו"א: "שכל שלא הוכרע בנבואה גורל העתיד אין העתיד מוכרע כי מי יודע משפטי ה'... אבל עניין הביטחון הוא האימון שאין מקרה בעולם וכל הנעשה תחת השמש הכל בהכרזה מאיתו יתברך" ובלשונה של אחת האימהות "אינני יודעת מה יקרה, הקב"ה אינו עובד אצלנו אנחנו עובדים אותו".

זאת ועוד, כמה גבורת נפש הם הפגינו כשהצהירו שהם רואים את החטיפה לא רק כבעיה פרטית שלהן אלא כחלק מהמאבק הגדול ורב השנים של עם ישראל בארץ ישראל. וכל זה למרות ההכרה המייסרת שלהתייחסות פומבית שכזו עלולה להיות חלילה השלכה מעשית קשה.

כמה מרגשת דאגתן האימהית לשלומם של החיילים טרוטי העיניים מלילות ללא שינה המסכנים נפשם בחיפוש אחר ילדיהם. בצד משפטי תודה והכרת הטוב החוזרים ונשנים לכל המשתתפים בצרתם ומעתירים בעדם תפילה.

אין פלא איפה שגם הרחוקים ביותר לא יודעים את נפשם מהתפעלות כששוב למדו לדעת כיצד התורה מביאה את האדם לפסגות רוחניות נאצלות גם בשעת צרה.

קידוש ה'!

"לבלרי ההשקפה חוששים"

עשרות שנים הם טרחו לצבוע את כל המגזר הדתי לאומי בצבע אחיד ומכוער. לדידם כל מגזר הד"לים עד האחרון שבהם פשרנים ורודפי תורה. כך הם סיפרו לנו.

שנים רבות הם פרשו מסך כבד בין קוראיהם לבין אותו מגזר, לבל תחדור חלילה שום קרן אור משם לכאן. הם הקפידו שלא לכתוב ולו ידיעה או כתבה חיובית אחת שתתאר בצד המחלוקת אתם בהשקפה, גם מעשים חיוביים.

הם כולם ד"לים! זה כל מה שיש לספר עליהם נקודה.

הם משוכנעים שכמוהם גם הקוראים שלהם צרי אופק ואינם מסוגלים להכיל מורכבות שכלית או רגשית.

הם חוששים שאם ידעו הקוראים שיש ב"מגזר ההוא, הד"לי, ולו קורטוב אחד של חיוב, הקוראים יתבלבלו "בהשקפה".

זו גם הסיבה שלעולם לא יכתבו מאמרי ביקורת פנימית פרטנית, כי לקטני הדעת כמוהם את הכל צריך לצבוע בצבעי "שחור לבן". דהיינו, אצלינו הכל בוהק בלובן של אור, ואילו שם במגזר ההוא, הדל"י, הכל שחור. כל התורה שלהם אינה תורה, כל הרבנים שלהם "עמי הארצות" וכל המצוות שלהם חסרי ערך.

התנהגות זאת מעידה שלבלרים אלו חסרי ביטחון בצדקת דרכם! כי מי שבטוח בצדקת דרכו מסוגל גם לבקר את עצמו ומאידך גם לא לחשוש מלשבח גם את החולקים עליו באותן נקודות הראויות לשבח.

הצהר שנפתח במסך ההסתרה

אסון החטיפה קרע צוהר קטן במסך ההסתרה, ואלומות אור הפציעו.

אויה! הקהל נחשף לשלש משפחות שלא הכירו האחת את השניה עד לאסון, והנה כולן ספוגי אמונה, בטחון בה', ומידות תרומיות. וסטטיסטית הדבר מלמד שבמגזר ההוא, הדל"י, ישנן עוד משפחות רבות כאלה.

הנה הוסט לשעה קלה המסך, ונגלה לעינינו עולם תורה גדול איכותי הלום כאב .

הם בפאניקה! הייתכן שכל מאמציהם לצבוע את כולם שם בשחור ולפרוס מסך כבד שלא יחדור משם לכאן ולו נצנוץ אחד של אור, יעלו בתוהו?

הייתכן שיהיו אנשים שיסברו שלא כולם שם פשרנים? שלא כולם שונאי תורה....? זו הרי כפירה!

הם עולבים ופוגעים בנו

במבט מעמיק יותר הנהגתם זו מעליבה ופוגעת בנו, בציבור החרדי.

וכי מה הם חושבים להם, שאנחנו כאלה "רפי שכל" שאם רק נדע על תופעה חיובית ונשבחה לא נדע לגנות את הראוי לגינוי?

וכי סבורים הם, שאצל בחורי הישיבות שלנו תתרופף ההכרה העמוקה הטבועה בהם ש"תלמוד תורה" תורם לעם ישראל יותר מכל דבר אחר, אם רק יספרו להם על מעשה מסירות נפש של חייל? כזאת רפיסות דעת הם מייחסים לבני הישיבות?

האם "לבלרי ההשקפה" כה בזים לנו עד שנדמה להם שאנו כה קטני מוח עד שכל סיפור חיובי על המגזר הדתי לאומי יטשטש את הביקורת הקשה שיש לנו עליהם ועל תפיסת עולמם, וקיימת סכנה שהמונים יצטרפו אליהם?

דווקא בימים גדולים אלו שקהל החרדים כולו הוכיח שהוא יודע להפריד בין המחלוקות האידאולוגיות והביקורת הצודקת שיש לנו עליהם, לבין החובה להשתתף בצערם ולעזור להם בתפילות ובמעשים טובים.

זו השעה לומר ל"לבלרי ההשקפה": הסירו דאגה מלבכם, אנחנו בטוחים בצדקת דרכינו! וכל האור הבוהק היפה והטוב שיש בנו לא יתעמעם גם אם נפגש בקרני אור הבוקעים מהמגזר הדתי לאומי בשעתם הקשה.

אנו לא צרי אופק וסכלים כפי שאתם חושבים עלינו. אל דאגה נשאר נאמנים לדרך רבותינו גם אם נדע על מעשים חיוביים המתחוללים במגזר שהוא בר פלוגתא לנו.

"ולרוקדים על הדם"

בעוד הדם רותח בעוד הצער מצמית כל לב בשר, באכזריות חסרת לב שניים מלבלרי השקפה ו"מחנך השקפתי" אחד, לא הצליחו להתאפק [גם לא ניסו] ובתקשורת הכתובה והאלקטרונית טרחו להסביר להם, לדלי"ם, מדוע עונש החטיפה הושת דווקא עליהם.

חד, צלול, ופשוט, אתם כולכם הד"לים זה כשנה וחצי רודפים את התורה, ולכן דווקא חובשי כיפות סרוגות נחטפו!! תסמכו עלינו אנו "בעלי השקפה" ומי כמונו יודעים "דעת עליון" לאשורה.

הם אמנם עטפו את דבריהם במשפטי חמלה "אמנם זה מצער... אבל אנו חייבים..." ועוד כמה משפטי סימפטיה, [הפנטנט רשום על שמם של ה"מרגלים" עיין רש"י שם] אך המסר היה ברור, חד ואכזרי.

לשמחתנו הם לא מייצגים אותנו זו דעתם שלהם בלבד.

אך לאחר מחשבה נוספת מן הראוי להצדיק אותם! להחמיא לכם! ולבקש מהם בקשה מתחננת אחת.

אתם צודקים: תקפו אתכם מדוע אתם מחפשים חטאים אצל האחרים ולא בעצמכם פנימה? טופלים עליכם אשמת שווא, כי ברור שכאשר תגיע צרה שנוגעת לכם עצמכם אתם בוודאי תעשו כך ותחטטו בנפשותיכם למצוא במה ראוי להתחזק.
אך במקרה זה לא נפלה עליכם שום צרה, כי מ'כפת לכם שהם נחטפו הם מזרוחניקים, לא?! רק מכוונות טובות ובפרץ של טוב לב נחלצתם חושים להאיר את עיניהם של הדלי"ם ולעזור להם לפתור את הצרה שלהם.

ראוי גם להחמיא לכם! טענו נגדכם שלא כל מה שחושבים ראוי לומר ולפרסם. ואכן בדיוק כך נהגתם באצילות המרשימה! כמה מתחשב מצדכם שלא פרסמתם את מה שאתם באמת מרגישים, כי לו הייתם עושים זאת, זה היה נשמע כך: איזה יופי! אתם המזרוחניקים דופקים אותנו כבר שנה וחצי איזה כיף שהמחבלים עכשיו דפקו אתכם.

ובקשה מתחננת אחת.

אתם שרואים ב"איספקלריה המאירה" ומבינים כל פרט מדרכיו של הקב"ה בעולם, אולי סוף סוף תסבירו גם לנו מדוע קרתה השואה באירופה?

נ.ב

לא נגענו.

כבר היום ברדיו חרדי מתקיימת התרמה רועשת עתירת הבטחות ישועה בזכותם של החטופים.

כבר שעות ספורות לאחר החטיפה באתר זה פורסמה קריאתו של רב המתחרה על משרה חשובה לא לעצור טרמפים.

ובידיעה סמוכה באותו אתר פורסם שרב מסויים כבר פנה לאפיפיור לעזרה, וכמו כן אותו רב ביקש מצה"ל לחפש את החטופים גם בשבת.

אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה.. המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרווחה ומאפילה לאורה השתא בעגלא ובזמן קריב.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
גם כשהעיתונות החרדית כותבת ברגישות, עם הרבה אהבה וסימפטיה, חייב דוד בלוך לקבל את ליטרת תשומת הלב השבועית/חודשית שלו. נו, מה לעשות. בואו לא ניתן לעובדות לבלבל את בלוך. העיקר ששוב יש לו במה לתקוף את הליטאים, שחינכו את כל בניו לתורה ולחסד. ואם אין במה, תמיד אפשר להתראיין ב'בשבע' ולתקוף שם, בבמות שבלאו
ישראל27.06.14
17
על הנחל החרדי ועל ראשיו. שאחד מהם זה הבלוך הרשע הזה. עכשיו גילית את פרצופך, את מזרוחניק מסריח. גם אתה מתפלל וחזק באמונה, אבל אתה עושה מעשים מתועבים, מה זה קשור חוזק האמונה של המשפחות??? אנחנו פשוט בזים לקדושת הארץ על התורה שלהם. ולידיעתך, גם על גלעד שליט התפללנו, ומרן שפך עליו דמעות כנחל, אז מה אנ
תלמיד מרן24.06.14
16
מדוע ראשי הישיבות החרדים פוחדים ממפגשים עם בחורי הישיבות החרדליות? מדוע הם מונעים מאיתנו לקרוא פרסומי תורה שלהם. הם יודעים למה כי היינו פתאום מוצאים שיש דברים יפים יותר אצלהם. מנסיון שלי כל ויכוח השקפתי הוגן ועמוק עם מרכזניקי'ם משאיר אותי מבוייש וטפש.
בחור ישיבה24.06.14

הצגת כל התגובות

15
דברים היוצאים מן הלב חזקה שייכנסו ללב
ישראל מאיר 24.06.14
14
יישר כח על הדברים אני אבא לתלמיד ישיבת הסדר גם אני מאמין שלימוד התורה זאת ה"הגנה " של עם ישראל וגם אני נפגעתי מאותו מאמר שהסביר למה " הם" נחתפו באותה מידה אפשר היה לכתוב שנחתפו בגלל זילזול בכבוד התורה ואם מישהו מתקשה להבין שיבדוק מה זה "שונאים" ומה זה "מחבלים"
מאיר אבא של תלמ24.06.14
13
שישובו בשלום הביתה כבררררר
אניי24.06.14
12
ישר כוח! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמואל24.06.14
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזק מאוד !!24.06.14
10
מאמרים מצוייינם מעין אלו. המוני חרדים קוראים בשקיקה כל מילה שאתה כותב. אנו יודעים שזה נכתב מדם ליבך, והאמת שגם מדם ליבנו. ישר כח.
תרנגול25.06.14
9
הציבור הדל יהודים נפלאים , בעת צרה הם רצו לגדולי הדור ר חיים קניבסקי כי גדולי הדור צומחים מתוך עולם הישיבות החרדי
דודו24.06.14
גדולי דור צומחים בכל הישיבות האם יש לך מטר למדוד ? האם מרן הרב שפירא זצ"ל לא היה מגדולי הדור? האם מרן הרב אליהו לא היה? עכשיו צריך אחדות ולא תחרות
שלום24.06.14
ההפרדה הגזענית הזו בין מגזרים ועדות פשוט לא מעניינת אותם. הם מוכנים להתחתן עם חרדים, ספרדים, או ציונים דתיים - ובלבד שתהיה בהם יראת שמים ואהבת הבריות. אתה יודע שאצלם יש ראשי ישיבות ספרדים עם רוב תלמידים אשכנזי ולהיפך ? אתה יודע שבישיבות ציוניות רבות יש בימים נוראים מניין ספרדי ומניין אשכנזי ? הם מנס
ללא שם24.06.14
8
כרגיל מאמריו של הרב דוד בלוך הם פינה של שפיות בתוך מבול "הצדקנות" "והקנאות" המזויפת. שדרך אגב רובם "שורצים" כעת בשוויץ
אהרן25.06.14
7
הלא המה חבריך להשקפה על הצורך בגיוס חרדים מהעיתון הנודע "יתד נאמן" הלא אתם שותפים לאותה דרך ממש, אז מה לך כי תלין! המאמר הבוטה היה פרי עטו של ישראל פרידמן "הקנאי הנודע" והשידור האלקטרוני בקע מגרונו של בני רבינוביץ גם הוא כתב שם ואף דובר חשוב מאד של חצר אחת. אבל לאט לך כל זה לא היה לבלרות השקפה, כי ב
יגאל ר.24.06.14
6
ורק אגב אורחא: השואה עצרה את תהליך החילון של עם ישראל. אחרי 60-70% התבוללות ותנועה חזקה של חוזרים בשאלה עד כדי כך שרוב המתים בשואה היו חילונים. מעט מאוד עד כמות אפסית של לומדי תורה תורתו אמונתו והקצת ישיבות שהיו גם הם היו רקובים רקבון עמוק-לא היה סטנדר בלי ספרי חיצוניות. 90% מיהודי ליטא נסעו לעבודה
לא ראוי לתגובה25.06.14
5
בן בליעל, אתה ושיטתך אחד. כאיש תורני, לעולם אינני שונא יהודי מפני שהוא מזרוחניק, אלא אני שונא מזרוחניק כאשר הוא יהודי מהסוג שלך.
דזשאבערוואק25.06.14
4
הרב בלוך, ממש נהניתי לקרוא את המאמר הזה שהוא מצוין כמו כל המאמרים האחרים שלך. ישר כח
איש השקפה24.06.14
3
לא ראינו ולו קרן אור אחת שהשפיע על המאמר המלא בשנאה עצמית לא שמענו ולו בנימת קולך על סיבה אחת לחיוב גם לאלה החולקים עליך אפילו קרן אור אחת חיובית על התנהגות במגזר שלם ועל רבותיו המנחים אותו גם {בגדול} ברוח הנכתבת בעיתון אולי עזבת את פרדס חנה אבל רוח פרדס חנה לא עזבה אותך !!
מגידו24.06.14
2
מעולם לבלירינו לא התיימרו ליצג או לבסס השקפה. מאז ומעולם שיטתם להסתיר את היופי של השני השונה ממני ולהבליט ככל שניתן את הכיעור או החולשות שלו. יתד נאמן הגדיל בתחום הזה מעל כולם. אם הדל'ים יהיו שוים משהו, אז מי אנחנו, אם עצניק אחד יתקבל בציבוק כחלילה כיודע ספר או אולי אפילו כיודע קרוא וכתוב, אז מה אנח
יהודה24.06.14
1
ממש משמים נפל כפרי בשל מקרה לידיים של כל לבלר בגודל זה ואחר מה הייתה עושה ללא המקרה ועל מה היה לך לכתוב את חשבון הנפש שלך עשית והינך נותן תודה לקב"ה על מציאה יקרה זו שהומצאה לך. לכלל ישראל ולאותם לבלרים כנראה נפלה מציאה אחרת תכל'ס מה אתה רוצה בדיוק, אחר שאת חשבון נפשך פירסמת מה שבהחלט מותר גם לאותם
בני24.06.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24