כיכר השבת

לראשונה: גדולי הדור בארה"ב נגד הפילוג הליטאי

התייחסות ראשונה של גדולי הדור בארה"ב למחלוקת בציבור הליטאי ניתנת במכתב חריף שפרסמו בנושא. "לעצור את נגע המחלוקת המרה, לקום ולזעוק למשחית הרף" (חרדים)

73
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ג בתמוז | 11.07.14
הגאון רבי אהרון שכטר
הגאון רבי אהרון שכטר (צילום: באדיבות המצלם)

הפילוג בציבור הליטאי: התייחסות ראשונה של גדולי הדור בארצות הברית למחלוקת הפנימית בציבור הליטאי ניתנת הבוקר (שישי) במכתב חריף שפרסמו כמה מראשי הישיבות החשובים באמריקה בנושא תוך פרסום קריאה נדירה לבדק בית פנימי בתוככי הציבור בישראל.

בין החותמים ניתן למנות את העומדים בשורה הראשונה של המנהיגות הרוחנית הליטאית בארה"ב ביניהם זקן ראשי הישיבות בארה"ב רבי אהרן שכטר - חבר מועצגה"ת וראש ישיבת 'רבינו חיים ברלין' וכן את הפוסק רבי דוד פיינשטיין - חבר מועצגה"ת וראש ישיבת 'תפארת ירושלים' ורבי אליהו דב וכטפויגל - ראש ישיבת 'זכרון משה' בסאות' פולסברג, ניו יורק.

אתר "כיכר השבת" מביא את התמלול המלא של המכתב החריג.

"בס"ד, יום ג' לסדר הנני נותן לו את בריתי שלו', תשע"ד לפ"ק

"אחר מבוא הברכה, הננו להעביר בזה את תחינתנו ובקשתנו קדם מרנן ורבנן די בארעא דישראל, להתעורר לעשות הכל להשכנת השלום והאחדות בעולם התורה, ובפרט בימים קשים אלו אשר עת צרה היא ליעקב.

"ואם כי אין זה דרכנו להתערב בהנעשה בא"י, מקום משכנם של גדולי ואדירי התורה שליט"א, אך לנוכח חילול השם האיום והנורא, הרס רוח הישיבות והכוללים, וחורבן עולם התורה המתחולל לנגד עינינו ברציפות מזה תקופה ארוכה, אמרנו כי עת לזעוק, ולא נוכל להחריש בראותנו כבלע את הקודש, כאשר רוח סועה וסער, ואש נוראה של קרע ופירוד מתלקחת בתוך המחנה, ואין לך יום שאין צרתו מרובה מחברו.

"והאם לא די לנו בצרת רדיפות השלטונות לקדשי ישראל, להיכלי התורה, ולבתי החינוך, עד שיכולים אנו להרשות לעצמנו את ההרס הפנימי בדמות אש המחלוקת הנוראה האוחזת ביהדות התורנית, ומכלה ושורפת כל חלקה טובה, ואיך הדור הצעיר יגדל לנוכח מחזות כאלו.

"ומעולם היו חילוקי דעות בין גדולי תורה, אך השלום והאחוה היתה שרויה ביניהם ובין תלמידיהם, והאמת והשלו' אהבו ואיככה היתה לנו כזאת אשר חילוקי דעות יגרמו להתיר את הרסן בביזוי ורדיפת תלמידי חכמים, בני תורה ובני משפחותיהם, הריסת ישיבות וכיו"ב.

"לזאת הננו מעבירים בקשתינו, בשם רבני גולת ארה"ב וראשי הישיבות אל כל עולם התורה איש על מחנהו ואיש על דגלו, לעשות כל אשר בידם לעצור את נגע המחלוקת המרה, לקום ולזעוק ולומר למשחית הרף, ולמצוא הדרך לעשות הכל למען השלום ואחדות השורות באהלי תורה, לתפארת התורה ולכבוד ה' ועמו, ארצו ונחלתו.

"ואין לך כלי מחזיק ברכה אלא השלום. ועושה שלו' במרומיו הוא יעשה שלו' עלינו ועכ"י, וישיב שבות אהלי יעקב בביאת משיח צדקנו בב"א, כי"ר.

"המצפים לישועת ה' ולהרמת קרנה של תורה - רבי אהרן שכטר, חבר מועצגה"ת וראש ישיבת 'רבינו חיים ברלין', רבי דוד פיינשטיין, חבר מועצגה"ת וראש ישיבת 'תפארת ירושלים', רבי יוסף רוזנבלום ראש ישיבת 'שערי יושר' ניו יורק, רבי אליהו דב וכטפויגל ראש ישיבת 'זכרון משה' בסאות' פולסברג, ניו יורק, רבי שלמה מילר גאב"ד 'בית הוראה' לייקווד וראש כולל טורונטו, רבי ישראל בעלסקי ראש ישיבת 'תורה ודעת' ניו יורק ומחשובי הפוסקים בדורינו, רבי רפאל שור ראש ישיבת 'אמרי חיים' מונסי, רבי חיים עוזר גורליק ראש ישיבת 'ספרינג וואלי', ורבי אשר קלמנוביץ ראש ישיבת מיר - ארה"ב.

יצוין כי בשולי המכתב הוסיף הגר"א שכטר בכתב ידו: "ככל דיני השו”ע ששמרו. וכל ת"ח גדול שהיה בקי בש"ס מזרעים לטהרות ידע בעצמו שהיה מחויב להשמיע דעתו ומסורתו מרבותיו".

המכתב נגד הפילוג הליטאי
תוכן שאסור לפספס
73 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
למרות שבכיכר השבת מסננים את התגובה אחזור ואגיב לא יתכן שכמה רמי"ם יביעו את דעתם נגד מרן מנהיג הדור בעזות מצח
ארנברג13.07.14
43
יש כאן אך ורק מאבק אלים ללא פשרות על תפיסת עמדות כוח ושליטה.
אברך פשוט13.07.14
מטומטם! מה ההבדל???
יוסי13.07.14
42
אני זוכר כיצד כל מיני רבנים הטילו מום בקדשים בפוסק הדור מרן הגריש אלישיב זצוק"ל שהוא גורם לחיטוטי קברים.
לחט12.07.14

הצגת כל התגובות

41
ההשגחה העליונה ריחמה עלינו בדור יתום והותיר לנו לפליטה את גדולי ישראל ,מרן הגאון רבי אהרון לייב שטינמן שליט"א ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קניבסקי שליט" א, שמיד עם תחילת ההתפתחות של ההתנגדות בעטיפה צבעונית של קנאות,הסירו את המסווה והתריעו על גודל הסכנה לשלימותו וטהרתו של עולם התורה. בכוח תורתם וקדו
פטא11.07.14
40
כולם מרוצים עולם התורה ורוב הישיבות: באלול יגיעו לשיעור א אך ורק בחורים ששקועים בלימוד ולא עסוקים להציל את הדור מגדולי ישראל.רוח הישיבות יהיה בטהרה, ללא שום רוחות זרות של עקמומיות וטמטום המוחות.רק שקיעות בלימוד ועבודת היראה בדרך המקובלת מרבותינו מדור דור. הישיבות של עץ
יש13.07.14
39
והוא אמר כן למחלוקייס.
שיטבורגר12.07.14
38
למה לנמנים על הפלג הירשלמי מותר לשכנע שילכו רק לגרודנה . חדרה והרב מרקוביץ ולא למקומות אחרים ואותנו רוצים להכרי לשלוח רק לישיבות אלו בטענה שלא הורסים ישיבות.
יח12.07.14
37
לסגור הפלס שמלבה אש מחלוקת עלימין ועל שמאל
גח11.07.14
36
מענין עם המכתב יסייע ברישום לחדרה וגרודנה
באח12.07.14
35
הגדיר את המצב היטב היטב מרן שר התורה בדבריו הידועים: " הם רוצים לעקור את התורה ואת כל כבוד התורה שיש לכלל ישראל ,ושכל העולם יתנהל אך ורק על פי כמה עמי ארצות, וכל פעם מלבישים את הנהגתם על תלמיד חכם אחר..."
אחר12.07.14
34
אני חושב שזו הזדמנות ממצוינת לפלג השפוי בתוך מחנה עץ לרדת מהעץ של הפלס . כוונתי לשפוים כדוגמת הגאונים רבי ברכיה שינקר,רבי שמואל מרקוביץ,רבי אליעזר דסלר,שרואים מקרוב את הנזק העצום שהם היו צריכים להתמודד ברישום על חלק מזערי של הבחורים השיכים לעץ. אם זה ימשך כל תופעת הפלס ,לא יוותר בידם חוץ מתחנו
יעקב11.07.14
33
לכבוד גדולי התורה הרינו להביא לידיעתכם שלאחר שלדאבון ליבנו נכפתה מחלקת נוראה על ידי כך שבחורים שגדלו בבתים המחנכים לאמונת חכמים ,נפלו קרבנות בידי קבוצה שמסתובבת בהיכלי התורה,מפריעה את שלוות הנפש ללמוד תורה בישוב הדעת ,הוחלט לפרסם רשימה של הישיבות ששם אין מבזים את החכמים,לא קוראים עיתונים מלאים
חי11.07.14
32
מרן הגאון רבי אהרון לייב שטינמן ומרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי מ נ ע ו בכוחות עילאים ,בתפילות ויחודים נוראים אשר מיהוא שיבוא בסוד ה' הרס רוח הישיבות והכוללים וחורבן עולם התורה. רק רומותם וקדושתם של רבותינו הצליחה לעצור את נגע המחלוקת והרס עולם התורה.
ברוך12.07.14
31
גם לאנשי חו"ל, גם לספרדים וגם לחסידים!! אין לאף אחד זכות להביע דעה אחרת!! ומי אומר כך הרי הוא אפקירוס ומבזה ת"ח!! וכך כבר פסק מרן הגר"ח קניבסקי!! ולאנשי חו"ל נאמר - הזהרו, ושמרו על נפשכם, פו תספו בכל חטאתם!!
שלמה11.07.14
30
בעקבות המכתב והתביעה לשלןם והנסיון לכפות עלינו ללמוד עםבעלי דעות חלוקות ,יתכן והשנה ישיבת חדרה תיצור שיתופי פעולה עם קהילות חשובות בעדות המזרח וחגי נתורי קרתא כך נעצור את נגע המחלוקת. אין כלי מחזיק ברכה אלא השלום
פענ11.07.14
29
התקיפות והיד החזקה של גדולי הדור כנגד מבזי התורה שתיכננו לעשות פילוג כבד ביותר אצל הבני תורה ,תזכר לעולמי עד.כתקופה שבה ניצל עולם התורה ממחלוקת נוראה. "ההפרד נא מעלי" הוא הרע במיעוטו לעומת הטרגדיה הנוראה שעמדה לפקוד את עולם התורה אם רבותינו לא היו לוחמים מלחמת ה' ברמה.
יעקב13.07.14
28
העצניקים אומרים במפורש בשיחות פרטיות כי תוכניתם הגדולה היא לעשות פילוג גדול ביהדות החרדית והם לא האמינו שהרב שטינמן ור' חיים קניבסקי יצאו נגדם בעוצמה כל כך גדולה וישבשו להם את התוכניות השטניות.
עדי12.07.14
27
מכתב זה הוסיף דלק למדורת המחלוקת שכמעט וכבתה אודות לתקיפותו וכוח תורתו של שר התורה מרן רבי חיים קנייבסקי שנחלץ בגבורה כנגד קבוצת עץ שתכננו לבצע פילוג עמוק בציבור הליטאי ולא הצליחו . בשבת ראיתי בעלי מחלוקת ידועים בבני ברק עם מצב רוח מרומם . הרב שטינמן והרב קניבסקי חטפו סטירה מכמה רבנים באמריקה ש
גילי12.07.14
26
כשכל שומרי התורה והמצוות ילמדו לכבד את שומרי התורה והמצוות השונים מהם יבוא הגאולה. אהבת ה' אמיתי= אהבת כל בריותיו באמת= גאולה
ובא לציון גואל11.07.14
25
כאשר מבזים יקרים מעדות המזרח ולא מקבלים אותם למוסדות לא שמענו קול מחאה
גח11.07.14
24
איפוא היו הרבנים ששפכו את דמו של הרב שטינמן
גח11.07.14
23
להסית ולהדיח באינטרנט נגד גדולי הדור שישכחו משלום. הרבנים לא גולשים בםורומים ולא יודעים עד כמה המחבלים משתוללים.
שלום12.07.14
22
איפוא מרן ר' שמואל קמינצקי
אמריקאי11.07.14
21
נגד הטרור וההשחתה הבני ברקים.
בן תורה11.07.14
20
מה יהיה אם בישיבה מסוימת יחנכו שדרכו של מרן רבי אהרון קוטלר מסוכנת מה יעשו אותם ראשי ישיבות. האם ישלחו את תלמידיהם לשם אפשר להכריח מישהו לשלוח את בנו לחדרה וכדומה. יש מספיק ישיבות שבראשם עומדים גאוני עולם.
יהודי11.07.14
19
כשאנשי הפלס מושפלים בכל מקום פתאום הם זועקים הצילו היכן הייתם עד עכשיו ???
משוגע תרד מהעץ13.07.14
18
פורסם על אחד מהישיבות הידועות שנאסרו ע"י גדולי הדור , שאסור ללמוד שם עלי שור. האם אין זכותם של הורים תלמידי הגאון הצדיק רבי שלמה וולבא לדעת זאת.
יעקב12.07.14
איך זה מסתדר בתור חתן של עלי שור
ר' אהרן13.07.14
17
tell it to the marines! who is the next customer youre going to sell the brooklyn bridge to!
יענקל12.07.14
16
עם כל הכבוד להם, יש מנהיג אחד לדור! והוא מרן יחיד הדורות הגראי"ל שטינמן שליט"א, ומרן שליט"א אומר ברורות שאין מנוס מלהילחם בהרב אויערבאך בכל דרך אפשרית! מי הם שיחלקו עליו? ובפרט שהם לא גרים בארץ, איך יש להם זכות להתערב באתרא דמר??
שוחס11.07.14
15
הגביר שלמה רכניץ שילם לכל ראש ישיבה שחתם סכום גדול של כסף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר11.07.14
14
גם נגד הרב שך הצליחו בזמנו להתסיס כמה רבנים שהוא עושה מחלוקת
מוטי12.07.14
13
טוב שמישהו נזכר לקום ולהגן על התלמידי חכמים הנרדפים על ידינו, כלל הציבײר הליטאי, מזה כמעט שנה
יהודה11.07.14
12
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איפה הייתם כשלחמו בחבד? צבועים11.07.14
11
אשרירנו שזכינו לצדיק הדור שבכוח תורתו וקדושתו הצליח למנוע מחלוקת נוראה בעולם התורה. כדרכם של גדולי הדורות ,במקרים של סכנה לשלימותה של תורה יצאו במלוא התוקף ,תוך כדי שימוש בביטוים חריגים ותקיפים בדבר גודל הסכנה,כך גם שר התורה נטל כלי מלחמה והעמיד הדת על תילה .מחרחרי הריב השונים נבהלו מתוקף קדושתו וה
חי11.07.14
אך המקומות היחידים בהם אנשים יכולים להביע את דעותיהם באופן חופשי ללא כל פחד וחשש מבשר ודם - זה רק באינטרנט ובנייעס.
אברך פשוט13.07.14
10
דורו של רבן של ישראל מרן הגאון רבי אהרון לייב שטינמן שליט"א,מתנסה בנסיון מר שלא זכור כמותו בדורות האחרונים. בדרך כלל היה מאד קל לראות את הקלקול וגדולי הדורות היו צריכים לעורר יראת שמים ולעמוד על משמר הדת. כך היה מול ההשכלה, מזרחי ,פא"י, ציונות ועוד. הפעם מדובר בנסיון קשה מאד שהתלבש בדמות "קנאות", כ
טובי19.07.14
9
מדוע הציבור הליטאי שותק על כזה מכתב ? שישלחו כמה ת"ח לארה"ב ויסבירו להם מי הרודף ומי הנרדף. ויסבירו להם מי מקים אגודות אדודות ועובר בכל יום על 'לא תתגודדו'. צריך לדון את הרבנים האלה לכף זכות שעקב המרחק מהארץ מביא אותם לאי הבנת המציאות. מכתב כזה משפיל את כותבם.
חבל12.07.14
8
בארץ למדנו: אומרים גיוס------ הכוונה לנגח הרב שטינמן אומרים ראש עיר חרדי----- הכונה ראש עיר מחלל שבת. אומרים אסור לקנות בתכלס---- הכונה מודעות להפלס עורכים הספד לרב אלישיב---- הכוונה להוכיח כמה מורדים בגדולי ישראל דורשים מרבנים מכתבים לשלום---- הכוונה להגביר המחלוקת ולנ
יוסי12.07.14
כתבת מעולה!!! אכן מבלי לגור בארץ ישראל, לא ניתן להבין זאת. צריך לראות מקרוב כדי להאמין!
קורטוב מחשבה13.07.14
7
חלקם חתמו בתמימות נגד מחלוקת ולא קולטים שמכתבים כאלו מגבירים את החשק בקרב פעילי תנעת ההתנגדות לגדולי ישראל לעשות מחלוקת ואנדרלמוסיה.
גירי12.07.14
תמים, זה מי שקורא את ה'יתד', ובטוח שהוא נמצא במעמד הר סיני.
חזונישניק13.07.14
6
איזהו חכם המכיר את מקומו וד"ל
יידל11.07.14
5
נמאס מהמחלוקות!!!!! די לשנאת האחר!!!!!! עסקנים שפלים, הפסיקו ללבות את המחלוקת.... לכולם נמאס......... פה בארץ מפחדים להוציא כזה מכתב, לא יאומן!!!! מה יהיה??????
די לשנאה 11.07.14
4
אני חושב שהמכתב הזה זוייף כמו כל המכתבים שהעצים הוציאו בבחירות, זה ידוע ממזמן, שרק הגאון רבי שאול קנייבסקי ובניו/שות', יש להם הסמכות הבלעדית לכתוב בשם רבי חיים, וזה מכתב מזויף, או שזה רק מה"בית" שלהם, כמו שהבית של רבי חיים מסר ש... אם חי לא מדבר, אז לפחות שדומם ידבר... וד"ל.
מייבין13.07.14
3
אם הייתי חסיד הייתי אומר שלמרן שר התורה יש רוח הקודש. הוא יושב בבית על התורה והעבודה והוא יודע במדויק עד כמה כת מבזי החכמים הרחיקו לכת וכפי שהגדיר זאת הרב שטינמן "מטמטמים את המוחות ",ומחליט שצריך להלחם כנגד הסכנה ביד קשה .רק מתי מספר שמכירים קבוצה זו מקרוב יודע עד כמה העקמומיות מתפתחת אצלם מיום לי
ניר12.07.14
2
מה גם שאין פה כת"י ובהכירי את חלק מהחותמים כחסידים מושבעים של רבי חיים שלפני שהולכים למכולת מתייעצים אתו אז ...
יוסי11.07.14
1
אנו רואים בחוש שאצל מרן הגאון רבי אהרון לייב שליט"א ,ועמו בדעה אחת שר התורה מרן הגאון רבי חיים קנייבסקי, בכל מה שנוגע להצלת עולם התורה אין פשרות וויתורים גדולי עולם הידועים שנים רבות ברחמנותם ,ענוותנותם וצדקותם הנוראה , כאשר נוכחו לראות בסכנה הנוראה על עולם התורה מבית פנימה,לא חסו על כבודם ויצאו ל
יגב11.07.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24