כיכר השבת

פסיקתו של הרב שטיינמן לימדה שאסור לגזול גם את הערבים / דעה

הוא היה יכול לנקוט נימוקים אחרים, כמו האיסור להתגרות באומות העולם, אלא שהרב שטיינמן לימד כאן, שיש לדחות את הדעה של "רבנים" דלים, שמותר כביכול לגזול את הערבים (דעות)

27
ד"ר אורי וייס | כיכר השבת | ט"ז באלול | 11.09.14
פסיקתו של הרב שטיינמן לימדה שאסור לגזול גם את הערבים / דעה
(צילום: באדיבות המצולם)

המטבע העובר לסוחר לתיאור הפקעת האדמות של פלשתינים, כמו אלה שבאזור גוש עציון, מתוך כוונה להעברתן לאזרחי המעצמה הכובשת שיתנחלו בהן, הוא הלאמה. אבל, לא מדובר בהלאמה, אלא בביזה. ואסביר.

הלאמה מתרחשת כאשר הלאום מפקיע רכוש פרטי ומעביר אותו לקולקטיב, קרי לכלל חברי אותו הלאום. כאשר מדובר בהלאמה של רכוש העשירים בלי הבדל דת, גזע ומין, הרי שמדובר בהעברת עושר פרוגרסיבית.

לעומת זאת, מה ששלטונות הכיבוש עושים בשטחים הכבושים הוא לנצל את כוח הזרוע שלהם ואת האימה שהם מטילים, אימה מפני כוחם, כדי ליטול אדמות של הנתינים הנכבשים ולהעביר אותן לידי הכובשים. כאשר אדם משתמש בכוח פיזי, קרי באלימות, או באיום בכוח פיזי כדי להוציא מהשני רכוש שלא כדין, הרי שביהדות קוראים לזה גזל, ובשפה מודרנית קוראים לזה שוד. וכשהוצאת הרכוש בכוח אלים או תוך איום בכוח אלים, נעשית תוך כדי מלחמה, אנו קוראים לכך "ביזה".

ישראל מטילה בשטחים ממשל צבאי. שם מתמשך היום השביעי של מלחמת ששת הימים. מדובר במשטר שהוא המשך המלחמה שטרם נגמרה. מה שמדינת ישראל עושה בשטחים הוא להפעיל כוח כדי לקחת את רכושם של פרטים זרים או של ציבור זר ולהעביר אותו לציבור שלה. ישראל בוזזת.

הפרקטיקה של הצבא היא להאשים מדי פעם את אחד מחייליו בביזה. כך הצבא בא למרק עצמו מפשעיו, כמו הריגת 500 ילדים. ישראל תאשים חייל על שיגנוב 500 שקל, אך רוחצת בניקיון כפיה המלאות בדם ילדים ערבים (גם אם רק הרג), כמו גם בביזה קולקטיבית. כביכול, כאשר הביזה נעשית בידי המדינה (גם אם בניגוד לחוקיה), היא לגיטימית.

המדינה מכריזה על האדמות הפלשתיניות כאדמות מדינה. אבל של איזו מדינה? האם של מדינת ישראל או של מדינת פלשתין? מדינת ישראל משתמשת בחוקים עותומאניים דרקונים כדי להעביר נכס מן היחיד אל הקולקטיב, ואז במובן מאליו שאינו מותיר עקבות סימני שאלה מעבירה האדמות מהקולקטיב הפלשתיני לישראלי.

מעמדו של הכובש בשטח הוא כשל נאמן. נאמן אמור לנהל את הפיקדון לטובת בעליו, לטובת השלוחים. הכובש הוא שלוח בעל כורחו של השולח. הוא כמו אפוטרופוס על נכסי קטין, שהקטין אינו יכול לבחור אותו. הכובש מצווה להסדיר את האדמות בשטחים כנאמן. ישראל היא כמו פקיד בנק שמועל בפיקדון, ועוד בפיקדון כבשת הרש.

המשפט הבינ"ל קובע, כי כאשר המעצמה הכובשת מעבירה את אזרחיה להתנחל בשטח הכבוש, היא מבצעת פשע מלחמה. אין מדובר בקביעה שרירותית או באיסור פורמלי בעלמא. האיסור הזה הוא הגיוני. כך לא רק כיוון שהתנחלויות מפריעות לפתרון הסכסוך, כך אפילו לא רק כיוון שהעברת מתנחלים היא שער פתוח לאפרטהייד כפי שמתרחש בשטחים, אלא כיוון שהכובש מחזיק בשטחים כפיקדון. הוא מצווה לעשות בהם לטובת הנכבש, ולא לטובת אזרחיו שלו.

לאורך השנים גזלני הקרקעות הממלכתיים הלבינו את מעשיהם בכך שמדובר לא באדמות של יחיד, אלא באדמות ציבור. המסורת היהודית היא דווקא של "חמור גזל הציבור מגזל היחיד". זאת כיוון שבגלל השתנותו המתמדת של הציבור, אי-אפשר להחזיר הגזל.

ולכל מי שיטענו לכך שלערבים אין בכלל זכויות קניין בקרקע שלהם בארץ ישראל, אני אזכיר את פסיקתו של הרב שטיינמן נגד חוק ההסדרה, חוק שבא להלבין גזילת קרקע של ערבים בשטחים שכבר הוקמו עליהן התנחלויות דרך פיצוי. הרב שטיינמן פסק, כי לפי ההלכה אי-אפשר להכריח אדם שאינו מסכים לכך למכור את שדהו. צא ולמד, שהרב הכיר בזכויות הקניין של הערבים בקרקע.

הוא היה יכול לנקוט באחד הנימוקים האחרים, כמו האיסור להתגרות באומות העולם, נימוק שהרב שך התנגד בו למפעל ההתנחלויות. אלא שהרב שטיינמן לימד כאן, שיש לדחות מכל וכל את הדעה החשוכה של כמה "רבנים" דלים שהומלכו בידי פוליטיקאים עמי ארצות, שמותר כביכול לגזול את הערבים.

אין בפרסום הדברים משום הבעת תמיכה בדעות הכותב.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
הבנתי מדברי הכותב שהערבים חיים תחת כיבוש וזה בכלל לא שהם פתחו במלחמה ורצו ועדיין רוצים להשמיד אותנו! ולולי ה' שהיה בעזרנו לך תדע מה היה קורה.. וברוך ה' ניצחנו ואז הפקענו את האדמות היכן שראינו לנכון שזה מיקום אסטרטגי שימנע מהאויב הרוצח להשמיד אותנו. ובא פרוסור נאור וקורא לזה כיבוש!! אתה מכניס להם מי
עוד שמאלני11.09.14
11
הרב שטיינמן גם לימד שיש לשמור שבת
מ.ג11.09.14
10
ורב שמתיר זאת לכתחילה הוא באמת דל דעת אבל אם הוא דתי לאומי{או חרדי ספרדי אורגינל} שלא יבוא ויטען אח"כ בשמיטה היתר מכירה תחליט יש קניין לגוי או לא?
שלום11.09.14

הצגת כל התגובות

9
לאורי היקר כשקראתי את תגובתו של משה הבנתי את כוונת דבריו כך: " השטח היה שייך לירדן ונכבש על ידינו" קרי לא הפלסטינים הם העם הנכבש אלא הירדנים ולפיכך לכאו' היה עלינו לפעול לטובתם מתוקף היותינו כובשנאמן אך הירדנים כבר משכו את ידיהם מתביעת בעלות על השטחים בהסכמי השלום. ולפני שאתה רץ לכתוב שהירדנים היו ב
דודי11.09.14
8
לדעתי להביא באתר דתי דעות של דוקטורים שידונו בדבר הלכתי זה נוגד את דעת ההלכה
שמעון ביטון11.09.14
7
תבדקו את ההיסטוריה מה הוא עשה בכפר סבא, שירת בצבא, תשאלו את ר' שמואל אורבך הוא יספר לכם
דוד11.09.14
6
ואפילו שמיטה הם עושים טובה שהם שומרים בהיתר מכירה לא מלא!
אלי11.09.14
ולעבור על איסור דאורייתא של לא תחנם,
משה שפיר ק.11.09.14
מדאורייתא!
עוז ברנט12.09.14
5
אדם! אז לפי הגדרותיך זאת לא ביזה ואפילו לא הלאמה מכיון שזה לא נלקח מאף אדם שהוא!
אזרח11.09.14
תודה על התגובה. חלק מהאדמות הן פרטיות, וחלק שייכות לציבור. האם מותר לאדם לבוא ולהקים בפארק הירקון מאחז? הרי חמור גזל הציבור מגזל היחיד! כל התירוצים הללו שהאדמות אינן שייכות לאף אחד נשענות על דעה שכביכול מותר לגזול את הציבור.
אורי וייס11.09.14
איזה גזל ציבור בדיוק? הפלסטינאים? אז לידיעתך מעולם זה לא היה שטח של הפלסטינאים כמו שמעולם לא היתה מדינה פלסטניאית.. במשך השנים הקרקעות האלו עברו מיד ליד וממדינה למדינה.. אז גזל של הציבור הישראלי התכוונת? לא, אני בטוח שלא באת לדאוג לקרקעותיו של הציבור הישראלי.. אבל גם אם זה הדאיג אותך ביזו פינה ש
אזרח12.09.14
4
עפר לפיך! כופר ומחלל שבת!
ולא חודש אדר!!!11.09.14
3
רבה של העיר וינה הרב אייזנברג זימן פעם בחורים צעירים שנהגו לרמות בתחבורה הציבורית כדי לנזוף בהם. אבל מותר לגזול גויים הם ענו לו. מי שגוזל גוי, ענה הרב, סופו שיגזול יהודי. אני מעדות עצמית יכול להעיד שהרב צדק מאחר שאחד הבחורים הללו גזל אותי...
הרב אגמון11.09.14
2
מעניין - ואני חשבתי שתספר לנו על מדינת פלשתין ההיסטורית. במקום זה אתה תוקע משפט שמגחיך את כל הבסיס של הטענה שלך לגזל. שהרי - אם השטח היה שייך לירדן ונכבש על ידינו, זה שטח שלנו ומשלנו אנחנן לוקחים. לא גזל ולא בטיח
משה שפיר ק.11.09.14
משה שפיר ק. שלום רב, תודה על תגובתך. אבל, אני רוצה להעמיד אותך על טעותך. מדינת ישראל מעולם לא סיפחה את השטחים. לפיכך, טענת "האדמות שלנו" אינה תופשת. כאשר מדובר בממשל כיבוש, והממשל בשטחים אינו של שוטרים, אלא של חיילים, הרי שהעברת אזרחי המדינה הכובשת בידי המדינה הכובשת להתנחל בשטחי הכיבוש היא פשע מלח
אורי וייס11.09.14
לאורי היקר כשקראתי את תגובתו של משה הבנתי את כוונת דבריו כך: " השטח היה שייך לירדן ונכבש על ידינו" קרי לא הפלסטינים הם העם הנכבש אלא הירדנים ולפיכך לכאו' היה עלינו לפעול לטובתם מתוקף היותינו כובשנאמן אך הירדנים כבר משכו את ידיהם מתביעת בעלות על השטחים בהסכמי השלום. ולפני שאתה רץ לכתוב שהירדנים היו ב
דודי11.09.14
יו"ש מבחינה משפטית הם שטחים שנויים במחלוקת. הסיבה היא משום שלירדן מעולם לא הייתה בעלות מוכרת עליהם. לכן גם כל ההגדרות של "שטחים כבושים" לא חלות עליהם וכן לא פשעי מלחמה המיוחסים למי שמעביר אוכ' לשטח כבוש.
משה שפיר ק.11.09.14
תודה. הטענה הישראלית היא אכן שיו"ש הם שטחים שנויים במחלוקת, וזה ממחיש את האבסורד: מה הדיעה של בעל הדין במחלוקת? האם לשיטת ישראל מדובר בשטחים שלה (ואז למה היא אינה מעניקה אזרחות לפלשתינים), או בשטחים שלא שלה (ואז למה היא מתנחלת בהם)? מדינת ישראל גם טענה שאמנת ז'נבה אינה חלה על השטחים, שכן הם לא נכבש
אורי וייס11.09.14
http://www.chabad.info/n מבחינה משפטית וגם מבחינה מוסרית.
משה שפיר ק.12.09.14
chabad.info/newvideo/vid
משה שפיר ק.12.09.14
רק אם מכריחים את אותה אוכלוסייה להתיישב באותו שטח "כבוש" וכמו שאני זוכר אף אחד לא הכריח את המתיישבים נ.ב השטחים האלו אינן כבושים אלא "שטחים השנויים במחלוקת"
צוות פותחן ראש11.09.14
אך על ידי הערבים. דומני שאף יהודי לא מכר להם. הארץ נכבשה לפני כ-2000 שנה ואנו משחררים אותה כעת. לצערי טרם סימנו!
ברלה11.09.14
1
האם הבנתי נכון שלפי דעת תורה ההתנחלויות הן גזל? ואם כך איך תהיה לנו הגנה משמיים במלחמה?
לאה איילה19.12.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

"גילוי אור הנשמה"

תופעה בתל אביב: נערים מבקרים בבית כנסת ונושאים תפילה

נחמן שטרנהרץ | 30.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24