כיכר השבת

מותר לנו החרדים לזקוף את הגב / דעה

איש מאיתנו, החרדים, לא מחה על כך שבמשך 7 דקות התרחש טבח בלי מעצורים. 7 דקות בהם בן 16 נאבק בעזרת כסא במחבל חמוש. למרות הכאב בחרנו לא לחפש אשמים (דעות)

34
רחלי איבנבוים | כיכר השבת | כ"ז בחשוון | 20.11.14
כותבת השורות, רחלי איבנבוים
כותבת השורות, רחלי איבנבוים (צילום: נחמי וולף)

אני מודה, למרות שאני אוהבת אהבה גדולה את המגזר שלי, אני לא חוששת להתבונן בו בעיניים ביקורתיות, לא מפחדת להכות על חטא ולנסות ולשפר. דווקא לכן יש עלי חובה גדולה ומכופלת היום לקרוא לאחי ואחיותי החרדים לזקוף את הגב, לקרוא בקול רם לחברה הישראלית להתבונן בנו, המגזר החרדי הפצוע, להתבונן בנו בעיניים פקוחות בשעה זו וללמוד.

כי אולי גווינו רטט בבכי והשתופף אל מול קברים טריים אבל אגרופינו לא נקפצו בזעם וקולינו לא רמה בכעס.

כשדם נשפך והמציאות מייצרת אי וודאות מטלטלת יש לנו, לאנשים הקטנים, נטיה לתלות את האשם על מישהו, מישהו שכנראה פעל לא נכון. על משהו, שבוצע לא כשורה. על גוף מסוים שלא עשה את תפקידו או על מציאות מעוותת.

הבוקר הנורא של שרה / מלי אברהם

'וכשהגיע למקום תפילין' / קינה

ככה אנחנו בנויים, בני האדם. כי רק כשאנחנו יודעים מה כשל במערכת השגרה, מה לא פעל כיאות, רק אז קל לנו יותר לשוב לשגרת חיינו. האשליה הקטנה שהנה, הפעם נלמד לתקן את השגוי. וכך להבא אבל דם ושכול לא יפגשו אותנו יותר לעד.

זהו מצב טבעי. זה מנגנון שאי אפשר להאשים בו אף אחד. בוודאי לא בשעת צער. אבל המנגנון הזה בדיוק גורם לאחד מתחלואי החברה שלנו, הוא מייצר שיח מתלהם, מטיח ומוקצן. כך ניתן לשמוע מחד שיהודה גליק ונאמני הר הבית אשמים בהבערת עיר הקודש, ומהכיוון השני נטען שהמגעים עם אבו מאזן מעודדים טרור. ורק אם נעשה כך או נפעל אחרת, השקט והשלום ישובו.

ככל שכואב יותר כך נוצר קיטוב עמוק יותר. וככל שהזעם מעמיק וכבר אין לו לאן לפרוץ הוא מתפשט לאלימות, מילולית וגם גרועה מזו. כך נוצר לו מעגל כאב שרק הולך ומתדרדר, הולך ומשתבלל.

ואנחנו החרדים? אנחנו לפני הכל, אנשים, גם אנחנו מפחדים, גם אנחנו דואגים, גם אנחנו רוצים לפני הכל פשוט לחיות. אבל הנה, הגיע הרגע הזה. הרגע הכואב שבו האינסטינקטים צורחים למצוא אשם, לפרוק את הזעם אבל אין בשורותינו התלהמות.

הגבול בין הכאב להאשמה דק הוא, אבל לא חצינו אותו. לא חצינו למרות שיכלנו. איש מאיתנו לא מחה על כך שבמשך 7 דקות תמימות התרחש טבח נוראי בלי מעצורים. 7 דקות בעיר בעלת הכוננות הביטחונית הגבוהה ביותר בארץ, 7 דקות בהם נער בן 16 נאבק בעזרת כסא במחבל חמוש בגרזן. 7 דקות של עוד ועוד נשמות שנפרדות מהעולם. עוד פצועים.

פינוי גופו הקדושים מבית הכנסת (צילום: יונתן סינדל - פלאש 90)

אף אחד מבני השכונה הפצועה לא התרעם על בעל המכולת שהעסיק אצלו פצצה מתקתקת שכזו, איש לא התרעם על הנהלת בית הכנסת שאפשרה לבני המיעוטים לרכוש מידי בוקר קפה מהמכונה האוטומטית מבלי לסייג את הגבול והאוכלוסיה השוהה במקום. למרות הכאב הנורא למרות התסכול בחרנו לא לצאת לרחוב, לא לחפש אשמים.

לא גלשנו לשיח הזה כי אנחנו יהודים מאמינים. כי אנחנו יודעים שהטבח הנורא שכלל גרזנים, טליתות ופסוקי שמע ישראל פורחים הוא גדול מאיתנו. האסון הזה הוא שיעור עבורינו, תזכורת עד כמה אנחנו קטנים, עד כמה לעולם לא נצליח לשלוט באופן וודאי במה שמתרחש סביבנו.

ראינו את תמונות הדם וקפאון המוות ונאנחנו את אותה אנחה יהודית שליוותה את פרעות קישנייב, את מוקדי האינקווזיציה, את מסעי הצלב, את הטבח בבאגדד ואת נוראותיה של השואה. האסון הזה הוא תזכורת להרים עיניים לשמים ולהבין מה הוא למעלה רוצה מאיתנו.

אנחנו יהודים חרדים במדינת ישראל של שנת 2014, ואנחנו, אותם אלה שהאשימו אותם בדאגה רק לעצמם, בראיה מגזרית צרה ובתאבת שלמונים קואלציונית. אנחנו, דווקא בשעת כאבינו מסתכלים סביב. אוטובוסים מלאי בני תשחורת לבושים שחור לבן יצאו אל הלוויה של רס"מ זידאן סייף, השוטר הדרוזי שנרצח בנסיון להפסיק את האסון, רב בית הכנסת המדמם, הרב רובין נסע בעצמו צפונה, זנח את קהילתו הפצועה כדי להודות אישית למשפחתו של המגן האנושי.

כבר למחרת הרצח התכנסו בני ירושלים החרדית יחד עם תושבי העיר האחרים, דתיים לאומיים כחילונים בנסיון לעשות משהו. ליצור חומת הגנה אזרחית, לפעול כדי להשיב את החיים למסלולם. אנחנו ממלאים את שורות ארגוני החסד וההצלה גם בכל ימות השנה.

מסתבר שלמרות שיש לנו עוד כברת דרך ארוכה לעשות, יש לנו גם מה לתרום לחברה הישראלית, מסתבר שהחברה הקטנה שלנו היא אי של שפיות, של מתינות ושל מחשבה הגיונית בתוך הכאוס מסביב. ביום הזה מותר לנו לנוח קצת מהנסיונות ליצור כאן חברת מופת. להבין מה יש לנו, כמה כח, כמה עוצמה ולשאת עוד תפילה קטנה שיהיה כאן כבר טוב.

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
יחצון זקיפת הגוו הזאת משרתת את האינטרס של אויבנו הפנימיים אנשי הקרן לישראל החדשה, והראיה: מתעבי החרדים שלא יוותרו על הזדמנות להדביק בחרדים כל השמצה וגינוי יהפכו פתאום למקדמי מחמאות על התנהגותם המאופקת של החרדים לאחר שטבחו בהם וירמזו שהלוואי שבדבר הזה הילידים הישראליים מוכי הטרור ילמדו מהם. לכן, למרו
ריאלי וזהיר20.11.14
14
אך צריך קודם את הקבלה העצמית לא להפריד את לימוד התורה מקיומה. ילד בן 16 נאבק ......? ומה אם חייל צהל היה בשכונה הזו בבית הכנסת באותו רגע, איך אז היו נראים הדברים כשיש לו M16. יש לנו מלחמת מצווה נגד העמלק הראשונים שהיו צריכים לזעוק זאת : הם החרדים! יש לנו מצווה של לא תעמוד על דם רעך , של ואהבת לרעך
בת ישראל 20.11.14
כל הבעיות יבואו על פתרונם! פשוט גאוני!
כעכג24.11.14
13
את משתבחת בכך שלא מחפשים פיתרון מעשי - זה בדיוק סוג היהודים שהלכו בשואה כצאן לטבח. כל יום עוד משלוח ועוד משלוח למחנות, עו ד טרנספורט לרכבת - והולכים כמו צאן לטבח. עוד פיגוע ועוד שחיטה - ולא מחפשים פיתרון. ומדוע לא מחפשים ? כי אתם יודעים שאין לכם זכות להגיד מילה על פיתרון צבאי ובטחוני, שהרי אתם לא מ
יהודי20.11.14

הצגת כל התגובות

12
איפה דבר ה'??למה ה' עושה ככה לחרדים???אלוקים שונא זימה "והפאה שלך מחטיאה את הרבים ,למה לחלל את ה ' ,ה' יתן לכן לסבול בעולם הזה ,ובטח שלא יהיה לכם חלק לעולם הבא אם תמשיכו במרד והזימה . עולם החרדי בושה וחרפה לכו לאילת תזרקי הכול עדיף מאשר תיראי ככה ותניפי דגל של חרדית.בושה!!
נחמן24.11.14
11
מיד ועכשיו בנט לראשות הממשלה עכשיו
קר רוח20.11.14
לא נשכח לך את ההתבזות אצל עליזה לביא חבל שאת לא מודרכת
מירי20.11.14
10
צריכה להתנוסס לעיני כל ישראל לשמור על צניעות יותר ישמור עלינו
גד21.11.14
זה כמו לבקש מחתול ללמוד מתימטיקא היא טובעת בחומריות גסות רוח וצביעות זו לא חרדיות זו לא יראת שמים אלא פריצות הפקרות וחילוניות במיטבה זה יוצא לה מהאזניים
פככככככככ22.11.14
9
שמתי לב שבכל הדוגמאות שהבאת מתקופת האינקוויזיצי'ה ועד השואה, לא הזכרת דוגמא מלפני שבע שנים, בשכונה ירושלמית שקטה, רק כמה רחובות משכונת הר נוף, נרצחו שמונה נערים על הגמרות.גם שם ספרי הקודש נוקבו ע"י קליעים, וחלק מהספרים הספוגים בדמם נקברו איתם. אך, אוי סליחה - בעיניך הם לא נחשבים בחורי ישיבה. אני קור
כואבת 23.11.14
8
הדברים נכונים כמובן [חוץ מהתמונה...], אבל אנו באמת זקוקים להתנצל? האם רק את זה מצאת כדי להוכיח את ההבדל התהומי בין הציבור החרדי האיכותי לבין ציבורים אחרים [כולל המגיבים המאשימים את אלו היושבים ליד הסטנדר]? האם מי שמכיר באמת את הציבור החרדי [עם החסרונות והבעיות שלו], זקוק להוכחות על התרומה האיכותית ה
יהודי פשוט22.11.14
7
אוי לשחצנות וחוסר צניעות של אשה בקריירה.עדיף שתחליפי גם שם שמפחה.למה את זה עוד השארת?
חרדית גאה11.12.14
6
את חייבת ללכת לכנסת. אל תיראי ואל תיחתי ללכת למקומות בהם ניתן לייצג אותנו בשפיות ובכבוד מחכים לך כולנו
זיהוי ממוקד21.11.14
כשלא נמצאו באגודת ישראל מקומות ריאליים עבור ספרדים אז קמה ש"ס. אם לא ימצאו באגודת ישראל מקומות ריאליים עבור נשים מה אתם חושבים שיקרה? חכם עיניו בראשו!
רפאל21.11.14
5
את האשם תמיד צריך לחפש קודם בנו.
צ.21.11.14
4
חשבנו שבבית היהודי שם זה המקום , כנראה שהמקום שבאמת חשוב לך זה ה ' פרסום ' בהצלחה
דובר אמת20.11.14
3
אנחנו יהודים ואנחנו מצריכים להגן על עצמינו !
מרים20.11.14
2
השם יתברך חייב לעורר אותנו. למה? כשאני הולכת ורואה את כל הפאות המסולסלות, ואת הבגדים הצמודים, והפרוצים ביותר, כל חלקי הגוף בולטים!! כן אני יכולה להעיד שאני רואה "כל" חלקי הגוף בולטת, מרוב אנשי החרדים! אז מה אם הגוף מכוסה.. אבל איפה הצניעות! איפה רבונו של עולם? איפה הלב שלנו? איפה ההרגש שלנו? איפה הי
גדכ20.11.14
כל מילה אמת לאמיתה!!!!
גד21.11.14
בזכות נשים שהתקשטו ויצאו לקראת בעליהן לעורר תאוותם נגאלנו ממצרים. אבל אולי דור זה אינו ראוי לגאולה....
אברך פשוט23.11.14
1
סוף סוף בפעם הראשונה הגברת מדברת לעניין
צבי20.11.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

צפו בתיעוד

עם תחבושות על הראש: ניצולי הפיגוע חגגו את נס ההצלה

שאול כהנא | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם