כיכר השבת

איך אפשר לטעון שמרן לא הבין מה עשה? / עו"ד ישראל באך

אין בכוחו של מאן דהו להעלות טענה שאדם שהיה גדול הדורות לא ידע או לא הבין את פעולותיו, או שהיה נתון להשפעה ששינתה את רצונו. עוה"ד של הרב משה יוסף כותב (חרדים)

64
עו"ד ישראל באך | כיכר השבת | כ"ט בטבת | 20.01.15
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: מאיר אלפסי, כיכר השבת)

בימים אלו מפורסמים בכלי התקשורת ידיעות שונות בדבר פתיחת צוואתו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, השימוש במונח צוואה בהקשר של מרן זצ"ל הינו מוטעה לחלוטין.

יש לערוך אבחנה ברורה בין אדם שטרם פטירתו מותיר אחריו צוואה פרטנית באשר לרצונו מה יעשה ברכושו לאחר מותו, לבין אדם שנפטר ללא הוראות צוואה לחלוקת רכושו.

חוק הירושה התשכ"ה 1965 קובע "במות אדם עובר עזבונו ליורשיו. היורשים הם יורשים על פי דין או זוכים על פי צוואה, הירושה היא על פי דין זולת במידה שהיא על פי צוואה".

משמעות הדברים ונפקותם לעיזבונו של מרן זצ"ל ברורה: אין חולק על צלילותו וחדותו של מרן זצ"ל אשר בין היתר כיהן במשרות הדיינות הבכירות ביותר שנים רבות, ובוודאי היה מונח היטב בדיני ירושה הן על פי דין תורה והן על פי ערכאות.

מרן זצ"ל לא השאיר אחריו צוואה, ועל כן אין ספק שרצונו היה שכל עזבונו יחולק בחלקים שווים בין ילדיו, יחד עם זאת לפני כ 18 שנים העביר מרן זצ"ל בדרך של "מתנה מחיים" את כל כתבי היד, הספרים ושאר יצירותיו התורניות לבנו הגאון רבי משה יוסף שליט"א, ואף טרח לחזור ולאשררם מידי כמה שנים עד סמוך לפטירתו.

איני מאמין שיש מאן דהו אשר בכוחו הן התורני והן המשפטי, להעלות טענה שאדם שהיה גדול הדורות, ובפרט דיין במשרה שיפוטית בכירה אשר בקי ומצוי בכל דקדוקי ההלכה והמשפט, לא ידע או לא הבין את פעולותיו, או שהיה נתון להשפעה ששינתה את רצונו ולו במעט, בעניין כה מהותי שהיה מפעל חייו, ספרי ההלכה וכתבי היד שעליהם עמל כל ימיו מרן זצ"ל. משכך הטענה המשפטית של "השפעה בלתי הוגנת" אינה עומדת מול ענק רוח שהנהיג עד סוף ימיו את היהדות בארץ ובעולם.

יוצא אפוא כי במקרה דנן אין עסקינן כלל בסכסוך אודות צוואה, מכיוון שלא קימת כל צוואה של מרן זצ"ל. יתר על כן לא ניתן לטעון לסכסוך ירושה מכיוון שאין חולק כי הירושה שהותיר אחריו מרן זצ"ל דהיינו דירת המגורים ברחוב הקבלן תחולק בין כל ילדיו בחלקים שווים.

הטענה היחידה שעולה היא, שמרן אשר העביר בדרך של מתנה מחיים את כתביו וספריו לבנו הגאון הרב משה יוסף שליט"א, לא היה מודע למעשיו או להשלכות אי כתיבת צוואה ברורה. יתר על כן במסמך "המתנה מחיים" שהותיר אחריו מרן זצ"ל, ניתנה התייחסות פרטנית ומדוקדקת הן לכתבי היד והן לחשבונות הבנק. בהערת אגב יצוין, כי הרכילות הזולה בדבר ריקון החשבונות שקרית, נבזית וניתנת להפרכה ללא קושי משום שבעל החשבונות מרן זצ"ל נתן דעתו לכך בכתב באופן נחרץ המעיד על רצונו המלא.

אין ספק שהתמודדות בבית הדין או בבית המשפט בדבר צלילותו של מרן זצ"ל שהיה גדול הדור אינה ניתנת למחלוקת ואין עליה כל עוררין.

בשולי הדברים מיותר לציין את עמדתו של מרן זצ"ל בדבר פנייה לערכאות, כפי שהובעה על ידו פעמים רבות בשיעוריו ובכתביו, בין היתר בספרו שו"ת יחווה דעת חלק רביעי סימן ה' בזה הלשון: "אסור בהחלט לדון בדיני ירושות ונחלות וכן בדיני ממונות אלא ע"פ התורה".

גילוי נאות: הכותב מייצג את הגאון רבי משה יוסף שליט"א, יחד עם עו"ד בועז קראוס.

תוכן שאסור לפספס
64 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
אפילו אם הוא לא נסחט, ואפילו אם זה רק מקרה שנתן הכל לבן שהיה עמו בבית, ואפילו אם הכל תמים כמו שהכל תמים בזה שמינה לראשות ש"ס את מי שהוביל את אוסלו והוא קרא לו רשע. אפילו אם כל זה נכון. רק ילד מנוול ומושחת עד העצם מסוגל להשאיר הכל אצלו ולהפקיר את עשרת אחיו. הרי הנבל הזה לא חייב לקחת לעצמו הכל. כל השא
אורי21.01.15
29
1. מרן זצ"ל: "לא מוחל בעוה"ז ובעוה"ב". 2. שורף קולות חרדים ומעמיד ממשלת שמד. 3. שותף פעיל במרד ונקמה במרן ומועצת החכמים ותומך במחלוקת.
יחיאל21.01.15
28
לאן מוביל שנאה בין יהודים? לשנאה בין אחים, בין בן לאב ובין אב לבן. כשהכל בנוי על פירוד ושנאה, אל תתפלאו לגבי התוצאות. ושאלה לבן יקיר: איך נתת לאבא שלך להתבזות בכל מוצאי שבת בהכרזות סניליות כאלה? רק מי שלא שולט על מוחו יכול להתבטא כך כנגד יהודים. עכשיו אתה טוען שהוא הי' שפוי? נו, באמת!
גלעד21.01.15

הצגת כל התגובות

27
תשמעו דרשת האדמור מבאבוב הרב אונגאר על עיוות הדין שנעשה לו כפי שיחתו הטא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם ליפקין21.01.15
26
לא יקרה לו כלום אם יפרגן וינהג בנדיבות עם שאר אחיו וכי הם לא בני מרן ? ברוך ד יש לו פרנסה מכובדת מהציבור הספרדי שנאמן לו וקונה בהמוניו בדצ בית יוסף
שסניק21.01.15
25
מר אבי לא השאיר לנו שום דבר זה המצב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רבי בבר21.01.15
24
ועכשיו לא הטעו אותו עכשיו מרן ידע מה רצה? תחליטו אתם באתר מה הכיוון א"א לצאת אהבהלים.
יוני21.01.15
23
בזמן שהם לא שומעים בקול צוואתו. אם זה לא רצונו, אז גם זה לא רצונו שדרעי יהא יור שס... הרב דוד יוסף לא הרשה לאברכיו לעבוד לשס בזמן ישי. לא מעניין אותו מרן, רק דרעי וכסף...
חסיד מרן20.01.15
22
ממש טיעון לוגי הבאת לנו. אתה שואל: איך אדם שהיה גדול הדורות לא ידע או לא הבין את פעולותיו, או שהיה נתון להשפעה ששינתה את רצונו? אולי תשאל במקום זה: האם בכלל מרן היה גדול הדורות? ושמא שטפו לנו את המוח לאורך שנים?? עורך דין נכבד, יש תשובה מאוד פשוטה לשאלה שלך: מרן לא היה גדול הדורות ואף לא קרוב לזה.
מתבונן21.01.15
אם היית מתבונן היית קורא שהוא כתב שמרן היה דיין ובוודאי ידע את כל השטיקים והטריקים מתוקף תפקידו. אז אולי תתבונן מעבר לבוז שלך למרן עם הטיעון המשפטי שאדם שהיה במשרה שיפוטית בכירה יודע מה הוא עושה. תחליף את השם עובדיה יוסף, באהרון ברק וזה ישמע לך פתאום טיעון לוגי.
משפטן 21.01.15
איך אפשר לדבר ככה על מרן? -יש עוררין על כך שמרן היה גדול הדור??!!
.21.01.15
21
בפועל מוישה הצעיר סעד ותמך באביו 30 שנה למה שלא יקבל את הכל? היה לו מספיק שכל לתמוך באביו שגמל לו בחזרה תמורה כנראה הולמת משפחה הזויה תניחו לאבא שלכם מלאו את רצונו לפחות כלפי חוץ. למה אתם מפקפקים באביכם מה הוא באמת לא היה מודע לכלום.
איש פשוט21.01.15
20
בתכלס האנשים ישבו לו על המוח חפרו לו 20 שנים למרות שאני בטוחה שמשפטית אתה צודק יש כאן איזה אי צדק למה שאחד יקבל וכולם לא.
רבקה20.01.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד21.01.15
19
אם תמשיכו עם המלחמה התקשורתית הזאת, תדעו שיש גם צד שני למטבע.
משה20.01.15
אנשים חסרי דעה אינם מבינים כי יהודית ומשה בניגוד לכל הפרענקים הם חכמים נבונים וכל צעד מחושב אצלם מעבר לכך שהם ורק הם כיבדו את אביהם 20 שנה אייה היו כל הצווחים כעת שהרב היה זקוק לסיוע יומימי
אשכזי21.01.15
18
לא חושבים על כלום יורים לכל הכיוונים.. ונו מבחוץ מביטים המומים... מה זה? כך מתנהגים אנשי תורה ודרך ארץ??? לא יאומן כמה שגיעות וטעויות על ימין ועל שמאל....
ע22.01.15
17
יש להם סכסוך פרטי ושיישאר ביניהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביעד21.01.15
16
האיש אכן היה גאון מבחינה משפטית וא כיסה את עצמו מכל כיון מעבר לפגיעה לטעון על צלילותו של הרב עובדיה. שזה תכלס טענה חזקה ביותר
עורך דין 20.01.15
15
משה קיבל קופסה מיהודית ומסרה לישי
משה קיבל קופסה 20.01.15
14
באמת מה חושבים הצד שכנגד הרב משה שהרב עובדיה חלילה היה טיפש
יחיאל20.01.15
לראות את הקופסה וללמוד על הסחיטה
לראות את הקופסה21.01.15
13
בנו הגנב וכלתו הגנבת שכרו עו"ד שילבין את חטאי גנבנותם... רוקנו אתהחשבונות... גנבו את הספרים... עכשיו פורש החזיר טלפיו -"כשר אני!"
אפרים קאשי27.01.15
12
ובקלטת עצמה רואים כיצד "עוזרו הנאמן"מקריא לו מהעיתון מה שנוח לו. "וכלתו הנאמנה" מצלמת אותו" כדי שיזכרו אותו לדורות. כאשר גדול דור חי בתוך מאורת נחשים ארסיים, אפילו תורתו אינה מסייעת בידו.
דן סגל21.01.15
הטעו את מרן זה>לא בפעם הראשונה>עד !
הטעו את מרן זה22.01.15
11
הוו מתונים בדין !
והנה דמו נדרש !21.01.15
10
תכלס כולם חגגו שם עם הכספים מה הם בוכים שישלימו משה היה קרוב לאבא שלו גרף את כל הקופה
בערל20.01.15
9
כנראה עוד מתחנף שבסוף יועמד להיות חבר כנסת אצל ישי כמעשה משה יוסף עם ליאור אדרי ואטיאס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוחה כל החצר של משה21.01.15
דווקא נראה שהעורך הדין הזה ספציצפית לא מהפוליטיקה אלא מעניק שירותים משפטיים היכן שמצויה הפרוטה, מייצג גם כל מיני אנשי עסקים וגופים ציבורים. מה לעשות תלמד תשכיל תצא מהמקלדת ומהכולל ואולי יום אחד מישהו ישלם לך על כל אות שתכתוב בכיכר.
פולישוק21.01.15
חחחחחח העורך דין הזה הוא (עלק) מפקח כשרות של בית יוסף... מחר תשמע גם שהוא קבלן של משה יוסף וזה למה ... אני יגלה לך סוד מסביב הרב משה אין מקצועיים ומוכשרים, הרוב שם חבורת טפ... כי מחפש אנשים פודלים שנאמנים לו.... כנראה יש לו ממה לפחד
קצת מכיר22.01.15
אנשים צרי עין הקנאה בוערת בכם אני יודע שהוא מוסמך גם לרבנות כמה חסרי חיים צריכים להיות כדי להגיב בצורה כזאת עלובה
אחד שמבין יותר22.01.15
ילד בן 28 מפקח של בית יוסף באזור ירושלים הוא העורך דין ישראל באך... מי שמתעסק בערכאות... אז שיידע לו כל מי שאןכל בבד"צ בית יוסף הוא אוכל מהידיים של העו"ד הזה.. לשם השוואה בבדצים האיכותיים המפקחים הם חברה יוצאי כוללים בני תורה בגופם ונפשם...
בוא נאמר את האמ22.01.15
תעשה שיעורי בית לפני שאתה מבלבל את המוח הוא רב מוסמך בוגר ישיבות וכוללים בזמן שהוא היה בכולל ובאוניברסיטה אתה כתבת כאן כאחרון חסרי החיים אה והוא לא בן 28 יטמבל
ליטאי22.01.15
8
הרב משה אל תירא - גם הרב עובדיה בעד אלי ישי.
א21.01.15
7
"איך אפשר לטעון"? והתשובה פשוטה היא -----> הוו מתונים בדין!
והנה דמו נדרש !21.01.15
6
והתשובה פשוטה היא -----> הוו מתונים בדין!
והנה דמו נדרש !21.01.15
5
לראות את הקופסה וללמוד על הסחיטה
לראות את הקופסה21.01.15
4
יש לי הסבר: היה עסוק ביותר בלימוד - ויש > "מי" אשר ניצל את זה !
ויש אשר ניצלו !20.01.15
3
מעניין מדוע מול הקלטת טענו כי יש "לשון אחרון"(ופחדו מהקלטות המאוחרות יותר...)אבל כאן אפשר לערער על הכל....
מכלוף21.01.15
2
אם הוא מינה ללא כפיה אז אתה חייב להגיד שהוא טעה בקבלת ההחלטה שמינה את דרעי שהרי דרעי גרם לבריחת המנדטים (עוד לפני שאלי ישי עזב) וזה מאוד קשה לומר כך על מרן פאר הדור שטעה טעות כזאת חמורה וקשה.
יצחק כהן20.01.15
1
יש לציין למאמר ה' בתורה "לא תגנוב"! בושה שמשה יוסף מחלל את ה' בפנייתו לתקשורת למען בצע כסף מבזה את כבוד מרן.
יוני20.01.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24