כיכר השבת

הכתובת הייתה על הקיר / משה פרידמן

צעדתי בין ההמונים ומאוחר יותר צפיתי מבית סמוך בקטסטרופה המתרגשת. צילמתי. שלחתי לכל מי שרק חשבתי שיכול לסייע. לצערי, לשווא. משה פרידמן על אסון ההלוויה (חרדים)

41
משה פרידמן | כיכר השבת | ט"ז בניסן | 05.04.15
כותב השורות, משה פרידמן
כותב השורות, משה פרידמן (באדיבות המצלם)

הוא ירד מבימת הכבוד, אט אט, נתמך בידי משמשו. אחז בידי בחמימות אבהית ושאל ביידיש: 'מהוט מיך פאשטאנן'. לאמור; הבנתם אותי.

היה זה בחודש אלול תש"ע. מרן בעל ה'שבט הלוי' זצוק"ל נשא כמה דקות קודם לכן דברים בהלכה בנושא חשוב ביותר - על קביעת רגע המוות. הייתי אז אמון על כתיבת דבריו לתקשורת והוא, הענק שבענקים. צלול. חד. פוסק. דיין. רצה לדעת בוודאות שהבנתי, אני הקטן, את דבריו. כי זה היה האיש. לא 'סומך' על יד המקרה. לא סומך על 'יהיה בסדר'.

עוד בנושא:

אתמול נרמסו תחת רגלי ההמון אברכים צעירים. ילדים וזקנים. עקב מחדל אבטחה ובטיחות דוקא בהלווית מי שסימל את אצילות הנפש ברמה הגבוהה ביותר. מי שסימל ב-100 שנות חיו את הדיוק המירבי. את הסדר. כמו את שמירת המסורת הנהוגה מדור לדור, בלא לוותר על קוצו של יוד.

אבל הכתובת הייתה על הקיר. ולוואי שמי שאמון על הסדר הציבורי בישראל. מי שיודע לשלוח מאות שוטרים לאירועים... יכול וחייב היה להיערך כיאות. אפילו במשחק כדורגל, להבדיל, בין קבוצות בליגה ד', יודעים להיערך כנדרש.

איש לא טרח לבצע חסימה של קטע הרחוב שבו בית המדרש ממנו אמור היה מסע ההלויה לצאת. איש לא טרח להציב שם שוטרים. מחסומי לחץ. ניידת נט"ן עם רופא כמובן ואמצעים נוספים ש'כשהם רוצים' הם יודעים כיצד ומה לעשות. אינני מומחה בתחום. אבל כל בר דעת הבין. ולצערי, כשעתיים בטרם החלה הקריסה, רקעתי ברגליים וזעקתי למי שרק היה בסביבה ובטלפון - הטרגדיה בדרך, לצערי.

צעדתי בין ההמונים. ומאוחר יותר צפיתי מבית סמוך על הקטסטרופה המתרגשת ובאה. צילמתי. הסרטתי. שלחתי לכל מי שרק חשבתי שיכול לסייע. לצערי, לשווא.

לאירוע בסדר גודל שכזה לא נערכים כמו להכנסת ספר תורה ומשגרים כמה שוטרים לצמתים. זה דורש טיפול יסודי. היערכות אמיתית ולא תצלומי יח"צ ליד או בתוך חדרי החפ"קים. מספיק עם תרבות הצ'קלקות. אנו זכאים לאבטחה נכונה. אנו דורשים שיתייחסו לאירועים במגזר שלנו, כמו לכל ארוע המוני בישראל. והיה את הזמן הנדרש לכך. והיו, וישנם לגורמים המוסמכים, את כל הכלים לכך.

הגיע הזמן שתקום כאן ועדת חקירה/בדיקה אמיתית. לא טיוח! כי האירוע הבא, עם המוני בני אדם...כן, חרדים (!) הוא כבר בחודש הבא. והלוואי ויהיה שם מישהו ליישם את הלקחים.

תוכן שאסור לפספס
41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
די להאשים אחרים. הגיע הזמן שנעשה חשבון הנפש ונודה בפה מלא: אנחנו החרדים חיים באי סדר מוחלט. בזים לתקנות של העיריה, רבים איש עם רעהו, ויש לנו - רק לנו - כמה וכמה ארגוני הצלה. בנפשנו הדבר. להלוויה הבאה לא אלך.
עקיבא06.04.15
29
גם אני ראיתי את זה בעיניים .לא מובן איך אפילו רמקולים להזהיר את האנשים לא היה שם
חרדי גאה05.04.15
28
משה יהודה פרידמן ולמדת בבעלזא תל אביב בשנות ה70
יצש05.04.15

הצגת כל התגובות

27
המחדל ממשיך.. כיצד לא מצאו לנכון לנחם מעט את משפ ולקוברו סמוך ונראה לרבו כשהוא נרמס בהשתתפותו באשכבתא דרבי?
משתתף05.04.15
26
מה קורה בציבור החרדי . "תרבות" הדחיפות והמציצנות. לדעת הכל . לחטט. לצלם את הגופה ליגוע בגופה ...ובדרך לדחוף כמה זקנים . אם זו התורה - אי אפשי !
בני06.04.15
25
אין בפעם שאני נמצא באירוע כזה או אחר והדחיפות האלה קיימות זה איזה מציאות לא מובנת כאילו אם אתה לא דוחף אתה לא ירא שמים לא מובן ועוד שזו דרך ברברית ומסוכנת ביותר כשיש המון ואנשים נידרסים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירון05.04.15
24
מי שאשם הם המלמדים בת"ת, ר"מים בישיבות ומורי הדור שלא מלמדים שהקדושה מושגת בהזדככות הנפש ולא במגע הידיים. מכאן תרבות הדחיפות והאלימות בשם הקדושה.
מרדכי06.04.15
23
בודאי שמתם לב שבכל מקום שיש צפיפות הצבור שלנו דוחפים איש את רעהו ויש הרבה דוגמאות... אפילו ילדים קטנים כבר לומדים בחדר איך לדחוף ולחטוף ממתקים וכו' אז הפעם זה כבר נגמר אחרת לא עלינו... היגיע הזמן לחנך אחרת. מה ששנוא עליך על תעשה לאחרים. אם אתה דוחף אז אתה לוקח לשני ואף מסכן אותו. גם לנשק ספר תורה
קוגל ירושלמי05.04.15
22
כי כל אחד רק חושב על עצמו , זה כבוד הנפטר זה ביזיו ממש
שמחה05.04.15
21
סוףסוף רוב הציבור שמורכב מבעלי בתים ואברכים יר"ש באמת, הסולדים מכל המחלוקות וכל הדרך והכיוון שהיהדות החרדית נסחפה אליה. אנשים בבית כנסת וברחוב מדברים עכשיו רק על הנושא הזה, כמה נתנו לכמה ילדים מתלהבים עם צ'קלקות, מתחסדים מטורפים, סיקריקים ואנשי פלג...לעשות ככל העולה ברוחם. עד היום לא הבענו את הסלידה
שמואל06.04.15
20
אצלנו הרב אלישיב והרב מרדכי אליהו שההלויה הייתה בהר המנוחות ועברה בבר אילן והכניסה לירושלים לא היה דחס ואפילו היה כמות כפולה אבל אצל הרב עובדיה יוסף שההלויה הייתה בסנהדריה ועברה בסמטאות גאולה אפילו חצי כמות עוש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הכל טלוי במקום 05.04.15
19
עם מחסומים, היו מאשימים אותה בחילול שבת. הגיעה הזמן להפסיק את מרוצי הדחיפות האלו. ישמיעו את הספדים ברמקולים ובערוצי השידור והלוויה עצמה היא למשפחה האבלה.
יוסי05.04.15
רק אצל הספרדים יש רדיו וידאו וערוצי הקודש הציבור החרדי מונע עצמו מרובו מזה ויש חיוב להספיד ואפילו בתוך בית מדרשו
חסיד08.04.15
18
זה היה כמה הסרטים של השואה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישי05.04.15
17
כל כך הרבה דוחפים.. הציבור החרדי צריך להבין די לדחיפותתתתתתתתתתתתתתתתתת
ו07.04.15
16
דברי טעם המבוססים על נתוניאמת ושכל ישר מול דברי איוולת של השמצת ושנאת החרדים ,הזכרת גם את ליגה ד להבדיל והרוצה לחנך ציבור הקשור לרבו בכל נימי נפשו בשעה שמתו מוטל ללפניו שיסתכל שם קודם כי הכל תלוי למה אתה באמת קשור מי שיכול לעמוד עם הנתונים המציאותיים שהצגת מול מי שאמון על הסדר הציבורי בישראל ויודע ל
אברהם בנימין בר05.04.15
15
בשנת תשס"ו הייתי במירון בל"ג בעומר עם כל בני משפחתי ומרוב עומס באמצע העלייה נפלו אנשים אחד על השני, ובנס מישהו הצליח לפרוץ את הגדר (שמברזל עשוי) עד שהשתחרר העומס. מאז יש לי טראומה ואני לא הולך בל"ג בעומר למירון. אמיתי. ואם יוסי שוינגר מנכ"ל המקומות הקדושים וח"כ אורי מקלב, שכל השנה רק מנסים לחפש תרומ
מנהל האתר05.04.15
14
הגיע הזמן שבמגזר שלכם יתחילו להתנהג כמו בני אדם, יקפידו על נימוס בסיסי ועל דרך ארץ שקדמה לתורה ולא ישעטו כמו עדר ברברי ואחכ יאשימו את כל העולם. תתביישו, התנהגות מכוערת.
דודי05.04.15
לא העת והזמן להטיף, כיון שהמקרה כה חמור, שהאחראים לקחו מוסר ויפיקו לקחים, בתקווה שיופקו לשמחות בלבד
יעקב05.04.15
13
הם ארגנו את ההלויה ולא סגרו את המדרגות המוות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ינון06.04.15
12
המשטרה אשמה, גזירה משמים, הכל רק לא לקחת אחריות על תרבות הג'ונגל הברברית בכינוסי החרדים. הייתי בלוויות של גדולי תורה חרדים וגם של גדולי תורה מהציונות הדתית. ההבדל זועק לשמים. אצל החרדים ג'ונגל ברברי של דחיפות, מכות וצעקות. בריונים (ובפרט משב"קים בשירות הרעבע'ס) דוחפים ומכים כל הנקרה בדרכם ללא הבחנ
עזרא05.04.15
רוב דבריך אמת אבל אסור להכליל. התרבות הפראית מקורה בחסידים ובמיוחד הירושלמים שבם שגם כאן בקטרי האבטחה נראים היטב כשהם פורצים מכים ומתלהמים כולל את השוטרים הבודדים שכן היו אהוביהם מאז ומעולם. כאשר אין תוכן, ממלאים את הריק באלימות של קדושה כביכול. אף אחד לא מתענין באמת מה יקרה לחברו הנרמס ויותר מכך הו
אדון חרדון08.04.15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי05.04.15
11
האם על שוטרים מחללי שבת ואוכלי טריפות החרדים צריכים לשים מבטחם? יהיה זה חילול ה' בפרהסיה, כאשר שוטר כזה יעצור בן תורה שרוצה להתקרב לרבו. אם ה' לא ישמור בהלוויה, שווא שמרו השוטרים.
דן סגל05.04.15
ציניות בזמן כזה.
נורית06.04.15
10
עדין אנשים היו דוחפים את הגדרות ומגדפים את השוטרים בקללות שבגלל הגדרות יש לחץ אם היו מחדרים שהצנועים מושכים ידהם ומי שלא מתקרב זכותו על הויתור גדולה יותר
חסיד07.04.15
9
שלמה בכל הנוגע לתורה דרך ארץ ומה שביניהם. מי שלא מבין על מה מדובר - שיקום
יצחק05.04.15
8
כל שנה יותר מפחיד הדוחק ודחיפות לאוטובוסים ממירון- בלתי יאמן מי שלא דוחף פשוט נשאר במקום גברים עולים קדימה אחורה לא חשוב שגם הנשים עולות מאחור - שילמדו לקח שח"ו יכול לקרות אסון גם שם
חצכ05.04.15
7
זה כבוד למת? זה מה שהצדיק הגדול הנחיל? מאיפה יש לאנשים זכות ככה להתנהג מה זה גן חיות ? כן ככה התנהגו כמו חיות
מאיר05.04.15
6
אוהב תמיד לקרוא תטורים שלך. צודק!
שמעון06.04.15
5
זו בעיה שורשית בציבור החרדי. הרדיפה להיות ב"עניינים" בכל מחיר. חייבים להיגמל מזה, ולהתחיל להתנהל באיפוק ובבגרות !
דניאל05.04.15
4
מקרה מצער עד כאב ואם זאת האחריות ושמרתם לנפשתכם אינו נשמר בחברה החרדית לא בכביש בנהיגה לא בהליכה ברחוב התמרורים והחוקים לא רלוונטים הילדים קופצים לכביש הורים עם ילדים הולכים בכביש תסתכלו עכשיו מבעד לחלון ותראו שיש צדק בדברי. בטח באירועים לוחצים ומוחצים ללא שום דופי לצערי מה שקרה זה היה טבעי למערכת
אברהם05.04.15
3
רק אצלנו אין מה לעשות, מרכינים ראש ומתקנים את המידות!
ו07.04.15
2
מצופה מהציבור מהציבור ילמד להתנהג, דרך ארץ׳ ולא דחיפות, לו היו מתנהגים בהתאם לא צריך אף לא שוטר אחד. מה היה להדחף? מה חשבו הנדחפיםם מה היה לראות. צריך להכריז על יום צום מיד לאחר חול המועד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי05.04.15
1
עצמו בלבד, חלול ה' גמור קרה פה
נתן05.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24