כיכר השבת

יתד נאמן: "לא ל'עצמאות' כזו התפללנו!"

במקום שראשי הישוב ינתחו באיזמל התבונה האנושית את המאורעות, ויגיעו למסקנה הבלתי נמנעת: שיש מנהיג לבירה – הם העדיפו להשתית את מדינתם החדשה על כוחם ועוצם ידם המגוחך • יתד נאמן על יום העצמאות (מאמרים)

42
ישראל כהן | כיכר השבת | ד' באייר | 23.04.15
חגיגות העצמאות
חגיגות העצמאות (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

יחסי הציבור החרדי ומדינת ישראל נמצאים באמביוולנטיות כאשר מחד מכיר המגזר ונציגיו במדינה באופן רשמי ואף נמנה בין מקבלי שירותיה האזרחיים ומאידך היחס הבעייתי כלפי הציונות וסדר היום החילוני מהווה איום על החרדיות.

עורך עיתון "יתד נאמן", ישראל פרידמן מקורבו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן מתייחס במאמר המערכת של הבטאון המייצג את הציבור הליטאי ליום העצמאות.

"כמדי שנה", כותב פרידמן, "תציין מדינת ישראל את "יום הולדתה" בשלל אירועים וטקסים, שלציבור החרדי כמו תמיד לא יהיה מה לחפש בהם – לא רק מפאת אופיים וסגנונם, שיחם ושיגם הזר והמנוכר עבורנו, אלא בעיקר משום שעדיין לא מוכרת לנו אף סיבה רצינית לשמוח ולעלוז על אותה "עצמאות", שהוכרזה בתל-אביב בה' באייר תש"ח. לא זו בלבד, אלא שמבחינה יהודית השמחה ביום הזה היא בלתי ראויה".

פרדמן מוסיף וכותב: "נקדים ונאמר, שאיננו שוכחים כי הישוב היהודי בארץ ישראל עמד בימים ההם בסכנת כיליון מוחשית ומיידית. הערבים שהקיפו אותו וזממו להשמידו – היו רבים וחזקים לאין ערוך ממנו, גם שלטונות המנדט נטו בעליל לטובת הצד הערבי, היהודים מעטים וחלשים, "ארסנל הנשק" שעמד לרשותם היה עלוב ונכללו בו לעיתים כֵּלִים שכל תכליתם היה לייצר רעש המדמה תופי מלחמה, מתוך תקוה לא הגיונית שהערבים ייבהלו וינוסו על נפשם... מבצר גדול שאמור היה לקלוט לתוכו את משפחות ה"מיוחסים" בצמרת הנהגת הישוב – כבר הוכן לקראת הסוף המר שהכל ציפו לו.

"אבל אז אירע נס בארץ ישראל, ובניגוד לכל ההערכות יושבי הארץ לא הובסו, אויביו הם שנמלטו בבושת פנים והפכו לפליטים, מותירים אחריהם רחובות, כפרים וישובים שלמים על בתיהם ורכושם. היתה זו הצלה ניסית מופלאה, שהכל היו צריכים להודות עליה לבורא עולם, על שתחת חורבן נורא נבנה מקום יישוב ופריחה אפשרי לתורה ולכלל ישראל בארה"ק.

"בפועל – ומכאן הכאב הגדול שאינו מאפשר לנו לשמוח – במקום שראשי הישוב ינתחו באיזמל התבונה האנושית את המאורעות, ויגיעו למסקנה הבלתי נמנעת: שיש מנהיג לבירה, והוא היחיד שיכול היה לשנות סדרי בראשית ולגרום שהמעטים והחלשים (כולל פליטי חרב השואה המרוסקים שתחבו לידיהם נשק בלתי מוכר ושיגרו אותם לשדות הקרב) יגברו על הרבים והחזקים – הם העדיפו להשתית את מדינתם החדשה על כוחם ועוצם ידם המגוחך, ואת האמונה בזכותם על הארץ – על תוצאות ההצבעה בלייק סאקסס... והגדילו לעסוק בחורבן הנורא כאשר העבירו על דתם חלק גדול מהגלויות שעלו לארה"ק וכידוע מה שאמרו חז"ל גדול המחטיאו יותר מההורגו.

"ועל זאת תדמע כל עין! הלא קרו כל כך הרבה דברים שצריך היה להודות עליהם לבורא עולם, התרחש כאן מה שאין לו הגדרה אחרת זולת "חיוך של ההשגחה", אבל הודאה כזו לא עלתה כלל על דעתם של מנהיגי הישוב החילוני, שהרי כל כוונתם ומגמתם ומעשיהם היו להקים מדינה שאינה הולכת לפי חוקי התורה, שהמשפט בערכאותיה לא יושתת על ה"שולחן-ערוך", שהשבת לא תכובד ברחובותיה, שלימוד התורה לא יהיה בה ערך עליון. במקום קידוש השם, נעשה אז חילול השם נורא, כאשר גמלו על הצלתם הניסית – בהתכחשות לבוראם!

"ולא רק ברמת המעשים. אפילו ברמה הדקלרטיבית. בנוסח "מגילת העצמאות" שהקריא דוד בן גוריון – לא הזכיר ולו מילה אחת של הודיה לקב"ה. כל מהותה וניסוחה של מגילה זו, כוללת את המסר הכוזב של "עם חדש" שכביכול מקים לראשונה את מדינתו. זהו שיכתוב גס של ההיסטוריה, שלא נעשה בתום לב, אלא מתוך רצון בלתי מוסתר להחריב עדי יסוד את "העולם הישן" על כל משמעויותיו ה"גלותיות", ולהקים עם חדש, הלא הוא העם הישראלי, שיבעט במורשתו היהודית ויבוז לה.

"ואמנם, מאז ה' באייר תש"ח ועד היום – מתנהלים מאבקים בלתי פוסקים על דמותה של המדינה, צביונה ואורחותיה. היכולת לקיים בה חיים יהודיים על פי ההלכה – אינה מובנת מאליה כלל ועיקר. מפעם לפעם קם המסית התורן שמזכיר לאזרחי ישראל כי כוונתם של מייסדי המדינה בכל הנוגע למצוות התורה ולשומרי מצוותיה – היו אחרות לגמרי, ושרק בגלל "תקלה מצערת" שיש לתקנה – עדיין ישנו בארץ עולם תורה, שעוד מעז לפרוח ולשגשג, כאשר יענו אותו!

"ודוגמא נוספת מן האקטואליה: המאבק המתחדש להתרת הרסן האחרון שעוד נותר, בדמות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. לא המדינה היא שמונעת זאת, מתוך הכרה בערך מתנת הקל לבניו-בחיריו, אלא סיטואציות פוליטיות ולחצים של נציגי הציבור החרדי. הכיצד יכולים יהודים שומרי מצוות לשמוח עם "מדינת יהודים" שכזו?

"לא, אין בנו שמץ של שמחה ב"יום העצמאות"; לא בה' באייר תש"ח נהיינו לעם – אלא במעמד הר סיני; לא מכוחה של אותה "הכרזת עצמאות" אנו קיימים כאן, אלא בחסד השם יתברך ובזכות הבטחתו לאבות הקדושים; ובכלל, לא ל"ראשית צמיחת גאולה" שכזו התפללנו אלפי שנים, כי רואים אנו את המצב החמור של כלל ישראל בארץ ישראל וחלק גדול מהתדרדרות זו היא בגלל "מדינת ישראל" - אלא לגאולת עולם נצחית, בידי משיח צדקנו, במהרה בימינו, היום אם בקולו נשמע!".

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
תיתאבלו על גוש קטיף ועמונה שביצעו הציונים! ועוד דבר: תגידו אתם ..הדתי"ל הקיצונים שלכם רעולי הפנים שזורקים אבנים על חיילי צה"ל, משחיתים רכוש צבאי בבסיסי צה"ל ומנקבי צמיגים של רכבים ג'יפים של הצבא בכדי שלא יבואו לפנותם ולהרוס מאחזים שלהם ביהודה ושומרון.!!! הא??.מה תאמרו על זה ? ????
תיתאבלו23.04.15
19
הקדוש ברוך מקבץ את עמו, וכבר למעלה משישה מיליון יהודים חיים במדינת ישראל. עצמאות ישראל, בלשון חכמים - מלכות ישראל, היא מציאות חיינו. ובמקום להודות לקדוש ברוך הוא, אתם מעקמים את האף ואומרים שזה לא נאה לכם. זאת עזות פנים וכפיות טובה.
יהודי23.04.15
ארץ ישראל שלנו, היינו החרדים לדבר ה' (גם אם הם מזרוחניקים...) כי ה' נתנה לנו, והתנה זאת באם בחוקותי תלכו.... תרצה או לא תרצה, ארץ ישראל שייכת ללומדי התורה, והחילונים גזלו אותה מהם. מלכות ישראל? על מה אתה בדיוק מדבר??? אתה יודע איך הייתה נראית מלכות ישראל?
דון קישוט24.04.15
18
ביום אידם של הציונים, ארץ הקודש מתעטף באבלות ביום גבר האויב ותבקע העיר, ביום העצמות יום "שמד" יום המר והנמהר ה' אייר : יום המר והנמהר ה' אייר : על בית ישראל שנפלו לנסיון שמד ע"ז ניאוף וכפירה – ועל עם ד' הנתון בשבי למשיסה‎ מסוף העולם ועד סופו ישמע קול ד' שובר ארזים. יום המר והנמהר יום "שמד" ה' אייר :
הלל23.04.15
כולם אנשים ראשי בני ישראל המה. וכולם הוציאו דיבת הארץ רעה והסיתו את העם שלא לשמוע בקול ה׳ המוליך את עמו אליה. ואתם בדיוק כמותם.
מישהו23.04.15

הצגת כל התגובות

17
כי הם אמרו שאסור להרגיז את הגויים ולקבל את גזרותיהם באהבה וחיבה, ואז כמעט כולם נרצחו בשואה וכך נהיה קידוש ה' גדול.
ת"ח23.04.15
בלי לעזור לציונים להקים מדינה ואז קבלו את השוק של החיים שלהם- השואה. אם היו עולים לארץ לא היתה להם שואה. שכן בארץ ישראל לא היתה שואה
ל23.04.15
בשואה נהרגו מעל- 64 מליון בני אדם.. שמתוכם 6 מליון יהודים ..,וכל השאר-58 מליון הם גויים! הצבא של צרפת וצבא פולין והונגריה ועוד..לא עזרו ונפלו תחת צבאו של היטלר! תתחיל להבין ,שמי שמחזיק את צה"ל זה בורא עולם. אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר. בכוח תורת ישראל ולומדייה יש לעם ישראל זכות קיום בארץ
ויש הרבה..23.04.15
הציויינית עשרות שנים. נטורי חרטא ויתר החריידים הקיצוניים יכולים לקפוץ.
ללא שם23.04.15
תיתאבלו על גוש קטיף ועמונה שביצעו הציונים! מה תגיד על הימין הקיצוני מבצעי ת"ג מחיר פגיעה בערבים חפים מפשע זו היתגרות באומה הערבית וזה גורם לשפיכות דמים! ועוד דבר: תגידו והדתי"ל הקיצונים שלכם רעולי הפנים שזורקים אבנים על חיילי צה"ל,ומפנצ'רים גלגלים לרכבים צבאיים משחיתים רכוש צבאי בבסיסי צה"ל כדי
פרשת זכור23.04.15
כצריך להתאבל נתאבל שצריך לשמוח נשמח. יום העצמאות הוא לומר תודה לשם יתברך, לא לציונים.
גכד24.04.15
כתבת "אם ה' לא ישמור עיר שווא שקד שומר." למה דילגת על החלק הראשון "אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו" אולי יש לך הסבר למה יש שני חלקים לפסוק? היה מספיק אחד. אתן לך רמז,מי שכתב את הפסוק ידע שבעתיד יסלפו את המשמעות של שמירת העיר לכן הוסיף גם את בנית הבית. נסה למצא את ההסבר
אבגד23.04.15
היטלר ימ"ש החליט להשמיד להרוג ולאבד, כששמע על החלטת ההסתדרות הציונית להלחם בו.... ראשי הציונות כמובן ישבו מובטחים בארה"ב ואנגליה.... אבל הכריזו מלחמה על היטלר.... מיותר להזכיר את הקאפו היהודים שעשו סחר ביהודים עם חבריהם הנאצים.... קרא היסטוריה בקיצור...
דון קישוט23.04.15
16
עם ישראל הם דהיינו אך הפכו עם ישראל למשהו מוזר מאוד תוקפני כוחני פרוץ מלא בעיות צניעות ובכלל לא מייצג היהדות האמתית
ספרדי=יהודי אמת24.04.15
15
אתה כותב: "הלא קרו כל כך הרבה דברים שצריך היה להודות עליהם לבורא עולם, התרחש כאן מה שאין לו הגדרה אחרת זולת "חיוך של ההשגחה", אבל הודאה כזו לא עלתה כלל על דעתם של מנהיגי הישוב החילוני"... ואני שואל: ועל דעתך עלה להודות להשי"ת? ואיך מודה יהודי לרבונו של עולם? אפילו יהודי פשוט כמוני יודע: על נס מודים
יהודי פשוט23.04.15
14
זה עיתון שיש בו רוח של תורה!
אחד23.04.15
התורה עצמה ב "הפלס"
דון קישוט24.04.15
13
שם לא הייתה "המדינה הציונית" וגם לא את (ציתות) "המסית התורן שמזכיר לאזרחי ישראל כי כוונתם של מייסדי המדינה בכל הנוגע למצוות התורה ולשומרי מצוותיה – היו אחרות לגמרי" וגם עולם תורה לא ממש היה שם...כי הוא הושמד. הרב כהנמן, ובכלל כל הרבנים החרדים בה' באייר תש"ח אמרו הלל בברכה ותלו דגל. כי הם פשוט הכירו
חיים23.04.15
טוב למות מיתה גופנית, מלמות מיתה רוחנית.
דון קישוט24.04.15
ההשכלה התחילה הרבה לפני המדינה, ואין מה להשוות את עולם התורה של היום בחסות המדינה, לעולם התורה שהיה בגולה לפניה!!!
חיים24.04.15
12
כשחרדי בצרה אמיתית, לא פונה לה' אלא לציונים, למשטרה הציונית, לצבא הציוני, לבית חולים ציוני, ליחידת חילוץ הציונית, כולם כוחי ועוצם ידי.
דן סגל23.04.15
אם לא היו, לא היו צרות.
דון קישוט24.04.15
11
כבר את הדברים הללו, להעיר נשמו ישראל משנתם הארוכה.
שולם23.04.15
10
בושה שעיתון שחרת על דיגלו לקחת מאנשים בכפייה, את השקפת עולמם את חרותם ועצמאותם, את ההכשר שלהם, את העיתון שלהם, את התנועה שלהם, יכתוב כתבה על עצמאות.!!!!!! החילוניים דווקא מאפשרים לנו חיי תורה עצמאיים הרבה יותר ממכם אנשי יתד נאמן. עוד לפני ששללתם את עצמאותו קיומו וחרותו של הפלס, כבר כפיתם את דעתכם על
מתנגד יתד, תענו23.04.15
ובנוסף לזה, יתד האחרונים שיכולים להטיף נגד יום העצמאות.... כשהם ושלוחיהם, משלבים ידיים עם ראשי המדינה בעבירה על דת.
דון קישוט23.04.15
9
'למרבה המשרה ולשלום אין קץ וגו'', אמר רבי תנחום דרש בר קפרא בציפורי מפני מה כל מ"ם שבאמצע תיבה פתוח וזה סתום? ביקש הקדוש ברוך הוא לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג. אמרה מדת הדין לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, ומה דוד מלך ישראל שאמר כמה שירות ותשבחות לפניך לא עשיתו משיח, חזקיה שעשית לו כל הנס
יהודי מהבית23.04.15
יהושוע בן נון כבש 31 מלכים.... זה כנראה קצת יותר ממה שקרה כאן ב 48 - לא נקבע יום טוב על זה, ולא הלל... תלמד במפרשים מה הכוונה לפני שאתה מברבר
דון קישוט24.04.15
8
את יתד אפילו בשרותים אסור לקרוא על זה אומר הכתוב "יתד תהיה לך על אזנך וכיסית בה את צאתך" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסיד דן סגל23.04.15
7
אכן, התורה היא היחידה שנותנת עצמאות אמיתית לבןאדם, ועצמאות מתחילה בבחירה חופשית מלאה. ה' נותן לכל אדם בחירה אמיתית, להיות צדיק או רשע והוא יכול לבחור בחיים או חלילה במוות, וזו היא העצמאות האמיתית. כשהחברה חונקת בך כל עצמאות מחשבתית השקפתית, כשמכתיבים לך מי הוא הרב שלך, כשקובעים לך וגם כופים עליך מי
עצמאי23.04.15
6
כל הכבוד הסבר הכי טוב שיש
אסף23.04.15
5
ניתן להבין מהמלומד שיהודים לא מצפים לגאולה שלימה ואמיתית וחוגגים את יום העצמאות כתחנה סופית לגאולה. הניצחון של רבים מול מעטים התרחש במובן מסוים של "עוצם ידי" לולא ההשתדלות מלמטה שלא היו מתרחשים הניסים הגדולים מלמעלה .
ישראל פרידמן26.04.15
4
האפשרות לשמור מצוות בלי פחד, היא לא רק שתוכל להניח את החנוכיה שלך איפה שאתה רוצה. היא קודם כל, שתוכל להחליט או לבחור מיהו הרב שלך, לאיזו ישיבה אתה רוצה לישלוח את הבן שלך, האם אתה חייב לישלוח אותו להתייצב או שזכותך להתנגד, והאם אתה חייב לצאת לכיכר העיר ולקדש ש"ש בעניין שנוגד את השקפתך מכל וכל.. לצערי
אישה אחת קטנה23.04.15
3
הכל צביעות. עובדה שהמלחמות באגודה ודגל מי בראש מי קודם מה יקבלו מי יקבל מי יהיה ראש עיר ועוד ועוד אם הכל שטויות מדוע אתם נלחמים על כך הצביעות זועקת לשמים
פיני23.04.15
2
תמשיך להתפלל ויחד עם זה תעשה מעשה.
אריה23.04.15
1
איני יודע האם לצחוק או שמא לבכות בקראי את הדברים הנ"ל. אתם מתכחשים למציאות ענקית שבה עמ"י שב לארצו אחרי 2000 שנות גלות. אלופים בלדבר על אמונה בהשגחה, ענקים בדקדוק מצוות, מטיפים ללא הרף לראות את יד ה' בכל דבר... אך הנה זה פלא, האירוע המשמעותי ביותר ב2000 שנים האחרונות חמק מעיניכם! עמ"י קם לתחיה מתוך
יוסף23.04.15
עם ישראל חזר לארצו כבר לפני כמה מאות שנים, עם עליית תלמידי הגר"א והבעש"ט וכו'.... זה לא קרה לפני 67 שנים בפתאומיות. מה שקרה לפני 67 שנים, זה סה"כ הכרזה חילונית של השתלטות כוחנית על ארץ ישראל. טרום המדינה היו כאן כבר 600,000 איש שהסתדרו היטב ללא "מדינה"
דון קישוט24.04.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה באלעד | מצבה בינוני

קובי רוזן | 20:52

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הליטאי שכבר בתור ילד התגלתה גאונותו וזכה לכינויים

ישראל שפירא | 18:48
ש

השטח מתעורר

השינוי כבר מורגש: מאות מצטרפים לרייזאפ מדווחים על שינוי לטובה

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

אוירה תורנית וביתית

מענקים ומלגות ייחודיות לתואר שני בחינוך לנשים

כיכר בשיתוף מכללת הרצוג | מקודם
ש

אודות מותג הבשרים 'בשורה'

הפוסק הגר"ע פריד: "מהודר יותר מכל הכשרויות, אברכים יכולים להיות בטוחים"

כיכר בשיתוף בשורה | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

למי שחפץ לשרת מיוזמתו

הכוונה לשירות חרדי משמעותי - צו השעה

כיכר בשיתוף צו השעה | מקודם

צפו בגלריה

סמנכ"ל משרד הרווחה, בביקור בישיבת 'רוממות הלב' בגבעת זאב

חיים רוזנבוים | 19.05.24

"גזירת שמד, חייבין למסור נפש"

ההיסטוריה חוזרת: כך גדולי ישראל התבטאו בחריפות נגד גיוס תלמידי הישיבות לצבא

ישראל שפירא | 19.05.24

היסטוריה ואקטואליה

מלומד נאצי מעל בקודש ומכר רבבות ספרים של הגאון הליטאי

ישראל שפירא | 19.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

כך התקיימה הבקשה | צפו

הנכד ביקש מתנה לאפיקומן והגר"ד לנדו הסכים לחרוג ממנהגו

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"בלי ס"ד לא נצליח" • צפו

הגר"מ מאזוז: "אנו מפחדים מביידן ואובמה? להשתחרר מהם"

חנני ברייטקופף | 19.05.24

"כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו..."

רגע לפני שמירון נסגר - כך נראה ציון הרשב"י מהאוויר • צפו

חזקי שטרן | 19.05.24
ש

תפקיד מאתגר וייחודי

כך הפך השירות האזרחי למסלול מבוקש ואטרקטיבי למתנדבים החרדים

כיכר בשיתוף מעלות | מקודם
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

לקראת פתיחת כנס הקיץ

שר חרדי: "חוק הגיוס שנתניהו מקדם מסוכן לעולם הישיבות, אסור לנו להסכים לו; זה אסון"

ישי כהן | 19.05.24

שומרי מצוותיה 

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

ומשפע מצוות תפילין

שמחת הבר מצווה לנין ה'באבא סאלי'

חיים רוזנבוים | 17.05.24