כיכר השבת

מי ידאג ל'שקופים' בכוללים?

כיום שעולם התורה קם ופורח, ובד בבד מכת העוני מחמירה ומכה באלפי משפחות אברכים, האם לא הגיע הזמן לדאוג לכל אלו שהיו רוצים לקיים את החובה לפרנס את משפחתם? (דעה)

86
הרב דוד בלוך | כיכר השבת | י' בסיון | 28.05.15
אברכים. אילוסטרציה
אברכים. אילוסטרציה (צילום ארכיון: P360. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה)

פרנסה? זו שאלה של פיקוח נפש! כך שמעתי אישית מהסטייפלער זצ"ל וכך מקובל לומר בשם הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל.

במשך כל הדורות עד לפני שבעים שנה לא הייתה מחלוקת שההיתר שלא לפרנס את המשפחה או שלא ללמד את הבנים 'אומנות' ניתן רק לאותם המיוחדים שהוגדרו 'שבט לוי' שבכל דור. הם, ורק הם, שוחררו מהחובה לפרנס במלאכה את משפחותיהם ולהתפרנס מהצדקה ועל חשבון הציבור, כי הם התנדבו להעמיס על כתפיהם את העול הכבד של קיום התורה בישראל, וכך ראוי.

מעולם לא היה חולק על כך. וכך גם היום מקובל בחצרות החסידיות.

אלא שלאחר שחרב עולם התורה בשואה, הצורך בקימום עולם התורה מחדש היה ברמת פיקו"נ רוחני, ולכן הורו גדולי הדור 'כעת לעשות לה' הפרו תורתיך' [כך הגדירו זאת החזו"א, הרב דסלר, ועוד זצ"ל] להכניס את כל הבנים ללמוד בישיבות ללא לימודי 'אומנות' ולעודד את כל בני הדור הצעיר להמשיך ללמוד בכוללים שנים רבות ולהתפרנס מהצדקה ועבודת האישה.

הורו זאת לכולם גם לאלה שאינם עומדים ברמת התנאים הנצרכים כדי לזכות בהגדרת 'שבט לוי'. [עיין ברמב"ם סוף הלכות שמיטה ויובל]

כולנו מכירים את האברכים שמוצאים את עצמם מסיבות שונות לאחר כמה שנות לימוד מיובשים, חסרי סיפוק והתלהבותם מלימוד בהתמדה כבתה, אם בשל ייסורי העוני המעיקים והטורדים את מנוחת הנפש, אם כי מצאו את רעיותיהם שתש כוחם מלהביא טרף לביתם, ואם בשל סיבות אחרות. גם להם עצמם אין ספק שבמצב עניינים שכזה אין להם שום היתר שלא לפרנס את משפחתם ולחיות מצדקה ומתקציבים שונים.

כיום שעולם התורה ב"ה קם מחדש ופורח כפי שלא היה מעולם ובד בבד מכת העוני מחמירה ומכה קשות באלפי משפחות אברכים [פיקוח נפש כאמור] האם לא הגיע הזמן לדאוג לכל אלו שהיו רוצים לקיים את החובה שחייבה אותם התורה לפרנס את משפחתם?

דא עקא שמחסומים רוחניים וגשמיים חוסמים להם את הדרך לקיים את חובתם, ומחמת כך נאלצים הם להישאר בכוללים עוד שנים רבות לחיות חיי עוני מר ללא סיפוק נפשי ושמחת חיים.

מחסומים רוחניים ומחסומים גשמיים

מחסומים רוחניים:

אורח החיים המערבי הפרוץ בנושאי צניעות מונע מיראי השם לעבוד במקום עבודה חילוני רגיל. וכמו כן מונע מהם מלשרת שירות צבאי בבסיסים רגילים. [גם הסוברים שאין חובה מוסרית תורנית למי שאינו 'תורתו אומנותו' לשרת בצבא, כידוע לכל השרות הצבאי הוא תנאי לקבלת משרה ברוב מקומות העבודה.]

מחסומים גשמיים;

א. בכל העולם כיום כדי לקבל עבודה מכובדת ובמשכורת שתכבד את בעליה חייבים לדעת אנגלית ולרכוש ידע מקצועי רחב. ללא הנ"ל תיסגר הדלת בפני רובם של מבקשי העבודה.

ב. גם החילונים והדת"ל שומעים וקוראים ציטוטים של חברי כנסת ועיתונאים חרדים. מהם למדו לדעת שהחרדים בזים להם ולנציגי הציבור שהם בחרו, ומתייחסים אליהם כאל 'רשעים' שאין לנו ולהם שום דבר משותף וכו' .... האם לא טבעי שכאשר מגיע חרדי לבקש מהם משרה או מקום עבודה הם יירתעו ויעדיפו לקבל עובדים שמתייחסים אליהם בכבוד, וחולקים עמם זהות לאומית אחת.? [

גם אם נניח שיש צורך חינוכי רוחני לגדל את ילדינו על שנאה ובוז לחילונים או לכל מגזר שאינו חרדי, עלינו להיות מודעים לכך שאנו משלמים עבור כך מחיר כבד של נעילת מקורות פרנסה רבים בפני חרדים.

ד. במגזר הליטאי קיים מחסום נוסף. עיתונאים מסוימים בכוונת זדון זה עשרות שנים טרחו להטמיע דעת קהל לוחצת הרואה בכל אדם העובד לפרנסתו כאדם שאינו ראוי לכבוד בלשון המעטה. [הם עצמם כמובן 'נאלצו' ע"י גדולי הדור לצאת ולעבוד... כמה מרפקים הם הפעילו כדי לקבל 'אילוץ' זה.] הם הצליחו במאמציהם, למרות שהשקפה זו היא גילוי פנים בתורה שלא כהלכה. כמה בורות, וכמה זלזול בעשרות מאמרי חז"ל יש בה. האם לכך יקרא שמירה על מסורת והשקפת היהדות מדור דור?

מי יעזור לאותם 'שקופים' שנאלצים להישאר בכוללים?

מי ידאג להם ויבוא בדברים עם אנשי עסקים ובעלי מפעלים לפתוח מפעלים או משרדים בהם יעבדו רק גברים חרדים או רק נשים חרדיות?

מי ידאג להם וילחץ על שלטונות הצבא או השרות האזרחי לבנות בסיסים ומחנות בהם ישרתו רק חרדים יראי שמים בנהלים מחמירים של צניעות וכשרות?

מי ידאג להם לתקציבים ללימודי פרנסה וקיום המשפחה בזמן הלימודים?

יש הטוענים שגם המכללות החרדיות הקיימות כיום תכניהם עדיין לא ראויים מספיק ליראי שמים, מי א"כ ידאג להקמת מכללות אחרות שיאושרו מבחינה רוחנית ע"י גדולי הדור? או יבואו בדברים עם מנהלי המכללות הקיימות להתאמתם של תכני הלימוד לרוח החרדית.

חברי הכנסת החרדים ועסקני ציבור רבים לא הסכימו ודחו בבוטות כל בקשה לפעול בכל הנ"ל. ודבר תימא הוא, שהרי אין לחשוד בהם חלילה שלבם גס במצוקות, או שחלילה יש להם עניין לאלץ בעל כרחם את אותם יראי שמים שהגיעו ליובש וחוסר סיפוק בכולל שלא לצאת ולהתפרנס ולהמשיך לחיות בתסכול, עוני ומחסור.

וצ.ע.ג

תוכן שאסור לפספס
86 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
דברי בלע ושחץ אין בדברים אמת כלל אם מדובר על הכלל מצב רוחם ממוצע כמו ביתר גזרות הציבור ואין בנתונים הכספיים המוצגים כאן בסיס לאזו אינדיקציה והכותב ממורמר ידוע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נחום01.06.15
37
כל מי שיעשה כמוך מסתובב עם אייפון וגולש באינטרנט ש(זה כולל אני). אז זה מה עשינו?
דוד ד.29.05.15
אינך יכול להבין שיש אנשים ראויים לא פחות ממך שינם מודרנים אלא פועלים לגופו של עניין, ואיכפת להם מצוקות של אחרים.
מכיר אותו31.05.15
36
שכל אחד יעשה כרבותיו...
בנג'מין28.05.15

הצגת כל התגובות

35
למה האתר לא מפנה באופן ישיר את השאלות הנוקבות שמועלות כאן, לנציגינו בכנסת, ואם הם בוחרים שלא להגיב אפשר פשוט לכתוב שהם סירבו להתייחס. למה אף אחד מהעיתונאים בקול חי וקול ברמה לא שואל אותם את השאלות האלה ממש, במקום לטחון את יש עתיד ממקומם באופוזיציה בפעם האלף, אפשר לשאול ברצינות אחת ולתמיד את החכים ש
שלמה לוריה28.05.15
34
הרי העולם מתקדם ובהכרח צריך להתחבר למודרנה ולקידמה, אז איך אתה רוצה שאברכי משי יתפרנסו? מחוטבי עצים ושואבי מים? שכולם יהיו רבעס? סויפרים?
ב. רוזנברג28.05.15
33
דברים נכונים!!!!!!
דרך חיים28.05.15
שי תרגיע!
שי31.05.15
לשי יש דברים יותר טובים מלהגיב פה. אבל תכלס הוא צודק.
שי01.06.15
32
"כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא ... אהוב את המלאכה, ושנוא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטלה, וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות." אפילו הראב"ד, שאינו מחמיץ הזדמנות
חרדי שגם עובד28.05.15
ישעיהו
אבי31.05.15
רבי נהוראי אומר, מניח אני כל אומנות שבעולם ואיני מלמד בני אלא (רק!) תורה...
מושיקו הקופיקו29.05.15
הר"ן מסביר שם שרבי נהוראי ראה שבנו עתיד להיות גדול ומנהיג הדור בתורה ולכן אמר עליו שראוי ללמדו רק תורה. וודאי שאין הכוונה לכל תלמיד ישיבה בימינו.
שי04.06.15
שכותב שבוודאי אין כוונתו של רבי נהוראי להשאיר את בנו ללא אפשרות להתפרנס, אלא כוונתו למצוא לו מלאכה שתגזול זמן מועט שלא יפריע לו לגדול בתורה. עיי"ש.
מגיב31.05.15
31
כדי שיוכל לחיות בכבוד לעומת העסקנים הדואגים אך ורק לעצמם
שושנה03.06.15
30
כתבות יפות ומנוסחות היטב שקולעות למטרה !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף29.05.15
29
ההסתגרות בכוילל הליטאי או המסגרת החסידית אין דרך אחרת. כל דרך אחרת זה פריצת גדר...
סטרול28.05.15
ב"ה אלפיים שנה עם ישראל קיים ללא כויללים וללא אדמורי"ם וללא באבות וללא קוראי בקפה
מנשה29.05.15
שאף אדם עובד לא יכול לעמוד בהם ואחר כך עוד מתפלאים מדוע הם נפרצים.
רפאל30.05.15
28
המצב נורא ואיום !!!
האמת לאמיתה28.05.15
למי פה במדינה הזאת יש דירה? גם לאנשי עובדים אין דירות. לא זה הסיפור..
דוד28.05.15
27
עצוב מוד שבשנת 2015 מישהו נזכר לדבר על זה. אחרי שאלפי (ראשי) משפחות בזבזו את חייהם לריק.
ישראל שיינלזון28.05.15
26
מחזיק לך אצבעות.
אליהו28.05.15
גם ככה הוא נחשב למוזר . אתה רוצה שינדו אותו?
מ.ו.28.05.15
המשפילה בעלי מצפון.... ומרוממת מלחחי פנכה.
רפאל29.05.15
25
הלוואי ויפנימו אותם
יעקב28.05.15
24
אני בודק כמה הוא מקצועי, כמה הוא יודע שפות וכמה הוא פתוח. תוך כדי, דרך אגב, כמובן, אני מברר האם שרת בצבא, כמה זמן ומה עשה. עכשיו - בחור שלא שרת בצבא, אם הוא לא תותח על, אני פשוט אגיד לו שהוא לא מתאים ולא אפרט יותר מדי. אהה אתם לא יודעם מה זה תותח על? זו בעיה...
לא חרדי01.06.15
23
צודק בכל מילה. סוף סוף יש מישו שמעלה את הדברים על הכתב. מזדהה מאוד.. הייתי מוסיף גם את העניין שבסמנירים זה מה שמכניסים לבנות לראש. ואז הם לא מבינות את הבעלים האברכים שרקחושבים על לעבוד... תודה רבה ושבת שלום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך29.05.15
22
הרי זה בדיוק להיות חרדי ההסתגרות מפני ההשכלה ה"י. אלא אם גדולי הדור מרנן ורבנן יורונו אחרת. ואין לנו שיור רק התורה. ומן השמים ירחמו.
ד. ש.29.05.15
ואתה משיב "מן השמים ירחמו"?
רפאל31.05.15
21
,,ולומדים תורה, הוא ורק הוא דואג לכל מחסורם, כפי שדאג לדור המדבר למן ולשלו, כך ידאג להם לבניי, חיי ומזוני. ארור הגבר אשר יבטח באדם...
דן סגל28.05.15
הם כתבו במאות מקומות שאסור לסמוך על הנס וך לעשת מלאכה . אתה חכם יותר מהם? מי המציא לך את ההשקפה הזאת אלו שיש להם? אלו שיודעים להטיף מוסר לאחרים לאחר שסידרו את בניהם ובנותיהם בכל המשרות הפנויות?
למדן29.05.15
חזל בעצמו אמרו שאדם צריך ללמד את בנו אומנות . (קידושין פרק שני) . אז די כבר לחיות על חשבון אחרים ! תקבל אחריות על החיים שלך !
Common sense02.06.15
20
חי חי חי אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק הבעיה לא רק שם זהו קצה הקרחון יש לנו פול בעיות בגלל כל אותם בעלי מרפקים ה' ירחם עלינו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ייודיאו28.05.15
19
אכן מי שרואה את הצער הדוחק והעוני בו נתון הציבור החרדי לא יכול שלא להסכים עם הדברים הצודקים של הרב דוד בלוך
בן ציון01.06.15
18
הרבה פעמים עולה לי בראש מחשבת זדון שאני מאחל לכל הליטאים הפנאטיים האידיוטים שמדברים נגד אנשים עובדים (ורק להם ולא חלילה לאנשים טובים לא משנה מאיזה זרם) שהם יראו בעיניהם את כל ילדיהם לומדים השלמות בגרות במכללה פח סוג ד אצל מרצים חסידים חחחח.... זה יהיה העונש הכי גדול שהשקר שהם ניסו להנחיל יתפוצץ בפרצ
קושקוש28.05.15
אף אחד לא עושה את זה בכוונה אנשים פשוט גדלים לתוך עולם סגור ואין להם אלא "ההשקופה הטהורה". כי מעולם לא לימדו אותם שיש בעולם אנשים עם דעות אחרות. הם לא אשמים.
שרולצ'ה28.05.15
לא התכוונתי לתמימים המסכנים שאתה מדבר עליהם התכוונתי לאלו שיודעים טוב מאוד את העולם ובכל זאת עושים את עצמם פנאטיים וצדיקים אגב ביניהם ישנם מתחזקים רבים שהם בוגרי ישיבות תיכוניות וכדי להראות כמה הם צדיקים מחנייקים את כל הציבור והם הכי גרועים
קושקוש31.05.15
שבבדיקה שעשה, כמעט כל "בעלי ההשקפה", הם-"בעלי תשובה" או "מתחזקים".
ששון09.06.15
17
אין דבר כזה 'מקום עבודה לא מתאים'. הצניעות נמצאת בראש. לא בשום מקום אחר. ואני לא מתכוון שבחור יסיט את המבט בכל פעם שעוברת בחורה 'לא צנועה', או להפך, בחורה שתסיט מבט. זה מעליב. דווקא כן להישיר מבט, אבל לא במבט חומד ר"ל, אלא במבט ענייני, כפי שדורשת העבודה. לעבוד עם חילונים זה לא ללכת בדרכם. מי שלא מסו
מתי28.05.15
או שזה אתה בעצמך.. כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו
חי29.05.15
16
היהדות והמודרנה שלובים זה בזה. ואין סתירה בכלל ועלינו להיות אור לגויים. כן גם רופאים יראיי שמים וגם בהייטק. אין לזה שום הפרעה להיות יהודי שומר מצוות רק צריך חינוך מתאים ולא מסתגר..
ל. נוסבוים 28.05.15
15
קבוצות חדשות כמו החרדים והחילונים לא כל כך אוהבים זאת. 1. אלו קבוצות שלא היו קיימות לפני האמנציפציה . 2. אלו קבוצות שמפרידות בין הרוח והמעשה. 3. קבוצה אחת הופכת את השבת ל-7 ימים, והשניה ה' ירחם, לא תמיד יודעת להבדיל בין ששת ימי המעשה ליום השביעי. דוד בן גוריון וממשלות ישראל עשו טעות איומה לתת פטורים
בת ישראל 28.05.15
תשאלו את גדולי הדור וראשי הישיבות שהם הם המחליטים בענינים אלה.
זאביק28.05.15
וצופר הנעמתי ניסו (אמנם לא בהצלחה) להתמודד עם הטענות של אייוב. היום זה דור האינסטנת. מדביקים תווית "דעת בעלי בתים" אומרים "תשאלו את גדולי הדור" וכך פוטרים מיד וללא מאמץ את כל הבעיות.
רפאל29.05.15
14
עדיף שתגיד לציבור מה לעשות מאשר להתלונן
לאן אתה חותר31.05.15
13
לחשוב כמוהו. כל כך הרבה עיוותי מחשבה במאמר אחד. מאמר קינה שמבטאת סמן לכשלון ה[אנטי]השקפה חרדית לאור הצלחת נציגינו בכנסת לשמר את אורח חיינו היהודי המסורתי. יש המון עיוותים אני רק אתייחס באופן סימלי לכמה עיוותי עובדות: שבט לוי ושבט יששכר שלמדו תורה מנו 1/6 מהעם וככה זה התנהל לאורך הדורות. כיום אנחנו ב
לחשוב כמוהו30.05.15
המאמר מדבר על אלו שכבר אינם מתפקדים כ'שבט לוי' ורוצים לצאת לעבוד, וכי אתה ושכמותך רוצים להכריח אותם להישאר? האמת שהוא רמז על זה בסוף המאמר [בציניות - שאינו חושד בהם] ב. העובדה שמי שלא היה בצבא נמנעים מלקבל גם אם זה לא חוקי זו המציאות!!
מגיב31.05.15
זה עיוות?
רפאל31.05.15
12
ויש עוד הרבה מה להוסיף, בפרט בציבור הליטאי. אברך שעושה את צעדיו הראשונים בעולם התעסוקה והלימודים.
משה ו.28.05.15
11
אתה צודק בעניין העקרוני אך הניתוח אינו נכון כלל, הבעיה כבר החלה מראשית תקופת ההשכלה , עולם התורה לא מצא את הדרך הנכונה להתמודד עם השינויים שחלו במאתיים השנה האחרונות בעולם, לא קמו מנהיגים שיתייחסו לשיניים אלה בלכתחילה אלא רק בדיעבד גם הציור כאילו גדולי ישראל כיוונו למצב גם הוא לא נכון אלא המציאות ש
צחי31.05.15
מי שחושש מטרור אינו ראוי להנהיג. חבל שלא חוששים מנזקי הענייות ומנזקי ההתיבשות בכולל. הם אולי פחות ניכרים כלפי חוץ, אבל מזיקים הרבה יותר!
רפאל31.05.15
10
הנושא של "מקום עבודה לא מתאים" טעון ברור אחת ולתמיד. איך יכול להיות שמערכת החינוך החרדית לא סומכת על תוצרתה ברמה כזו שאפילו לא מורשה לבוגריה לצאת מחוץ לאזור הנוחות. איך המערכת חיה עם העובדה שמוסרים לה נפשות בגיל רך, למערכת יש 25 שנה בקירוב להפעיל כל מניפולציה חינוכית ועדיין לא סומכת על הנפש הרכה
אבי29.05.15
ו-אל תאמין בעצמך עד יום מותך. ו-אשרי אדם מפחד תמיד ו-לנזיר:סחור סחור ולכרמא לא תקרב מי שלא מבין את הסכנות גם לא מבין את האזהרות. בתחנת דלק אסור לעשן, בכור אטומי כבר 2 ק"מ קודם אסור לעשן. מי שגדל בחינוך הטהור הנשמה שלו הרבה יותר רגישה לכל דבר הפוך מזה. הבבא סאלי כדוגמא חיה לאיש שחי איתנו בדור הזה וה
פשוט31.05.15
האם אתה גדול מרבי יוחנן הסנדלר וכל גדולי ומצוקי תבל שעבדו כדי לא ליפול על הציבור ? האם בעל החיי אדם לא קיים אשרי אדם מפחד תמיד ? האם החפץ חיים לא ידע את סחור סחור לכרמא לא תקרב ? אתה הולך בטל וכל מחשבותיך כל היום רק על ענייני ....................... ! ! ! ! !
יחזקאל01.06.15
עבדו מחוץ לבית??? ממילא לא היו מקומות עבודה מעורבים, וכו', וגם כשכן יצאו, לא הייתה אווירת פריצות כמו שיש היום.
ששון09.06.15
9
הוא צודק לחלוטין!!!!! מלא, המון, עשרות ומאות אברכים פשוט מתוסכלים!!!! ומה יעשה הבן ולא יחטא? אז מלסטם את הבריות (קומבינות בלע"ז). עי' ערך יעקב דומב. וד"ל. הלוואי שנתפכח. (אגב, לא נזכיר מילה על הנשירה של בחורינו בעקבות כך...)
אבי נאור28.05.15
8
דברים נכונים וכואבים, אבל כל עוד אנחנו תחת העסקנים שרוצים שנשאר עניים ותלותיים... זה יקח זמן. אבל העם יצביע ברגליים, והקושי של העוני יגבר על זה! נראה אז, אם אנשים ימשיכו להיות עסוקים בכל המחלוקות והשטויות.... הם יהיו פשוט עסוקים בעבודה, מסופקים.. אני בטוחה שאם תהיה לזה קצת יותר לגיטימציה, תהיה נהירה
מיכל28.05.15
הרי זו הדרך להתפקרות המונית
זינגר29.05.15
7
מעולם לא קראתי את ההשקפה האמיתית בצורה מדוייקת עניינית וממצה כפי שכתובה במאמר הזה. יש כאן במאמר הכל!, השקפה מנופה כסולת, תפיסת מציאות מדוייקת, [גם הסיבה למה לא מקבלים חרדים לעבודה היא אמת לאמיתה, אשמים בכך חברי הכנסת המתלהמים והמקללים כל חברי הכנסת האשכנזים ואיציק כן מש"ס בעיקר ואח"כ הם בוכים שלא
אברך לשעבר29.05.15
6
שמתי לב שתגובות שלא עולות בקנה אחד עם ה'השקפה' של הכותב לא מופיעות בכלל
מתמיה28.05.15
5
יפה מאוד!ברים מסודרים וטובים... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביאל28.05.15
4
מתוך המאמר משתמע שהמחסומים הרוחניים, הם חלק מהרבה מחסומים הקיימים ביציאה לשוק העבודה,וזה "עוד - משהו" שכדאי לתת עליו את הדעת הר' בלוך.... זה "ה"-'בעיה' , פוק חזי, רובם המוחלט מאלו שיצאו לעבוד במקומות זרים, ואלו שעברו מסלולי הכשרה כאלה או אחרים, איך הם נראים כעבור כמה שנים [ולאו דווקא במובן החיצוני]
אתמהה???28.05.15
בחברה שבה אי אפשר לעבוד בלעדיהם, בעצם אסרו לעבוד. לכגון זה קראו חז"ל "לא שבקת חיי לכל בריה"
רפאל29.05.15
הוא מודע לזה ולכן הוא קורא במאמר לפתוח מקומות עבודה נפרדים רק לחרדים וכן מקומות לימוד ראויים יותר.
מגיב31.05.15
ולכן קרא לפתוח מקומות עבודה חרדיים בסביבה חרדית לגמרי. זה מה שטען ונתן לגיטימציה לטיעון ששבנתיים אי אפשר לעבוד כי אין מקומות עבודה ראויים. ולו העסקנים היו דואגים לכך לא היו מתקלקלים. אגב אמנם כתב ברמז ובאירוניה אבל אני משוכנע שהוא צודק בזה שהם לא פועלים כי הם רוצים שישו ם ומתוסכלים כך אפשר לשלוט ע
מגיב29.05.15
יש דרכים אחרות להתפרנס. בשביל זה לא צריך לעשות לימודי חול ר"ל.
שלומהלה29.05.15
3
חחחחחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי28.05.15
2
בני היקר לומד כעשר שנים בכולל, הוא היה בחור מתמיד גם בישיבה וגם בכולל ברוך ה'. משפחתו גדלה בלעה"ר, וכלתי כבר לא יכולה לצאת לעבוד. הוא מאז אבד את שמחת החיים שלו בעצמו מודה שאינו לומד בהתמדה. והוא עומד בפני שוקת שבורה הוא לא מעוניין לעבוד במקום חילוני הלוואי ומי שיש ביכולתו לפעול יפעל להקים מקומות עבו
אב לאברך28.05.15
1
אין אפשרות להמשיך בחיי הדמיון של הליטאים. בשביל פרנסה צריך לעבוד. הבנות צריכות לעשות בגרות מלאה וגם חלק מהבנים צריכים השכלה. חלקם יכולים להיות שקועים בתורה בלבד. אבל רק חלקם לא כולם ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר30.05.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

בשיתוף אנשי מקצוע

האם אתה תהיה מה"משפיענים" שמשנים באמת אלפי בתים בישראל?

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24