כיכר השבת

העדפת דתיים

האשמה: "הרבנות הצבאית מעדיפה דתיים ולא חרדים"

בעוד בצה"ל משבחים את אחוזי גיוס החרדים מתברר כי בקורסים לרבנים צבאיים יש פחות חרדים - כנראה בשל העדפת הרבנות הצבאית • הרב רמי ראב"ד: "בעבר היו חצי חרדים בקורס והיום יש פחות בגלל שלא מקבלים אותם את הרוצים לבוא" • דו"צ: "המועמדים נבחנים ללא קשר למגזר ממנו הם מגיעים" (אקטואליה)

23
צביקה גרוניך | כיכר השבת | י"ז בסיון | 04.06.15
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

הדרת חרדים? בעוד בצה"ל משבחים את אחוזי גיוס החרדים לצה"ל, מתברר כי בקורסים המכשירים רבנים צבאיים ושהאחד מהם ייערך בקרוב ישנם פחות חרדים ויותר דתיים. לפי רבנים צבאיים במילואים עמם שוחחנו הסיבה לכך נעוצה בכך שהרבנות והעומד בראשה מעדיפים את הדתיים כרבנים על פני החרדים.

הרב רמי ראב"ד, שכיהן כרב חיל האוויר, אומר בראיון ל"כיכר השבת" כי עם כניסתו לצה"ל לפני כשלושים שנה היו לא מעט רבנים חרדים שלמדו בישיבות חרדיות כמו חברון גבעת מרדכי ופוניבז', אך היום המצב שונה בתכלית.

הרב ראב"ד שעזב את תפקידו בדרגת סגן-אלוף אומר כי בשנים האחרונות חל שינוי מהותי בקבלת רבנים צבאיים חרדים ודחיקתם החוצה של הוותיקים. "הרב גד נבון נתן אפשרות לחרדים ולדתיים ובעצם לכולם לשרת בתפקיד רבנים צבאיים, כל אדם מכל אוכלוסיה ידע שיש לו להיכן להגיע ועם מי לדבר".

"אחרי תקופה זו התחילו לדחוק את רגליהם של הרבנים הצבאיים החרדים. הרב הצבאי הנוכחי תת-אלוף רפי פרץ לא מקבל רבנים צבאיים חרדים וגם את אלו הקיימים הוא מוציא החוצה", מאשים הרב ראב"ד.

לדבריו: "לחיילים שמתקבלים אין אנשי הלכה או אנשים שמבינים את אורח חיים ואת השקפתם. בזמנו הייתה לי שיחה על אחד הרבנים שאמור היה להתקדם ועצרו לו את הקידום בגלל היותו חרדי. הסברתי לקצין שאחראי בנושא כי המצב חמור".

הרב ראב"ד מוסיף וטוען בעקבות כך כי "לחרדי לא יהיה מה לחפש בצה"ל במידה ולא יהיו רבנים חרדים משום שהוא ירגיש שהוא לא רצוי בצבא. מי רוצה להתגורר בבניין שמראש אומרים לו כי הוא לא יוכל להיות ועד הבית?".

בקורס הבא שיפתח הוא אומר כי להערכתו לא יהיו הרבה חרדים. "אני מוכן להמר שיהיו חרדים בודדים בקורס אולי אחד או שניים. בעבר היו חצי חרדים בקורס רבנים צבאיים והיום יש פחות גם בגלל שהצבא נהיה מוקצה אצל החרדים וגם בגלל שאלו הרוצים לבוא לא מקבלים אותם".

רב צבאי במילואים קובל אף הוא על דחיקתם של רבנים צבאיים חרדים ואומר כי הגיע הזמן להבין כי דחיקתם תוביל לירידה בגיוס החרדים משום שהמיועדים לשירות ביטחון רואים כי אין להם סיכוי להתקדם.

הרב הצבאי הראשי רפי פרץ (צילום: אביר סולטן - פלאש 90)

הוא סיפר כי בשונה מהקורס אותו עבר לפני עשרים שנה, הפעם נדרשים הרבנים הצבאיים לעבור קורס קצינים רגיל בבה"ד 1 "מה שאומר שקודם הם צריכים ללמוד להיות מפקדים ורק אחר ללמוד הלכות. זה אומר שמהות והתפקיד רב נחשב שני בחשיבותו בקורס".

אשתקד נפתח קורס רבניים צבאיים וגם שם היו פחות חרדים ויותר דתיים. אז אמר גורם ברבנות הצבאית ל"כיכר השבת" כי "באחרונה פחות דתיים רוצים להתגייס לרבנות הצבאית ולהמשיך בתנאי קבע, זאת משום שלפני שנים כשאני התגייסתי הייתה לי אפשרות לבחור בין עבודה אחרת לצבא, ובצבא הציעו יותר כסף אז הלכתי. אבל היום בעבודות באזרחות יש יותר כסף מהצבא".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה ל"כיכר השבת": "בניגוד לטענת הכתב, הצוערים בקורס והמועמדים נבחנים על פי יכולותיהם האישיות וללא קשר למגזר ממנו הם מגיעים.

"מועמדים אשר לא עברו את המיונים מוזמנים לשוב ולבצע אותם פעמים נוספות. המבחנים בקורס נבדקים אנונימית, כמו כן מתקיימת סדרת מבדקים פסיכוטכניים המלווה על ידי גורמי מקצוע בכירים מחוץ לרבנות הצבאית".

בתוך כך, עיתון "הארץ" מדווח הבוקר כי הרטמכ"ל רא"ל גדי איזנקוט מתכוון לצמצם את הסמכויות של הרבנות הצבאית כך שמעורבותה בפעילות חינוכית בצה"ל תוגבל.

לפי הדיווח, איזנקוט יורה לאגף כוח אדם במטכ"ל לבחון את חלוקת הסמכויות בין הרבנות הצבאית וחיל החינוך. "הארץ", מצטט קצין בכיר שהסביר כי "נדאג שהרבנות תעסוק בפעילות שעניינה רבנות והחינוך יעסוק בחינוך".

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
בתור חרדי בוגר קורס רבנים צבאים החרדים היו בודדים בקורס. ואכן היתה דחיקה של חרדים בשילוב רבנים צבאים לשירות קבע. ומפקד הקורס רצה להדיח שלושה חרדים מהקורס ללא סיבה מיוחדת ולאור התעקשותם והתערבות מפקדיהם הישירים בקורס זה נמנע. רוב הרבנים שנכנסים לשירות קבע ברבנות הצבאית הינם חובשי כיפות סרוגות. ו
רב צבאי במיל׳04.06.15
19
ואפילו היתה הפגנה של 600,000 איש נגד הגיוס. שמעתי גם שקבוצת אנשים מירושלים לא מתייצבים אף לצורך שחרור מצה"ל מחשש שזה יפתח פתח לגיוס רח"ל. האם שמועות אלו נכונות?
דודי 04.06.15
18
הצבא ציוני, והרב החרדי אנטי ציוני, ומתפלל להעביר השלטון הציוני מהארץ, לכן לא שרת שירות חובה, וגם ילדיו לא ישרתו כדי שלא יסקלום באבנים בבואם הביתה.ואם בשביל הכסף הציוני ,הרי שיש הלכה מפורשת,היוצא מן הטמא, טמא.
דן סגל04.06.15

הצגת כל התגובות

17
שרוצים הפרדה מנשים וכד', וכמעט כל השאר שבאבניקים. אין כמעט חרדים אמיתיים שמתגייסים. כל המספרים על גיוס החרדים רחוקים מלהיות אמיתיים.
איתן04.06.15
16
אחים יקרים אלו ימי ביאת משיח בירור הפסולת ממשיך בקרוב כל ירא השם ישמח בחלקו וזה השונא את אחיו בגלל היותו חרדי יבין את גודל הטעות שלו שחבר לערב רב בדמות רב צבאי ראשי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים04.06.15
15
בתור רב צבאי שהיה במיונים לקורס זה כל כך נכון. ראיתי תד"ל עילגים וחסרי ידע בסיסי בהלכות שהתקבלו. לעומת חרדים שהיו מוכשרים וידעו לדבר בשפת העם ומחוברים להוויה הישראלית שלא התקבלו. פשוט מאוד התד"לים מפחדים לאבד את המעוז האחרון שהם שולטים בו וזה הרבנות הצבאית. ולכן הם יעשו הכל כדי שחרדים לא יתקבלו למרו
אלי04.06.15
14
הרב ראב"ד צודק בכל מילה! בעל ניסיון עשיר מאוד במערכת הצבאית! היה צריך להיות הרב הראשי, זיכה את הרבים אינספור פעמים, ובעל היכרות רבה של המטריה הצבאית.
נגביסט04.06.15
13
ובגבעתי ובכל היחידות הלוחמות.צריך לעשות אפליה מתקנת
רפול04.06.15
12
ומה זה קשור שהם מכירים יותר מהו שרות צבאי ? אני בטוח שהחרדים מכירים את הדת הרבה יותר טוב מהמתיימרים להקרא ״דתיים״. גזענות דוחה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי04.06.15
11
הדברים נכונים כהוויתם ואין פה בכלל מה להתווכח, מדברים על גזענות של אתיופים? קודם תראו מה שקורה ברבנות הצבאית פשוט בושה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים04.06.15
10
עדיף לגייס רב שמאמין שהשירות הצבאי זו מצווה גדולה של עזרת ישראל מיד צר ומחדיר זאת בחיילים ולא רב שרואה בצבא ככספומט בלבד
יוסי04.06.15
9
גורן ואחריו כולם הבינו שיש לצרף חיילים חרדים לבר"ץ,היום הם מחוץ לתחום.
קצין רב"צ לשעבר04.06.15
8
הרמה אצל הדתיים הלאומיים עולה כל הזמן, הן ביכולות האישיות והן ביכולות הלמידה. ככה זה כשמשלבים תורה, לימודי ליב'ה ופעילות פיזית. אצל החרדים יש הצמדות חרדתית לדרכים קודמות שמורידה את היכולת שלהם להתחרות
ירושלמי04.06.15
7
תחשבו בהגיון, אם הייתם חילונים ששונאים חרדים, הייתם רוצים אותם בקרבתכם או רחוק ממכם? מתי תבינו שלא צריכים ולא באמת רוצים אותנו בצבא, רק רוצים 'לחלן' אותנו, והצבא הוא מסגרת מצוינת בשביל זה.
יצחק04.06.15
6
מה הם חילונים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תומר04.06.15
5
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רב צבאי חרדי04.06.15
4
מנסיוני יש גם הדרה במש"קי דת ושולחים את החרדים להיות למשגיחי כשרות.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם04.06.15
3
הדתיים הם פלח רחב יותר בצבא שלא כמונו, שמירב ילדינו אינם מתגייסים. הגיוני שגם יאחזו ביותר משרות (תורניות או שאינם) ביחס לגודל שלהם בצבא. האם רק כשמדובר במשרות (=כסף) אז אנחנו מזדעקים?? שיהיו הם רבנים צבאיים.
רחל04.06.15
2
השנה ניסיתי גם אני להתקבל לקורס רבנים צבאים ולא התקבלתי לא הוסבר לי למה אך הרגשתי שנדחתי הייתה בשל היותי חרדי, רוב המתמודדים החרדים שניסו להתקבל נדחו הרבנות לא מעוניינת בחרדים
משה04.06.15
1
זה לגמרי טבעי שאנשי הרבנות הצבאים ירצו אנשים בצלמם ובדמותם.
דוד04.06.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 21:04

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24