כיכר השבת

טור אישי

דיאלוג בחשיכה / יעל מזרחי

לאחר הטור שפרסמה ב"כיכר השבת", תחת הכותרת: "יאיר, אני עברתי את הכביש", זומנה יעל מזרחי לפגישה עם ח"כ יאיר לפיד, לשמוע ולהשמיע מקרוב • האם לפיד באמת השתנה? (טור אישי)

47
יעל מזרחי | כיכר השבת | י' בטבת | 22.12.15
יעל מזרחי בפגישתה עם ח"כ יאיר לפיד
יעל מזרחי בפגישתה עם ח"כ יאיר לפיד (באדיבות המצלם)

בעקבות הטור "יאיר, אני עברתי את הכביש" שפורסם ב"כיכר השבת", קיבלתי הזמנה מלשכתו של יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, לפגישת היכרות, לשמוע ולהשמיע מקרוב.

חשבתי לעצמי, אולי דברים שרואים מכאן לא רואים משם, ורק חמור לא משנה את דעתו...

אז הלכתי.

כמרוקאית גאה שלא מגיעה לביקור "בידיים ריקות", הבאתי ללשכתו אגרטל זכוכית מנופץ שאוחה מחדש, עם פתק מצורף: "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן" (ר' נחמן מברסלב), מלא בשוקולדים של "הביוקר" (טוב, קצבת הילדים הוגדלה).

סיכמנו יחד בתחילת השיחה שאנחנו לא חייבים להסכים עם כלום. רק לשמוע ולהשמיע, ועל הדרך לנפץ לו כמה סטיגמות ודעות קדומות (לא עובדים, לא לומדים,לא מתגייסים, לא מתקלחים).

הוא שמע את הכאב העמוק שלי על הפגיעה בעולם התורה שהיתה אנושה יותר מהפגיעה הכלכלית.

אמרתי לו שמעולם לא יצאנו לרחוב להפגין על גזירות כלכליות או מצוקת דיור או יוקר המחיה, רק כשהפגיעה היתה רוחנית.

"אל תגעו במשיחיי"

אתם יכולים להכות בנו, להרעיב אותנו, לקחת לנו את הגוף אבל לא את הנפש, לא את הרוח. הבהרתי שפגיעה בעולם התורה היא בלתי נסלחת ועליה נלחם מלחמת חורמה.

תארתי לו סדר יום של בן תורה שממית עצמו באוהלה של תורה, וכל אופי וסגנון חייו הוא לפשטות ורק לאהבת התורה, ויש כאלה שלא שמעו עליו בכלל...

האגרטל המנופץ שאוחה מחדש

דיברנו כל אחד בתורו על קצבאות הילדים שקוצצו באכזריות ואיך זה הכניס אותי לעוד מספר בדוח העוני.

לפיד, ניסה בתורו להסביר שמטרת הקיצוץ לא היתה מגזרית וזה לא הגיוני שהילדים של שרי אריסון יהנו מקצבת הילדים כמו הילדים שלי, שההורים של הילדים נהנים מקצבת ילדיהם (קונים לעצמם סיגריות...) ושבתקציב גדול יותר המגזר שלנו נהנה בזכותו מתכנית הזנה, (יתכן אבל לא מספיק).

לא השתכנעתי

דיברנו על חרדים אברכים, וחרדים באקדמיה, וחרדים שעובדים קשה לפרנסתם, הוא מצידו טען שמעולם לא כינה אותנו "פרזיטים" (תיכף הולכת לגוגל), הוא שונא את המילה הזאת.

"תהליכים נעשים כשהם לא בכפיה", כך אמר לי, עובדה שאין חוק על שמירת יום הכיפורים ובאמת זהו קונצנזוס שנשמר לעומת השבת או מכירת חמץ.

אגב, מישו יודע על הטבה ענקית לאוכלוסיית העיוורים שלפיד יזם בכהונתו? אחי סיפר לי שלפיד היטיב איתם ושינה להם את החיים במתן קיצבת השר"מ.

בסוגיית הצבא, "אבא של ליאור לפיד", סיפר לי שברגעים אלו ממש הוא מתחת לטנק ברמת הגולן ושלא אגלה לליהיא.

אני סיפרתי לו על ה"חרדק" שלי.

הוא סיפר לי על יעלי המיוחדת והמקסימה שלו.

אני סיפרתי לו על יוסף המיוחד והגיבור שלי.

יעל מזרחי עם יאיר לפיד

אז לסיכום, האם יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, שנוא נפשם של החרדים, שינה את דעותיו?

לא!

אבל הטון היה אחר. הוא גם מודה בשיח לא נכון איתנו.

האם שחר של יום חדש לפנינו? ימים יגידו.

המבחן האמיתי, כמובן, יהיה רק במבחן התוצאה. אבל עדיין, זהו צעד קטנטן שלו.

ומה איתנו?

זה מזכיר לי פרויקט נפלא של נוער חילוני לפני צבא שנמצאים במכינה שבמסגרתה הם לומדים יהדות ומכירים את העולם החרדי ממש מקרוב, יצא לי לא מעט לארח את החבר'ה הנחמדים האלה בשבתות, סתם לקפה של יום חול או לארוחת ערב, כי הדרך לשבירת מיתוסים היא להגיע, לראות, לגעת בנו, ולא ללמוד עלינו דרך אמנון לוי.

וחשבתי לא מעט שהציבור החילוני לעיתים עושה כברת דרך אלינו בללמוד אותנו, עלינו. (ההורים שלהם לא פוחדים שיחזרו אצלי בתשובה? ברור שאני לא אשלח את ילדיי למעוזי החילוניים כדי להכיר אותם מקרוב...), בימים אלו של עשרה בטבת יוצא לי להרהר בכך.

אני מברכת בקול על כוס מים (טוב, לא הפסקתי לדבר...), ברכת "שהכל נהיה בדברו", לפיד, בעל-כרחו עונה - "אמן".

אני קמה, ממהרת לחתונה של מרגלית, בתו של הרב השר אריה דרעי, יו"ר ש"ס. מקווה להספיק את החופה.

"תמסרי לו מזל טוב בשמי", אומר לי יאיר לפיד.

מסרתי.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
לא הבנתי הנ"ל חימושניק בשריון ? או שנדרס מטנק ? למה מתחת לטנק ?
רוברט צימרמן22.12.15
28
כשמר לפיד התמנה לשר האוצר והכל לדבר על או אל הציבור החרדי, אזרתי אומץ ופניתי אליו במכתב, בו תארתי את הכרותי עם הציבור החרדי בו אני חי, וכן עם ציבורים אחרים בחברה הישראלית. ניסיתי להסביר לו שקרוב החרדים לא יוכל לבוא בכפיה אלא בהדברות. טרם קיבלתי מענה לאותו מכתב... ממתין בסבלנות!
משה22.12.15
27
הכל אינטרסים, יש לו תוכנית ברורה והוא מנסה לפייס את החרדים.
יעקב22.12.15

הצגת כל התגובות

26
חשוב מאוד לדבר עם שאר חלקי העם כל זאת מבלי לוותר על אמונתנו וערכינו , גם הם יהודים בני אברהם יצחק יעקב שרה רבקה רחל ולאה וחשוב לדבר איתם כדי שלא תיווצר שנאה בעם .
יואל22.12.15
25
מתוך שלא לשמה אולי יגיע לשמה. שנזכה כולנו לחזור בתשובה שלימה, ובאהבת חינם יבנה בית המקדש השלישי בקרוב. ממש.
דיקלה22.12.15
תקראי את הכתבה במלואה לפני שאת מנפנפת על התשובה שהיא עדיין לא קיימת.
בינתיים זה לא!22.12.15
24
במיוחד שידוע לך שהוא לא יפסיק במאמציו להכחיד את היהדות במדינת ישראל.
אפי22.12.15
23
חוק הגיוס איך שהוא השתולל. ואם לא גיוס בני הישיבות וכל הזמן רק נגד חרדים מה הוא שווה בכלל התשובה לזה כולם יודעים כלום ועוד פעם כלום אז על מה בדיוק הוא חזר בו אולי הוא החליט שהוא כבר נמאס לו לשבת באופוזיציה אולי הוא רוצה לעשות ספונג'ה אצל שרה נתניהו וכו'
תצצ22.12.15
22
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי22.12.15
לא צנוע ולא מתאים ללכת לפגוש אותו , שתשאיר את המלאכה לגברים !!! וסתם ככה הוא לא שווה התייחסות של מתנה וכו'.
שמשעון26.12.15
21
עם לפיד הכול גלוי,יודעים מראש את דעותיו ואיך להתגונן מהן.....אבל ביבי הוא הוא נחש , היום הוא ילטף אותך....מחר הוא יכיש אותך.....כל מהלכיו למען מטרה אחת..הכסא. ועוד דבר שהחרדים טועים בו בגדול והקב`ה יעניש קשות על זאת. היא הסגירות הזאת החוסר אמונה , מפחדים מהחילונים כי בפנים האמונה לא חזקה מספיק.
mike22.12.15
20
מאד ייצוגית ומרשימה ועושה לכולנו טובה גדולה. איזה כיף שאת משמיעה קול אחר ואמיתי ומשקף באמת את הציבור ובלי לפחד מלהגן על התורה ולומדיה. בלי להתנצל על מה שאנחנו... שתזכי שתמיד יהא שם שמיים מתקדש על ידך.
רחל22.12.15
19
כלל גדול בתורה ! כלל שמסביר את כל התורה כולה ! אם כן , מדוע אינננו מצליחים לקיים אותו הלכה למעשה בחיינו ? לדעתי , משום שעדיין לא מצאנו את הדרך לקבל ולכבד את דעתו של האחר , גם כאשר אינה כדעתינו שלנו . לעם ישראל , ליהודים , בורא עולם אחד ותורה אחת . אבל , פרשנויות רבות ( 70 פנים לתורה ) , ואדם באמונתו
יעקב 22.12.15
18
כברת דרך אלינו בללמוד אותנו, עלינו החילונים
עמישהו22.12.15
17
כחרדית אני אני גאה במה שיאיר עשה .דברים שמאז קום המדינה לא עשו אני חושבת שהוא באמת דואג לחלש יותר יותר מהמפלגות החרדיות
איילה22.12.15
קדימה! בואי נעשה תחרות. על כל עשר מכות שהביא עלינו לפיד, תכתבי לי דבר אחד שהועיל לנו. התחלנו? המנוצח ייתן עשרה אחוזים ממה שקיבל למנצח. התחלנו.
אלי22.12.15
מה שנראה שאת .. שאת מהמחנה של ח"כ מ-"יש עתיד" דב ליפמן .?!
לאיילה 26.12.15
16
טעות חמורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרון אייזנבך22.12.15
15
יעל אשת תקשורת חרדית מזן אחר חרדית גאה שאינה עושה הנחות...
ברמן22.12.15
14
אני מבין שאת גרה בהר נוף. אני גם גר שם, אבל מעולם לא שמעתי עלייך. ראוי לציין שכישרון הכתיבה שלך מיוחד אמנם כתיבה נשית מאוד ולפעמים אף נוגעת מדי למישור הפרטי אבל סה"כ יש לך את זה.
דב22.12.15
13
לדרעי, מזל טוב מלפיד?....
מידי פעם22.12.15
12
גם זו התנהגות של מה שמכונה היהודי הגלותי, יאיר השמיץ אותך ואת המגזר לו את משתייכת במשך תקופה לא קטנה. הוא וחברי מפלגתו פגעו בך ובמגזר לו את משתייכת היכן שרק יכלו. וכרגע איך שהוא קרץ לעברך, רצת אליו (כן. כתבת כמה מילות ביקורת) במקום לדחות את בקשתו עד אשר יתקן את מה שהזיק רצת איליו מיד שהזמין אותך.
לוחם הצדק22.12.15
11
מקובלנו מזקננו שאסור לעבור את הכביש😫 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם22.12.15
10
מה לא עושים בשביל כתבה עיתונאית. מי שמתחנף לרשע סופו ליפול בידיו
מיכל22.12.15
9
בתור מצביע שס מלידה אני יכול להגיד עליו שהוא אומר את מה שהוא חושב ( ויש דברים שהוא צודק) לעומת הרבה מהחרדים שהכל זה רק צביעות ואין טעם לפרט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי סויסה22.12.15
אצל חרדים צביעות? מה הקשר צביעות? מוציא שם רע על ציבור חרדי שלם! יש מעידות נפילות, כל אחד ודרגתו נשמתו נכון?! אבל תמיד אפשר לתקן בסוף.יש אמת אחת!
תיזהר ותישמר22.12.15
אתה בוגד ושתול! להילחם נגד הציבור החרדי דרכו ואורח חייו . . אתה מהשתולים של אוייבי ושונאי תורת ישראל ולומדייה בציבור החרדי!
ל-5אתה בוגד22.12.15
אבל לנתניהו תמיד סולחים
חרדי22.12.15
נתניהו הודה והיתוודה שבממשלה הקודמת שיאיר לפיד כפה עליו את כל הגזרות על הציבור החרדי,זה היה בכפייה.! נתניהו עשה מאמצים גדולים כדי לתקן ולפייס את החרדים,למה שהיה שותף בממשלה הקודמת בממשלת ברית לפיד-בנט. ונתניהו אכן מוכיח את עצמו מעשית בפועל ממש וניכרים דברי אמת של נתניהו כפתגם נאה דורש נאה מקיים.
לחרדי25.12.15
8
הוא איש חכם שחושב ומפנים לא כמו הרשע ששולט היום שמחריב את ארץ ישראל וקורא לעצמו ימין
חרדי22.12.15
7
אני הוא שלא אהבתי את השיח שלך. כי נראה היה לי כי עצם השיג והשיח שלך לוקה בלא מעט התחנחנות ואפי' נחיתות. אני חוזר בי . הראיון האחרון הוכיח כי יש לך כח לעמוד בעצמה ולא לבוש מן המלעיגים הללו, גם שהם נראים נחמדים לפעמים. ולוואי ומעתה רק ביקורת חיובית. תודה!
אברהם22.12.15
6
קודם כל אני גאה שיאיר לפיד טורח לקרא כיכר השבת (האתר החרדי) שזה מראה על התקדמום הציבור בתיקשורת דבר שני בעניין הכתבה קשה לי לאמר זאת כי אני כן מאמין בחזרה בתשובה של כל יהודי ויהודי אך על יאיר לפיד יש לנו דבר מרבנן לא שחלילה הוא שנוא (בכל זאת לא בעניי) אך מעשיו שנואות וכמו שכתבתה בתור השומרי תורה לע
יוני22.12.15
5
אבל... יש פה נקודה אחת שאם היא לא תעבוד לא יעבוד כלום. גם החרדים חייבים ללמוד את החברה החילונית להכיר אותה ולא דרך שיחות ראש הישיבה בסעודה שלישית. מדובר בחברה ערכית עם אידיאולוגיות וחשיבה ביקורתית חברה שיש בה ערכים דמוקרטיים ויהודיים ולכן חשוב מאד להכיר אותה על מנת להבין דבר אחד חשוב: כווולם ב
james22.12.15
4
המשיכי לעשות חיל.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שושי22.12.15
3
אבל באמת לומד תורה מגיע לו פטור! מי שמעביר את זמנו בישיבה ובכולל צריך לשרת את הציבור מינימום שנתיים ולצאת לפרנס את ילדיו בכבוד גמילות חסד =גמילה מהחסד עלידי חסד שגומל את הבן אדם מחסדי הציבור=עזרה שיקומית בלבד. מי שלא חושב כמוני אשמח לשמוע דעתו עם נימוק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל22.12.15
המצב בחוץ, ע"פ רוב, מי שיוצא לא מצליח לשמור על דרגתו הרוחנית. זאת הסיבה שרבנים ממליצים להשאר במסגרת כמה שיותר גם כאלו שלא ממש לומדים. ככל שיהיו יותר חרדים שעובדים ונשארים חרדים (ולא חרדקים). יהיה יותר פשוט לעבוד ולהישאר חרדי...
חי22.12.15
2
לא קונה את כל ההתפלפלות שלך מסביב לעיניין. מצטער. המדינה היא מעל הכל (קריטי במיוחד בדמוקרטיות), על כל האזרחים צריכות לחול אותן חובות ואותם זכויות. עליכם לעמוד בכל המטלות / דרישות / חוק שאנו החילונים עומדים בהם, ורק אז תקבלו מה שמגיע לקבל מהמדינה. לא מגיעות לכם שום הנחות ושום סיפורי "יהדות". (ולא משנ
חיים22.12.15
1
אתה יותר גרוע מארגון -שוברים שתיקה. אתה יודע למה? כי אתה פוגע ביסוד היסודות שהיא תורת ישראל שעלייה עומד העולם כולו..ושבזכותה קבלנו את ארץ ישראל וזכות קיום לחיות בה!
חותר תחת הגשר22.12.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24