כיכר השבת

שנה אחרי התחקיר

עושק הגננות; עיריית ירושלים ומשרד החינוך עדיין מסרבים להגיב, הח"כים החרדים לא קיימו את ההבטחות

שנה אחרי תחקיר 'עושק הגננות', במשרד החינוך ובעיריית ירושלים עדיין מסרבים להגיב בענייניות לשאילתות בנושא. והח"כים החרדים? הם הבטיחו לדאוג לגננות, בפועל הם מפחדים מהעסקנים (חרדים)

42
חיים אבני | כיכר השבת | כ"ו באדר א' | 06.03.16
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה
נשים חרדיות. אילוסטרציה, למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

הבחירות חלפו, העושק נמשך: שנה לאחר שהעושק השיטתי לכאורה של עובדות הגנים החרדים נחשף בתחקיר "כיכר השבת", ולאחר שמספר חברי כנסת חרדים התחייבו קודם הבחירות האחרונות שיטפלו בנושא וידרשו מרשתות הגנים ומהרשויות להעלות את שכר הגננות, בפועל מסתבר ששום דבר לא השתנה.

לאחר הבחירות לכנסת, עוד היו כמה חברי כנסת שהתחייבו כי יעמדו על כך שהממשלה תתקצב את הגנים החרדיים בשווה, מה שיגרום לטענתם להעלות את שכר הגננות. בפועל, למרות השינוי המינורי יחסית שהוכנס בהסכם הקואליציוני להעלאת תקציבי הגנים, הגננות ממשיכות לקבל שכר רעב. ברוב המכריע של הגנים השכר לא עלה כלל, ומיעוט השכר עלה בחודש האחרון בסכומים פעוטים של עשרות שקלים עליהם הצהירו מנהלי הגנים כ"בונוס" ולא כמרכיב השכר.

בהסכם הקואליציוני שנחתם עם יהדות התורה אכן הוכנס סעיף שמחייב את ממשלת ישראל להעלות את פרופיל הגננות מ-12 שנים ל-15 שנים. דהיינו: אם עד היום תוקצבו כל רשתות הגנים למשכורת של גננת לפי וותק של עשר שנים, בין אם יש לגננת ותק של שנה ובין אם יש לה וותק של 30 שנה - ההתחייבות הייתה שכל גננת תתוקצב לפי וותק של 15 שנים.

בהסכם הקואליציוני נקבע עוד כי משרד החינוך לא יממש את החלטתו לחדול החל משנת 2016 להעביר תקציבים לעמותות "גג" או עמותות "צינור" שמעבירות תקציבים לעמותות קטנות יותר. מדובר בהחלטה של שר החינוך פירון עליה נלחמו רשתות הגנים בבית המשפט, והפסידו.

ההסכם הקואליציוני שהופר

בפועל, עיריית ירושלים שנחשבה עד לשנת 2015 כ"עמותת צינור" שהעבירה תקציבים לרשתות הגנים, חדלה מהעברת התקציבים, כשמשרד החינוך מעביר למעשה את מרבית התקציב ואילו האגף לחינוך חרדי בעיריית ירושלים מעביר השלמות תקציביות.

למרות שמדובר לכאורה בהפרה של ההסכם הקואליציוני, מנהלי הגנים לא מחו. גורמים המעורים בנושא אומרים ל"כיכר השבת" כי מנהלי הגנים מעדיפים כיום לקבל את התקציב ישירות ממשרד החינוך, זאת על מנת למנוע מעיריית ירושלים אפשרות לשלילת כל התקציבים.

מחדל או פשיעה? משרד החינוך לא אוכף את החוזה

בשנים האחרונות הוכנסו לחוזים הנערכים מול רשתות הגנים החרדים סעיפים מפורשים שנועדו לחייב את מפעילי הגנים לשלם לעובדות שכר מקביל לטבלת השכר של משרד החינוך. מדובר בחוזים שהוכנסו לאחר שהוגשו תביעות על ידי גננות חרדיות ולאחר שמספר בתי משפט קבעו באופן חד משמעי כי מפעילי הגנים מחויבים לשלם לגננות שכר מקביל ל"טבלת השכר" של משרד החינוך. בחלק מהמקרים הטילו קנסות ענק על רשתות גנים שלא עמדו בטבלת השכר.

בחוזה עליו היו חתומים מנהלי רשתות הגנים החרדיות מול משרד החינוך ומול עיריית ירושלים הובהר מספר פעמים באופן בולט כי מנהלי הרשתות מחויבים לשלם לגננות שכר על פי טבלת השכר של משרד החינוך. בחוזה הודגש כי מדובר בסעיף שהפרתו מהווה עילה לביטול החוזה.

לא זו בלבד, אלא שעל מנת שהגורמים הרלוונטים יוכלו לאכוף את הנהלים והחוזה, נקבע בחוזה כי בכל רבעון מחויבים מנהלי הגנים להעביר שני דו"חות החתומים על ידי רואה חשבון שמאשר כי הגנים אכן משלמים שכר לגננות לפי טבלת משרד החינוך. הסנקציה עבור אי הגשת הדוחות הללו עומדת על 1,500 ש"ח לדו"ח על כל יום שהוא אינו מוגש.

החוזה המפורש מול עיריית ירושלים שהופר, ללא שגרר את הסנקציות שנקבעו

למרות זאת, עד היום לא טרחו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך לאכוף את החוזה, ולמרות מספר החלטות של מספר בתי משפט בארץ שקבעו כי הגננות חייבות לקבל שכר מקביל לרשתות החינוך הממלכתיות, נראה כי לא משרד החינוך ולא עיריית ירושלים טורחים לאכוף ולו במידה מינימלית את החוזים.

למרות שכבר לפני כשנה הגיש "כיכר השבת" שאילתות מפורטות בניסיון להבין מה עשו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך על מנת לאכוף את החוזה ולהפסיק את עושק הגננות, עד ליום זה לא טרחו בעיריית ירושלים ובמשרד החינוך לענות לשאילתות שהוגשו אליהם באופן ענייני.

"חברי הכנסת החרדים בוגדים בנו"

בינתיים, בשטח ממשיכות הגננות במרבית הגנים החרדים הפרטיים להיעשק, ואין פוצה פיו ומצפצף. אברכים שהחלו לעסוק בנושא בשנה האחרונה לאחר פרסום התחקיר ב"כיכר השבת" מספרים על עבודה סזיפית מול חברי הכנסת החרדים שבעיקר מבטיחים, אך בשטח כלום לא משתנה.

אברך שאישתו עובדת כגננת באחת מהרשתות הגדולות מספר ל"כיכר השבת" כי לפני מספר שבועות התקשר לחבר הכנסת משה גפני ושאל אותו מדוע הוא לא מטפל בנושא למרות הבטחותיו לפני הבחירות. לדבריו, ח"כ גפני אמר לו כי "הנושא אינו פשוט ועסקנים רבים שמים מקלות בגלגלים לכל מי שרוצה לשנות את המצב".

האברך אומר ל"כיכר השבת" כי לדעתו "חברי הכנסת החרדים בוגדים בנו, הם מבטיחים לנו בבחירות להפסיק את העושק המתמשך אך בפועל הם מפחדים מהעסקנים שגוזרים קופון על חשבון הנשים שלנו שעובדות. הם מצהירים על כך שהם דואגים לציבור החרדי, אך כשזה מגיע למקרה הקריטי הזה, שבו עושקים את נשותינו באלפי שקלים לחודש, הח"כים נאלמים דום".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: הגנים הללו שייכים לחינוך המוכר שאינו רשמי, כלומר עובדיו אינם עובדי מדינה אלא מועסקים על ידי בעלות הגן. רשתות הגנים מתוקצבות על פי תקן אחיד, והמשרד עורך בקרה אחר השכר שמשולם לצוותי ההוראה. על רשת הגנים לקיים את חוקי המשרד ולעמוד בהם, ואם היא לא עושה כך הדבר יכול להשפיע על תקצובה".

כאמור, למרות נסיונות חוזרים ונשנים להשיג את תגובות עיריית ירושלים, משרד החינוך ושר החינוך נפתלי בנט, לגבי נהלי האכיפה שאינם מבוצעים, לא התקבלה תגובה רלוונטית.

מעיריית ירושלים לא התקבלה תגובה

את תגובת חבר הכנסת משה גפני לא ניתן היה להשיג

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
כל מי שאכפת לו מהגננות שיוציא את הילדים מהגנים הללו, ולא יהיה שותף לפשע, את הילדים שלי הוצאתי מזמן לגני ערייה, (חרדים כמובן) אני לא רוצה שאישה שלא מקבלת משכורת נורמאלית ותנאים סוציאליים תשמור על הילד שלי, אני רוצה אישה אחראית ולא ממורמרת (בצדק), וגם לא יצטרכו לשלם המון כסף בחודש על כלום. אבל בציבור
איש07.03.16
30
כנראה כבודו לא מעודכן או מאידך שתול. אבל רק בירושלים היו בשנה האחרונה מעצרים והגשת כתבי אישום חמורים כנגד מנהלי מוסדות, שלא הסתפקו רק בללקק את הקצפת. אלא רצו לאכול את כל העוגה לבד. הבעיה שהציבור החרדי מפחד להתלונן מחשש שיבולע לו ע"י מנהלי המוסדות. אבל כשהם מנסים לעשוק כאלו שלא חוששים. החשבון שהם מקב
שלמה07.03.16
29
בנווה שאנן היה מועסקות גננות במשך שנים ועכשיו בגלל שהם מחוייבים לעדכן להם את הוותק אז הם מצאו פתרון ,פשוט לפטר את הגננות הותיקות שקיבלו שכר מינימום במשך 15שנה ..ולהביא חדשות שלא יחוייבו לשלם להם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיפאי07.03.16

הצגת כל התגובות

28
ממש עושה לי חשק אני לא גננת אבל השכר שהן מקבלות ליום עבודה הוא 120 כשבפועל הן עובדות 6 שעות ביום!!! מתחת לשכר המינימום הקבוע בחוק. ממש מקוממם אם כל הגנים בכל רחבי הארץ יכריזו שביתה אני חושבת שזה כבר יעבור !!! ויתייחסו לזה בצורה אחרת. שתקום קבוצת נשים גננות ותעשה את זה ביוזמת כל הגננות מסביב@!!
מהפכה!!!07.03.16
27
מה לעשות לפני הבחירות הקירות מדברים אליך אחרי הבחירות אתה מדבר לקיר אז אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו איזובי הקיר !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל 06.03.16
26
לקחו כספים של הבראה
שי09.03.16
25
אל דאגה ,גם יומו יגיע,למרות שזה מתבושש...
א.אבישג07.03.16
24
לא מגיבים ל אינטרנט (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים07.03.16
23
והגננות ומשפחותיהן לבית היהודי.
שימעלה07.03.16
22
הראיה הכי חזקה זה, שעבר כבר הרבה זמן ולא קרה כלום. אם משהו היה עושק ,שום גורם לא היה נותן לזה לעבור בשקט,
ניסן08.03.16
21
נער הייתי וגם זקנתי. שנים רבות אני עוסק בהוראה. והתובנות שהגעתי אליהן הן. נבחרי הציבור לא יעשו כלום בנידון. הון ושלטון כרוכים זה בזה. יש הסכמה ששכרה בצידה להגן אחד על השני. גם ממשרד החינוך לא תצמח הישועה. הם מעדיפים לתת לחרדים להתפלש בבוץ של עצמם, וממנים פקידים ומפקחים מהציבור החרדי שמשתפים פעולה פש
אברהם07.03.16
20
לאן נעלמו הגבירים? רק הם יכולים לעשות סדר. המנהלים והעסקנים אוהבים כסף. רק זה ישכנע אותם.
גנן07.03.16
19
משכורתם..אני אומר דברים בדוקים
זאב 09.03.16
18
ישר כח לכיכר השבת על התחקירים המעולים. וגם לא מפחד לבצע תחקירים על אישים ומוסדות אשר מעלו באימון הציבור לאחר. שנהנו לאורך שנים מחסינות מאותרגת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד07.03.16
17
אם הנשמה חטאה חטא קל, מתגלגלת לעגל, וסובלת זמן קצר עד השחיטה, ונקיה מעוון. אם הנשמה חטאה חטא חמור, מתגלגלת באישה חרדית, וחיה בנחיתות והשפלה כל חייה, עד שנגאלת מן העולם בקיצור ימים ובייסורים גדולים, ונקיה מעוון.
דן סגל07.03.16
16
פיני חושש הם לא מפחדים העסקנים הפוליטיקאים בעצמם הם העושקים ולכן גם נלחמים בחוק של גילוי הון שחור מעל 100.000 ₪ דבר ראשון יגלו את מנהלי העמותות האלו
חרדי08.03.16
15
למי שאינו קורא ר"ת: על הגנונות מהיום והלאה לפנות אך ורק לדין תורה בבית דין, ולא לרוץ לביהמ"ש. כבר הוכח שזה בלי תועלת.
שלומוביץ07.03.16
14
הכל ביזנ'ס "שמור לי ואשמור לך"...
ירושלמית07.03.16
13
אני לא חרדית עסקני הציבור החרדי צריכים להשבית את כל הגנים משרד החינוך משלם לגננת רק דרגת מוסמך ועד 12 שנות ותק משרד החינוך משלם כ80 אחוז ומבקש ממנהלי הגנים לשלם כמו משרד החינוך פה נכנסים הפוילה שטיק בגנים אין בעית ליבה וכו' אך את פורוש כנראה מענינים דברים אחרים
מיה07.03.16
12
הרי אם היה פה עושק וכבר עבר שנה, משהו כבר היה עם אזיקים, וזה לא קרה, אז כנראה שהכל בולשיט אחד גדול
שלומי07.03.16
11
עובדות קשה מאוד..ומקבלות מינימום ..בושה בושה
זאב 09.03.16
10
אז מי סופר את המצביעים בפעם הבאה הצביעו למיכאל בן ארי
י07.03.16
9
עד מתי יותר דמם של העובדות החרדיות הנאנקות תחת עול המנהלים ה"חרדים"???די לשחיתות הפנים חרדית!!! הבעיה היא שמורה או גננת שמעיזה לפתוח את הפה מפוטרת מיד! והרי יש המון נשים שישמחו לקבל את המשרה שלה גם אם ישלמו להן הרבה פחות ממה שמגיע להן, העיקר להביא לחם הביתה.... ח"כים יקרים!!!תתחילו לטפל בבעיות האמי
חרדית כאובה09.03.16
8
בית יעקב
ממי07.03.16
אין על "בית יעקב" הם ישרים כחוט השערה
איציק08.03.16
7
העסקנים החרדים הם חרדים רק לכסף על כל גננת הם מרווחים כסף על הגב של הנשים בגן רגיל מקבלת 5000ש"ח חרדי 4300 ש"ח בדוק ואמת שאלתי למה אמרו יש הרבה הוצעת להם אני חרדי מתבייש בחברה הזאת
izhak07.03.16
אני גננת שמרויחה פחות מ-3000 ש"ח לחודש. את קרן הפנסיה ואת קרן ההשתלמות שהמעביד חויב לעשות הוא מפחית משכרי (גם את חלק המעביד). לדעתי התופעה לא יכולה להיפתר מכיון שהרבה ממנהלי הגנים והרשתות מקורבים מאד לחברי הכנסת וחלקם גם בני משפחה. שלא יספרו לכם שמשרד החינוך מעביר מעט כסף ולכן זו התוצאה מכיון שכל בע
גננת08.03.16
6
א. הכתבי אישום היה נגד מנהלי מוסדות פיקטיבים. ב, היה בטוח תמים שלי שאם היה משהו גונב או עושק, היו מטפלים גם בו, ולא היו צריכים לנפח את זה בכתבות מפונתזות
שלומי09.03.16
5
מי שמייצג את מנהלי המוסדות בלבד!!!!!!!!!!!!!!!!!!
אורי07.03.16
4
העיקר קול ברמה הכפישו מנהל והתירו את דמו ברבים על לא עוול בכפו בתוכנית של איציק מצרפי שהכל באשמת משרד החינוך בושה וחרפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי06.03.16
3
האם פתחת גני הילדים בשעה 7:45 במקום בשעה 7:30, זה לא עושק? האם בעקבות קיצוצים, מונעים חומרי יצירה מהילדים, זה לא עושק? האם הוצאת ילדי הגנים מהגן 10 דק' לפני שעת הסגירה ולעמיד אותם בכניסה לגן, זה לא עושק? וכו' וכו'
לוחם הצדק07.03.16
שמרוב פחד לא מדברים עליו ופשוט חוסכים בקנית אוכל לילדים!!!!!!!!!!!!!!!!!!
יוסי07.03.16
שקיפות של 100 אחוז בשכר הלימוד. מנהל שרוצה וילה ומרצדס שינסע לחו"ל לעשות שנור - זה לא צריך להיות על גב ההורים. אני לא אמור לממן למנהל אגורה אחת מעבר למשכורת הרשמית שלו, זו שמופיעה בתלוש משכורת שלו.
הורה08.03.16
2
חכי"ם-- ---ברגע האמת הם לא מוכיחים את עצמם.
גננת עשוקה07.03.16
1
מנתניהו לא מפחדים. מהעסקנים מפחדים???
רפאל07.03.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"בר כוכבא הדגיש את 'כוחי ועוצם ידי'; דבריו - 'כפירה בעיקר'"

ישראל שפירא | 15:00

שֶׁמֶן מִשְׁחַת קֹדֶשׁ

ההדלקה המסורתית ברחבת הכותל - בהשתתפות המונים

חיים רוזנבוים | 13:17
ש

מקור הברכה - "בקוראי שמו"

כולל אברכים שומר על קדושת ציון שמואל הנביא

כיכר בשיתוף קול שמואל | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

מהיכן הרמב"ם ידע שרבי עקיבא היה נושא כליו של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 12:33
ש

נדיר!!

הזוהר שאתם צריכים ללמוד היום: "ההוא יומא דרבי שמעון בעא לאיסתלוקא מעלמא" 

כיכר השבת | מקודם
ש

מגוון מלגות לימודים

בפער ניכר מהאחרים: זו האוניברסיטה המועדפת בחברה החרדית

כיכר בשיתוף האו"פ | מקודם

רְצוֹנֵנוּ לִרְאוֹת מַלְכֵּנוּ, בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

רבבות חוגגים ב'חצר ההילולא' בשמעון הצדיק | תיעוד ענק

חזקי שטרן | 08:37

ואמרתם כה לחי

ברחבת הישיבה: חבר המועצת פתח במחול ופיזז לכבוד התנא האלוקי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08:08

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי

באמצע הלילה, עם מעט חוגגים: כך הודלקו המדורות בציון הרשב"י • תיעוד עצוב

חזקי שטרן | 07:31

הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ

 מעמדי ההדלקות במחתם קבר שמעון הצדיק | שידור חי

נחמן שטרנהרץ | 25.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

למרות חולשתו

זקן רבני החזון איש בסנדקאות בברית לנכד הדיין הותיק

חיים רוזנבוים | 24.05.24

סקר 'כיכר' בדק ומצא

80% מהחרדים: ההחלטה לביטול הילולת מירון הייתה מוצדקת; כמה בכל זאת יעלו?

חזקי שטרן | 24.05.24

היסטוריה ואקטואליה

ה"דרמה" התקשורתית על צורת המנורה - על לא מאומה

ישראל שפירא | 24.05.24

ל"ע בעומר

בשמעון הצדיק ועם ר' מיילך: המשטרה מפרסמת הסדרי תנועה

דוד הכהן | 24.05.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

סערת החוק לגיוס בני ישיבות

תוצאות ההסתה? מחקר חדש חושף: ירידה בנכונות החרדית להתגייס לצה"ל | כל הנתונים

חזקי שטרן | 23.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: רגע השידוך שבין ישראל להקב״ה | צפו

יוסי אליטוב | 23.05.24
ש

בברכתם של גדולי וצדיקי הדור

החידוש של ל"ג בעומר תשפ"ד: מתחילים בלימוד יומי של הזוהר הקדוש

כיכר בשיתוף עוז והדר | מקודם