כיכר השבת

שערורייה

תלמיד הישיבה שהתחזק, כלוא בצבא ללא אוכל מינימלי

בני משפחתו של עומרי, לא יודעים את נפשם מכאב: רק בשל פרוצדורה, נאלץ בנם לשהות מאחורי הסורגים, בבית כלא צבאי, ללא אוכל כשר ומותאם לבריאותו. "תעזרו לנו", הם מבקשים (אקטואליה)

25
נפתלי טרבלסי | כיכר השבת | ד' באב | 08.08.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

עומרי שניידר, הוא בחור ישיבה הלומד בישיבת "אוצרות חיים" בשכונת הדר גנים שבפתח תקווה. היום הוא בן 21, אבל כבר כשהיה בגיל בר מצווה הוא חזר בתשובה. בהמשך, בגיל 16 - כמי שבא מבית מסורתי - הוא עזב את בית הספר החילוני למשך שלושה חדשים. התאריך הזה - כפי שהוא יגלה בהמשך - יקשה עליו לקבל פטור מגיוס, מאחר ורק עד גיל 16 יכול בחור שעובר למסגרת חרדית לקבל פטור. לאחר מכן זה כבר קשה יותר.

האם, אתי שניידר, מספרת ל"כיכר השבת" את השתלשלות הדברים החמורה עם בנה, לאחרונה: "אצלנו במשפחה, כולם שירתו בצבא בתפקידים בכירים ואף נטלו חלק במלחמת לבנון. הבן שלי, עומרי, החליט לחזור בתשובה. בהתחלה לא רצינו בזה, והתנגדנו לדרך הזו - עד שראינו שגם בחופשה הוא לומד בישיבה, לא יוצא לטיולים ומעביר שיעורי תורה בבית הכנסת 'תהילות ה'' בהתנדבות. הוא חיזק את כל המשפחה, אנחנו אוכלים כעת רק בד"ץ, שומרים שבת ומקיימים הלכות, הכול בזכותו".

והאם עוברת לתאר את שהתרחש לאחרונה בין עומרי לבין רשויות הצבא: "בהגיעו לגיל גיוס ציידנו אותו במסמכים על כך שהוא לומד בישיבה, ישן בה ומגיע לפעמים לבית בהתאם לסדרי הישיבה. כשהוא הגיע לצבא, נאמר לו שמאחר והוא עזב בית ספר חילוני בגיל 16 ושלושה חודשים, הוא לא עומד בתנאים של בן ישיבה. בינתיים, הם ביקשו אישור מוועד הישיבות בירושלים. הוא נסע לוועד הישיבות והביא לצה"ל את האישור שלהם על כך שהוא לומד בישיבה ואת כל המסמכים שצריך. הם, בצבא, איבדו את המסמכים, וכשהם התקשרו אליו לטלפון, הוא בדיוק היה באמצע הלימוד ולא ענה. אחר כך, כשהוא רצה לחזור לשיחה שלא נענתה לא יכל כי זה היה ממספר חסוי".

"לאחר חודש וחצי", ממשיכה ומתארת האם, "התקשרתי לבדוק מה קורה בתיק שלו, והפקידה בצבא אומרת לי 'נאבדו המסמכים, אז אנחנו מגייסים אותו והוא חייל מן המניין'. אפילו שטענתי שזה רשלנות שלהם ושניסיתי לדבר עם בכירים בצבא - כלום לא עזר. 'אנחנו רוצים לגייס אותו', הם אומרים".

אתי שניידר מגלה, כי הרבנים בישיבה אמרו לו תחילה לחכות עד שתוקם הממשלה עם החרדים, שאז אולי ישחררו אותו מהצבא, ובינתיים שימשיך ללמוד בישיבה כרגיל ונסדר לך בהמשך את הפטור. "הוא שמע בקולם והמשיך בלימודים, אבל מדי פעם היו באים חיילים לבדוק אם הוא בבית, אפילו בשעה שתים בלילה באו לבדוק וכמובן לא מצאו. עד שהחיילים באו והודיעו שהוא נקרא עריק והם מחפשים אחריו".

"ואז", מתארת אמו של עומרי, "החלטנו, במשפחה, להסגיר את הילד לצבא, כדי שיקבל את העונש ואחרי כמה ימים - כך אמרו לנו - ישחררו אותו".

וכאן הפרשה מסתעפת: ביום שלישי הגיע עומרי שניידר לרשויות הצבא, בליווי משפחתו, לריצוי עונשו בכלא הצבאי. "עומרי הביא אתו מעט אוכל ביתי שנתנו לו - וכן בשמים לשבת - אך לקחו לו את הכול ונתנו לו אוכל שלהם. כשהוא ביקש דווקא אוכל בהכשר בד"ץ, הביאו לו אורז והוא אכל אותו אף שהוא חולה צליאק, מחוסר ברירה, ואכן נגרמו לו מכך כאבי בטן עזים, מאחר והוא חולה צליאק. למחרת, ביום רביעי, הוא ביקש שוב בד"ץ אבל הפעם הם לא הביאו לו, והסיבה: הוא לא דווח להם כ'אוכל בד"ץ'. בעקבות כך, במשך יום שלם הוא לא אכל כלום. בערב הביאו לו לחם לבן ופסטרמה, אבל הוא כמובן שוב לא אכל, כי זה גם היה ללא הפלומבה (חותמת הכשרות. נ.ט.) של בד"ץ וגם לא התאים לו כחולה צליאק".

כשאתי התקשרה לצבא, ענו לה, לדבריה, במילים הללו: "זה בעיה שלו - אם הוא רעב שיאכל גם לא בד"ץ".

"אני מבקשת מכל מי שיכול לעזור ולדאוג לבן שלי: תדאגו לו שיהיה עבורו אוכל בד"ץ, לפחות לשבת הבאה", מסיימת האם את פנייתה הנרגשת.

תגובת דובר צה"ל כפי שנמסרה ל"כיכר השבת": תלמיד הישיבה נכלא בכלא 4 בעקבות השתמטות משירות. הוא קיבל אוכל אשר מתאים לצרכיו הרפואיים בהכשר בד“ץ, כאשר ההכשר מוטבע על האריזה. במהלך השבת הוא ביקש לראות רופא, אך לאור העובדה כי הרופא איננו נמצא בכלא בשבת, התייצב התלמיד למסדר חולים בבוקר יום ראשון וקיבל מענה רפואי הולם.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני08.08.16
14
כאמא לחיילים אני רוצה להרים כפפה פה. הדרך הנילוזה שבה צהל מתייחס לבעיות רפואיות של חיילים היא מקוממת. ומדובר לא רק על חייל המבקש פטור. אלא גם על חיילים שמוסרים נפש בשרות וכשהם מרגישים רע הם צריכים לעמוד שעות בתור אם בכלל מאפשרים להם לגשת למרפאה. ובסוף פוגשים רופא מתנכר. במרפאה בירושלים הוא גם ערבי!!
דכ08.08.16
13
ההההההההה
יוץ.08.08.16

הצגת כל התגובות

12
על היחס המכפיר שחיילי צהל מקבלים בכל הקשור לטיפול רפואי. אנחנו מוסרים את ילידנו למסור נפש להגנת המדינה. ובצהל כשחייל חולה אם במקרה וכבר אישרו לו לגשת למרפאה הוא פוגש רופא מתנכר. בירושלים הוא בכלל ערבי. שמתייחס לחייל כאל שקרן ושולח אותו חזרה לתפקידו כשבקושי החייל יכול לעמוד על הרגלים. כאמא לכמה חיילי
דכ08.08.16
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי השמן08.08.16
10
הצבא מתעלל בחיילים שלו, זה לא חדש, מכניס לכלא ומענים בייסורים קשים לפי עדויות של חיילים וזה נעלם מהציבור. אין פיקוח על הנעשה בצבא שיותר מתעלל בחיילים מאשר שומר עליהם, אלפים בורחים ועריקים ועשרות מתאבדים כל שנה, ואין ממשלה ואין פרקליטות ואין מערכת משפט ואין כנסת ישראל כשמתעללים ביהודים, אבל שלוקחים א
א. לוי08.08.16
מה שנשאר זה רק להתפלל שה' יהפוך הכל לטובה
אמת08.08.16
9
הוא יכול לעזור
ל08.08.16
8
צצצצצצצצ
יוץ.08.08.16
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרמטכ"ל08.08.16
6
בסיפור האם הרבה חורים, הסיפור לא נשמע הגיוני, במיוחד לאור היכרותי את המערכת הצבאית, אין מצב שלא מקבל אוכל מתאים לו ואם חולה ברמה כה קשה היה מקבל פטור מלא מצה"ל בלי קשר למעמדו כבן ישיבה. הכי קל זה להזניח ולא להתייצב ואז להאשים את הצבא ולהציגם כעוכרי ישראל. בושה!!!
צביקה08.08.16
5
שיאכל אוכל כשר זה אותו דבר. הבד"ץ זה תעיישה שיקרית ומושחתת של אנשים מושחתים כשר עם אחריות זה אותו דבר. פיקוח נפש חשוב יותר מהכל , חייל חצוף ואדיוט מכפיש את כל המערך של האנשים המדהימים שבאמת עושים יום ולילה למען החילים הדתים
רב צבאי 08.08.16
4
בצבא ויש שם אוכל כשר (גם מנות מהדרין נפרדות), והמווווווווווון זמן ללמוד תורה. רוב היום אתה לומד תורה גם ככה. נכון, אולי לא נעים, אבל אל תבלבלו את המוח עם אגדות.
גשדכשד10.08.16
3
איפה חברי הכנסת והיושב בראש של שס הם בחופש, לא רואים ממטר את אנשיהם מועצת החכמים והחמיות גם בנופש עד אחרי הפגרה אז תכירו בבקשה את שלוחיהם של הציבור שלא יודעים שאת קיימים, קצת סבלנות רק מתי שישובו לעבודה, ישיגו סקופ לעניין אולי אז יהיה תזוזה ,
שימי08.08.16
2
ועשו הכל בכונה כי ידעו שמקרא כזה אפשר לגייס אותו בקלות יותר בגלל הרקע המשפחתי, ותמיד במקרים כאלו הצבא עושה בעיות בכדי לגייס אותם ולא בגלל צורך בחייל אלא בצורך לחלן כמהשיותר יהודים בעם ישראל... לכן חיבים להלחם על כל מקרא כזה.... חוץמזה שזה נשמא יהודית זה דגומא לצבא שלא יכלו לעשות מה שוצים במקרים דומי
שמואל08.08.16
1
אני רואה פה כתבה ועוד כתבה על ההתנהלות הכושלת של המערכת ואני מזועזעת , עד מתי ??? זה נורא זה מזעזע זה מקומם
לולה30.04.23
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 18:13

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24