כיכר השבת

הפאשיזם המשטרתי נגד מפגיני 'הפלג הירושלמי'

לאן נעלמו הקולות המבקרים את המשטרה? מדוע הן דממו כששוטרים הכו באכזריות, על ימין ועל שמאל, מפגינים המביעים את דעותיהם, אף כשיש חלופות אחרות? (טור דעה)

46
הרב יוסף מילר | כיכר השבת | י"ח בשבט | 14.02.17
הרב יוסף מילר
הרב יוסף מילר (צילום: באדיבות המצלם)

בשבוע שעבר קיימו חרדים הפגנות בהתאם להוראת רבם שליט"א. אין זו הפעם הראשונה שחרדים מפגינים תוך כדי חסימת כבישים ושיבוש הסדר הציבורי. דברי הימים של מדינת ישראל רוויים בהפגנות סוערות כמחאה על משמר היהדות. לא רק חרדים מפגינים, גם אנשים מהציבור הכללי מפגינים כנגד תופעות שאינם מקובלות עליהם.

במקרה שלנו, נשמעים קולות מקרב מחנה החרדים שמגנים בכל פה את ההפגנות, בעיקר את העובדה המצערת מאוד שההפגנות גלשו לאלימות. משום מה הגינוי הוא סלקטיבי, איננו שומעים קולות חרדים המגנים את האלימות הבלתי מידתית שמפעילה המשטרה כנגד המפגינים.

חכמינו מזהירים מפני הנטייה של רשויות האכיפה להפעיל כוח. כך שנו חכמינו במסכת אבות (פרק ה' משנה ח'): "חרב בא לעולם על עינוי הדין ועל עוות הדין ועל המורים בתורה שלא כהלכה", ופירש המהרש"א (שבת דף לג) "גם שהדיין פוסק דין אמת יש קלקול הדין ע"י הסופרים והשוטרים שהם השמשים שבדור הזה ויש לדיין להזהירם ולזרזם..."

אך במדינת ישראל, השוטרים אינם מוזהרים לא על ידי הדין ולא על ידי הדיין. אם הסוציולוג מקס וובר הגדיר את המדינה כ'בעלת המונופול על הלגיטימציה של הפעלת הכוח', עושה רושם שמשטרת ישראל עושה שימוש בלתי מבוקר בזכות שבידם, כוח מופעל על ימין ועל שמאל גם כשיש חלופות אחרות.

לא רק כלפי החרדים, הם מפעילים כוח באופן בלתי מרוסן. כוח בלתי סביר מופעל בפרט כנגד קבוצות מיעוט. הפגנת האתיופים במחאה על אפליה מכוערת הם דיכאו באלימות. את תושבי עמונה פינו לראשונה לפני עשר שנים באלימות רצחנית. חילול ה' נגרם בעולם פעם אחרי פעם כשמתברר כי מדינת ישראל מפעילה כוח בלתי סביר כלפי המיעוט הערבי.

מבחינת החוק תפקיד המשטרה הוא להשיב על כנו את הסדר הציבורי. אבל כשהמשטרה רוצה, הם יודעים היטב איך לפזר הפגנות בצורה רגועה יותר. הנה רק לאחרונה כאשר פינו את עמונה עשו השוטרים כל שביכולתם להימנע מחיכוכים אלימים, לפינוי הם התייצבו ללא כלי נשק ועם ביגוד בלתי מאיים. אבל כנראה שזה גורלם של קהילות שנהנות מייצוג פוליטי, הנציגות החרדית הפוליטית אדישה לחלוטין למראות הזוועה, הם אינם דורשים שהמשטרה תנהג במפגינים בצורה הוגנת.

אל תחשבו שהמשטרה משתמשת בכוח רק כדי למנוע את הפגיעה בסדר הציבורי. אם שוטרים מאיימים על נהג אוטובוס שאם יאפשר למפגינים לרדת הם ידוממו לו את המנוע אחת ולתמיד, האם זה נעשה כדי להשליט סדר, או כדי למנוע באופן בלתי חוקי מאנשים את זכותם להפגין? אם שוטר מרסס גז מדמיע על בחור שמתעד את האלימות שהוא מפעיל, האם זה נעשה כדי להשליט סדר, או כדי למנוע אפשרות של חקירה? ואם אלו הם השוטרים של מדינת ישראל, מה הפלא שההפגנות מתפתחות לעימותים אלימים.

אם רשויות האכיפה היו כפופים להלכה הלא שהם היו עושים כל מאמץ להימנע מכוחנות יתר. ההלכה דורשת שאפילו כאשר מענישים בעונש המלקות "האיש המכה צריך להיות יתר בדעה וחסר בכוח", (רמב"ם פט"ז מהלכות סנהדרין הלכה ט). ומפרש הנצי"ב מוואלאז'ין (רנה של תורה שה"ש ד, ה) "והכוונה בזה שלא יהיה כאכזרים שרוצים בטבע לעשות רע אלא כמצווים ועושים". כעין זה מפורסם גם בשמו של הגר"י הוטנר זצ"ל שאדם ללא כוח נזהר שלא להפעיל כוח מיותר, וממונה בעל דעת מסוגל לחוש רגשי רחמנות על האיש המוכה.

אם אין מחאה על האלימות המשטרתית, אין זה אלא בגלל שישנם במחנה כאלו שעבורם הערך החשוב מכל הוא השלטת אחידות מחשבתית. עבור מי שדוגל שמרות אחת וסמכות אחת אין שום בעיה להזדהות עם פרסות הסוסים הרומסים, ולשכוח את מה שהזהירה תורה "לא תעמוד על דם רעך" (ויקרא יט, טז).

ומילה טובה לסיום: ביקורת ככל שהיא חריפה אסור לה שתחטא בהכללות - סח לי חבר שראה במו עיניו כיצד קצין בכיר משקיע מאמצים להביא אוכל בכשרות של בד"ץ עדה החרדית לאחד מעצורי ההפגנות. בצל כל הסער נשארו גם אנשים אנושיים.

הכותב הוא הרב יוסף מילר עמית מחקר וראש תחום חרדים במכון ון- ליר ירושלים

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
עד שלא תבינו ותפנימו שדמנו ושל ילדינו אינו פחות יקר משלכם ושל ילדכם לא תקבלו שום אמפתיה לכל בקשה או דרישה שלכם בכל תחום. עד שלא תתנו מעצמכם למען המדינה אם זה בשירות צבאי או לאומי ותרומה להתפתחות המדינה אל תצפו לשום דבר . אתם גיס חמישי בדיוק כמו הערבים . נקודה . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה מהרי יהודה 15.02.17
עד שלא תבין ותפנים, שדמך ודם ילדיך, אינו יותר יקר משלנו, ושל ילדנו, ולכן, אתה ושכמותך מארץ יהודה ומכל מקום, להצטרף למגיני העם ומפתחי הארץ, וללכת לבית המדרש וללמוד תורה שמגינה ומצילה. הגייס החמישי הם המתנחלים, אשר סוחטים מהמדינה מיליארדים של כח אדם, מתגרים באומות, מקבלים מיליארדים ולאחר מכן גם בוכים
דני16.02.17
24
גילוי נאות אינני שייך לחיתוך (פלג) זה או אחר. ויותר מזה אני שייך לקבוצות שנרדפו ע"י הפלג י"מי כשהיה בשלטון, אך לראות אנשים מתעוורים משנאתם העוברת כל גבול!?! הלו? להיכן הגעתם? אתם השתגעתם יותר מהם. יורד לכם ריר מהפה כמו למשוגעים כשאתם מוצאים איזשהו לכלוך עסיסי על פלג השנאוי . עצרו! הם יהודים, כן יהוד
gim115.02.17
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב15.02.17

הצגת כל התגובות

22
טול קורה מבין עיניך.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נעמי - שנעימים מעשיה14.02.17
21
גילוי נאות הכותב שייך למחבלים כל אחיו לומדים בקרלנשטיין או בנןחעם רוזנבלט, אחד מהם גם זכה להיות אסיר עולם התורה וכו'
משה שמידע14.02.17
הוא טוען טענות ברורות. יש לך מה להגיב לגופן של דברים? תגיב. לא רלוונטי לאיזה פלג הוא משתייך
דני15.02.17
20
הרצחת וגם ירשת? הרי כל ההפגנות נועדו אך ורק נגד הציבור החרדי, זה נועד לפגוע אך ורק בנו, אין סיבה שנתערב במה שקורה להם מי שבא בשביל להציק לי, מצדי שיקבל מכות
ריאלי16.02.17
19
א. בהפגנות אחרות לא חוסמים כבישים עירוניים ובין עירוניים ושורפים פחים בשכונות של המגזר ורק מזיקים לתושבים ב. בייחוד הפגנות שהם לא על דעת כל הציבור רק ע"י מיעוט שאוהב לעשות בלגאן ועובדה שכל אחד שהלך לעשות דיחוי לא היו לו שום בעיות ג. אותו מיעוט ערבי שאתה מדבר עליו רק רוצה לרצוח באבנים ובבקבוקי תבעיר
לא רלוונטי15.02.17
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כת מושכי הזנבות15.02.17
כן, בוודאי, רק גולש ותיק כמוך יודע הלכה מה זה... יש לך גם סמרטפון...אז בכלל אתה אור לגויים...
gim115.02.17
17
ביקורת על אלימות נובעת לא מתוך האלימות עצמה אלא כנגד מי היא מופעלת. למשל אם אנשי עמונה נוהגים באלימות יש הזהות איתם כי זורקים אותם מהבית בגלל בג"ץ הרשעים. ואם המשטרה נוהגת נגדם באלימות אז יש תחושה נגד המשטרה. אבל כאן בכל בדיוק הפוך. הציבור סולד מהתפרעויות הקיצונים , חילול השם, הפרעה לאזרחים תמימים
מישהו14.02.17
אדיר!!! לך תהרוג אותם, הרי "ההשקפה" שלך מתירה למחוק כל אחד ששונה ממך. אם הציבור לא יתאזן מחר יהיה רצח "לשם שמיים" או מסירה לשלטונות. הרי כבר השוו אותם לערבים מחבלים ב"מסר לאומה", שנשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי.(שהוא הותר לפי השקפה כמובן)
gim15.02.17
כי אתה מבין שאתה בבעיה?
יוסי15.02.17
16
תורתכם אומנותכם? אז שבו ללמוד ! אתם נראים בתמונות כמו מחבלים פורעים מוסתים. "מראות זוועה"-נכון. צודק הכותב. אבל המראות זוועה הם של המחבלים!
איש אחד15.02.17
15
סוף סוף אחד שלא ממגג דמגוגיות מבולבלות
זלמן הקטן18.02.17
14
ישב במעצר בהפגנות מצעד הגאווה.
חברונר15.02.17
13
לאהרלה הזייפן אין תוכן.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
"אהרלה הזייפן "14.02.17
12
מבחורים בני תורה אנו מצפים לנהוג בעדינות יתר. איש אינו מצפה מאנשי משטרה לנהוג כך
מאיר14.02.17
מדוע אינך מצפה מבני הפלג הנורבגי וחכי"ו שיתנהגו כבני תורה עדינים ויפסיקו את מחול השדים הזה? כנראה שאתה סובר שהפלג הנורבגי אינם בני תורה??
מאיר15.02.17
11
זה לא הפגנה. זה התפרעות! התרגלנו שמבזים את שומרי החוק וקוראים להם "נאצים". לא זו הדרך. אם נבוא לחפש קווים פאשיסטיים, אלה מצויים דווקה בתעמולה הארסית ובהתפרעויות חסרות הרסן של הפלג.
רפאל14.02.17
זו הייתה הפגנה מכובדת מאוד. אתה מוזמן להסתכל בוידאו
דני15.02.17
10
מישהו מנסה לשכנע את כולם לדבר קונקרטית מול הטענות ולא מול הדובר. והרי זה לא נכון בעצם! שהרי הדברים נאמרים על ידי איש הפלג, מוסת ומחרחר ריב אשר אין בינו לבין עדינות הנפש מאום והוא ניזון מאלימות כזו או אחרת. ולכן יש ענין גדול לדון מי הדובר ומה טיבו. ויעידו עשרות התגובות שהצביעו על בעייתיות הכותב. כול
קול תורה15.02.17
אכן כתבתי תגובה ענינית והיא נמחקה לצערי לאחר התיחסות לגופו של הכותב חבל
אחד שכתב15.02.17
צריך עוד משהו? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד16.02.17
9
בדיוק כמו הכותב עצמו. אגב. אתה מתיעץ עם ר שמואל בעניני העבודה במכון ון ליר?
מנחם14.02.17
8
הכותב הוא הרב יוסף מילר עמית מחקר וראש תחום חרדים במכון ון- ליר ירושלים. עצניק מסריח ואדם מפוקפק מאוד מאוד.
יהודי14.02.17
לא עונה לענין ולכן מסית הדיון לגופו של אדם, במקום לגופו של ענין.
דני15.02.17
7
אין בושה בדורינו! הזהרו מפני הצבועין.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברי14.02.17
או שאתה רק מסית את הדיון?
רפי15.02.17
6
ראשית לא ברור מהיכן סמיכתך לרבנות. שנית ולעצם העניין, הם נשמעים לרבם ניחא, אך בכל מדינה יש חוק וסדר ולא יתכן שחבורת חלאות תפר את הסדר גם אם זה בעקבות "פקודה" של רבם. כמו שאם קאדי או אימאם יקרא להרוג יהודים, והם עושים את זה, ואנו שופטים את אותם פורעי חוק ומחבלים המנסים להפר את הסדר בעקוב "פקודת" האימ
אבי16.02.17
5
המחבלים הם מחללי שם שמיים באופן החמור ביותר, ולכן גרועים מדעא"ש. הם מעיזים לחסום כבישים ולהפריע למהלך החיים השפוי במדינה - דבר שאף הפגנה לא עשתה עד היום. למרבה הצער, אין מספיק כוח אדם לעצור ולסבך את כולם, ולכן אין ברירה אלא לפנות צמתים בכוח. לאור חומרת הדברים, היו צריכים להיות כמה וכמה מחבלים בבית ח
א15.02.17
4
אם אתה קם לזעוק את זעקתם של המחבלים (הערבים) ומצטט גויים ואפיקורסים ומנסה לומר ששוטרים הם גרועים מחיות אדם שמשבשים את שגרת החיים כל שני וחמישי אתה לא ראוי להיקרא יהודי חרדי ק"ו שלא רב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א14.02.17
3
ההפגנות האלה הן הפגנות בשביל הפגנות ואין להן סוף, משא"כ שאר ההפגנות שבאות למטרה מסויימת, ואם יתברר שאי אפשר להשיגה, לא יימשכו באופן חסר תועלת. חוץ מזה, החזון איש והגרי"ז והרב שך לא התירו הפגנות בלי אישור משטרה.
קצת שכל14.02.17
זה הפגנות לביטול גזירת הגיוס על כל גרורותיה, זאת אומרת, תכלית ההפגנות לבטל הצורך בהתייצבות בלשכות הגיוס, ולביטול הממח"ים למיניהם שמנסים לשכנע בחורים ללכת לצבא. ודרך אגב, אתה מעוות! החזון איש והגרי"ז והרב שך, בהחלט הורו לצאת ולהפגין כשהמשטרה לא אישרה. זה היה בגזירת גיוס בנות בזמן החזו"א והגרי"ז, או
רפאל15.02.17
בהמלצת המשטרה ובתמיכה גורפת של שר הביטחון ושר לביטחון בפנים. רק כך...אני מתחיל לחשוב שכדאי כל תירוץ שפל כדי לזרוק בוץ על השני.
דוד15.02.17
2
מפגינים המביעים את דעותיהם"... מאריה דאברהם, שכחנו בכלל על מה מדובר. מדינה קטנה מוקפת אויבים חיה על חרבה. ישנו מיעוט שביקש פטור מן החובה. אמרנו בסדר, רק תסדרו את זה במשרד. עכשיו הוא החליט שלא מתאים לו להופיע במשרד, הפך לקולני, תובעני, תוקפני, עומד על 'זכויותיו' שלא לשרת והתחיל להפוך שולחנות והכל למע
שלמה טיקצינסקי15.02.17
או רק בליל מילים גבוהות? המיעוט הזה טוען, שהבעיות מסביב בגלל חולשת הדור, והוא גם טוען בתוקף שכך התורה אומרת. אתה יכול לענות על זה?|?
אברהם15.02.17
1
הכותב,הפלג הארור שלו או המכון שהוא שייך אליו חרדים עלק
ירון15.02.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24