כיכר השבת

טור אורח

כשהציונות הדתית מתחילה לדבר חרדית // אליהו פולק

סמוטריץ' מתבונן במציאות ומסיק מסקנות. עד עתה ההתנהלות מול הצבא הייתה בפגישות ובהדברות, והתוצאה? עולם כמנהגו נוהג. מתבונן סמוטריץ' בחרדים וקולט שלהם לעולם לא יעזו לעולל להם כך, מפני שהם לא נחמדים כשנוגעים להם בעקרונות. טור אורח (דעות)

23
אליהו פולק | כיכר השבת | כ"ז באדר | 25.03.17
בצלאל סמוטריץ. מדבר חרדית
בצלאל סמוטריץ. מדבר חרדית (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

משבר יחסי צה"ל - ציונות-דתית נראה רחוק מסיום, והוא מציף כמה אמיתות מעניינות על המערכת הצבאית בישראל. בהמשך למשבר זה, בצלאל סמוטריץ' פרסם טור וקרא בו לצעירים בציונות הדתית "לדלג" על מחזור גיוס, עד שצה"ל יאפשר תנאי שירות הולמים. טור זה יצר תגובת נגד חזקה בציבור הדתי לאומי, אשר משקפת את חולשת עמדתם.

נתאר לעצמנו את הסיטואציה הבאה: צה"ל מחליט מחר בבוקר על ביטול הסדר תורתו אומנותו וגיוס מיידי של כל בחורי הישיבות בגיל הגיוס לכלל החילות, לא לגדודים ייעודיים. דמיינו גם סיטואציה נוספת: קומנדקר צבאי נכנס לכפר ערבי במשולש, יחידה יורדת ממנו ועוברת בית בית ואוספת כל בחור וטוב לנשק. סטואציות הגיוניות? נראה שלא.
לא קשה לדמיין מה תהיה התגובה הציבורית של בחורי הישיבות או המגזר הערבי לנוכח תרחישים אלו - הפגנות אלימות, דם ואש ותימרות עשן. תגובה אשר תפגע באפשרות לקיים סדר אזרחי תקין, ותפגע בסדר היום של רבים מאזרחי ישראל. מערכת האכיפה לא ערוכה לכך, לא מסוגלת לכך, והיא תמנע מלהגיע לסיטואציות אלה בכל מחיר.

לעומת זאת, דמיינו תרחיש אחר: בגדוד בו משרתים בני"שים (בני ישיבות הסדר) אוכפים על החיילים הדתיים לשמוע שירת נשים, או להשתמש בשירותים משותפים או לבצע תרגילי התעמלות עם חיילת מדריכה. נשמע מעשי והגיוני לביצוע, נכון? לכל היותר, כמה מרבני הקו ישמיעו קול מחאה, כמה רבנים דתיים-לאומיים-ליברלים ישמיעו אמירות ממלכתיות על הצורך לשמור על צה"ל. וזהו. השיירה עוברת.

קו אדום ברור מאד מבדיל בין המקרים. בצלאל סמוטריץ' מבין זאת היטב, ובטורו בנושא הוא התבטא בחרדית, בחרדית לייט ליתר דיוק. סמוטריץ דיבר בהגיון צרוף, ברציונל שוק הפשוט ביותר. צה"ל לא מרגיש מחוייב לנורמות דתיות או למוסכמות חברתיות, צה"ל מקדם אג'נדה אזרחית כמו גם אג'נדה פמיניסטית. אין לו שום בעיה לפגוע בערכי החיילים הדתיים, במיוחד שאין להם שום סנקציה נגדית. הרציונל שלו פשוט, ודברי מתנגדיו נשמעים נלעגים למדי.

"צה"ל הוא של כולנו" הצטווחה אתמול מקהלת פוליטיקאים בזעם קדוש. "השתמטות ממנו היא פגיעה בסולידריות החברתית הבסיסית ביותר של כולנו". צודקים, צה"ל הוא של כולנו. אבל.

אבל, אם הוא אכן של כולנו, היה עליו ליטול את המכנה המשותף שיאפשר לכל אדם לשרת בו לפי אמונתו. באיזה רהב, באיזו חוצפה נוטל צה"ל את הזכות לחנך אנשים או להציב אותם בסיטואציות המנוגדות לכל מה שחונכו עליו? וכי קרא שמו "צבא החינוך לישראל" או "צבא הגנה לישראל"?

סמוטריץ' מתבונן במציאות ומסיק מסקנות. עד עתה ההתנהלות מול הצבא הייתה בפגישות ובהדברות, והתוצאה? עולם כמנהגו נוהג. מתבונן סמוטריץ' בחרדים וקולט שלהם לעולם לא יעזו לעולל להם כך, מפני שהם לא נחמדים כשנוגעים להם בעקרונות. הוא מתבונן בהם וגם אז הוא איננו בוחר לשבור את הכלים כליל, אלא להפעיל מנוף לחץ זמני - זמני! - על צה"ל שהוא באמת ובתמים מאמין בו ובחשיבותו. סמוטריץ התחיל לדבר חרדית, ורק מכך סערו הרוחות.

אפשר לכעוס על סמוטריץ, אפשר לא לאהוב אותו או לא להסכים עמו, אך האם יש מישהו שיכול לומר שהוא איננו צודק?

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
במאבק הזה הרבנים הדלי“ם יודעים שאם לא ילחמו עכשיו לא ישארו להם תלמידים. כבר כך אחוז החילון של הדתיים בצבא הוא גבוה וזה גשר חד צדדי . כבר שנים. הנשירה הדתית בפרט הדור האנטרנט של תלמידי החמ“ד היא מאוד גדולה כי החינוך מראש הוא לבינונית דתית כך שגם זה בקושי נשאר . גם חוזרים בתשובה לא עוברים ככ למג
אחריות26.03.17
הציבור פשוט מתחיל לתפוס קצוות. הדור כבר לא סובל פשרות וצביעות. ואז יש נטיה ליותר חרד"ל (הלכה צרופה, כפי שהרב קוק כיוון מראש) ולחלקם תקרא נושרים השאלה היא איפה הם היו מלכתחילה... השאלה לדעתי שאדם מישראל צריך לשאול את עצמו-"את מי אני עובד" לייט וחילוני- את עצמי, שומר מה שבא לי.. חרד"ל-רבש"ע חרדי- שיב
בת ישראל 230.03.17
טועים בכמות הציבור הזה. "מי שיחזיקו מעמד זה רק החרדלי“ם שהם כבר מזמן לא במיינסטרים כי הם באמת אכפת להם מההלכה הצרופה והם לא שמים על אף אחד." לא שמים על בנט ולא אף אחד . שום בשר ודם . רק בורא עולם . הרב קוק זצוקל כך חינך לעצמאות מחשבתית לנשמה כללית הוא לא קרא לעצמו בתארים ולא רצה שיקראו לו כך . עצ
בת ישראל 26.03.17
16
אלא על התחזקות בישיבות
צחי26.03.17
15
עשרות אלפים רבים בציונות הדתית. והם לא מדברים חרדית. הם מדברים תורה עם עבודה תורה עם דרך ארץ תורה עם ענווה תורה עם גאולה תורה עם עשיה תורה עם אחדות תורה עם ישראל תורה עם סייפא תורה עם הלכות דוד מלכא משיחא . למען ה' ודביר קדשו אמן . עם או בלי גרביים יחפי רגליים בלי מורא ופחד אחוזי רעד רק מול בורא עו
בת ישראל 26.03.17

הצגת כל התגובות

14
תראש ויאמר הן לכל מה שיגידו לו, שלא חלילה לפגוע ב"קדושת הצבא" או המדינה ... וזה מה שקורא כשסולם הערכים נראה כמו שזה אצלם !!!
יוסי26.03.17
13
אני מכיר אותו היטב זה בחור עם ערכים והוא בוודאי לא לקח אותם מהני דאיתקרי "חרדים"
חיים25.03.17
12
הזרם החרד"לי הוא תת זרם בציבור הדתי לאומי- הוא החזיר את התורה למרכז ושוקד עליה ! לא לבלבל ביניהם !
זנויל אנגלהרדט26.03.17
11
הרצל והקב"ה לא הולכים ביחד.. עד מתי תפסחו על שני הסעיפים ??
לירון25.03.17
שכל המציאות שקורת בעולם היא מאת ה' יתברך.. כנראה אתה חושב שיש עולם של ה' יתברך ועולם שהרצל בנה.. אתה טועה טעות חמורה.. דווקא מזה שכביכול היצר הרע (הרצל) הקים את מדינת ישראל ככה לא תהיה לשטן פתיחת פה על ארץ ישראל ועם ישראל.. אם כך הציונות הדתית היא מציאות שנוצרה משמים ואין אנו יכולים לומר דבר כי אם ל
יהודיה26.03.17
גם המשיח יצא מהמעשה יהודה ותמר לא הכל ורוד אבל זה כנגד פתחון הסטרא אחרא
מאיר26.03.17
10
שלוחי דרבנן בכנסת שומרים על עקרונות החרדיות. גדולי ישראל באירופה, אסרו על עליה לארץ, כדי לא לחיות תחת שלטון ציוני. ואכן הם וחסידיהם העדיפו למות בשואה, מחיר כבד מאד לעקרונות. ואילו כיום שלוחי דרבנן לוקחים חלק בשלטון הציוני, ונושאים דברים בכנסת תחת תמונתו של הרצל. והכל כדי ללסטם מליארדים בשביל לחם לפי
דן סגל25.03.17
9
פעם הבאה שאם יגיע ה-"לפיד" הבא וידבר על נושא של גיוס חרדים, ויבואו החרדים ויגידו לו "למה בכוח ולא בהדברות" להפנות אותו למאמר שלך?
דויד26.03.17
8
דרך האלימות, זה לא סיבה שהחברה הדתית תיגרר לשיח האלים הזה. החרדים והערבים משיגים תקציבים ועקרונות בגלל הכוחניות שלהם אבל הם קבלו עונש רע ואכזרי. הם הפכו את החברה שלהם לחברה אלימה ומסוכסכת וחסרת כבוד. אם זה מה שהחברה הדתית רוצה להגיע אליה, היא יכולה להמשיך ולהידמות לחרדים ולערבים.
איציק25.03.17
7
אם היית לומד את לימודי הליב"א, אולי היית מבחין בשגיאת הכתיב של עצמך, כותבים "קורה" ולא "קורא" בהקשר הנ"ל. עדיף שתלך להתגייס לצה"ל, שם אולי תלמד משהו, ולפחות תתרום לעם ישראל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תגובה ליוסי27.03.17
ללכת לצבא=לשרוף את הנשמה מחיי העולם הבא. הכי עדיף שילמד תורה ויישאר בחיל ה' הסיירת של הקב"ה ויועיל ויתרום הרבה יותר לעם ישראל בלימודו מאשר שייטמא בצבא כור ההיתוך החילוני. מי שעובד את ה' אהוב על ה' וגם אם יש לו איזשהי שגיאת כתיב "ודילוגו עלי אהבה" - כמו שנאמר. (ואצלי לא תמצא שגיאות כתיב - גם אם מאוד
ח"ו28.03.17
6
הציבור החריידי מוביל בכישלון בכל התחומים !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנימין גורלין25.03.17
5
פשוט כיף להיות ככל העמים וגם דתי ככה ככה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון05.04.17
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יקיר25.03.17
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישורון05.04.17
2
היו ימים שאמרו שהתרחיש שמפנים מאות משפחות מהבתים בגוש קטיף גם הוא לא אפשרי.....
איש מודאג26.03.17
1
הפוכה "כשהחרדים התחילו לדבר כמו הציונות דתית" דבר שקורה בשנים האחרונות רק לדוגמא לאחרונה התפטר קינג מהקואליציה בעיריית י-ם מה שלא עשה שום נציג חרדי.
ב26.03.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

שיחו בכל נפלאותיו

רה"י בן ה-88 שחבק בן, סיפר את סיפורו בביהמ"ד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24