כיכר השבת

פרשנות

כך היה ניתן למנוע את מכתב הרבנים הספרדים / ישי כהן

שישה-עשר רבנים ספרדים זועקים במכתבם על "גזירת הגיוס", זאת למרות שיו"ר ש"ס לא הפקיר את בני התורה ב'חוק הגיוס' • ישי כהן משרטט את הסיבות למכתב והדרך למניעתו (חרדים)

51
ישי כהן | כיכר השבת | א' בניסן | 28.03.17
הפגנה מול לשכת הגיוס ומכתב הרבנים
הפגנה מול לשכת הגיוס ומכתב הרבנים (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

שישה עשר רבנים ספרדים חתמו על מכתב בנושא "גזירת הגיוס", שמציפים אנשי 'הפלג הירושלמי' שמתנגדים ל'חוק הגיוס' שתיקנו המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה. המכתב, כצפוי, פורסם ב'הפלס', ביטאון 'הפלג', ומאחר וש"ס יחד עם יהדות התורה הובילה את תיקון חוק הגיוס - כהוראת המנהיגים הרוחניים, הרי שיש לא מעט השלכות למכתב של הרבנים הספרדים, שנתפסים כבשר מבשרה של ש"ס.

נתחיל ברשימת הרבנים: בין החותמים נמצאים רבנים, שאולי לא נחשבים מהשורה הראשונה של ההנהגה הרוחנית בציבור הספרדי, אך הם נחשבים לבעלי השפעה לא מועטה בשטח הספרדי, מרביתם הביעו תמיכה בתנועת ש"ס בבחירות האחרונות, זאת למרות שחלקם כלל לא מצביע בבחירות.

הגאון רבי בן ציון מוצפי, כולנו זוכרים את ההתרגשות של ש"ס כשהודיע בבחירות האחרונות - לראשונה - על תמיכה במפלגה הספרדית. הגאון רבי יעקב שכנזי - אחד הרבנים הבולטים אם לא הבולט שבהם, בנושאי טהרת הבית ושלום בית.

הגאון רבי שלמה מחפוד, אחד הרבנים הבכירים והנחשבים בעדה התימנים, שגם הוא נענה לפניות ש"ס והביע תמיכ במפלגה בבחירות האחרונות. המקובל רבי בניהו שמואלי, בתקופת הבחירות, נשיא המועצת, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, הגיע באופן חריג ובמפתיע לישיבת 'נהר שלום' בכדי שהרב יחתום על מכתב התמיכה בש"ס.

הגאון רבי אהרן ירחי, מהרבנים הפוסקים הבולטים בשכונות החרדיות בירושלים, הגאון רבי יעקב ישראל לוגסי, ממגידי המוסר המוכרים בציבור הספרדי.

חשיבותם של רבני השטח

לרשימת השמות של הרבנים שחתמו על המכתב, יש משמעות רבה. יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, יצטרך לבדוק כיצד קרה הדבר שרשימה כה מכובדת של רבנים ספרדים חתמה על מכתב שמערב את הציבור הספרדי במה שנתפס כ"מלחמות הציבור הליטאי", זאת גם אם הרבנים החתומים לא בדקו מול תנועת ש"ס האם אכן ישנה "גזירת גיוס" - כדברי 'הפלג', או שמא המצב טוב יותר, כפי שאכן סבורים מרבית הרבנים בציבור החרדי, ובראשם חברי מועצות גדולי וחכמי התורה, המנהיגים את המפלגות החרדיות.

מכתב כזה עשוי ללמד לכאורה על נתק בין הנהגת המפלגה הספרדית, בראשה מועצת חכמי התורה, לחלק מרבני המגזר. ב'דגל התורה' - חברי הכנסת הבינו כי מלבד ביקורים במעונם של גדולי ישראל הם חייבים לבקר גם אצל רבני השכונות וראשי הישיבות, בכדי לעדכן ולשמוע את דעתם.

בש"ס, טרם הבינו זאת. אין ספק שדרעי מתייעץ עם מועצת חכמי התורה ופועל לפי הוראותיה, אך רבני השטח של המפלגה, אלו שבאים במגע ישיר עם הציבור הספרדי, חשובים גם כן. בזמן אמת, כשיצטרכו את המצביעים בקלפי, לרבנים החתומים על המכתב יש השפעה לא מועטה על מצביעי ש"ס - לא פחות מזו של חברי המועצת.

אז נכון שיו"ר ש"ס לא יכול למלא את הלו"ז בפגישות עם כל הרבנים הספרדים כי רבים המה ברוך-השם, אך עם קשר יציב וטוב, גם עם שלל חברי-הכנסת של המפלגה, תהיות של רבנים על "גזירת גיוס" היתה אמורה להיפתר לפני שמכתב כזה רואה אור.

לחשב מסלול מחדש

שלשום, פורסם לראשונה ב"כיכר השבת" מכתבו של הדיין הגאון רבי ציון בוארון נגד תקנות הגיוס ותנועת ש"ס. דרעי קרא את המכתב והופתע, אך התעשת מיד ושלח את האיש הבכיר שלצדו, ראש המטה, משה ארבל, להיפגש עם הרב בוארון, להסביר את תקנות הגיוס ולנסות לרכך את עמדתו.

הבוקר, דרעי מתעורר למכתבם של שישה עשר רבנים ספרדים שמרגישים כי למרות תמיכתם בש"ס, בבחירות, כעת הם לא מעודכנים על תקנות חוק הגיוס וחוששים על בני התורה הספרדים.

לעניות דעתי, אפשר להיות רגועים. דרעי לא הפקיר את בני התורה הספרדים. דרעי הזעיק - גם הפעם - את השר לשעבר אריאל אטיאס שיטפל בכל נושא התקנות כאשר הכל נעשה רק לאחר התייעצות עם נשיא המועצת.

אך דרעי שהצהיר לא אחת על שאיפתו להקים גוף רבנים ארצי שיהיה מעין תת-מועצת, צריך קודם לכן לדאוג שהקשר מול הרבנים הספרדים הבולטים יישמר, שכל אחד יעודכן בנושאים שמעניינים אותו. ייתכן ואם הדבר היה נעשה, המכתב שמערב את הציבור הספרדי במאבקי 'הפלג', היה נמנע.

מילה לסיום: בנוסח המכתב עליו חתמו גדולי הרבנים נכתב - "גזירת הגיוס הנוראה". הם לא תוקפים את ש"ס - בניגוד למכתבו של הרב בוארון, אבל כן, הרבנים בטוחים שגם לאחר תיקון חוק הגיוס ישנו חשש גדול לגיוסם של בני התורה הספרדים. עם הסברה נכונה של ש"ס על מהות התקנות והשמירה על בני התורה הספרדים, הרבנים היו חושבים אחרת. תשבו עם הרבנים, תעדכנו, תשתפו, ותפעלו מעכשיו למנוע הקמת אופוזיציית פנים-ספרדית של רבנים. עדיין לא מאוחר.

תוכן שאסור לפספס
51 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
אני מגיע לעצרת כדי לחזק את עולם התורה ולהכריז כי בנושא הגיוס לא נסכים לשום פשרה, ולהביע את מחאתי נגד המפלגות החרדיות שהתפשרו על מכסות ויעדים והם מחריבים את עולם התורה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתמר28.03.17
29
לעני"ד כל ההתעסקות הזו היא ביטול תורה הן מצד המחשבה והן מצד המעשי.. ועוד אני לא מבין, אם הדרך של המגזר החרדי היא ללמוד תורה ולהבין שהכל מה' והכל לטובה ועל ידי הלימוד התורה הקדשה יש ישועות, אז למה לא?!? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עידן28.03.17
28
הפסיקו להטיל ספק ברבנים או שאפשר להטיל את כשירותם של רבנים אחרים בספק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי29.03.17

הצגת כל התגובות

27
בכינוס המועצות זעק מרן הרב שלום כהן על בני הישיבות הספרדיות ממשפחות שאינן בני תורה שעלולים ליפול, אמנם כרב תנועת שס המחוייב לנהוג בחכמה שלא יהיה יותר גרוע לא התנגד לחוק המתוקן למרות שיודעי דבר טוענים שהוא היצר ע"כ, אך אלו שאינם חברי המועצת, יש להם את האפשרות למחות ולהצטער בפומבי על בחורי ירידה של בח
שי28.03.17
26
ברכת האילנות בהידור פעם בחיים!!! היום בהפגנה של 'הפלג הירושלמי' תתקיים ברכת האילנות עם כמות ה'עצים' הגדולה בעולם רק חבל שהם עצי סרק..........😂😏🌲🌴🌱�
עמנואל28.03.17
😂😂😂😂 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עדי28.03.17
25
זה דבר ברור שהרבנים רואים סכנה מוחשית לעולם התורה הספרדי בגלל ריבוי הפיתויים להתגייס וכל ה'קמפיין' הרחב שעושים כל ה'מי ומי' לגייס בחורים ישיבות... ודבר זה נראה בשטח.. עוד רחוק היום שהציבור הספרדי יוכל להרים ראש בגאווה ולהגיד שהחזרנו עטרה ליושנה... וגם לא נראה לי שמר אריה דרעי מתפאר בריבוי הבחורים שנ
אדם 28.03.17
24
כל מי שלא קשור לפוליטקה ואין לו מוסד שהוא צריך לפחד. יודע ורואה את מאות הבחורים שמסתבכים. ועל שס נאמר שקר אין לו רגלים.נראה אם זה צונזר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אותי לא תשקרו28.03.17
23
זה בשורה לא גזירה
tfi28.03.17
לך תלמד את הנושא ותבין מה קורה פה.
שלמה28.03.17
22
לא משנה אם זה בפתוי או כפיה (פתוי זה יותר גרוע) אז למה חכם שלום וכל רבני שס לא מצטרפים לעצרת? שידעו ראשי השלטון שלא נותר על שום בחור ספרדי
נ28.03.17
מה אתה עושה פה? נו נו קידוש השם!
יהודי28.03.17
ביחד עם זאת ומליון פעמים יותר היה נגד התגייסות לצבא
צ28.03.17
21
מודעה גדולה אבל לא כתוב באיזה שעה. מעניין אותי לדעת שאני לא אסתבך עוד פעם בדרך הביתה
משה28.03.17
20
ישי כהן הוא לא עיתונאי אובייקטיבי, אלא מוטה לכיוון ש"ס ודרעי...ישי, האם פרסמתם כאן את מכתבו של הרב בוארון נגד דרעי? או שלא התאים לכם פוליטית...סתימת פיות הרבנים היא בושה...
יהודי של אמת28.03.17
19
אוב הרבנים חשובים העדה המרוקאים מאמינה בעבודה ודרך ארץ ותורה ועבודה ותורה ותרומה למדינה להגן על המדינה=שווה כלימוד תורה רוב הרבנים הם לא מרוקאים ולכן דעתם אינה מקובלת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פרץ אסתר28.03.17
18
יש "רבנים" שיחתמו בכל דבר העיקר שיראו את השם שלהם... ואין כוונתי על הרבנים האמיתיים ברשימה... איפה מרן זיע"א?????????????????
אברך מירושלים28.03.17
17
תנסה לחשוב אולי אתה זה שלא יודע ...ואולי כן יש גזירת גיוס ...ודרעי לא מסביר להם כי אין לו מה להסביר
חיים28.03.17
16
אין גזירת גיוס ולא גיוס בכפיה לכו לחתום בלישכת הגיוס וחיזרו ללמוד בשמחה כמו בימי הרב שך ז"צל ודי מחרחרי ריב ומדון משגעים את הרבנים שלי"טא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ידיד28.03.17
15
הבעיה בישיבות שאת הבחורים הספרדים ראשי הישיבות מעיפים מבלי שום סיבה מוצדקת, ואין להורים אצל מי לזעוק, ומה יעשה הבחור או יהפך לשבבניק או שבמקרה הטוב ילך לצבא. בדידי הוה עובדה שראש ישיבה טען שאני מדאי בולט בישיבתו, ולא יתכן שיאמרו שהבחור המוצלח הינו ספרדי, ועלי לפנות את מקומי מהישיבה. לשאלתי היכן
אריאל28.03.17
אבל אם זה אמת אז זה מזעזע
ב28.03.17
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תלמיד מר"ן28.03.17
שבחור יילך לצבא (כולל מי שלא לומד) ולכן הכרזת שאתה עבד של דרעי ולא של התורה שלא רוצה שנתגייס
ה28.03.17
צודק מאוד
צודק28.03.17
13
הגיוס שהיא הדבר הטוב ביותר שקרה לציבור החרדי תנקה את עולם הישיבות מכל הערב רב שצריך לעוף לצבא
מוטי 28.03.17
יש מכתב של מרן חכם עובדיה, שכותב שגם מי שלא לומד אסור לו להתגייס.
תלמיד מרן28.03.17
12
אבל את החלשים כן ולאלו דואגים כל הרבנים שחתמו על המכתב
נ28.03.17
11
עם כל הכבוד והערכה, מי שמכיר את הרבנים הנ"ל, (שבד"כ חותמים בשרשרת), ומכיר את אופים ומזגם, וגם מבין את מי שלחו אילהם והשפיע אליהם, מבין את התוצאה. אני מוכן להתערב בכל מחיר שלא תראה שם יותר מ100 איש שבאו מכח הרבנים הנ"ל. לא שח"ו מפי גודלם ועוצמתם, אבל צריך לחיות בתוכם ולהכירם שכלום לא יזוז מזה. דרך א
קובי28.03.17
שבחורים ספרדים לא מתגייסים?? שקרן מנובל שמשתחוה לדרעי ודרעי משתחוה לגפני וליצמן וכך התוצאה היא שאין גזירה והכל בסדר
ה28.03.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב28.03.17
ועושים את זה על חשבון הספרדים ,לכן רק ספרדים נעצרים .זה מובנה מראש. תראה איזו מהומה קמה בגלל "תאונה" כשנעצר אשכנזי מקורב. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי28.03.17
9
הספרדי בפנים???? מי מפקיר ספרדים??? הפלג משתמש בספרדים תתעוררו!!!!!!!!!!!!!!!!!
ששון28.03.17
8
אין ספק כי אריה דרעי מתייעץ עם מועצת חכמי התורה פחחח
צבי28.03.17
7
לא הכל זה פוליטיקה אריה דרעי צריך להיות מחובר לכולם על ידי שישמע ויעשה כמו הרוב או כמו מה שיחליטו לו אבל לרגע זה לא הכל נטו שפשוט לא הסבירו להם לרגע זה נשמע כמו כאילו לא הסבירו לכיתה של החינוך מיוחד מה שכולם הבינו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי28.03.17
6
מי אתה בכלל?
משה28.03.17
5
המפלגות החרדיות תומכות בגיוס, הם תמכו במכסות ויעדים!!! הם לא מתביישים בזה וזה בגלל שהם באמת תומכים בגיוס, הרב שטיינמן תמך בנחל החרדי ולכן נוצר הפילוג הענק בציבור הליטאי,, כעת הרבנים הספרדים מבינים שהם נפלו בפח עם המפלגות החרדיות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאל28.03.17
4
אלו רבנים שאינם נגועים בנגע הפוליטקה ולא הכל אצלהם זה למצוא חן בעיני הראיס (הרב הגאון רבי אריה דרעי), תבין הם אנשים מאוד חכמים ויש להם דעת תורה, סביר להניח שהם קראו את החוק כי כל אחד יכול להוריד אותו באינטרנט ובודאי הם ביקשו מאחד התלמידים, הם גם בודאי שמעו סיפורים מתמידים שלהם אז מה הקשר הסברה יש לה
אנשי אמת28.03.17
3
ואז לא יקבל כל רגע פיצוץ מכיון אחר
יהודי ממש לא פשוט 28.03.17
2
שאו תפילות
עבד ה'28.03.17
1
אצל האשכנזים יש רבנים בדרג עליון ויש רבנים בדרג שני ובדרך כלל הרבנים בדרג התחתון מודעים למיקומם ומקבלים את מנהיגות הגדולים יותר, אצל הספרדים כל אחד שנהיה רב הוא כבר רואה את עצמו כבעל הבית לומר מה לעשות ואיך להתנהג בענייני הציבור והכלל, לכן אצל האשכנזים מועצות גדו"י מקבלים את ההכרעה וזהו, אבל אצל הספ
ריאלי28.03.17
המטיף מוסר לגדולי ישראל שלא משתחוים לדעתך ולא מתעלמים מהאמת ולכן הם בעלי גאוה, רציתי רק להזכירך שמרן נפטר מצער גיוס בחורים כמו שהרשל"צ אומר תמיד, ולהזכירך שמרן חתם על קול קורא שאסור להתגייס כולל מי שלא לומד
יש לנו גדול חדש28.03.17
שטויות במיץ הוא מעולם לא חתם על כזה מכתב
miycel28.03.17
לא יודע כלום, תשאל את הרשל"צ, אתה לא זוכר בתקופת לפיד שפרסמו את הקול קורא הזה? (עכשיו משום מה זה מוסתר)
צ28.03.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המשגיח הגר"ד סגל לבחורים: "בזכותכם הקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 19:09
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18

אילן במה אברכך 

גאב"ד העיירה רקד עם הילדים בחורשת עצי הפרי | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24