כיכר השבת

האמת על הגבורה

הרבנים לא תמיד שללו את המרד בנאצים

העיתונות החרדית עיוותה את ההיסטוריה, כביכול כל הרבנים התנגדו למרד מכל סוג שהוא, כי הוא מסכן חיי יהודים - ואילו התומכים במרד היו כולם חילונים. המציאות מורכבת יותר (טור)

12
דידי שור | כיכר השבת | כ"ח בניסן | 24.04.17
חיילים גרמנים שולפים יהודים שהתחבאו בתוך בונקר בגטו וורשה בו אירע המרד
חיילים גרמנים שולפים יהודים שהתחבאו בתוך בונקר בגטו וורשה בו אירע המרד (צילום: ארכיון התצלומים של יד ושם)

נראה כי ביחס למרד נמצאת עיקר המחלוקת בין הממסד הציוני לציבור החרדי, באשר לקביעת תאריך לציון השואה. בימים ההם הציונות התייחסה בבוז לניצולים, מלבד אלו שנלחמו בנאצים פיזית, ובזה לקדושי השואה שנרצחו, בכינוי ''הלכו כצאן לטבח''.

היהדות החרדית התנגדה למבט הצר הזה של ראיית התנגדות כוחנית כחזות הכל, והתעקשה להעלות על נס את מי שהניח תפילין גם במחנה, או גדלות הרוח שגילה כל מי שוויתר על פרוסת הלחם שלו עבור החלשים ממנו.

ברם, מרוב רצון להבהיר כמה חשובה הרוח, אף העיתונות והספרות החרדית עיוותו את ההיסטוריה, והציגו אותה באופן מאוד דיכוטומי, כביכול כל החרדים והרבנים התנגדו למרד מכל סוג שהוא, משום שהוא מסכן חיי יהודים שיוכלו להינצל בלי מרד, ואילו התומכים במרד והמשתתפים בו כולם היו חילונים. המציאות מורכבת יותר.

בפועל, היו לא מעט רבנים חרדים שתמכו בהתקוממות, והם אף היו חלק מהמארגנים. כאן אספר את סיפורה של מלה צימטבאום הי''ד, נערה חרדית אמיצה מאנטוורפן, שסיפור חייה הועלה על נס - רק בלי לספר שהיתה שומרת מצוות. היא התחבאה אצל נוצרים ושימשה כמטפלת ומורה לזמרה של בנם, התחזתה לנוצרייה, עד שנמאס לה מהשקר ולימדה את הילד שירת כל נדרי.

השכן שמע את שירתה, והסגירה לנאצים. למרבה הפלא היא שמחה לצאת מחיי השקר של התחזות לנוצריה והעדיפה לסבול יחד עם כל היהודים. כשהגיעה למחנה וראתה קאפו יהודיה מתאכזרת לבנות המחנה, סטרה לה על לחיה והוכיחה אותה. המפקד התפעל ומינה אותה לתפקיד רם דרג במחנה. היא עזרה לכולן וניצלה את תפקידה להצלת נפשות, ואף הבריחה כלי נשק לפרטיזנים מחוץ למחנה.

דידי שור

בסופו של דבר ברחה כדי להצטרף לפרטיזנים, ונתפסה לאחר שבועיים. מפקדי המחנה אספו את כולם כדי להראות את תלייתה, והיא נשאה נאום שכל כולו עידוד למרד והתקוממות. לאחר מותה נשבעו הבחורים של הזונדר קומנדו, שקברו אותה, להתקומם ולפתוח את דלתות המשאיות של המשלוח החדש, להציל יהודים ולהילחם בגרמנים. סיסמת הקרב היתה ''מלה''!. המשלוח אותו הצילו היה מבלגיה, ואחד הבחורים במשלוח בירר למה הם צועקים מלה.

הם סיפרו לו מי זאת, ואחוז טירוף הוא צעק ''אוי, לפי הסימנים היא ארוסתי, חשבתי שהיא נשארה אצל הנוצרית, אין לי טעם לחיות'', ונפל ומת מדום לב. הסיפור הועלה על הכתב בספר ''דמויות מסתוריות'' של מורת בית יעקב פסיה שרשבסקי, שהיתה שם והכירה אותה.

נוסף לאותה נערה, מצוי אצלי ספרו של בעל ה'ישועות משה' הרב יהושע משה אהרונסון זצ''ל, שבילדותי זכיתי שהתגורר בדירה מעל ביתנו בעמנואל. הוא תכנן התקוממות יחד עם מנהיגי היהודים במחנה קונין, ואף נזף בבחורים שחטפו רגליים קרות לאחר שתכננו מרד. חלק מכתיבת יומן השואה שלו הוא העיסוק בשאלה שישאלו הדורות הבאים ''איך לא עמדנו על נפשנו לנקום''. בלי שום סתירה כמובן, מופיעות בספר עשרות התייחסויות לניצחון הרוח, לשאלות שנשאל כרב מכהן, ליהודים שסיכנו את עצמם כדי לא לתפור תיקים לנשות הנאצים מיריעות ספרי תורה שהובאו למפעל, לפלוגת זונדרקומנדו שצוותה לקבור נער גוסס בעודו מתחנן על נפשו והניחה לו למרות צליפות המגלב של הנוגש הנאצי.

לסיכומה של אמיתה היסטורית: הייתה שם גם גבורת הגוף וגם גבורת הרוח, הרבנים וגדולי ישראל בכל הקהילות אינם מקשה אחת עם דעה אחידה, אלא פוסקים לפי שיקול דעתם בהתאם לסיטואציה, המקום והרגישויות. בכל סיטואציה היו דעות שונות לרבנים שונים, במקרה שהיו מספר רבנים.

גם הרבי מליובאוויטש התייחס לטעות שהועלו כאילו רבנים ויהודים שומרי תורה ומצוות סירבו להילחם כדי לא להתקומם נגד הגורל וכו', וכותב הרבי (ליקוטי-שיחות, כרך כא, עמ' 398 ואילך): "רבים הם הרבנים ומנהיגי הדתיים בגטאות ובמחנות הריכוז אשר השתתפו ומהם שגם יזמו התקוממות נגד הנאצים ימ"ש. וגם אלה שלא התקוממו, או שהתנגדו להתקוממות, הסיבה היתה שכפי שהעריכו את המצב נראו הסיכויים להישאר בחיים גדולים יותר על-ידי אי-התקוממות מאשר על-ידי התקוממות, ולא חס-ושלום מפני פגיעה ב"גורל" וכו' – מושג שאין לו מקום בדת ישראל".
והרבי ממשיך ומציין: "והאם יש צורך להדגיש עד כמה הפליגה תורתנו בעניין של פיקוח-נפש בכל הזמנים והתנאים, ושאין סומכין על הנס וכו'?!".

השם יקום דמם.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
לדידי, תודה על המידע, גם אני חשבתי עד עכשיו שכל הרבנים התנגדו למרד. טוב לדעת שחלקם תמכו בו, כפי שאמרת בהתאם לנסיבות המיוחדות. תמשיכי לחדש לנו. דודה עמירה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ע.ג. מהשומרון25.04.17
7
ידוע ומפורסם שתמך בפועל במרד גטו וורשה.
yossi1024.04.17
6
שכחת לציין שהרב אהרונסון היה תלמידו של האדמור"ר מסוכוטשוב ובארץ היה מקורב לממשיך דרכו הרב חנוך בורנשטיין שהיה ציוני נלהב ועורך "ההד"... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בנימין גורלין24.04.17
ולב ישר , לא יכול שלא להפוך אחר כך לציוני נלהב. גם הרב יששכר טיכטאל הי"ד ב"אם הבנים שמחה" אומר כי אילו הרבנים המתנגדים לציונות ולעליה לארץ , היו יודעים מה הולך לקרות והיו נותנים להם כעת אפשרות לעלות לארץ ישראל , כולם היו עולים בלי שאלה בכלל .....
yossi1024.04.17

הצגת כל התגובות

5
אי אפשר שלא להזכיר את ר מנחם זמבה שהיה מתומכי המרד, והאדמור מראדזין שאירגן בעצמו מרד, עוד קודם למרד המפורסם, הסגיר עצמו לנאצים למנוע רצח יהודים במקומו, והלך בעצמו עם אקדח. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר גדליה24.04.17
4
החרדים והחילונים כל אחד ניסה לקבע את הנרטיב שלו. שניהם חטאו לאמת. החרדים לא שללו את המרד, והחילונים לא היו כולם לוחמים דגולים. האמת אולי פחות נעימה, או פחות משרתת אג'נדות, אך ראויה היא האמת להישמע ולהיאמר.
אמת היסטורית24.04.17
3
אל תשכחו את הרבנים שאמרו לתלמידיהם שלא לברוח ומה קרה בסוף..
יוני24.04.17
הרבנים אמרו שלא לעלות לארץ אם זה גורם לעזוב את הדת ואכן עדיף למות מאשר לחיות ככל העמים ולטמאות את ארץ ישראל
ריאלי24.04.17
ומי כתב את הוראות הפתיחה באש??? ומי הולך היום כצאן לטבח??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטע24.04.17
הוראות הפתיחה באש נועדו למנוע מצבי הרג מיותרים. ולרוב ההוראות הללו מועילות. מה שקרה באירופה לא מתקרב לזה במאומה! נהרגו שם מאות אלפי איש שהקשיבו לרבם שאמר להם להישאר שם ולא לברוח.
יוני25.04.17
2
לכבוד ראש הממשלה בניימין נתניהו תפנה לרבנים הראשיים שיתקנו איזה תקנון שינציח את השואה לדורות כמו שהינציחו בחגים את פורים פסח וכל מתי שציערו את היהודים עשו מיזה חג לדורות כך גם היום כי נראה לי שזה מתחיל להשכח השואה כמו שהמת מישתכח מהלב אז אנא מימך לפנות לרבנים שיתקנו איזה הגדה או מגילה או או איזה
HAIM24.04.17
1
היו שם שונאי ישראל וגדול המחטיאו יותר מהורגו
ריאלי24.04.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24