כיכר השבת

טור אישי

מדוע נאומו של אלי ביתאן חשוב כל כך?

למרות שאינני מסכים עם אלי ביתאן, לנאומו אמש בעצרת השמאל בכיכר רבין נודעת, בעיניי, חשיבות עצומה - לא מתוכן הנאום אלא מעצם קיומו, למרות כל הסיבות • טור אישי (דעות)

54
כיכר השבת | ג' בסיון | 28.05.17
אלי ביתאן בנאומו, אמש (באדיבות המצלם)

בפתח דבריי אציין כי אינני מסכים כלל עם עמדותיו של חברי אלי ביתאן. אני מציין זאת לא בכדי למצוא חן בעיני מי מהקוראים של טור זה, אלא משום שבאופן אמיתי אני סבור אחרת מאלי. בעיניי, הנרטיב הערבי אודות מה שהם מכנים "אקיבוש" – הוא שקר מוחלט. שקר זה הומצא בדיעבד על ידי מטיפים לאומנים ואיסלאמיסטים לאחר הפסדם של צבאות ערב ב-48, ואחר כך ב-67, בכדי ליצוק תוכן אידיאולוגי למסכנות שנגרמה להם בשל שנאתם אותנו ועקשנותם שלא לקבל את גזר הדין האלוקי של "ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו". אך אין זה הנושא של השורות הבאות.

למרות שאינני מסכים עם אלי, לנאומו אמש בעצרת השמאל בכיכר רבין נודעת, בעיניי, חשיבות עצומה ועל כך מגיע לו יישר כח גדול. חשיבות זו נובעת לא מתוכן הנאום אלא מעצם קיומו למרות כל הסיבות הברורות בגינן הוא היה אמור שלא להתקיים.

הנאום של אלי אמש מהווה צעד חלוצי בשני נתיבים חשובים שעלינו כחרדים להתחיל ולפסוע בהם: האחד, הפסקת ההסתמכות על "בעלי השקפה" ('אשקאפע' במלרע) בבניית תפיסת העולם הפרטית שלנו; הנתיב השני נוגע בעיקר למעגלים ההולכים ומתרחבים של מה שמכונה "החרדים החדשים" והוא הפסקת שיח המיואשים, או באופן כללי יותר: הפסקת השיח ומעבר לפסים מעשיים.

וביתר פירוט: אחת הטענות המוטחות, חדשים לבקרים, ב"חרדים החדשים" היא הטענה אודות ההתנשאות. לפי טענה זו, עצם היומרה להחזיק בדעה מקורית, ששונה מהמיינסטרים החרדי מהווה סוג של התנשאות כלפי מאות אלפי אנשים. "מיליארד סינים לא טועים" טוענים מבקרי החרדים החדשים, בדומה לכך, טוענים הם, אי אפשר לבטל במחי יד "מיליון חרדים", ביניהם גם אנשים מוכשרים רבים בעלי דעה מקורית ועצמאית.

אך האמת היא שהטיעון הזה פשוט אינו עומד במבחן המציאות. אינך יכול להחזיק באותה הדעה ב-ד-י-ו-ק, אחת לאחת, בכל נושא אידיאולוגי (חינוך, סמכות רבנית, שיטת הלימוד, דרך ההלכה, סמכות המדינה ועוד ועוד) כמו זה שיושב לידך בבית הכנסת, והוא באותה דעה כמו זה שיושב לידו, וחוזר חלילה כפול מאות אלפים ולטעון בתוקף שהגעת לכל הנ"ל מתוך מחשבה מקורית עצמאית. למה? כי זה פשוט לא הגיוני. כי, כדברי הגמרא, בדרך הטבע "כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות", ואם אנו פוגשים מקרה שהוא לא כדרך הטבע כנראה שהדבר אירע בשל התערבות חיצונית מתוכננת. זה לא נכון כשמדובר בסינים (שטעו גם טעו בקבלם על עצמם את ה'מאואיזם' ההזוי, ועוד) ולא כשמדובר בנו, החרדים.

עלינו (וב'עלינו' הזה אני מכליל, כמובן, גם את עצמי) לקבל בצניעות את העובדה שאנו אנושיים וככאלה אנו פתוחים להשפעות החברה הסובבת אותנו. מתוך הרצון לגונן עלינו, ובצדק, מחלק מההשפעות השליליות של המערב, כמה ממנהיגי היהדות החרדית בדורות הקודמים יצרו עבורנו חממה אידיאולוגית פנים-מגזרית ואנו, כבני אנוש, התמסרנו לה והפנמנו היטב את כל מסריה. כל זה היה נכון לתקופה מסוימת, אבל "נשתנו העתים" והגיע הזמן שנתחיל לפתח מחשבה עצמאית מקורית באם אנו רוצים לצלוח את רוחות המערב של הדורות הבאים. בנקודה זו, כנ"ל, על כל הדברים שאינם נכונים בנאומו – אלי ביצע צעד חשוב בעצם העובדה שהפגין בנאומו מחשבה מקורית שאיננה נגזרת מ"קריינא דאיגרתא" של ה"סטייפלר" זצ"ל או מ"קובץ מאמרים ואגרות" להגר"א וסרמן הי"ד.

מן הצד השני ניצבים "החרדים החדשים", מי שכבר פיתחו לעצמם תפיסות אידיאולוגיות שונות בשורה של נושאים (אלה מהם שעדיין מגדירים עצמם "חרדים") - בקרבם שוררת בשנים האחרונות מבוכה רבה. השאלה שמרחפת לה באוויר היא: "מה עכשיו?". השאלה הזאת עומדת תלויה מעל לכל מיני יוזמות חצי-אקדמיות בהן אותם חרדים חדשים נוטלים חלק. כמו בכיסאות מוזיקליים אתה פוגש, שוב ושוב, את אותם האנשים הטובים במקומות שונים ובתפקידים שונים, רובם ככולם חסרי תוחלת אמיתית בעולם המעשה – מנסים לשכנע את עצמם שעוד מחקר בנושא "השינויים בחברה החרדית" במכון זה או אחר, ישנה משהו בשטח.

לכל אותם חרדים חדשים אלי נתן אתמול תשובה חשובה. אם אתם מאמינים במשהו ואינכם יודעים מה לעשות? צאו לרחוב, הצטרפו להתארגנויות פוליטיות או חברתיות, שכנעו את בן/בת הזוג שלכם, את השכנים, את החברים, את בני המשפחה. ארגנו חוגי בית, ספרו לכולם מה אתם חושבים. צאו מאיזור הנוחות המיידית שלכם ועשו נפשות לאמונתכם, ללא מורא וללא כל פחד. וכפי שהיטיב לבטא זאת אחד מהדגולים שבנשיאי ארה"ב: "הדבר היחיד שעלינו לפחד ממנו הוא הפחד עצמו – פחד שאין לו שם, אין לו היגיון ואינו מוצדק – אשר משתק את המאמצים שלנו להתקדם".

באם המגמה הנוכחית בתוך הציבור שלנו תלך ותתרחב אני מאמין כי נאומו של אלי אמש ייזכר כאבן דרך חשובה. כמו הרבה נאומים חשובים בהיסטוריה – לא התוכן שלו הוא זה שייחרט בזכרוננו, אלא החשיבות של עצם קיומו.

אלי אמר את שלו, כעת תורנו.

  • הכותב הינו יועץ תקשורתי ואסטרטגי, בעלים של חברת 'גולד PR'
תוכן שאסור לפספס
54 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
42
אתה מדבר על החשיבה העצמאית שלך שגרמה לך להיות "ימני", אבל האמת שאתה כמו כל אדם קטן מצטט את הסביבה הטבעית שלך, ותו לא. במקרה שלך, העובדה שאתה שייך לכת המשיחית, היא הגורמת לך לקרוא לכיבוש בזלזול ובמילות גנאי. גם העונג הצרוף שלך מכך שמצאת כלבלב תקשורתי כלבבך שאינו מצטט את ה"קריינא דאגרתא" גרמה לי לתהות
המשכיל בעת ההיא29.05.17
41
ב"ה אין שום קשר לחרדיות. אני לא בא להאשים או להטיף. יכול להיות שיש כל מיני נסיבות או חינוך הרסני. אבל תכלס זה כמו מזרוחניקים.
החרדים החדשים28.05.17
40
בושה שחרדי נואם בעצרת שמאל .מה הוא מחפש0 להתיפייף בעיני השמאלנים . מערכת כיכר השבת צריכה לפטר אותו ערברב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אודל28.05.17

הצגת כל התגובות

39
אבל אתה ושכמותך עם השכל המאוד מוגבל. ומנהלים חיים נהנתניים. ימשיכו להתווכח עם החתם סופר. למרות שזה מגוחך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ויכוח לא מקורי . אך מגוחך.28.05.17
אינטרנט וכתיבת טוקבקים.... אה? יצבוע!
חסם סויפר28.05.17
38
אעלק חרדי חדש ושמאלני גם יחד. פשוט נעבאך! מה השם המלא לקריאת פרק תהילים?
זושא28.05.17
37
כשנוסד שלום עכשיו ה'מתאוננים' המודרניים ומי היה מאמין אז שמישהו שמתיימר לקרוא לעצמו חרדי יבוא לשתף פעולה עם אנשים אלו שמבטאים את כל החילוניות שבציונות את הרצון העז להיות ככל העמים המתגרים באומות ומעוררים מריבות בין יהודים לגויים כך שאליבא דכל השיטות זה נורא ואיום זה הרע בעצמותו בלא מעט טוב כולל הבעי
יוני09.06.17
36
היה מקום להסכים עם אשר גולד, לו הנואם היה באמת חרדי. אך אלי אינו חרדי, וספק אם הוא דתי. בעברו היה פעיל למען יציאה בשאלה, ולא שמענו שחזר לאורח חיים של שמירת תורה ומצוות.
גרינבוים29.05.17
35
מה שהיה טוב עד כה, למה צריך לשנות? למה אנחנו חושבים שהשקפתו של עיתונאי (עם כל הכבוד למקוצע הלא מכובד הזה) שווה בכלל בערכה להשקפתו של גדול הדור? איזה תורה הוא למד בחייו? מי הוא בכלל שאני צריך לשמוע את הבליו? ועוד יבואו ויגידו חלילה שאלו הן הדעות של החרדים? או שבציבור החרדי לא סומכים חלילה על הנהגתם ש
ברוך הכהן28.05.17
34
כיצד הקורא לעצמו "חרד" יכול להשתתף בהפגנה שהחלה בש"ק ? האם נראה את אותו חרד ב"יום הגאווה" שגם הוא מרכיב חשוב במסע השמאל למחוק את הזהות היהודית במדינה ?
יהודי.28.05.17
33
אשר גולד, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם זה לא דבר שבא להצדיק את הדעה השונה. זה פשוט אמירה שמסבירה את המציאות. זאת לא אמירה שבאה להנחות דרך הנהגה. דווקא יש משפטים ואימרות אחרות שהם כן באו להנחות דרך הנהגה כמו ''קללת ר''ע הלוואי כולכם תיהיו ראשים..'', ''איש היש
נתי28.05.17
32
הבחור הוא מומר להכעיס חיקוי גרוע של חילוני שמאלני. עורך ב'בחדרי' וב'הארץ' וכל מיני רעות חולות..
דניאל28.05.17
31
בתור חוזר בתשובה בעבר נתתי כבוד לכל דתי עם זקן, עד שמישהו אמר לי שגם לתיש זקן ולא צריך להתרגש מכל אחד.
חוזר בתשובה28.05.17
30
הכנ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בושה לכיכר השבת28.05.17
29
כבר אמרו לנו חז"ל והמציאות מוכיחה זאת, כנראה אם אתה מחפש ללמוד דברים מכאלה אנשים אז גם השקפתך פסולה כמו שלו!!!!
מציאות28.05.17
28
חוצפה שנותנים במה לכל צרוע וכל זב. "המתחבר לרשע נוטל כיוצא בו" יאין מקיפין בחילול השם.
חיים28.05.17
27
לעניות דעתי ולצערי, הבחור מגלם המון כעס, מרירות ותסכול (אגב צודק לדעתי) עד כדי קיצוניות ואיפכא מסתברא והיפך מה שגדל עליו, ובכך הוא מכבה ומאלחש את הכאב מבית. לצערי, ולעניות דעתי הרי כל 'תופעה' יש משהו מאחורה ואין 'סתם' כל אידאולוגיה ובכלל קיצוניות מחפה על כאב פנימי, על זעקת ילדות וכדומה. לצערי לעניות
מביע דעה30.05.17
26
עשו לפני כמה עשרות שנים ורואים כעת בדיוק את התוצאות וככה יראו החרדים החדשים, אין חכמות בעניין הזה. או משמעת לגדו"י, או הליכה אחרי הרצונות של כל אחד ואחד שמביא את הדור שאחרי למקומות אחרים לחלוטין
מאיר28.05.17
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסוי28.05.17
24
או שתהיה חילוני
n28.05.17
23
וכבר לא מתייחס לעצם המעשה שעליו תיקנו ברכת ולמלשינים ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עצוב עצוב חנופה מגעילה07.06.17
22
לא יודע מי זה שנאם וכנראה שלא אזכור לא אותו ולא אותך בעוד רגע אבל מה שאתה אומר כבר אמרו לפניך וביצעו לפניך וכל מה שיוצא מזה זה מחלוקות ובסופו של דבר אלימות גם אם זאת לא הכוונה. יש לנו את גדולי הדור שמכוונים אותנו גם אם אנחנו לא מסכימים עם הכל הם אלה שמכוונים אלה שמפרסמים את דעותיהם ויוצרים קהילה מאו
שאול28.05.17
21
הם פשוט אומללים שמתפתים למטרייה שהשמאל פרש להם והם לא יודעים שהם לא יותר מאשר כלי משחק של השמאל הקיצוני שמנפנף בהם כמו החיה ההיא שמנפנפת בפרסתה.
אלה28.05.17
20
עצמאי שיש לו דעות מרבנים שחושבים בשבילו מאשר הציבור הכללי שיש לו תקשורת שחושבת בשבילו והם מנוהלים מאינטרסים ודו"ק
מבין28.05.17
19
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה. מי התיר למר ביתאן לסלף את התורה בשביל לקבל חיבוק מחבריו החדשים? איך עיתונאי שלא ראה גמרא מגיל 13 יכול לפעור פיו נגד התורה?
משה01.06.17
18
שנמאס לך לשמוע לדעת תורה אתה לא תתייעץ באופן אישי עם רב מוכר (רק עם ״רב״ שחושש לומר את שמו כדי שחלילה לא יתנכלו לו...) וזה טעות!!!! ברור שכשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות אבל בדבר אחד הכל שווים בו כפיפות לדעת תורה!!!! אני חושב אחרת ממך אבל אני נשען על רב מוכר וידוע (לא כזה שחושש מהתנכלויות) אנ
נטע28.05.17
17
של ביתאן (כפי שהוא מבטא אותן) לא מקרינות אמינות וכנות, ונראות כפלצנות גרידא? הביטויים המנופחים שהשתמש בהן, ושלעיתים פשוט לא נדבקות אחת לשניה, יוצרות רושם ברור, שהאיש מנסה לחקות את עמוס עוז - הנהנה לכל הפחות ממוניטין, מוצדק או לא מוצדק - באוצר המילים הפומפוזי שאימץ לעצמו, כמו "טיטניק", "כיבוש בלתי נס
זלמן28.05.17
16
עד כה ומחר כבר אף אחד לא יזכור אותו
רוני החכם28.05.17
15
אשר גולד יועצו לשעבר של שי פירון מפרגן לחרדל"ש אלי ביתאן.
ח"ש28.05.17
14
אלי ביתאן הוציא את עצמו מכלל יהודי דתי או חרדי. אי אפשר לדבר בעצרת כזאת ולקרוא לעצמך יהודי מאמין בה' או בתורתו אין צורך לפרט ולהסביר מדוע מי שמתחבר לאלה שמוכנים לתת את ארץ ישראל לרוצחי יהודים אין לו חלק ונחלה עם היהדות החרדית. זה דבר פשוט וברור
צחי28.05.17
13
נציית לו ית'. לא לעסקנים עיתונאיםם, וגדיילים מטעמם.
נציית לו. לא לע28.05.17
12
סימן שכ"ט בשו"ע לא יכול להשתנות גם אם תכריז בקול גדול אנחנו מבעלי השקפה מקורית. בושה לבן אדם שמגדיר עצמו כשומר מצוות ותחת צסווה אידאלוגי רומס את ההלכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בכג28.05.17
11
לא משנה אם זה כנס של הימין או השמאל, המגיע לשם,אפילו להסתכל,כ"ש המזדהה, יגיע לאותה כתובת של הפוקרים האלה לעת"ל. והכותב העלוב הזה "יועץ" שלא שנה אך פירש פוער פיו על הסטייפלר ורב אלחנן זיע"א מזמין לעצמו צרות מן השמים,מסכן.
חיים28.05.17
10
מי שקצת מבין בהתנהגות אנושית יודע מיידית לציין שהתנהגותו של אלי היא רק כדי ללקק לשמאל ולקבל חזרה חיבוקים -ותו לא. אם ינאם בכנס ימין הרי הוא עוד אחד שנאם אבל אם נואם בכנס שמאל -מיידית זוכה לצומי ולאהדת השמאל המלומד ורק את זה הוא רוצה אז מה גולד נואם לנו כאן שטויות שלא ממין הענין ?
נו באמת01.06.17
9
אלי חומץ בן יין חניך פונביז' שינק מבארות נשברים ועזב את השקפת רבי אלחנן והסטייפלר ולא לטובה אלא לטובת מוסרים וחולערות החברים של שונאי דת וישראל, בכנס שכל כולו נבנה על חילול שבת קדש וארץ ישראל, בוש והכלם אלי ביתאן וחבירו החנפן שכתב כאן
יוסי28.05.17
8
כל אחד לפי אוות נפשו יפיץ בדרכו את הגיגי ליבו..ובא לציון גואל..אני חושב שהשקפתך מסוכנת למי שחפץ ללכת בדרך התורה המסורה לנו ע"י מעתיקי השמועה.. משה קיבל תורה מסיני והעבירה ליהושע וכן הלאה..זאת התורה לא תהא מוחלפת..
שי28.05.17
7
לא מפחדת להגיד את זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שבי28.05.17
6
ואין קשר לנאום עצמו, להיות שותף פעיל עם שונאי היהדות זו בושה.
אורי28.05.17
5
אבל מסרוחניקס רובם בעד פשרה ושלום שיחזק את המדינה
מלך המשיח29.05.17
4
זה נראה אדם אומלל שכותב טור על מצבו הנואש
יוני28.05.17
3
עוד איזה ממורמר לא יוצלח שנותנים לו לברבר... אנחנו לא חרדים בגלל ש"מיליארד סינים לא טועים" אלא בגלל שאנו מאמינים בתורה ומה שהרבנים/אדמורים אומרים לנו זה קודש.. תמשיך להתמרמר לך, לא תשנה אותנו! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הכל מתחבר28.05.17
2
היו הראשונים "לא לשמוע להשקפה".ואותם שולי החברה החרדית המצטרפים לזילזול במהות היהדות של:ו עשית ככל אשר יורוך.מאבדים את זכותם להיות אפילו לשולים. המוצא החרדי אינו הופך אותם שונים מכל חילון מצוי, ולצערנו ע"כ גאוותם
יענק'ל28.05.17
1
אבל אתה צודק!! הגיע הזמן שנצא מאזור הנוחות שלנו ונפתח את הפה!!
אני28.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24