כיכר השבת

עכשיו זה רשמי

מחקר: מוסדות ספרדים מתעלמים מההיסטוריה הספרדית

מחקר שבחן לעומק עשרות ספרים הנלמדים במערכת החינוך החרדית, העלה כי במוסדות הספרדים מתעלמים כמעט לחלוטין ממורשת הרבנים הספרדים והחוויה התרבותית במדינותיהם (חדשות,חינוך)

26
כיכר השבת | ד' בתמוז | 28.06.17
תלמוד תורה. אילוסטרציה
תלמוד תורה. אילוסטרציה (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

מחקר חדש שבדק את ספרי הלימוד בהם עושים שימוש במוסדות החינוך בציבור החרדי בישראל, העלה נתונים מעניינים על התייחסותה של מערכת החינוך החרדית למגזרים השונים, זאת דרך ספרי הלימוד הרשמיים הנלמדים בתלמודי התורה ובבתי הספר החרדים.

המחקר, שנכתב על ידי ד"ר אלדד פרדו ותהילה גמליאל ממכון המחקר והמדיניות הבינלאומי IMPACT-SE, החוקר ומנתח משנת 1998 מערכות חינוך וספרי לימוד ברחבי העולם בהתבסס על קריטריונים של אונסק"ו, בדק 93 ספרים הקיימים בתוכנית הלימודים במערכת החינוך החרדית בשנה"ל תשע"ז, בכל שכבות הגיל – מכיתה א' ועד כיתה י"ב.

בין ממצאי המחקר, עלה כי ספרי הלימוד של הקהילה הספרדית החרדית כמעט שאינם מכילים התייחסות ליהדות הספרדית ולעברה. תכנית הלימודים החרדית הכללית, העלו עורכי המחקר, אינה כוללת התייחסות למורשת הרבנים הספרדים או לחוויה התרבותית במדינותיהם. תלמידים ספרדיים סופגים את החוויה שלהם מהאתוס החרדי-אשכנזי.

תלמוד תורה. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

המחקר קובע נתונים מעניינים נוספים על אופי הלימוד והתכנים המועברים לילדים החרדים, לדוגמא: לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני הגישה החרדית נוקטת קו מעניין ולפיו, הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא תוצאה של פשרות נאיביות, שנגרמו כתוצאה מהתנתקות השמאל הישראלי משורשיו היהודיים. המחקר מעלה בנוסף כי בספרי הלימוד החרדים יש כבוד ונוסטלגיה לדו-קיום ששרר בעבר ביישוב הישן בין החרדים ושכניהם הערבים.

המחקר ניסה לשקף את תכנית הלימודים הנלמדת באופן מעשי בכיתות, ועל כן נדגמו רק ספרים הנלמדים בפועל. נבחר מדגם של תוכנית הלימודים ב- 9 בתי ספר חרדיים המייצגים את סוגי המוסדות ,שכבות הגילאים והזרמים העיקריים.

כמו כן, נעשתה הבחנה בין שני סוגי ספרים הנלמדים במוסדות החינוך - ספרים בהוצאות ממלכתיות, המאושרים על ידי משרד החינוך מהם נלקחה דגימה קטנה יחסית, זאת מתוך הנחה שהם מפוקחים יותר והסיכוי למצוא בהם תכנים בעיתיים נמוך יותר. עיקר הדגימה התמקדה בספרים בהוצאות פרטיות, שאינם מאושרים על ידי משרד החינוך, זאת היות ואין פיקוח חיצוני על אופן הכתיבה וצורת העברת התוכן בהם.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשכנז29.06.17
14
If you are sefaradi and you vote for him you do not respect yourself (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Jacob29.06.17
13
שעדיין לא נרקב לחלוטין נחנך מחדש ונוציא אותו מהדמיונות החולים בהם הוא נתון. והגנן ישוב למלא תפקידו הטבעי אותו שכח ואיבד מחמת חטאו עד שנראה הן לו הן למלפפון אך טבעי ששולט המלפפון ומתעמר בגנן. כבר בא עוד רגע מעבר לפינה. כולם ישובו למקומם הטבעי !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן נעים זמירות ישראל. 29.06.17

הצגת כל התגובות

12
בגלל שהציבור החרדי לא משכיל הוא לא מבין את המשמעות שהילדים קולטים מסר שלילי כבר מגיל קטן
אלי 29.06.17
11
דוקא להתעלם ח"ו אלא בגלל שכל החרדיות שלהם היא בזכות האשכנזים, אין להם מושגים בזכות עצמם וכל היידישקייט שלהם פה בארץ היא בזכות האשכנזים שהחזירו אותם בתשובה, בקיצור זה הספור
סזס29.06.17
10
ולכן כשהספרדים למדו בישיבות, את הרשבע, הריטבע, רבנו יונע, ועוד, הם סברו שהם ורוב הראשונים, הם אשכנזים, ולכן נדמה להם שאין להם מה למכור, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פרענק פרנקל 29.06.17
9
הנה! לא צריך להוסיף מילה. הכתבה מדברת בעד עצמה. הספרדים מנסים באופן נואש לדמות עצמם לאשכנזים, אפילו שמנטלית הם לא כאלה. במקום לרומם את עצמם ולהפוך את עצמם לסוג א' מעדיפים הספרדים להיות סוג ב' ולהתעלק על האשכנזים, ואז הם בוכים בדמעות תנין, "מפלים אותנו" מתייחסים אלינו בגזענות&quot
יוסי29.06.17
8
שני ספרים שיש בהם גם על יהדות הספרדים וגם על יהדות אשכנז. מומלץ מאוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר29.06.17
7
גם הספרדים הגיע השלב שרוצים לחוש מעצמם בדיוק כמו הגאווה הדבילית של האשכנזים. איכס. פוי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשכנזי שפוי29.06.17
6
רק במוסדות הרשמיים של "ש"ס " מנסים לחכות את האשכנזים הכוזרים לכו תבדקו במוסדות הוותיקים בירושלים ובבניברק תראו את החינוך הספרדי האותנטי המקורי מתוך גאווה אמיתית ע"י מסורת אבותינו ורבותינו שמלאה בדורות דורות של חינוך יהודי שמרני ע"פ מסורת גאוני הדורות "האמיתיים" ולא שחקני ורבני מפלגות אינטרסנטיות צ
ישראל29.06.17
5
שס היא תנועה אשכנזית לפרענקים זה היה הרעיון הגאוני של הרב שך כשהרב אלישיב לא הסכים עם הרב עובדיה מי התקפל? ואם הרב שטיינמן לא יסכים הרב שלום כהן מי יתקפל? החרדים זו חברה גזענית שאם אתה רוצה להכנס אליה אתה צריך להשתכנז מחלתה היא מהותה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james28.06.17
4
מי שלמד היסטוריה יודע שלא רק רוב גדולי הראשונים היו ספרדים אלא גם האחרונים.עיין אור החיים , חידא, כף החיים, בן איש חי, ר אליהו מני, הרב עובדיה סומך, רבי חיים בנבנישתי (כנסת הגדולה), רבי חיים אבולעפיה, רבי רפאל חזן(חקרי לב), הפרי חדש, רבני אבוחצירא, רבני משפחת אלגזי, רבני משפחת רקנטי, רוב החכמים בארץ
יהדות ספרד המפוארת29.06.17
3
זה כל כך נכון . ששוכחים ללמוד על גדולי עולם הספרדים ויש כל כך הרבה. וכך המסורת נעלמת ומה שמכירים זה רק בעש"ט והגר"א (בלי חלילה למעט בערכם) אבל כל אחד צריך ללמוד את ההיסטוריה שלו ורק כך נהיה שלמים זה היופי בעם ישראל שכל אחד מביא את הסיגנון שלו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נ.מ.29.06.17
2
לצערינו הספרדים מכירים את כל העירות ברוסיה פולין והונגריה אבל עיר אחת בסוריה או בפרס או מרוקו או תימן ועל חכמים משם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי29.06.17
1
ועושים הכל להעלימה. הם לבושים כאשכנזים, שרים מוסיקה אשכנזית,מדברים כאשכנזים, וגם מעדיפים ללמוד אצל האשכנזים כדי להתחתן עם אשכנזיות.
דן סגל29.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

להילחם בשדה הקרב הדיגיטלי

מהפכת הסייבר של המגזר החרדי

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24