כיכר השבת

מזבח מזיל דמעות

הגיע הזמן לדבר על גירושין במגזר החרדי // אריאלה פישר

על כולם להפסיק לעצום עיניים, ולהכיר במספרים של הזוגות המתגרשים שרק עולים מחודש לחודש, והנה זה קורה דווקא בחברה המקדשת את הבית, את התא המשפחתי (דעות)

31
אריאלה פישר | כיכר השבת | ה' בתמוז | 29.06.17
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

על כולם להפסיק לעצום עיניים, ולהכיר במספרים של הזוגות המתגרשים שרק עולים מחודש לחודש, ולהודות שישנה בעיה אמיתית ושהגיע הזמן לשינוי. סטטיסטיקת הגירושין במדינת ישראל במצב נורא, כולל כל המגזרים - כן, גם החרדי, והמגמה רק הופכת גרועה יותר.

עד היום לא הוצע פתרון אמיתי לבעיה המהותית שרק מתעצמת. מסקרים וממידע מאנשי מקצוע בתחום הטיפול והייעוץ עולים נתונים מזעזעים כי 90% ממשברי הזוגיות החלו כבר בשנה הראשונה לחיי הנישואין. אך רוב רובם של הזוגות אינם שוקלים ייעוץ כל עוד לא מדברים על פגישה ברבנות, גם אחרי 5 או 10 שנים לחיי הנישואין.

והנה זה קורה דווקא בחברה המקדשת את הבית, את התא המשפחתי, ובמציאות עגומה זו חסרים כלים ואמצעים בסיסיים לטיפול וזיהוי בעיות בחיי הנישואין כשעוד אפשר לתקן והפתרונות פשוטים. למה לא מטפלים כשעוד לא הצטברו אמוציות שליליות, חוויות קשות, וביטויים רגשיים קשים, בתוך המשפחה? הרבה מהזוגות חשים בושה גדולה וחוסר אמון בסביבה, ביועצים ואנשי מקצוע. רוב רובם של הזוגות בוחרים להסתיר ולסבול (לשווא) אך מחיר ההדחקה שהוא הרבה יותר יקר והנזק בלתי הפיך.

דוד ושושנה, זוג רגיל לחלוטין, שחי בין הפסקות אש. קרוביהם מנסים לשכנע אותם זה זמן רב לגשת ליעוץ, אך הם אינם מוכנים לשמוע על כך. מסיבות של גאווה מטופשת. כשהמצב נעשה קשה הסכימו הזוג ללכת לטיפול, אך כשהחלו יחד לחפש מטפל חשו כי המצב נרגע וממילא אינם זקוקים לטיפול עוד. סיפור גנרי שחוזר על עצמו אצל מאות! אם לא אלפי זוגות.

הפתרון אינו בהוספת טלאים של תיקונים על מצב מקולקל, הפתרון נעוץ בשינוי יסודי מהותי של כל שיטת הנחלת כללי הנישואין היהודיים בכל בית נאמן בישראל, אין להמתין לנזק, יש לבצע תוכנית שלמה מקיפה ומהותית, משלב טרום האירוסין ועד עמוק לתוך שנות הנישואין.

אין טעם להרחיב על איך השיטה עובדת כיום, שכן כולנו מודעים לפרטיה עד כאב, זוג צעיר וחסר נסיון מקבל הדרכה מינימלית ובמקרים רבים ההדרכה מועברת על ידי גורמים לא מוסמכים. לאחר כמה פגישות הדרכה קצרות ולא מסכמות. נזרק הזוג אל חיי היום היום והאתגרים של הנישואין, ללא שום תמיכה, עזרה, סיוע, או אפילו אוזן קשבת. ודאגתם היחידה היא מה יגידו אם ידעו שגם אצלנו יש בעיות שלום בית. וכולם עסוקים בהסתרת הבעיות. אין עוד מה להאריך בפרטים. הסיפורים שונים, אך דומים. הצד השווה, אין הדרכה נכונה, אין מעקב, אין עזרה, כלום.

נבואת הזעם צריכה להפוך לבשורה מדהימה לכלל, בשורה שתגרום לשינוי תודעתי בקרב הציבור. לאור עשרות שנות עמידה בחוד החנית של מערכות ההצלה של בתים כשרים בישראל ניתן וחייבים לאמץ שינוי מלא של כל שיטת ההתייחסות לנישואין בישראל.

הגישה צריכה להיות נועזת ובוטה. עד היום הגישה הינה פאסיבית. אנו מצפים שהזוג בשלב כזה או אחר יפנה מיוזמתו לייעוץ הולם וזה אינו פנה אם מפאת בושה, חוסר ידע ואף חוסר מודעות למצבו. המגמה של היום צריכה להיות בהעלאת המודעות והלגיטימציה לפנייה לעזרה. עלינו כחברה המעורה בקהילות שוקקות לשים לב לסימני מצוקה אצל הזולת. בפרט אנשים כמו מדריכי חתנים וכלות, רבנים, הורים ובני משפחה המלווים זוגות חדשים. אסור לעמוד מנגד לנוכח סבל שהוא מיותר.

די לתרבות ההשתקה! די להסתרה! מותר לדבר עם הזוג, מותר להתעניין, מותר לעזור להם לפנות לייעוץ, מותר שיחושו שיש להם גב ותמיכה ושהם לא לבד.

חשיבות השכנת השלום בין איש לאשתו, מעבר להיותה עניין פרטי אפשר לראות בזאת שליחות כלל לאומית. שכן תא משפחתי חלש משפיע ומחליש על כל המערכות במדינה. מבחינה חברתית תא משפחתי חזק ימנע מצב של נוער נושר, סמים ואלכוהול. עירנות מוקדמת תמנע אלימות והתעללות במשפחה. מבחינה גלובלית זה יחזק את הכלכלה במדינה. גירושין גורמים לירידה באיכות החיים ועלייה במספר המשפחות הנתמכות בשירותי והמדינה והציבור. מבחינה ביטחונית נוכל להגן על עצמינו בפני אויבנו באמצעות חברה בריאה, המשך חיי נישואין תקינים ועלייה דמוגרפית הנחוצה במזרח התיכון. אין ספק שמעבר לעניין הפרטי של חוסן המשפחה עומדת טובת הכלל ועם ישראל כולו בחתירה להמשך קיום חיי חברה, תורה וקהילה יציבים ובריאים.

הבעיה של המשפחה הפרטית היא הבעיה של כולנו. אין כמעט בית אב שלא נפגע. תם עידן הטאטוא והגיע הזמן לנקות גם מתחת לשטיח. אנו עומדים בפני מצב חירום חברתי עם תוצאות הרות אסון ולכן כחברה צריכים להתחיל לאמץ מושגים שאולי קצת זרים לנו אבל חשובים. בנתיים עד שהתוכנית תקרום עור וגידים ותצא לדרכה, על כולנו לפקוח עיניים. הביטו סביב, עודדו את הדור הצעיר לדבר ולשתף, תהוו אוזן קשבת, אל תחסכו מהם מידע חשוב ואל תתעלמו מהדמעות, ממבטי הייאוש, השחור בעיניים. ההבדל בין לדבר או לא לדבר הוא כהבדל בין חיים למוות.

אריאלה פישר היא פעילה חברתית.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
פעילות חברתיות, שיגידו לציבור מה חסר לו.
מרדכי30.06.17
22
אין בית בישראל שנחרב מבלי סיבה כאשר הרבנות רק הייתה בתמונה היא הארובה לכל פירוד וריחוק התבוללות וכל הצרות , בפרסום האחרון על אחוזי הגירושין בישראל הופיעו העירות שבהן המגמה הייתה בירידה ולא בעלייה, כמובן שזה לא לחינם התוצאה אלא מהשקעה ומחשבה של העוסקים במלאכה , לרבנות אין כל חלק טוב בהשכנת שלום אלא
פרפר30.06.17
21
הגיע הזמן לטפל בבעיות לפני שיהיה מאוחר
גרוש חרדי29.06.17

הצגת כל התגובות

20
פעם היה אחרת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בצלאל29.06.17
19
הרי בסופו של דבר ביהדות החרדית מקרי הגירושין נמוכים משמעותית ביחס למגזר הכללי, אז איך העניין קשור לתרבות ההשתקה ?
יעקב30.06.17
18
שיטת הסלאמי לפתרון בעיות, היא שאוספים את כל הפרטים הכלולים בבעיה ומרכיבים אותם לפי הסדר עד שנוצר סלאמי, נקניק ארוך. מתחילים לפרוס פרוסה אחר פרוסה ומנסים לפתור אותן, אחת אחת. הפרוסה הראשונה, היא שיטת השידוכים. צריך לשפר את השיטה. לפי התאור הנ"ל, משהו שם אינו פועל נכון.
רוני29.06.17
17
בהדרכה שנותנים לזוגות. מלמדים רק שצריך לוותר, אך מדלגים על העיקר, שצריך ללמוד לתקשר. ה"תקנות הקדושות" המתרבות כפיטריות אחרי הגשם רק מעמיקות את הנתק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפאל29.06.17
16
בס"ד לא צריך לחקות לאהבה שתגיע, אנחנו צריכים ליצור את האהבה ע"י מחמאות תמידיות לבן/בת הזוג. והכרת הטוב למה שקיבלנו ע"י מעשים או מילים מבן/בת הזוג ,זה בונה את האהבה. אהבה לא נוצרת לבד, התחילו היום ,,,תהיו ראשונים להחמיא בעקביות , אז בן /בת יתחילו להאמין שאתם אוהבים אותם והם גם יאהבו א
צבי02.07.17
שיש נוסחת פלא "תן מחמאות קח אהבה", אלא שהמציאות המרה טפחה על פני. אהבה היא ענין עמוק ויקר כמו שאמר החכם באדם "אם יתן האדם כל הון ביתו באהבה בוז יבוזו לו", והמה מדמים לקנות אותו בחמש מחמאות ביום.
רפאל02.07.17
15
סקר אישי.בדוק. 98 אחוז מהמתגרשים החרדים הם בעלי טלפון לא כשר. ואינטרנט פרוץ בבית או בעבודה .ועוד מהסקר.94 אחוז מי כלל המתגרשים באים מי בית מודרני. וחיים צורת חיים מערבי.תסתכלו סביבכם על הגרושים שאתם מכירים ותתפלאו לשמוע שהם בעלי טלפון לא כשר או אינטרנט פרוץ באחד מתחנות היומיום .גם כאלה שלא מאמינים ע
חיים 30.06.17
איזה צחוק מה שאתה אומר אני יודע על עשרות בתים של תורה ללא פלאפונים וטכנולוגיה שהחורבן שם גדול ואין לשאר . מה שכן נכון בכל המקרים שהתפרקו בתים כמעט כל המשפחה הלכה לאבדון לא תורה ולא יהדות עד כדי פריקת עול של ממש הבעיה של הגירושין מתחילה בחוסר תיאום של הילדים ההורים חושבים שזה משחק ילדים ובוטחים ב
'' כשר ''30.06.17
14
ידוע שהגברים עובדים קשה מאוד. עושים קניות ולומדים בכולל מבוקר עד ערב, מגיעים לבית עייפים ואין להם כוח להתקלח ובקושי ביום שישי מתקלחים ולפעמים בלי סבון כי המים קרים ורוב הגירושים מתחילים מתחילת חודש אב כשהזיעה גוברת מיום ליום בלי מקלחת. והאמת כשמתקרבים יותר מידי מקבלים סחרחורת ואפשר להתעלף. כדאי להשק
תימנייה גאה29.06.17
13
חבל למשוך זמן. אחרי הרבה שנות נישואין גרועות התגרשנו ורק מילה אחת יש לי לומר. תתגרשו מהר. שום דבר לא ישתנה. חבל שאנחנו לא עשינו זאת שנים רבות קודם לכן. גם אנחנו סבלנו וגם ילדינו. לעיתים רחוקות מאד הטבעים משתנים. בדרך כלל מושכים ומושכים עם כל הסבל.
טליה29.06.17
12
מכת הדור זה המון חולשה וחוסר חוסן נפשי, הנישואין בסך הכל מדגישים את הדבר הזה. חייבים להכניס אנשי מקצוע אמיתיים לא פחות מפסיכולוגיים!! לישיבות ולתיכונים ממש כחלק אינטגראלי מהצוות.
אלי30.06.17
11
גם בדורות עברו זוג צעיר לא קיבל יותר מהדרכה מינימלית, ואף פחות ממה שמקבלים היום, שיש יותר מודעות. תמיד היו גירושין רק שהיום יש יותר גירושין כי הציבור גדל פי כמה, ובעוד שהיום יש יותר את כל תעשיית הנייע'ס, גם מבחינה טכנית וגם (כתוצאה מזה) מבחינת הדחף האישי לנייע'ס, א"כ ממילא שומעים על יותר אחוזים מהגי
א.29.06.17
10
תעשו גוגל "אחוז הגירושין בישראל" 25%!!! אני הייתי הכולל של 400 אברכים ולא שמעתי אפילו לא על מישהו 1 שהתגרש!!! אני היום מחובר לפייסבוק ופחות קשור לציבור החרדי אבל מוריד את הכובע בכל מה שקשור לזוגיות!!! צריך לשמוע מהם איך לבנות בית ולא לתת להם עצות מהניסיון הכושל שלנו!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ללא שם31.08.21
9
רק כשיהיה לאבות ייצוג רציני בכנסת נעשה מהפך האב יקבל אוטומטי משמורת על הילדים כפי שנפסק בשו״ע אבהע״ז והגרושה תשלם מזונות אז שיעורי הגירושין יצטמצמו לאפס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי29.06.17
אם היית מקיר מקרים מקרוב היית מבין עד כמה הוא צודק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים02.07.17
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם01.07.17
7
רבינו בחיי (בהקדמתו לפרשת פקודי) כותב שהשכינה נקראת אהבה. כיצד תשרה השכינה - אם אין אהבה? לדאבון הלב, מלמדים אותנו כאילו הזוגיות מצטמצמת לטקסים חיצוניים והקפדה על תקנות, כאשר תפקיד הבעל להשגיח שאשתו תקיימן ותפקיד האשה להשגיח שהבעל יקיימן. רבי ישראל מסלנט לימד שהגשמיות של האחר זה הרוחניות שלי, והה
אברך פשוט29.06.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נננ29.06.17
5
אמות מידה של "חכמים" אני שומע אנשי מקצוע מהמפורסמים ומוחזקים לבר סמכא משיבים לזוגות בקשיים כי דרך המלך היא לייצר תחרות חיובית וכו' עוד אני רואה אנשי מקצוע משיבים מעל גלי הרדיו אני פותח עיתונים ורואה טרנד של אופנה של מיעציםות זוגיים אני שואל האם אותם שלא פקחו עיניהם מיום היבראם כדאי לסמוך עליהם ב
שמעון29.06.17
4
מספר המתגרשים החרדים שגדל משנה לשנה הוא דבר מבורך, מכיון שאף זוג לא מתגרש סתם כי אין להם כח לעבוד על הזוגיות, תשכחי מזה, ברוך ה' יש מודעות גדולה מאוד בציבור ליעוץ זוגי וכד' הרבה יותר מבעבר, אלה מה שהשתנה זה שפעם אנשים היו מעדיפים לסבול כל החיים בשקט מאשר לפרק את הנישואין להיות עם סטיגמה של גרוש וגרו
גרוש עם ניסיון30.06.17
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לימור29.06.17
2
נמאס מכל אותם פרחחי דרכים, עלובי הנפש או סתם משעוממים שמאשימים שוב ושוב ושוב את המגזר. שמעבירים ביקורות מעוותת רק כדי שישמע כולם, שזועקים ממש כאילו רצונם להיות במקום אחר. ולגופו של עניין, אין כאן ש-ו-ם קשר ל"תרבות ההשתקה" שעליה זועקת כבודה (שאין לי מושג מי היא, אך אני מניחה שלא כדאי שאבדוק בציציותיה
נשואה באושר01.07.17
1
אהבה אמיתית היא לפני חתונה ולא אחרי
אלי 29.06.17
פרצנו גדרו של עולם. מצד שני, אם מחתנים זוג אחרי פגישה קצרה אחת כאשר מבהירים להם מראש שלא שייך לומר לא, אז מדביקים יחד שני זרים. הדרך הראויה היא להפגש עד אשר מרגישים ניצני אהבה ואז לקבל את ההחלטה להתחתן. גם לדעת שאחרי החתונה צריך לאפשר לניצנים אלה לפרוח. באווירה הרוויה "תקנות קדושות" ו "מה יאמר
רפאל30.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 22:28

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

ללא הלוואה או גמ"ח: כך יישאר לכם כסף לפינוקים בכל חודש

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24