כיכר השבת

מאמר מיוחד

20 שנה להמצאת החרדים החדשים: לאן פנינו מועדות?

את המונח "חרדי-חדש" טבע העיתונאי יאיר שלג לפני כ-20 שנה, ותיאר אותו אז כ"מתלבש לפי צו האופנה, יוצא למסעדות, צורך תרבות פנאי ויוצא לבילוי בחו"ל". אבל יאיר שלג דיבר על החרדים המודרנים דאז, שנשארו בשר מבשרה של החרדיות. לעומת זאת, החדשים של דורינו כל כך "חדשים", כך שהשאלה היא פחות "מי מתבשל בסיר הזה" והתהייה היא יותר "מה בעצם מתבשל שם"? (דעות)

39
מתי הורוביץ | כיכר השבת | י"ז בתמוז | 11.07.17
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

לפני כחמש שנים כתבתי טור שבו סיווגתי את ה"חרדים החדשים" לכמה סוגי טיפוסים המבעבעים יחד בסיר החמין החדש. טענתי בזמנו שמדובר באוסף של אנשים עם מטרות שונות, אלו שלא מסוגלים ללמוד כל היום לצד אלו שרוצים להבין את התורה באופן עמוק, ואלו שמחפשים התנהלות אזרחית-ממלכתית לצד מחפשי הנאות מהעולם הגדול. כל אחד מסיבותיו לא מרוצה מההתנהלות החרדית הנוכחית, ולכן פרשו לשוליים. וטענתי שעל אף שרב המפריד - עדיין צריך להתאחד כדי ליצור יחד מציאות שונה.

החלוקה הפנימית

עברו חמש שנים, והציבור התחיל להסתווג באופן מובהק יותר לקבוצות נבדלות. אפשר להבחין בכמה סוגים עיקריים:

מחפשי העומק התורני - בקבוצה זו מוקמים בתי מדרש לאנשים עובדים, וכן קבוצות לימוד שעוסקות בכל תחומי התורה, כמו כן יש בקבוצה זו שאיפה לחבר את התורה לחיים העכשוויים, להתוות דרך למדיניות תורנית בחיים המודרניים. קבוצה זו נעדרת כמעט לחלוטין מאזור האינטרנט.

(צילום אילוסטרציה: יוסי זמיר, פלאש 90)

הקבוצה הממלכתית - מדובר באנשים שהלכה למעשה מקיימים חיי "תורה עם דרך ארץ", ו"דרך ארץ קדמה לתורה". אולי האיזון לא מושלם, אבל בסופו של דבר בקבוצה זו השיח פחות ביקורתי, אין בה שאיפה ל"מהפכות", והיוזמות בו מכוונות בעיקר לשיפור התנהלות הציבור הזרם המרכזי לכיון ממלכתי, מאורגן יותר שמשתמש יותר עם מוסדות המדינה.

לצד שתי קבוצות אלו ישנה קבוצה נוספת ותוססת:

קבוצת הביקורתיים-נהנתנים - קבוצה שמערבבת קצת מכל דבר, נהנתנות, מודרנה, פמיניזם, גזענות, שנאה, חסידות, קולנוע, מפגשים מעורבים, ביקורת המקרא, אקדמיה, טיולים, יציאה בשאלה, ועוד…

ההבדלים

מבחינה ציבורית מתברר שההפרדה נדרשת או פשוט 'טבעית', משום שהקבוצות גדלות, והרעיונות קורמים עור וגידים - וכשמגיעים לידי מעשה מתברר שההבדלים מקשים על עבודה משותפת עבור יעדים שונים.

ולדוגמה, כשקם יזם ומקים בתי מדרש לעובדים ללימוד גמרא בעיון - מתברר מהר מאוד מי רואה את עצמו שייך לתורה, ומי שייך לטיולים לאפריקה.

או כשמדברים על הקמת ישיבות עם לימודי ליבה - מתברר מהר מאוד מי רוצה להישאר מוגן עם כובע וחליפה, ומי ההתמודדות שלו היא עד כמה רחוק יגלשו התלמידים באייפוניהם.

וכן מול בעיות חברתיות שונות עולה השאלה האם כל מה שנדרש הוא פשוט להתחיל "לכבס את הכביסה" - או שצריך לכבס את הכביסה בחוץ ולקבל ליטרת הכרה ונצנוץ מהעולם החילוני. וכן הלאה, בשאר היוזמות ועולם המעשה, ההבדלים מאוד מורגשים.

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

כך שהטענה שצריך להתאחד נשארה - כי כל קבוצה לבדה היא די קטנה וכמעט חסרת קיום מכוח עצמה. מהערכת מספר החברים הפעילים בקבוצות בפייסבוק, רשימות דוא"ל ופורומים שונים - ניתן להגיע לסדר גודל של 1,000 עד 2,000 איש בכל קבוצה. ואם נוסיף לכך את העובדה שמדובר באנשים המפוזרים גיאוגרפית, נקבל קושי ממשי בהקמת מוסדות חינוך, קהילות, והשפעה של ממש.

אבל בפועל, לכאורה לא יתכן שיתוף פעולה בין כולם. כי כאמור בעקבות המעבר לפסים מעשיים כל קבוצה ביררה לעצמה את מקומה ביחס לזרם החרדי המרכזי. ומבחינה זו הקבוצה התורנית יחד עם הממלכתית - יכולות להסתדר לא רע - מאחר ושתיהן משתייכות לחרדיות הישנה, לעומת הקבוצה התוססת שהיא המייצגת המובהקת של ה"חרדים החדשים".

החרדים החדשים באמת

הקבוצה התורנית איננה "חדשה", משום שהיא רואה בחרדיות המשך ישיר למסורת האומה, וגם אם נפלו פגמים, עובדים לתקן. אין פה משבר זהות ולא יציאה לדרך חדשה ולא מוכרת. בקבוצה זו רוב החברים לובשים כובעים וחליפות כרגיל, משתמשים בטלפון כשר ונעדרים כמעט מהאינטרנט.

הקבוצה הממלכתית - גם היא לא חדשה, משום שאדרבה בעיקר לא נוח לה עם התרבות החרדית בגירסה הנוכחית, והיא עורגת לחרדיות הישנה כפי שהשתקפה בדור החרדי הקודם בישראל, בלי קיצוניות ובלי פאנטיות, אנשים שעובדים לפרנסתם וקובעים עיתים לתורה, תורה עם דרך ארץ כפשוטו.

ח"כ גפני: "מי שיוצא לעבוד הוא חרדי חדש?" (צילום: מני וקשטוק)

אבל הקבוצה התוססת והנהנתנית - בהחלט מסמנת את החרדיות החדשה שמתאימה מאוד להגדרות ה"חרדי-החדש". את המונח "חרדי-חדש" טבע העיתונאי יאיר שלג לפני כ20 שנה, מה היה התיאור של החרדי-החדש?! "מתלבש לפי צו האופנה, יוצא למסעדות, צורך תרבות פנאי ויוצא לבילוי בחו"ל". אבל יאיר שלג דיבר על החרדים המודרנים דאז, שנשארו בשר מבשרה של החרדיות, הם השתתפו במאבקי היהדות החרדית ותרמו לישיבות וכוללים. לעומת זאת, החדשים של דורינו הם כל כך "חדשים", כך שהשאלה היא פחות "מי מתבשל בסיר הזה" והתהייה היא יותר "מה בעצם מתבשל שם"?

החרדים החדשים לאן?

קבוצת החרדים החדשים - לא רק שהיא מלאה בסממני החדש, אלא שיש לה הרבה יותר מרכיבים של יציאה בשאלה: שאלות באמונה, אובדן אמון ברבנים, שאיפה למודרנה כללית ציבורית בלי להסתפק בקיום חיים מודרנים באופן אישי. תחושת סבל ומצוקה מהקיים כי "איך יתכן שהגננת תעיר לילדה בת חמש וחצי בלי גרביונים?! איך?!"

ומכאן עולה השאלה, למה אותם פוסט-חרדים נשארים חרדים? לכאורה יש בהם את אותם המרכיבים שאמורים לגרום להם לזוז. אמנם איננו עוסקים במשבר אמוני-דתי, אבל הרי קיים ציבור גדול עם אותו מירמור על החברה החרדית, ואותה שאיפה למודרנה חילונית-מערבית - למה אם כן אין החדשים מחליפים את כיפתם השחורה בכיפה סרוגה?!

השוליים החרדים: קיצוניים מול חרדים חדשים (מתוך סדרת כתבות מיוחדת של חדשות 2 Online)

ולמען האמת, הרבה מהחדשים שואלים את עצמם למה לנו, והם לא יודעים להשיב. אבל סביר להניח שילדיהם כבר לא ישאלו. המרמור עליו גדלים הילדים מביא לחוסר יכול ליישר קו אפילו לא עם הזרם הממלכתי שמציג גירסה חרדית שפויה יותר - מה שבהכרח ייצור דור חדש שכבר אין לו קשר לחברה החרדית. סביר להניח שלשם ההורים שואפים, רק שלא מעיזים.

כך שלסיכום: לקבוצה התורנית יש בסיס טוב להתמזג עם הממלכתית - והדבר יהיה לתועלת שתי הקבוצות, התורנית תקבל את המשאבים של הממלכתית והממלכתית תקבל איזון תורני וחיזוק חיי הרוח. ואילו ה"חרדים החדשים" שנמצאים כיום עם רגל בחוץ - מבזבזים את זמנם לריק, משום שגודל הקבוצה ופוטנציאל ההתרחבות שלה קטנים מאוד, ומומלץ שיחליטו או על חזרה לחיק החרדיות, או על מעבר למגזר אחר עם כל הידורי המרמור על החרדים ותחושת הנאורות המערבית.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
לעובדי הוראה וגננות מתלבשים בלבוש הרגיל אך מכלים ממונם של ישראל בחוץ לארץ בתענוגות תוך לבוש רגיל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
היועץ23.07.17
23
גם חרדי חושב מסכים כמעט עם כל מילה מחכה כבר למאמר הבא;
מנחם16.07.17
22
ההגדרה למישהו חרדי דיי פשוטה מי שחי ע"פ השולחן ערוך ומקפיד על קלה כבחמורה הוא חרדי והוא זה שאלוקים אוהב אותו כמובן שלהקדיש את החיים ללימוד תורה זה התכלית הנרצית ואידך זיל גמור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך לשעבר04.08.17

הצגת כל התגובות

21
איך הכתבה המצורפת נחשבת כמרמור הסרוגים על החרדים.
שמעון12.07.17
20
למה אתה חושב שבן אדם עם כיפה סרוגה שומר פחות תורה ומצוות? אתה באמת חושב שחרדי ממוצע יותר יקר שמיים מהר המורניק? פשוט יש להם תפיסת עולם שונה ולכן הם לא מחליפים את הכיפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
כיפה סרוגה11.07.17
את השאלה שלך למה חרדי יותר חשוב ממזרוחניק מקיים תורה ומצוות, ואני לא זוכר את התשובה אבל היתה כזה שאלה והוא הסביר את הטעם כמדומני כי תנועת המזרחי הכריזה שעל מצוות מסוימות הם לכתחילה מוותרים או שמתפשרים מרצון
ד13.07.17
19
תסבירו עלינו שאנחנו חוזרים בשאלה, תרחיקו את ילדינו מהמוסדות, תקראו לנו חרדקים, מופקרים ושאר ירקות. בסוף, תדפקו לנו בדלתות, תגיעו לבתי הכנסת שלנו, תשימו לנו חוברות קורעות לב בתיבות הדואר ותחזרו אחרינו שנממן לכם 16 ילדים כי נקלעתם לחובות ללא השכלה וללא פרנסה. שיהיה לכם בהצלחה (נשלח באמצעות כיכר השבת
ביקורתי ונהנתן11.07.17
יש באמריקה ואנגליה מספיק עשירים חרדיים אמיתיים ואני לא מאמין שדוקא הפוקרים יתעשרו כי כמו שהם נדפקו אצל החרדים רובם גם לא יצליחו בביזנס, ואגב אפילו אם נצטרך אליכם נו אז מה? אם תרצו לתת תזכו ואם לא אז לא, אנחנו לא שונאים אותכם אנחנו רוצים סך הכל להמשיך את החרדיות בלי כל מה שאתם רוצים להכניס, גם החיל
ז13.07.17
18
בדורות הקודמים כולל התנאים היו מפרנסים בכבוד את עצמם ואת ב"ב ,אחרי שכמה המדינה ויהודים הגיעו מהגולה בפרט מארצות אירופה רצו לחזק את היהדות וקבעו שיהיהו יהודים שיעסקו בתורה זה לא קשור בכלל ליהדות אפשר להיות אינסטלטור ירא שמים עם לב חם וחיי עם לב ומוח מלאים בתורה לעבודת ה' , ואפשר ללמוד בכולל יום שלם ו
אבגד11.07.17
17
אני לא יודע אם אפשר בכלל להכליל את החרדים החדשים. אני למשל הייתי מהטובים בחברון. אני מסוגל ללמוד.. בכל אופן אני מוצא עניין בהכנסת סגנונות לימוד מגוונים ומודרניים. התעסקות בשאלות תורה ומדע. התבגרתי מחשבתית גם בעוד תחומים. האמונה שלי אינה האמונה השטחית שהיה לי פעם. למשל, אני לא מאמין בכלל שבריאת העולם
לא מדוייק12.07.17
אנשים שמפקפקים ביסודות האמונה ולא מאמינים בבריאת העולם גם אם למדו בחברון הם לא חרדים חדשים הם חילונים ישנים וחוץ ממך אין כאלו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המשגיח המודרני12.07.17
כופר אמיתי, והכי מפחיד שאתה מצייר את זה כאילו זה לא לתאבון אלא עם שאלות באמונה כמו המשכילים באירופה, צמרמורת
חרדי13.07.17
צפה לגידופים ונאצות כאן באתר
ח12.07.17
תרשה לי לפקפק בכך שהיית מבחירי או מטובי חברון... אתה כותב בשגיאות נוראיות,למשל מחליף זכר ונקבה בקלות ומעיד על בורות. מסכן שמרגיש בנח רק בסביבה הטרוגנית. אתה בכלל יודע מה זה? מה פרוש לימוד עיוני חרדי? וכי במרכז הרב לא לומדים עיון חרדי? עדיין לא למדת מקצוע כדברך, ואתה רוצה שבנך ילמד חיבה....אני מבינה
חלי12.07.17
16
רבי נחמן מברסלב(שהיה פורץ דרך בשיטתו) אמר תקמטו את הספר שלי איך שתרצו,אבל על תעברו על סעיף הכי קטן בשולחן ערוך. חשוב לזכור את זה כשמדברים על כל התהליכים שקרו או קורים בחברה היהודית, כי ההלכה היא היא נשמת אפה של היהדות לכל אורך דרכה הארוכה,והיא זו שבזכותה אנו מדברים על האלוקים ותורתו. (נשלח באמצעות
יהודי11.07.17
15
המאמר נכון. כי העיסוק בנושא הזה חשוב. אני חי בדיוק במרקם האוכלוסיה שדיברת עליו. בישוב שמכיל את כל גווני הקשת של חרדים בלבד. יש את קבוצת ה"קרית ספר" הקיצוניים יחסית. את קבוצת המודרנים. ואת קבוצת האמצע שזה ליטאים וחסידים נורמלים. אברכים או עובדים אבל חרדים אמיתיים ואהובים. בין הקבוצות נוצרה
משה12.07.17
14
הצחקת😂! שכחת את עצכ''ח, הפורום התורני הגדול - עצור כאן חושבים, תורה מעמיקה וישרה שפרחה דוקא בזכות האינטרנט. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיימוני11.07.17
שעל ידי האינטרנט יכולים ללמוד אלו הכי מפחידים ומזרעם לא ישאר חרדים חלילה
ז13.07.17
13
יפה ביותר!
אבי11.07.17
12
מנין לך שהחרדים החדשים פניהם לעבר חזרה בשאלה. הם מנסים לבנות לעצמם מוסדות ותלמודי תורה בנוסח פא"י של פעם. רובם השתנו ונעשו לחרדים חדשים לא מכוח שאלות אמוניות שאותה הצגת. אלא מחוסר חשק וחוסר תחושת שייכות לזרם המרכזי. רבים מהם באו מכוח נקמה על אי התקבלות ילדיהם במוסדות ה"רגילים" . מיותר להוסיף שרבים
בני ברקי 11.07.17
11
אני אוהב את החרדים האותנטים שלא מרגישים עליהם שום השפעה של העולם המערבי או הציונות וובמיוחד הדובדבן שבקצפת תנועת בני תורה עם הגאווה של התורה שהם הולכים זקופי קומה ולא מוכנים להתפשר על השקפת התורה , מאוד אני מעריך את הבחורים שלא מתייצבים בלשכת הגיוס ואני נגעל מאנשי הדרך ארץ!!!! היחס הנכון למשטר הישרא
איתמר11.07.17
עוד שטוף מח.....בהצלחה גם לך
עוד אחד11.07.17
זה הדבר הכי הפוך של חרדי אותנטי (שאתה טוען שאתה "מאוד אוהב"...) ואגב רבך הגר"ש אויערבך אסר אייפון וסמארטפון אפילו לפרנסה ואפילו עם סינון ולכן אתה צבוע ונבזה
תמר13.07.17
10
מאמר מבריק! שכחת עוד קבוצות. קבוצת הארצישראלניקים שחסרה להם בעיקר אהבת הארץ; קבוצת הבעלי תשובה הבלתי מתמזגים ובראשם קבוצת אדרבה - ניצני - גרינוולד ושות'; קבוצת שואפי פירוק המסגרות מתוך אמון בניאו-ברסלביזם נוסח שקוף, ארז דורון מיכי יוספי ועוד; תלמידי ר"ח צימרמן המאמינים באי-פרומקייט אך אמונים על עומק
חוקר מטעם עצמו11.07.17
9
לא הבנתי כלום. תחזור לנתונים צדיק. דווקא נושא מעניין אבל לא ברור על מה אתה מתבסס.
סטטיסטיקאי16.07.17
8
"או כשמדברים על הקמת ישיבות עם לימודי ליבה - מתברר מהר מאוד מי רוצה להישאר מוגן עם כובע וחליפה, ומי ההתמודדות שלו היא עד כמה רחוק יגלשו התלמידים באייפוניהם." מה הקשר בין ליבה לאייפון? בין הכרה בהשכלה לגלישת תועבה? מלבד זאת, אתה רואה בשחור לבן. וכי ב"ממלכתיים" אין נגיעות של נהנתנות? אפילו בתורניים
מבקר11.07.17
7
אתה אומר- למה אם כן אין החדשים מחליפים את כיפתם השחורה בכיפה סרוגה?! והתשובה היא פשוטה מדובר באנשים שרוצים להנות מכל העולמות. מי שבאמת פועל מתוך אידאולוגיה פשוט היה אומר שלום ולא להתראות ומשייך את עצמו למגזר אחר. לא חרדי חדש אלא בריה חדשה. מה שצריך זה קצת אומץ. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Mark11.07.17
6
בעידן הטכנולוגיה שכל אחד מחזיק בכיסו עולם שלם של ידע וחוכמה ,קשה מאוד לשמר חיים חרדים כמו בעבר אם רוצים או לא רוצים הטכנולוגיה ניצחה ואלה נשימות אחרונות של החרדיות כמו שאנחנו מכירים ברור שהחרדים לא יעלמו הם פשוט ילבשו צורה אחרת וזה לאו דווקא דבר רע לאורך כל ההיסטוריה התפתחנו ביחד עם כל השינויי
חני NYC 12.07.17
תעלמה וכולם משתנים אבל אני בטוח שתמיד יהיו העקשנים שלא יסכימו לשינויים וככה יוולד קבוצה שיהיו בעינינו קיצונים אבל בעיניהם הם יהיו סך הכל הממשיכים האמיתים של החרדים הישנים שיחרימו את האינטרנט באופן הכי חריף, אייפונים זה פשוט שזה יהיה אסור מחמת איסור ומחמת ומיאוס כולל עם סינון, ושימוש באינטרנט יהיה במ
מיכל13.07.17
5
החרדי החדש זה אותו אחד שלצד קביעת עיתים לתורה והקפדה (לא יתירה אמנם אבל הקפדה) על המצוות הוא מתלבש לפי צו האופנה משתלב בצבא ובאקדמיה ובחברה החילונית כן! הוא גם מטייל קצת בחו״ל (לפחות פעם בשנה) אבל לצד כל זאת הוא שומר על הקו החרדי בביתו נכון יהיה לו אינטרנט פרוץ (ברוב המקרים למיעוט יש רק אינטרנט כשר
נטע12.07.17
כשיש אינטרנט פרוץ הדרך החוצה(מהדת) ודאית(אם לא בדור ההורים אז בדור הילדים). אולי הם מתלבשים עדיין בשחור לבן אך זה רק חיצוני.אמר מישהו חילוני(!)"מי שיש לו אינטרנט הוא לא דתי"
רחל12.07.17
4
תמשיכו לפמפם את הנרטיב הגלותי ה"מפלגתי" המתבצר והנפסד שלכם.. חומרי הגלם ההשקפתיים של היהדות החרדית שנטחנו עד לדור זה, משנים את הרכבם הכימי ונהפכים להיות מים. הדנ"א של שנאת אחינו היהודים עובר כחוט השני מתקופת בית המקדש השני ועד לימינו אלו. אצטלת טהרת המחנה סוככת על כל היצרים האפלים של שנאת היהודי השו
ה' ירחם12.07.17
3
חרדי חדש , היא מי תומך בגזירת הגיוס ומי מתנגד אליה נמרצות
הפלס12.07.17
2
בעזרת הנשים.....
משה12.07.17
חל מהפך יותר גדול, וכיום כולם הולכות בפריצות חוץ מקהילות חסידות אדוקות כמו בעלז וויזניץ דארג בויאן אבל הליטאים והספרדים מזמן השתנו
ג13.07.17
1
יזרקו את הכיפה וחסל, ולכן מי שלא מעוניין להוביל את בנו או בתו לחופה עם איזה גוי רוסי ש"התגייר", ול"זכות" לנכד משותף עם איוואן מאוקריינה אז שיתעורר עכשיו..... לפני שיהיה מאוחר
משה12.07.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

מוצף בפניות

התעוררות עצומה למצוות תפילין בכל חלקי העם

אסף מגידו | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24