כיכר השבת

"לא פרודוקטיביים"

קרן קמ"ח עצרה את התמיכות ללימודי משפטים במגזר החרדי

שכר הלימוד הגבוה והקושי למצוא עבודה בתחום גם לאחר התואר, הפכו את לימודי המשפטים לסיוט עבור הסטודנטים. ל"כיכר השבת" נודע כי 'קמ"ח', התומכת כלכלית בסטודנטים חרדים, החליטה להפסיק כמעט לחלוטין את מימון הסטודנטים החרדים בתחום (בארץ)

16
כיכר השבת | י"ח בתמוז | 12.07.17
גלימת עורך דין. אילוסטרציה
גלימת עורך דין. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

זרקת אבן ברחוב? רוב הסיכויים שהיא תיפול על עו"ד שיתבע אותך - זאת כמובן בדיחה ישנה שבשנים האחרונות מתממשת לכדי מציאות עגומה מצד אלו שסיימו את לימודי התואר למשפטים ומצאו את עצמם ללא עבודה ועם מינוס של דמי הלימודים הגבוהים. על פי הנתונים שפורסמו, עולה כי מספר עורכי הדין בארץ ביחס לאוכלוסיה, הוא הגבוה ביותר בעולם.

בשנת 2014 התפרסם שבארץ יש עו"ד אחד לכל 130 אזרחים, ובשנים שעברו מאז מספר עורכי הדין הלך וגדל. גם אם תנצחו את הסטטיסטיקה ותצליחו לשרוד את תקופת הלימודים, סיכוי סטטיסטי סביר שתואר במשפטים ישאיר אתכם מחוסרי עבודה ועם שלוש שנים שיתבזבזו להן לריק.

שר החינוך נפתלי בנט, בעל תואר במשפטים בעצמו, קרא בעבר להפסיק ללמוד משפטים ולפנות לאפיקים אחרים, ובכנס של לשכת עורכי הדין המתקיים אחת לשנה, קרא יו"ר לשכת עוה"ד לצעירים לא ללמוד משפטים. לטענתו, האינפלציה המתרחבת בענף זה מביאה אבטלה בהיקף נרחב.

אז מי בכל זאת מעוניין שצעירים יילמדו משפטים, ויעשה הכל כדי שזה יקרה? אלה שעושים מזה כסף. הרבה כסף: המוסדות להשכלה גבוהה. דמי הלימוד הגבוהים שמשלמים הסטודנטים יוצרים מלחמה סמויה בין מוסדות הלימוד השונים, כשכל אחד מהם מעוניין ליטול נתח מכובד מהעוגה. הדרך שלהם לגרום צעירים שמתלבטים בין מסלולי הלימוד השונים, היא למכור להם את החלום של חבילת לימודים נוצצת וקלה.

הזוהר שליווה בעבר את המילה משפטים, ככל הנראה עדיין עובד על אותם צעירים שקונים את החלום שבתוך מספר שנים, ללא מאמץ גדול, הם יקבלו את תואר שיסדר להם עבודה מכובדת. אלא שמסתירים מהם את הנתונים המדאיגים על היום שאחרי התואר.

שרת המשפטים לעורכי דין חרדים: תתמודדו לשיפוט (צילום: ישי כהן)

מה מצפה למי שבכל זאת התפתה לחלום וסיים תואר במשפטים? הקושי בלמצוא עבודה מיד לאחר תואר, מוכר גם בשאר התארים. אך השוני הגדול הוא במשרות המתאימות למתמחים. בעוד במקצועות השונים משרות התמחות מצויות למכביר, במשפטים, עקב העומס העצום של בעלי תואר, אין מספיק מקומות שמסוגלים לקלוט מתמחים.

אלי ר, שכיום מתמחה במשרד עורכי דין וסיים את התואר בשנת 2013, סיפר ל"כיכר השבת" כי רק לקראת סוף השנה החולפת הצליח להיכנס להתמחות - זאת לאחר שנתיים בהן ניסה ללא הצלחה. לדבריו, בעלי המשרדים מודעים לביקוש הרב במשרות התמחות, דבר שגורם להם להעביד את המתמחים בעבודות קשות ובלתי מתחשבות מאחר והם יודעים שאין סבירות שהם יחליטו לעזוב, ובמידה וכן - יש אלפים שירצו להיכנס תחתיהם.

בקרן קמ"ח, התומכת כלכלית בבני המגזר החרדי היוצאים ללימודי תואר, אומרים ל"כיכר השבת" כי בעבר הפנו משאבים לחרדים שבחרו בתואר במשפטים, אך מאחר ומציאת עבודה בתחום הפכה לכמעט בלתי אפשרית, מפנה הארגון את רוב המלגות למקצועות פרודוקטיביים יותר, למעט אותם אנשים המעוניינים בתואר נוסף כדי לשפר את משכורתם ולא במטרה לעבוד כעו"ד.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
הלימודים שיעשו ממכם בני אדם. חרדים לכו ללמוד. ממילא מה כבר יש לכם לעשות הרי אתם לא עובדים. אפשר לשלב עם כויילל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים13.07.17
8
גם לימודים באקדמיה הארורה שנאסרה ע"י כל גדולי ישראל וגם לומדים חוקים ומשפטים של ערכאות זרות ועוד של הציונים מפאת כך אף אחד מהם לא מצליח !!!
הפלס12.07.17
הוא כואב לנו
ב13.07.17
7
הרבה חרדים לומדים משפטים לא כי הם רוצים להיות עורכי דין, אלא כי הם רוצים תואר אקדמי, ותואר במשפטים הוא קל יחסית לתארים אחרים, ויש לו משמעות גם בעבודות אחרות לא משפטיות. גם מי שרוצה להיות איש עסקים או יזם נדלן ואפילו מנהל בית ספר, עדיף לו ללמוד תואר במשפטים שמסביר לו איך כותבים חוזה או מהם דיני העב
משפטן13.07.17

הצגת כל התגובות

6
הם מ פ ח ד י ם !
אחד שיודע...12.07.17
5
קמח מזמן הפסיקה לממן לימודי משפטים, אני בין האחרונים שקיבלתי ב2013 ומאז בודדים קיבלו, לפי הוראת התורם מחו"ל...
השפוי13.07.17
4
והרף שלהם להתקבל לעבודה עולה משנה לשנה, קרי סטודנטית עם ממוצע 85 במדעי המחשב תמצא עצמה מובטלת לאחר התואר.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עורך דין חרדי16.07.17
3
את המקצוע בפני מי שרוצה להיות עו"ד. למרבה הצער כך פועלת לשכת עורכי הדין כאשר מכשילה בזדון 70-60 אחוז מהנבחנים ע"י שאלות מתחכמות ומכשילות. זכותו של כל אדם לבחור לעצמו את המקצוע שהוא חפץ בו.
נתי12.07.17
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קדחת12.07.17
2
המטרה של קמח במימון הלימודים היא להקל על המעוניינים ללמוד מקצוע שיביא פרנסה. ואם יש הצפה בתחום מסויים, זכותם ואף חובתם של קמח לממן לימודים בתחומים שבהם אין הצפה...
דודו13.07.17
1
א. תואר במשפטים הוא פתח למציאת עבודה, לא רק בתחום עריכת דין. אפשר לעבוד איתו בתחומים משפטיים אחרים ואפילו בתחומים שאינם משפטיים אבל מעריכים תואר רציני. ב. הבעיה של בוגרי משפטים חרדים היא לא בהכרח המקצוע, אלא העובדה שלמדו במכללה. חברות עריכת דין רבות מזלזלות בתארים של מכללות ומעדיפות בוגרי אוניברסיטה
אקדמאי13.07.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24