כיכר השבת

הרפורמים, הגיור והכשרות

נאום "מעמד הרבנות": הראשון לציון כפי שעוד לא שמעתם

1,003 כתבות אודות הראשל"צ הגר"י יוסף עלו ב"כיכר השבת" לאורך השנים, אולם באף אחת מהן הוא לא דיבר על נושא הרבנות הראשית לישראל כפי שדיבר עליו השבוע. צפו בנאום הנדיר (חדשות)

40
ישי כהן | כיכר השבת | ב' באב | 25.07.17
(צילום: יעקב נחומי, פלאש 90. וידאו: אליהו ינאי)

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף מרבה למסור שיעורים ולנאום בכנסים שונים, אך נדירים הם הנאומים בהם הוא מקדיש את רוב זמנו למעמדה של הרבנות הראשית וחשיבותה. השבוע זה קרה במהלך כנס 'ליבה', בו דיבר הרב במשך כמחצית השעה על מעמדה של הרבנות והסכנות בהחלשתה.

הראשון לציון פתח את נאומו: "הרבנות הראשית, אומנם הקים אותה הרב קוק לפני למעלה מתשעים שנה, אבל המסורת של הראשונים לציון בארץ ישראל זה קרוב לשלוש מאות שמונים שנה. היתה כאן תמיד בארץ ישראל רבנות. היה בהתחלה הראשל"צ, אח"כ יחד עם הרב יעקב מאיר והרב קוק הקימו את הרבנות הראשית.

הרב דיבר על חשיבותה של הרבנות: "הרבנות הראשית שומרת היום שהכל יהיה על פי ההלכה. אם זה בעניינים של כשרות. אם זה בעניינים של בירורי יהדות. אם זה בעניינים של גיור. בכל מכל כל. אוי ואבוי לנו, חס ושלום, אם לא היתה הרבנות הראשית לישראל, מה היה קורה בארץ...".

"לכן" הוסיף הרב הראשי: "צריך לחזק את הרבנות בכדי שלא יבואו כל מיני קבוצות ויקימו לעצמם דברים נפרדים, זה פתח גם לרפורמים".

הראשל"צ בנאום, אמש (צילום: אליהו ינאי)

"צריכים להרים את קרן כשרות הרבנות"

"דבר ראשון" פתח הגר"י יוסף בנושא הכשרות: "יש לנו בעיה, לרבנים, אולי לא מספיק תקיפים. צריכים להרים את השם של הרבנות בכשרות, שלא יגידו 'זה רבנות'. כאילו ההכשר של 'העדה החרדית' ירד מהשמיים... זה לא נכון, זה טעות".

הרב הדגיש: "בבשר צריך להקפיד על ההכשר הכי טוב שיש. יש כל מיני הידורים בבשר, ודאי שאדם יחפש את הטוב ביותר - חלק". הרב הוסיף: "אבל דברים אחרים, אדם קונה אטריות אוסם, שוקולד. מה הבדל? זה הכל עניין של ביזנס, לא תמיד, אבל לפעמים זה כך". לדבריו: "צריכה הרבנות הראשית לישראל, צריכים רבני העיר, להיות תקיפים יותר ולהרים את הקרן של הכשרות של הרבנות".

צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

"הרבנות צריכה להיות תקיפה" חזר הרב והוסיף: "לעשות 'שם' לרבנות, כל רב בעיר שלו צריך לספר על הכשרות שיש. הציבור לא יודע את זה וחושבים שהרבנות סתם מקלה".

"רבני ערים קיבלו שוחד בכדי לגייר"

"כמה אנחנו נאבקים בעניין הגיור", פתח נשיא בית הדין בנושא הגיורים: "כולם יודעים שבממשלה הקודמת [הממשלה הזו יותר טובה]... בממשלה הקודמת היו לנו בעיות, רצו לעשות שכל רב עיר יוכל לגייר".

בשלב זה, הדהים הרב את שומעיו וחשף: "אומנם אתם לא יודעים, אבל אני יודע שהיה רב עיר אחת שקיבל חמשת אלפים דולר על גיור, ועוד רב עיר - אחד במרכז, ואחד בצפון... אחד בדרום קיבל אלפיים דולר על גיור. משחדים את רב העיר, רב הקהילה, יש לו גבאים ויש לו מקורבים, עושים גיור שלא כהלכה".

באשר להתנגדות העקרונית שרבני עיר יגיירו, אמר הרב: "יש רבני ערים שאדרבה, שיגיירו, צדיקים, חסידים ויראי שמיים. אבל אתה נותן פרצה, אתה נותן לכולם".

הרב הראשי הסביר את ההבדל בין דיין לרב עיר: "דיינים יש להם שלושה, זה לא דיין אחד לבד, זה משהו אחר. לכן דיין יכול. מה שאין כן רבני ערים, אני נאבקתי על זה".

הח"כ שניסה להפעיל לחץ והצוואה של מרן

"בא אליי אחד מחברי הכנסת, אני לא אגיד שמות. התחיל להגיד לי 'אני מוכן לרדת מהחוק הזה, בתנאי שתתן אישור לגיור לאיזה מישהו מסוים. אני לא רוצה להגיד שמות". סיפר הרב הראשי. "אני מכיר את המישהו הזה, נפגשתי איתו -אני נפגש עם כולם - שמעתי את הדעות שלו, אני לא מוכן לתת לו אישור לגיור".

הרב הוסיף כי מדובר ברב ש"רוצה לגייר את כל הילדים של העולים החדשים", אלו שלומדים יחד עם ילדים יהודים בבית הספר.

"מרן האבא" סיפר הרב: "בסוף ימיו הלכתי לבקר אותו בבית חולים, בחודש האחרון שלו שהוא לא קם, הוא היה עם מכשירים. שאלתי אותו במיטה 'אבא, יש רב אחד שרוצה שרבני עיר יקבלו גיור בגלל הילדים הקטנים, אני אסכים איתו?'. הרב, מהמיטה אומר לי: 'מה יאכל הילד הקטן?'".

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב אמר כי למרות כל ההוכחות ההלכתיות, אותו רב עיר סרב לקבל את דעתו: "זו הבעיה, שלא מקבלים. כשתלמידי חכמים מתווכחים בניהם, אחד שומע את הדעה של השני. צריך לשמוע. לא סתם ככה להגיד. הוא לא רצה לשמוע. הוא בא עם דעה מגובשת שצריך לגייר עשרות אלפים פה בארץ ואם לא תהיה התבוללות. אמרתי לו שזה נגד כל הפוסקים. יש להם השקפה פסולה" סיכם הרב: "וזה לא אחד או שניים, זה כמה כאלו".

"בממשלה הקודמת אנחנו נלחמנו ונאבקנו. אני נפגשתי עם ראש הממשלה בנושא הזה. דיברתי כמה פעמים. ב"ה עצרנו את הדבר הזה. מבחינת 'רסמית' לא מוכרים הגיורים האלה. אבל לצערנו הרב אני יודע שהם מגיירים שלא על דעת הרבנות הראשית".

"רבני הגיור לא מחמירים"

נשיא בית הדין הגדול הדגיש: "רבני הגיור מקלים, הם לא מחמירים. הם לא מחפשים חומרות! הם הולכים על הקו האדום של הקולות. מי שנמצא בבתי הדין של הגיור יודע למה אני מתכוון".

רבנים קיבלו שוחד. צילום: אוראל כהן - פלאש90

"אי אפשר יותר מזה" קבע הרב: "יותר מזה זה כבר תהום. אתם צריכים לתת גיבוי שרק הרבנות הראשית לישראל, רק זה, יהיו הגיורים".

"בחו"ל יש גיורים בשביל כסף"

"הגיורים בחוץ לארץ," פתח הרב את הנושא ומטיל האשמה חמורה: "יש מקומות שעושים גיורים בשביל כסף. זה אחד קיבל רבע מיליון, אחד בלוס אנג'לס, קיבל רבע מיליון דולר בכדי לעשות גיור, בשביל עשירה אחת. הוא גייר אותה. עכשיו באה לארץ ורוצים שאני אכיר בגיור שלה. הרב הזה לא נמצא ברשימה שלנו אז אנחנו לא מכירים!. הדברים האלו מסוכנים" סיכם הרב.

האיסור לעלות להר הבית

"תראו איך הרב קוק כותב בתקיפות שלא להיכנס להר הבית" אמר הרב, "וכבר אז הייתה טענה של הלאומיות. 'אתם מפקירים את הרב הבית', מה שהיום טוענים כל מיני אנשים לאומיים שלא הולכים לפי דרך התורה. אני בטוח שכל הרבנים פה הולכים בדרך של הרב קוק ושל כל הרבנים הראשיים לדורותיהם. כולם הייתה הדעה שלהם שלא להיכנס להר הבית".

צילום: ארנון סגל

לדברי הרב: "זו פרצה חמורה. באה כלה להר הבית, עם שמלת כלה, עולה להר הבית ביום החתונה שלה, באים איתה כל האחיינים והאחייניות, בא הצלם, האמא והסבתא. כולם טבלו? נכנסים עד מקום מסוים? אנשים מבחוץ, תיירים, רואים אנשים עם כיפות נכנסים להר הבית 'זה מותר', גם הם נכנסים, נכנסים בלי טבילה לפניי ולפנים, שלכל הדעות זה כרת. מי גרם לזה? אלו שנכנסו גרמו מכשול".

"לתת גיבוי לרבנות"

"הרבנים צריכים לצאת בקריאה: נותנים גיבוי לרבנות הראשית לישראל בכל הנושאים! לא להגיד 'זה משהו אחר'. אין דבר כזה, אין חוץ, כל הדברים כולם - לתת גיבוי לרבנות הראשית לישראל".

הרב הוסיף: "מגיעות שאלות לרבנים, שאלות חמורות ביותר. עכשיו לפני שעתיים בא אצלי אב"ד משיקגו, הביא לי שאלה ביותר, של ממזרות. מגיעים לשולחן הרבנים שאלות חמורות. לא בושה להתייעץ. לפסוק הלכה למעשה. כוחא דהיתרא כשאפשר. שהראש של הרבנים יהיה בלימוד".

"הרבנים צריכים להראות דוגמא אישית"

"רב צריך להראות דוגמא אישית, שהוא יושב ועוסק בתורה, שהראש שלו בלימוד, לא בטלפון. זה דבר חמור מאוד שרבנים מדברים בטלפון, מה הציבור, מה אומרים הבעלי בתים, 'הרב הזה כל הזמן בטלפון, הוא עסקן', אוי ואבוי. צריך לחזק את מעמד הרבנים. לחזק אותם בדוגמא אישית".

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני06.08.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי26.07.17
19
התחיל לדבר כך בפומבי, המצב בש"ס קשה מאד. ודי למבין.
תלמיד מחזון26.07.17

הצגת כל התגובות

18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם26.07.17
17
מעמיד בראשו עיזה עיוורת.
דן סגל26.07.17
16
לא אמר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו25.07.17
15
מי אלו הרבנים שקיבלו 5000 ו 2000 דולר עבור גיור?
אברהם26.07.17
14
למה לעזאזל אין יחץ נורמלי לרבנות.. אין תוכנית עבודה. אין יעדים אין שיקוף. אין ניקוי אורוות. להעיף מקורבים לא יעילים. להפסיק לאת הג'ובים. הדרך ארוכה הפתרון בידיך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריאל25.07.17
13
נמתין בסבלנות לרשלצ טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james25.07.17
12
כל עמי הארצות שלא יודעים תת סעיף בהלכות ברכות בשולחן ערוך ומשנ"ב מגיבים פה בארסיות וגידופים נגד הראשון לציון, שבקיא בכל ענפי ההלכה ועשרות ספריו יעידו. חבורת ליצנים ובורים, תחזרו להמר ולשחק קלפים, ואל תתערבו במה שלא מבינים. יוצאים נגד גדולי הדור. בושה וחרפה.
גידי02.08.17
11
התרחקו מהרבנות שמקברת את בעליה
דוד יוסף26.07.17
הראשל"צ רבנו יצחק שליט"א
משה אהרן31.07.17
תסתום את הפה שלך כופר ואפיקורוס
ארז כהן26.07.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי 25.07.17
9
א- למה אחרי שהבטחת לקול ברמה אישור לשידור שיעוריך חזרת בך וביישת אותם ברבים ב- למה קראת רשע לר' צבי עמאר שאני מכירו אישית הוא אדם צדיק ירא שמים ובעל חסדים מדהים. תודה רבה
קבל עם ועדה30.07.17
הרבנות היא כלי לשליטה, כסף וכבוד, זה המצב לדאבוניננו. החרדים רוצים לשלוט ברבנות אבל לא לסמוך על הרבנות. הכל פוליטיקה וראינו מה קורה כיום ברבנות...
לא לשאול30.07.17
8
עלייה להר הבית בעת הזו ולא זו מי שהוא מוחזק ולא ישנה דעתו לאלתר ויעלה ויתפלל ןיתן דוגמה אישית. מובטח לו שישלם על כך. ובקשר לנפגש עם כל אחד. מצחיק מאוד. והסירוב והגאווה והכפירה והעבירה על ההלכות בעניין המדובר והידוע ועל ההמתנה הארוכה ועל השליח ועל הזלזול עוד יבוא חשבון. יחד עם זאת היכן שאראה שיש צורך
בן נעים זמירות ישראל. 25.07.17
7
של הרבנות פסולים והילדים ממזרים ברור שגם הגיורים שלהם פסולים צריך לסגור את הרבנות לאלתר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טוד25.07.17
6
מדובר באדם שכל התורה פרוסה מול נגד עיניו בצורה שאין לה חיכוי. כותב תשובות בהלכה בעמקות ובישרות כאביו זצוק"ל, ומרן זצוק"ל הכתירו בסוף ימיו כממשיך דרכו, ומי הוא החצוף ומטופש שיוכל לדבר נגד קודש הקודשים חכם יצחק שליט"א.
מרן31.07.17
5
שלא ישחק אותה מלומד עכשיו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומי25.07.17
4
איך אתה לא מפחד לדבר על מרן זצוק"ל הוה זהיר בגחלתן שמא תכווה
יצחק מהדרום26.07.17
3
גם לשאר הרבנים ולפרסם שיש צורך ומתחייב לטבול לפני העלייה להר כך שזר וחילוני לכשיראה אדם דתי עולה להר יידע בוודאות שאם ירצה גם לעלות חובה עליו לטבול. ולאתר חובה לתלות שלט מאיר עינים בסמוך לכניסה. עם ישראל עלו בהמוניכם להר !!! והתפללו שם. זו העת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן נעים זמירות ישראל. 26.07.17
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י26.07.17
1
בן מרן זצל
שס26.07.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 17.05.24

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 17.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

פשוט, דיגיטלי, חכם ויעיל 

גלה איך לחסוך מאות שקלים בחודש עם כלי ניהול חכם!

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

סערה בעולם הרבנות 

היועמ"ש לבתי הדין מבקש לעצור את מינוי הדיינים; השר מלכיאלי במכתב חריף נגדו

ישי כהן | 16.05.24
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24