כיכר השבת

דרמה במודיעין עילית

המנהל שר את המנון 'הפלג' - ההורים הוציאו את ילדיהם מהחיידר

מנהל תלמוד תורה 'פרי התורה' במודיעין עילית שר עם הילדים את המנון 'הפלג הירושלמי' כשהוא יושב על הרצפה והם "משחקים" את תפקיד השוטרים המפנים. ההורים הכועסים החליטו: פורשים (חרדים)

47
ישראל כהן | כיכר השבת | ג' בחשוון | 23.10.17
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Kobi Gideon / Flash90)

דרמה של ממש מתחוללת בימים אלו בתלמוד תורה 'פרי התורה' בשכונת ברכפלד, אחד מהת"תים הוותיקים בעיר הליטאית מודיעין עילית, כשעשרות אברכים החליטו להוציא ממנו את ילדיהם הגדולים שבכיתה ח' ולפתוח עבורם כיתת 'מכינה-לישיבה' נפרדת.

כפי שנודע ל"כיכר השבת", טענות ההורים כלפי מנהל הת"ת אוריאל קוק החלו לפני כחודש, עם החלטתו להוסיף מלמד שלישי, נוסף על השניים הקיימים, וכך לטענתו לחדש את מתח הלימודים שירד מאז הרישום המוקדם לישיבות הקטנות.

אלא שלדברי ההורים, הצעד שגורר בהכרח את חלוקת התלמידים לשלוש כיתות, נעשה ללא כל תיאום ודיבור מוקדם איתם או עם שני המלמדים הקיימים, הפגועים, אלא תוך פנייה ישירה לילדים עצמם.

אחד מההורים מתאר ל"כיכר השבת": "מדובר במנהל שלא מתגורר בעיר שלנו, רוב הימים הוא עסוק בניהול מוסדותיו בירושלים, ולפתע הוא התחיל להגיע לחיידר יום אחר יום כדי לנסות לשכנע את הילדים לעזוב את הרב שלהם, שהם כל כך אוהבים. כמובן שהילדים הופתעו, ולא הסכימו, ואז הוא פשוט שיחד אותם - הבטיח 100 ש"ח לכל ילד שיואיל להסכים".

"והוא לא רק הבטיח", מוסיף הורה אחר, "אלא גם קיים, ונתן לכמה ילדים סוג של 'כרטיספר' (לקניית ספרים) על סך 70 שקל. איפה שמענו כדבר הזה?".

המנהל אוריאל קוק (באדיבות המצלם)

מה שבמיוחד קומם את ההורים, הם דבריו של המנהל קוק כי התייעץ בנושא עם הרב המנחה את דרכו של החיידר, בעוד שכשהם פנו אל אותו רב התברר להם כי הוא כלל לא שמע מהמנהל את עיקר הפרטים ואופן התנהלותו. לדבריהם, לאחר שהוא שמע אותם, גם הוא הביע את פליאתו על המנהל.

אך מה שהכריע באופן סופי את ההורים, היא התנהגותו אתמול בחיידר. וכך מתאר זאת אדם שנכח בשטח: "המנהל החליט לעשות לילדי כיתות ח' 'הרקדה' אחרי הצהריים, כנראה כדי להפיג את המתח. בשלב מסוים, אחרי שהתיישבו כולם על הרצפה בשירי רגש, התחיל מישהו לזמר שירים פוליטיים, דוגמת ההמנונים של 'הפלג הירושלמי', והמנהל הוביל את זה תוך שהוא יושב על הרצפה ומנופף בידיים. חלק מהילדים, שנסחפו, אף ניסו לאחוז בו ולמשוך אותו בצחוק כשהם מדמים עצמם לשוטרים המפנים את מפגיני 'הפלג'".

"ומרדכי לא יכרע" - המנון 'הפלג' בבית הגר"ש אוירבך. ארכיון (באדיבות המצלם)

יצויין, כי זהותו של אוריאל קוק כאחד מבכירי 'הפלג' ידועה זה מכבר לרבים, והוא אף נחקר בעבר בגל המעצרים הראשון ב'פרשת ההטרדות', אך עד היום הוא יחסית הקפיד שלא להכניס פוליטיקה מול הילדים. "הפעם הוא עבר את הגבול", מדגיש אחד מהורי הילדים.

בשלב מסוים ניסו ההורים להיפגש עם המנהל, ולעמת אותו עם טענותיהם, אך לדבריהם הוא ניסה לעשות 'הפרד ומשול' ביניהם, ולא נענה לפנייתם לגמור את הסיפור בדרכי שלום.

בעקבות כל זה, ניגשו ההורים לרבני העיר, וכן לגאון רבי דב לנדו ראש ישיבת סלבודקא, ולדבריהם כולם היו בדעה אחת כי הם בהחלט יכולים להוציא את ילדיהם מהתלמוד תורה ואף רצוי שכך יעשו. הגר"ד לנדו אף התבטא על השוחד שהציע המנהל לתלמידים: "זוהי השחתה של נפשות התלמידים".

ואכן, מחר בבוקר תיפתח הכיתה כ'מכינה-לישיבה' חדשה, תחת השם "תורת חסד", והיא תפוקח ותנוהל תחת תלמוד תורה דרכי יושר, מהמוסדות הנחשבים בעיר הליטאית. מי שעוד עוזב עם עשרות הילדים, נכון להערב, הם שני המלמדים.

אוריאל קוק, המנהל, סירב להיענות לפניית "כיכר השבת" להגיב לידיעה. לכשיגיב, תגובתו תתפרסם במלואה.

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
היום ליטאי פירושו שונא את כולם. זה עבר מן העולם והגיע הזמן להכניס אהבת ישראל ולא ליצור קבוצה מבודדת מעם ישראל
מנחם30.10.17
28
שונאי חב"ד המובהקים ביותר
יהודי29.10.17
27
אני מעורב בסיפור, ההחלטה על העברת הילדים והמלמדים התקבלה אך ורק לאחר שהוברר כי אין שום רב שעומד מאחורי ההחלטות החינוכיות התמוהות, גם לא הרב בו הוא נופף. לא עשינו את זה בגלל הפלג, זו השמצה שדינה תביעת דיבה. ובכלל, כל הסיפור של השיר 'ומרדכי לא יכרע' היה סתם בתור משחק ילדים.
משה24.10.17
זה לא משחק
דן סגל26.10.17

הצגת כל התגובות

26
למרות שכולם יודעים כבר מספר שנים שהרב קוק נמנה עם הפלג, הוא ידע הפריד. והת"ת יצר שם לתפארת. הגישה נדירה הוא הביא חיידר לרמה מקצועית וחינוך למופת. השקיע בהרבה צוות וחבל שבשל מחלוקת ייהרס שמו הטוב של החיידר שנבנה בעמל רב. חבל שלא יושבים ופותרים את העניין מול המנהל בהדברות מכבדת.
ר. ב. 24.10.17
25
שיתגייסו לחמאס. שיבצעו פיגועים. ויחסלו אותם!
יוסף חיים24.10.17
24
למרות דעותיי הקיצוניות נגד הפלג המפלג אך הרב קוק אדם הגון וישר למרות דעותיו. צר לי שאינו הגיב לידיעה למרות שמתוך היכרות עם הסיפור, הכתבה אינה מייצגת כלל את הסיפור שהיה שם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רפי25.10.17
23
בשנת תשע''ג בנסיון הנואל להריץ מפלגה תחת ''נצח'' היה אוריאל קוק המועמד הראשן מטעמם לכנסת, ראש וראשון לכל דבר שב.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים24.10.17
22
כנראה יש מי שרוצה להרוויח מכך הרב קור ידוע כאחד המנהלים הטובים ביותר שיש בדורנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זאבי24.10.17
21
הרבי התגלה אליי בחלום ואמר לי להמשיך לחלום אז תעירו אותי למניין של 11 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולם חקן 24.10.17
20
והנער זה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james24.10.17
19
כל מלמד הישר בעיניו יעשה. כאשר אין חינוך לדרך ארץ, הופכת התורה לסמרטוט שכל רב קורע חלק ממנו.
דן סגל24.10.17
18
‏הרב קוק הים משתתפי השיעור של מרן רבן של ישראל הגרי״ש זצ״ל זי״ע כל יום וקיבל תורה ממנו מידי יום כשמרן עונה לשאלותיו השונים בחיבה, הוא מחנך נפלא, ונטיותיו האישיות לצד נצח לא אמורים להפריע לכלל הציבור, ‏בקיצור הטיפול במודיעין מחפש אקשן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מכיר24.10.17
17
הוא מנהל של החיידר בהר נוף
הר נוף23.10.17
16
ומי שלא ידע את זה עד היום אז הנה המאפיה בהתגלמותה, כיככה זה כשאין דרך ואין מורה דרך הולכים לאיבוד........
חריידי24.10.17
איך תפשת איך להגדיר את זה כל כך טוב?! הפלג = פושעים. כמה זמן חשבת על זה, לתפוס את הנקודה. זה כל כך קולע בול. זה ממש גאונות, ממש מבריק, יש לך עתיד להיות מגדולי העסקנים של ג'. אגב, אני מכיר בחור גם כן גאון, עילוי כמוך שאמר משפט נפלא.... זה הולך ככה "ג' = רשעים". גם כן משהו גאוני, מבריק, דומה להמש
חרדי מבני ברק24.10.17
זה הכותרת לכל מה שאתם עושים ביטול תורה גילוי עריות ביזוי ת"ח, חבורת פושעים שפלים ונבזים תמותו ואל תתגיסו אגב בגלל הרמה הנמוכה שלי לקח לי המון זמן לחשוב אבל לא נורא העיקר שאתם עם הרמה הגבוהה שלכם יותר חכמים מהרב שטיינמן .... אתם כל כך מסריחים אין צורך להשפריץ עליכם בואש
חריידי מירושלים24.10.17
15
רכילות זולה, גורם לחורבן ושנאת חינם בקרב הציבור הליטאי. אנחנו בציבור הליטאי חזונישניקים אנשי הרב אוירבעך כולנו אחים. כולנו בשר אחד אסור לנו להתנגח אחד עם השני בייחוד שחילוקי הדעות בינינו הם כ"כ קטנים צריכים להתאחד בתוך הציבור שלנו ולהרבות אהבת חינם אחד כלפי השני!
הצדיק23.10.17
14
עד מתי לעדה הרעה הזאת , להקיא מהם
חרדי שפוי23.10.17
13
יא חרג"ס
אבי 23.10.17
12
איזה מסר זה שולח לילדים הרכים של החדר שלא יודעים בין ימינם לשמאלם, ועכשיו בגלל הפוליטיקה הם צריכים להיטלטל למקום אחר. זה לא מסר חיובי. זה מסר שלילי. אני דואג לחינוך שלהם. חבל שזה צריך להיות. היו צריכים ללמד הילדים כבוד ויחס הדדי. שאפשר לכבד את השונה, על אף שאנחנו לא בתמימות דעות איתם. אנן בדידן ואינ
אחד שדואג23.10.17
11
הכל דמיונות, הכל הכפשות, יש כמה הורים ששונאים את הרב קוק כבר שנים, והם פשוט רכבו על כמה דברים פעוטים שהוא עשה. הוא לא עשה שום דבר יותר ממה שכל מנהל נורמלי עושה, ואגב, אחד ההורים שהתסיסו כנגדו שכח שאת הבן שלו בכלל לא קבלו לחיידר, ורק אחרי תחנונים הרב קוק בטוב ליבו קיבל אותו, אבל כבר הורגלנו שאת הבעיט
צוקר29.10.17
10
דבר אחד אף אחד לא כותב שמי שעומד מאחרי כל זה זה שמואל אויירבאך שהוא באמת לא גרויסע אוגישפיצטר אלא בן של מישהו .. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james27.10.17
9
הוא גם מנהל את חיידר פרי התורה ברמת בית שמש ג' ובדיוק מסיבה זו לא שלחתי את בני נ"י לשם!
אלי24.10.17
8
ה'הימנון' הוא על ניגון חב"ד ידוע....
חבדניק27.10.17
טוב שהניגון מיתפשת לעוד זרמים
שרה02.11.17
7
ולעשות מחלוקת בכול מקום אני מכיר את המנהל הרבה שנים הוא תלמיד של מרן הרב אלישיב זי"ע שנים רבות אדם ישר ויר"ש ומגדולי המחנכים בדור סתם מעלילים עליו עלילות שב
תושב ברכפלד23.10.17
כמה שנים אתה מכיר את המנהל אבל עדיין לא יודע לכתוב "שווא"?
יהודי23.10.17
6
בהקדמה לספר בראשית : נתבאר בשירת האזינו על הפסוק " הצור תמים פעלו..צדיק וישר הוא" דשבח " ישר הוא" נאמר להצדיק דין הקב"ה בחורבן בית דני שהיה " דור עיקש ופתלתול" ופירשנו שהיו צדיקים ןחסידים ועמלי תורה , אך לא היו ישרים בהליכות עולמיםעל כן , מפני שנאת חינם שבליבם זה אל זה , חשדו את מי שראו שנוהג שלא כ
גילה דרוק23.10.17
5
רחמנו על המנהל המקסים, מה לעשות ככה הם הקנאים. ..
חייקל25.10.17
4
לא להאמין שאנשים חרדים מחנכים את הילדים שלהם בחיידרים אפלים שמנהלים אותם מנהלים פנאטיים שמשחדים את הילדים שלהם בכסף איפה זה נשמע . אחר כך מתפלאים עם כל ההתעללויות וכדומה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכל23.10.17
3
כמה הפלג ישגע ת מח דיי כבר. חילול השם. פרשת השבוע פלג כי בימיו נפלגה הארץ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סמי23.10.17
2
לקחת ניגון חב"ד קדוש ולהפוך אותו להמנון???
cbv24.10.17
1
טוב שהודגש שזה לא רק בגלל הפלג, אלא כל התנהלות המנהל
מתי23.10.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24